Automoto

Što je to KERS?

Goran Markuš, Borna Rupnik • ponedjeljak, 24.11.2008.
Što je to KERS?

Svi pričaju o KERS-u, sustavu koji će se od sljedeće godine koristiti u Formuli 1 stoga vam Sportnet.hr u sklopu niza najava naredne sezone donosi i kratak uvod u samu tehnologiju kao i reakcije svih upletenih uoči prve službene utrke s novim sustavom u Melbourneu iduće godine...

KERS (engl. Kinetic Energy Recovery System) upravo je to što i sam naziv sugerira – sustav za obnavljanje kinetičke energije koja se dosada gubila tijekom utrke. Već duže vrijeme FIA se trudi oko sebe stvoriti sliku prirodno osviještene organizacije i uopće ne treba dvojiti od kuda je krenula zamisao o uvođenju KERS-a.

Sam princip je jednostavan. Kao što većina nas zna prilikom kočenja, u ovom slučaju bolida, dolazi do stvaranja kinetičke energije. Upravo tu energiju KERS "hvata" i sprema za kasnije korištenje. U praksi energiju je moguće koristiti na dva načina: baterijski ili direktno.

Vezane vijesti

Baterijski pristup je svima više-manje poznat. Energija koja se skuplja sprema se u spremnik (bateriju) i koristi po potrebi. Za razliku od prvog načina direktni funkcionira upravo suprotno – energija se koristi konstantno, no na sam zamašnjak se spaja isključivo po potrebi (pritiskom na boost button). Iako je rezultat prilično jednak izvedbe će se malo razlikovati stoga će se diskusije oko bolje opcije zasigurno već uskoro pojaviti.

Više o direktnoj izvedbi KERS-a

Bez obzira na izvedbu novi dijelovi se moraju i fizički postaviti u same bolide što za sobom povlači i pitanje težine gdje će se kao što je i slučaj sa svim ostalim dijelovima ponovno tražiti doslovce najlakši materijali koji bi donio još pokoju tisućinku sekunde po krugu. Međutim, kako se radi o sasvim novoj tehnologiji teško je za očekivati da će se upravo tu odvajati dobri od loših sustava stoga se ozbiljnija koncentracija na težinu može očekivati tek tijekom dužeg razvoja KERS-a.

Vrlo često se povlače i pitanja oko sigurnost same tehnologije. Bez obzira na bilo čija mišljenja ili pak sam način izvedbe u slučaju zaustavljanja, bilo na stazi ili u boksu, bolid koji u sebi ima spremljenu energiju morat' će ju na neki način izbaciti kako bi se mehaničari i suci potpuno sigurno mogli približiti samom bolidu.

Kao što mnogi i znaju nesreće su se već događale što ipak ne čudi s obzirom da se radi o sasvim novoj tehnologiji. Tako je u Red Bullovoj tvornici došlo do kvara komponente što je uzrokovalo ispuštanje velike količine dima rezultirajući hitnom evakuacijom svog osoblja iz objekta. Puno više prašine ipak je digla medijski eksponiranija nesreća BMW-ovog mehaničara koji je za vrijeme rada na KERS-u doživio električni udar. Ozbiljnijih posljedica u niti jednom slučaju nije bilo.

Strujni udar BMW-ovog mehaničara

Iako se često promišlja je li uopće isplativo investirati u tehnologiju vodstvo FIA-e uvjereno je kako će KERS uskoro zaživjeti i u automobilskoj industriji. Vođeni time uopće ne dvoje kako će Formula 1 ponovno iskočiti kao glavna vodilja u stvaranju novih, korisnih tehnologija za čitavu svjetsku automobilsku industriju.

Sve u svemu KERS bi trebao donijeti ono što gledatelji uvijek iznova traže – uzbuđenje. Pritiskom na "čarobni gumb" vozači bi trebali povećati svoje mogućnosti prilikom želje za pretjecanjem dok će istovremeno vozač bolida ispred morati pomno paziti na korištenje "turba" ukoliko ga želi imati na raspolaganju onih presudnih posljednjih nekoliko metara kruga. Naime, pravilnikom je točno određena količina energija koja se smije, kako spremati u spremniku tako i koristiti tijekom jednog kruga što će sigurno dodatno povećati uzbuđenje tijekom same utrke čime je početni cilj automatski i zadovoljen.


