arhiva

Super Bowl je više od sporta. Previše?

Mario Majdić Natrlin • četvrtak, 04.02.2010.
Super Bowl je više od sporta. Previše?
Foto: EPA

Osim vrhunskog sportskog događaja, Super Bowl je tijekom godina prerastao u kulturno-zabavni spektakl koji privlači golemu pozornost američke javnosti i medija. Ove nedjelje se u Miamiju odigrava 44. po redu Super Bowl koji, osim sportske važnosti, ima i posebno mjesto u kulturi SAD-a...

Slika 1 od 1.
Foto: EPA

Kišovito vrijeme nije previše pokvarilo raspoloženje u tjednu koji nas priprema za dvoboj između Indianapolis Coltsa i New Orleans Saintsa koji će nam dati novog osvajača Lombardijevog trofeja. Novinari, reporteri, turisti, navijači i poduzetnici, spustili su se do Južne Floride gdje Miami po deseti put ugošćuje Super Bowl. To je više od bilo kojeg drugog grada.

Mediji su okupirali Miami uoči najvažnijeg, najiščekivanijeg i najgledanijeg sportskog događaja u SAD-u. Iako će 60 "čistih" minuta footballa predstaviti vrhunac cijelog tog projekta, on nipošto nije ograničen isključivo na teren, polaganja i rušenja. Osim zabave, Super Bowl je, naravno, i tvornica novca.

Prenosit će ga televizijska kuća CBS u tele-maratonu koji će započeti rano u nedjelju i završiti u kasnim noćnim satima. O njegovoj važnosti i utjecaju na kompletan životu u SAD-u, govori i podatak da su škole u Indianapolisu odlučile s nastavom započeti sat kasnije kako bi djeca mogla pred TV ekranima ostati što duže i gledati Peytona Manninga i svoje idole u akciji.

U području Indianapolisa s tim već imaju iskustva kada su Coltsi prije tri godine upravo u Miamiju osvojili Super Bowl XLI, a dan poslije velik broj djece u škole nije došao jer ih vozači autobusa jednostavno nisu pokupili. Sun Life Stadium u Miamiju će primiti nešto manje od 80.000 sretnika, dok će ostatak nacije gledati kod kuće ili na brojnim, tradicionalnim Super Bowl zabavama.

Kao kod nas uoči europskih i svjetskih nogometnih prvenstava, prodaja televizija dramatično raste u mjesecu Super Bowla. Podaci pokazuju kako će svega ovaj mjesec biti prodano 3.6 milijuna televizijskih uređaja (porast od 38% u odnosu na prošlu godinu), što je udio od 10% u ukupnom broju prodanih televizijskih uređaja godišnje. Primjer je to samo jednog od načina na koji Super Bowl utječe na gospodarstvo u SAD-u, od malih poduzetnika do velikih korporacija.

Cijena koju je CBS platio za prava na prijenos ove utakmice je naravno poslovna tajna i nalazi se u sklopu paketa utakmica koje je ta televizijska kuća ove sezone prenosila. Prošlogodišnji Super Bowl je pratilo rekordnih 98.7 milijuna Amerikanaca. Mogu li Coltsi i Saintsi, dvije veoma atraktivne momčadi, srušiti brojku od 100 milijuna? Najgledaniji televizijski događaj u povijesti jest posljednja epizoda serije MASH (106 milijuna gledatelja) 1983.

Coltsi i Saintsi nemaju toliko navijača na nacionalnoj razini, kao na primjer prošlogodišnji osvajači Pittsburgh Steelersi, ali radi se o dvije uistinu najbolje momčadi ove sezone s najboljim omjerima i atraktivnim načinom igre. Ohrabljuju i podaci o gledanosti konferencijskih finala koja su dosegla najveću brojku u posljednjih 28 godina (58 milijuna gledatelja pratilo je na Fox-u pobjedu Saintsa nad Vikingsima u produžetku). Bude li ovdje, kao što se očekuje, velik broj poena i neizvjesna završnica, Hawkeye Pierce i društvo će se morati zadovoljiti drugim mjestom u povijesti.

CBS će naravno zaraditi zahvaljujući basnoslovnim cijenama za 30 sekundi reklame tijekom same utakmice. Rasprodali su sva 64 slobodna mjesta, a cijena za 30 sekundi najskupljeg vremena na televiziji, procjenjuje se da će oglašivače koštati od 2.5 milijuna sve do, po posljednjim informacijama, preko 3 milijuna američkih dolara. CBS bi tako trebao od reklama zaraditi preko 206 milijuna dolara koliko je prošle godine prijavila televizijska kuća NBC koja je radila prijenos Super Bowla 43. Mjesta su razgrabljena tjedan ranije, što je optimistični pokazatelj za američko gospodarstvo čija je recesija u velikoj mjeri usporila prošlogodišnju prodaju.

