Zimski sportovi

Sljemenski spektakl još je jednom zadivio svijet. Je li i Hrvatsku?

Piše:Josip Tolić • utorak, 08.01.2013.
Sljemenski spektakl još je jednom zadivio svijet. Je li i Hrvatsku?
Foto: Dejan Popek

Rijetko je kad za neki domaći proizvod, priredbu ili natjecanje prevladavao tako jednoglasan pozitivan stav kao za sljemensku Snježnu kraljicu, barem što se tiče ljudi koji su je izvana došli pratiti. Svjetski skijaški kup i devetu je godinu zaredom došao u Zagreb i doveo najbolje slalomaše svijeta. I devetu godinu u nizu zavrijedio pohvale svih onih koji su mu prisustvovali.

Skijaški cirkus glavnim je hrvatskim gradom dominirao pet dana i još jednom pokazao kako ovaj sport nije samo usiljena prezentacija novca čelnih ljudi glavnoga grada. Ako je nekad i vladalo takvo mišljenje, danas je ono sve slabije jer se uviđa da se Snježna kraljica više ne treba dokazivati FIS-u.

FIS sada treba Snježnu kraljicu.

Od porođajnih muka 2005. godine i prve utrke, konstantnih problema s vremenom i bojazni za održavanje samog natjecanja došlo se do toga da bi Zagreb za ovu priredbu bio spreman čak i da je temperatura zraka 15°C. Cijeli organizacijski odbor iz godine u godinu Crveni spust čini sve boljim i ugodnijim, kako za skijanje, tako i za praćenje uz samu stazu i preko televizijskih ekrana.

Sljemenske brojke

- deveto izdanje utrke Svjetskog kupa (šesto muškog slaloma)
- 26.000 gledatelja uživo je pratilo obje utrke
- 11.000 hot-dogova, 40.000 šalica čaja i 18.000 porcija graha i sendviča podijeljeno je gledateljima
- 500 akreditiranih novinara
- 120.000 eura nagradni je fond
- 300 milijuna ljudi vidjelo je TV-sliku sa Sljemena
- 148 natjecatelja nastupilo je na Crvenom spustu
- preko 200 ljudi sudjelovalo je u organizaciji i osiguranju događaja
- 23 milijuna kuna troškovi su organizacije (76 posto pokriveno od sponzora, prodaje ulaznica i TV-prava)

A na tim ekranima milijunska publika diljem Zemlje mogla je pratiti zbivanja s vrha Zagrebačke gore. Prijenosi u 25 zemalja, dodatna pokrivenost Eurosporta za Aziju i Europu, ESPN-a za Južnu Ameriku, dodatnih desetak zemalja u snimci jamac su da se za trud ovih vrijednih ljudi čuje, a sljemenska utrka prikaže kao vrhunski skijaški događaj vrijedan posjeta. Prepoznali su to i ljudi iz globalno poznate kablovske televizije CNN koji su boravili na Sljemenu i pripremaju kratki dokumentarni film o cijelom događaju.

Kvaliteta i uspješnost sljemenske utrke, dakle, neupitni su, no pitanje koje se mnogima mota po glavi jest - ima li ona budućnost?

Aktualni sportski nositelj cijelog projekta Ivica Kostelić smatra da ima. "Utrka će preživjeti jer ima svoj imidž. Vjerujem u sportsku kulturu i navijanje Zagrepčana i naših gostiju, ali pitanje je koliko će atmosfera biti nabrijana kada više nećemo imati top-favorita."

Razumljivo je i jasno kao dan da zagrebačke utrke ne bi bilo bez obitelji Kostelić, zvjezdanih uspjeha prije svega Janice, praćene ocem Antom, a u posljednje nekoliko godina i osvajača Velikog kristalnog globusa, Ivice. Logika nalaže da će zanimanje za ovu utrku nakon što se najbolji hrvatski skijaš povuče donekle i pasti.

No, znači li to da bi ovu utrku trebalo isključiti iz programa?

Treba li tek tako zaboraviti podatak da velika imena skijaškog sporta poput Alberta Tombe, Marca Girardellija, Petera Müllera, Janice Kostelić i ostalih godinama prisustvuje ovom događaju i humanitarnom utrkom legendi pomaže djeci s kroničnim bolestima?

Kako komentirati činjenicu da je žensku skijašku utrku u petak, u kojoj realnih šansi za plasman uopće u drugu vožnju nije imala niti jedna hrvatska skijašica, pratilo devet tisuća ljudi? U zemlji u kojoj se mnogi žale na posjećenost sportskih događaja, u gradu koji je svoje sportske kolektive, pogotovo na otvorenom, nerijetko sveo na to da se vesele ako ih dođe pogledati četveroznamenkasti broj ljudi? U tom istom gradu evo i primjera događaja na koji dolaze tisuće, a šanse za uspjeh njihovih predstavnika zanemarive su.