Drugi o KERS-u

Reakcije na KERS razlikuju se od momčadi do momčadi. Čini se kako samo rijetki novom sustavu žele pružiti potpunu i bezrezervnu podršku dok se ne dokaže na stazi i - što je barem jednako bitno - dok se ne vidi kako će ga primijeniti protivničke momčadi.

Jedna od najsvježijih kritika sustava stigla je iz Ferrarija. Predsjednik talijanske momčadi Luca di Montezemolo tvrdi kako je sustav preskup i sumnja u njegov doprinos razvoju industrije cestovnih automobila. Smatra kako je potez kojim se dopušta ugradnja KERS-a u bolide Formule 1 tijekom sljedeće sezone - pogrešan.

"Budućnost djeluje vrlo složeno. Bez obzira što mislimo kako Formula 1 treba služiti kao odskočna daska, protivimo se uvođenju ovog sustava. Osim toga, KERS će se na utrkama znatno razlikovati od onog na običnim cestama. Međutim, moramo se nekako usuglasiti s Maxom Mosleyem oko rezanja raznih troškova", kaže Di Montezemolo. Treba spomenuti i kako je tehnički direktor Aldo Costa još u listopadu izjavio kako Ferrari s razvojem KERS-a jednostavno - kasni.

Njihovi najveći rivali, momčad McLaren-Mercedesa puno se zanesenije suočila s izazovom. Britanska je momčad već dogovorila suradnju s jednom američkom tvrtkom i zajedno će razvijati KERS od 2010. godine. McLaren sljedeće sezone također planira upotrebljavati novi sustav, ali još nije poznato kako se trenutno uklapa u srebrne bolide, no čelnici smatraju kako će spomenuta suradnja donijeti dugotrajnu obostranu korist.

U francuskom Renaultu, o KERS-u se uglavnom - šuti. Znači li to da Flavio Briatore kuha u sebi ili ima skriveni adut u rukavu teško je reći, no s obzirom na veliki pomak u izvedbama francuskih bolida te ostanak Fernanda Alonsa, vrlo je izgledno da u Renaultu ništa nisu prepustili slučaju.

Direktor momčadi BMW-a, Mario Theissen, bio je zadovoljan što primjena novog sustava nije odgođena za godinu dana: "Već smo uložili velika sredstva u taj projekt. Da je došlo do promjena pravila morali bismo potpuno redizajnirati bolid. Osim toga, smatramo kako ćemo upotrebom KERS-a steći natjecateljsku prednost."

Nijemci su bili jedna od prvih momčadi koja je testirala novi sustav, a Christian Klien koji je sjedio za upravljačem misli da će momčad s novom tehnologijom bitno napredovati. "Vjerujemo kako je KERS dobra stvar za cijelu Formulu 1", dodaje Mario Theissen.

Vozač Red Bulla, Australac Mark Webber osvrnuo se na još jedan važan čimbenik - raspodjelu težine u bolidu. S obzirom na težinu KERS-a, Webber smatra kako će novi bolidi stvarati probleme težim vozačima: "Vozači s manje kilograma imat će puno više mogućnosti, no to ne smije služiti kao isprika. Zbog svoje težine nisam patio još od vremena kad sam vozio karting, a bilo bi neobično kada bi sljedeće godine teži vozači ispaštali zbog toga".

Intervju sa Markom Webberom:

Hondin pokusni kunić bio je Alexandar Wurz. On je nakon jesenskih testiranja izjavio: "Ne brinite, sustav je siguran. Bili smo sigurni da nas struja neće udariti, no šalu na stranu, to je dobra stvar. Ne donosi radikalne promjene, ali se osjeti kod vožnje. Najbitnije je da radi, a kad se sve zbroji nije to nikakva velika znanost".

Druga japanska momčad, Toyota, najavila je kako će KERS u svoje bolide ugraditi tek sredinom sljedeće godine stoga bi mogla biti i jedina momčad koja ga neće upotrebljavati od samog početka prvenstva. "Radimo punom parom, ali iskreno mogu reći da ljudi podcjenjuju neke poteškoće. Sustav ćemo testirati u siječnju i ne namjeravamo ga ugrađivati na silu", riječi su predsjednika Johna Howetta.

U Toro Rossu su na temu novog sustava prilično šutljivi dok se momčad Williamsa još tijekom ljeta protivila odgodi uvođenja ovog noviteta što sugerira da su zadovoljni njegovim razvojem. U indijskoj momčadi Force India trenutno su vrlo zaposleni potpunom promjenom bolida, a očekuje se kako će im novi partner (McLaren-Mercedes) pripomoći i oko KERS-a.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!