Popularne Super Bowl reklame su postale zasebna institucija, te fantastičan i uspješan način oglašavanja. Svake godine se pojavi 20 do 25% novih oglašivača, a ove godine bi, prema CBS-u, najmanje 13 novih oglašivača trebalo svoje propagandne poruke emitirati tijekom utakmice. Radi se o fantastičnoj strategiji marketinga jer se reklame ne vrte samo za vrijeme same utakmice, već se viđeno rekapitulira danima i mjesecima kasnije, biraju se najbolje, a već tjednima unaprijed raste uzbuđenje uoči njihovog emitiranja.

Neka velika imena će i ove godine izostati, ponajviše zbog gospodarske krize, što je otvorilo prostor za neke nove i "manje" kompanije koje se žele probiti na tržište, a najviše vremena će zauzeti Budweiser. Najviše vremena uoči samog Super Bowla, pripalo je kontroverzi uz promotivni spot u kojem će sudjelovati vjerojatno i najveća zvijezda u povijesti sveučilišnog footballa, dodavač Tim Tebow. Neprofitna kršćanska udruga Focus on the family je zakupila svoje vrijeme tijekom utakmice u sklopu kojeg će pustiti propagandni spot s porukom protiv pobačaja u kojem će glavnu ulogu upravo imati Tebow i njegova majka koja ga je, usprkos savjetima liječnika, odlučila roditi.

Zabave i ostali popratni sadržaji, dat će svoj doprinos prije, tijekom i poslije same utakmice. Miami će okupirati turisti i navijači, hoteli će podignuti svoje cijene i rasprodati sve raspoložive aranžmane. Koliko će sam Miami zaraditi od toga je teško zaključiti. Podaci su potpuno oprečni, od stotina milijuna koliko zagovara NFL, do puno "skromnijih" iznosa u desecima milijuna, koliko pokazuju neka istraživanja. Južna Florida je bez obzira na Super Bowl u ovo doba godine itekako popularna destinacija za turiste i pitanje je koliko NFL dodatno doprinosi prometu.

Organizatori logično gravitiraju jugu SAD-u kada je u pitanju organizacija Super Bowla, naravno zbog povoljnije klime i toplijeg vremena. Kišu su uspješno izbjegavali sve do 2007. kada su pljuskovi otjerali dio gledatelja upravo u Miamiju gdje su tada Coltsi pobjeđivali Chicago Bearse. Coltsi su se vratili u Miami - vratila se i kiša. Za sve, osim za njih, to je loša naznaka i nadaju se sunčanoj nedjelji. Problem za jug SAD-a su postali novi stadioni s pomičnim krovovima. Sljedeće godine Super Bowl je u Dallasu, godinu kasnije na novom stadionu Indianapolis Coltsa, a 2013. u zatvorenom Superdomeu u New Orleansu.

Šanse za Sun Life 2014. nisu prevelike ukoliko se ne podvrgne veoma skupoj nadogradnji o kojoj se već počelo šuškati, a čija bi cijena debelo prešla brojku od 100 milijuna dolara. Koliko je to realno, da li se isplati dugoročno i što će od svega toga na kraju biti, pitanja su na koja će odgovarati za to nadležni, ali nakon ove nedjeljne svečanosti.

Cijene karata ne ruše rekorde ove godine. Prosjek se kreće od 2.600 dolara, a najjeftinije možete pronaći za 1.275, nešto kvalitetnije za nekakvih 3.500 dolara prema kružećim informacijama, što je još uvijek manje od prethodnih godina kada je cijena dosezala i do preko 4.000 dolara. Naravno, ne govorimo o ekskluzivnim ložama i VIP prostorima čije su cijene najmanje deseterostruko veće. Preprodaju se i parkirna mjesta u okruženju stadiona.

Osiguranje je opet priča za sebe. Procjenjuje se da NFL svake godine samo na sigurnost potroši oko 6 milijuna dolara, a uz to treba dodati i sredstva koja izdvaja država, odnosno porezni obveznici. Miami će u nedjelju biti jedno od najsigurnijih mjesta na svijetu. Skeneri, metalni detektori, ali i detektori za biološka i kemijska oružja, okruživat će stadion, a svi će biti detaljno pregledavani od strane brojnog osiguranja.

To je samo djeličak atmosfere koja okružuje popularnu turističku destinaciju i ovogodišnjeg domaćina Super Bowla. Sport je (ili bi barem trebao biti) neovisan i indiferentan prema gospodarskoj mašineriji koja ga prati, ali je Super Bowl tek jedan u nizu primjera koji svjedoči utjecaju i veličini današnjeg profesionalnog sporta.

Voljeli mi to ili ne, moramo priznati kako je to danas - puno više od obične igre. More than just a game.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Povezani tagovi

arhivaZbrda zdola

Pročitaj više

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
  • Topovski_udar05.02.2010. u 17:36
    MASH još popularniji od Prijatelja,ajde cool ko će ostat budan do tog doba noći
    Topovski_udar