Zanimljivosti o pobjednicima

Mikaela Shiffrin

- najmlađa je Snježna kraljica ikad sa 17 godina i devet mjeseci
- pobjeda na Crvenom spustu druga joj je u karijeri, nakon Ärea prošli mjesec kada je postala druga najmlađa američka pobjednica ženske skijaške utrke nakon Judy Nagel (17 g., 5 mj.)
- prvu pobjedu na FIS-ovim natjecanjima ostvarila je već u osmoj utrci, superkombinaciji na Nor-Am kupu u Panorami u prosincu 2010.

Marcel Hirscher

- jedini slalomaš s dva naslova na Sljemenu, ujedno i slavljenik dvije godine zaredom
- prvi slalomaš nakon sedam godina koji je u prve četiri utrke završio na pobjedničkom postolju
- pobjedom u Zagrebu izjednačio se na šestom mjestu vječne ljestvice po broju pobjeda prije navršene 24. godine uz Alberta Tombu (15). Ispred su Ingemar Stenmark (52), Pirmin Zurbriggen (26), Marc Girardelli (23) i Gustav Thöni (19)

To isto gledateljstvo, koje se na nekim drugim sportskim borilištima proziva za nepristojno ponašanje na tribinama, pogrdne i rasističke povike, ovdje svaki od 150 natjecatelja koji se tijekom dva dana spustio Crvenim spustom hvali za fer ponašanje, bodrenje, atmosferu kakvoj se mogu nadati samo na domaćem terenu. Čak i jedan Marcel Hirscher, najbolji skijaš svijeta, kaže da ga je emotivno pogodilo kada je osjetio odobravanje s tribina za svakog natjecatelja, nebitno bio on hrvatski ili strani predstavnik.

Nije li to primjer prave sportske atmosfere kojoj svaki događaj takve vrste teži?

Možda se zbog teške situacije u hrvatskom sportu i savezima koji ga nose stvorilo mišljenje da malo toga u nas zapravo vrijedi i sve se gleda dvostrukim naočalama. Međutim, čak i u vrijeme recesije, uz veliki trud, rad i predanost može se napraviti pravi sportski proizvod. Potvrda toga je i projekt Medveščak koji je u samo nekoliko godina postao međunarodan i koji bi trebao postati sudionik druge najjače lige svijeta.

A Sljeme je već tu, u biranom društvu. Ne trebaju čuditi najave uvrštavanja utrke u slavni FIS-ov Club 5+ skijališta koja kvalitetom odskaču od svih ostalih mjesta domaćina Svjetskog kupa i kojem pripadaju klasici poput Wengena, Kitzbühela i Val d'Iserea. Ne treba ni čuditi potvrda što je Međunarodna skijaška federacija potvrdila kako će utrke na obroncima Medvednice biti u kalendaru do 2017. godine.

Istina, postoje i stvari koje bi se organizacijski mogle poboljšati. Gradonačelnik Milan Bandić svjestan je, kao i ljudi iz FIS-a, da sljemenskom skijalištu nedostaje još jedno jezero kojim bi se nadišao problem proizvodnje umjetnog snijega, a time i jamstvo održavanja utrka. Ne samo to, ono bi produljilo i ovako siromašnu i kratku skijašku sezonu za Zagrepčane. Spominje se i izgradnja nove odnosno obnova postojeće žičare.

Posla, dakle, još ima, no ono što je dosad napravljeno dalo je velike rezultate i promidžbu kakvom bi se malo koji događaj u nas mogao podičiti.

Vrijeme je da se Snježnu kraljicu počne tretirati kraljevski jer - ona je to zaslužila.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
  • Obrisan korisnik11.01.2013. u 16:02
    Snobizam i suluda potreba za dokazivanjem kao uzrok kompleksa manje vrijednosti. To je za mene snježna kraljica.
    Obrisan korisnik
  • Obrisan korisnik10.01.2013. u 14:16
    Promocija Hrvatske? Pa valjda su vec culi za nas u ovih 20-ak godina.Promocija Zagreba? Jadno, ako netko za Zagreb cuje tek preko skijanja.Alpsko skijanje je mozda praceno u Austriji, Njemackoj, Svicarskoj, Svedskoj, donekle Italiji i Francuskoj i mozda Americi, ostatak svijeta to prati otprilike... [više na forumu]
    Obrisan korisnik
  • Zdren09.01.2013. u 16:18
    bacanje love, kraj priče.
    Zdren
  • Mihalj09.01.2013. u 10:16
    nije moje nego citiram: "Pobjednik Novogodišnje turneje u skijaškim skokovima, jednog od najprestižnijih, najgledanijih i najznačajnijih natjecanja u zimskim sportovima uopće, i dogadjaja koje organiziraju jedne od ekonomski najbogatijih europskih zemalja - Njemačka i Austrija, za pobjedu... [više na forumu]
    Mihalj
  • Obrisan korisnik08.01.2013. u 23:41
    ne slažem se da je to bacanje love.. tu lijepo piše da je 76 posto troškova pokriveno, a trošak od pet šest miliona kuna nije puno za ovakav happening..i nigdje nitko nije rekao da je to promocija skijaškog turizma u hrvatskoj nego promocija Hrvatske i Zagreba...
    Obrisan korisnik