Automoto

WRC Croatia rally - Najveća sportska manifestacija ponovo u Hrvatskoj

Sportnet • četvrtak, 20.04.2023.
WRC Croatia rally - Najveća sportska manifestacija ponovo u Hrvatskoj
Foto: FaH

Na deset različitih dionica, kroz pet županija i Grad Zagreb, tijekom četiri dana vozit će 56 posada iz 23 zemlje svijeta pred očekivanih više stotina tisuća gledatelja uživo i milijunskim auditorijem širom svijeta...

Odbrojavanje sati do početka najvećeg sportskog spektakla u Hrvatskoj, koji će u četiri dana, od 20. do 24.travnja, doživjeti svoje treće izdanje već traje i uskoro prelazi u minutažu. U zraku se osjeća neka oktanska groznica, kud god se krene uviđa se najava, čita se, piše, priča, raspravlja o samo jednoj stvari na svijetu – a ovog puta nije u pitanju sveprisutni – nogomet.

Hrvatska, „mala zemlja za odmor“ postala je „velika zemlja“ za sportske spektakle. Prije tri godine ušli smo u krug 30-ak zemalja koje su upisane na karti FIA Međunarodne automobilističke federacije kao domaćini i organizatori rallya za Svjetsko prvenstvo. Pred nama je treće hrvatsko izdanje WRC projekta „Croatia rally“, ove godine četvrtog bodovnog natjecanja u kraljevskoj automobiliustičkoj disciplini, kojeg organizacijski potpisuju zagrebački Autoklub Cro Dakar Team i porečki Autoklub D.T. Motorsport, uz tehničku realizaciju Autokluba Delta Sport iz Zagreba, dok sve prema svjetskoj federaciji objedinjava Hrvatski auto i karting savez.

Ideja dovođenja svjetskog prvenstva, znanog jednostavnom kraticom WRC, tinjala je desetljećima, ulazila u završnu fazu dolaska svjetskih asova, ali prije tri se godine i obistinila. Vrijedi priznati da je tog trenutka dolazak WRC-a na hrvatsko tlo na neki način ubrzala svjetski prisutna pandemija virusa korona, koji je mnoge dotadašnje organizatore onemogućio da nastave ili nove da prvi puta budu domaćini. Naša hrabrost i odlučnost, dato povjerenje FIA i promotora WRC-a urodila je plodom.

Prvo izdanje bez publike zbog onemogućenog kretanja i epidemioloških mjera okupljanja u masama, dok je uz drugo na žalost bilo vezano opet nešto loše, prošle godine netom začeta agresija Rusije na Ukrajinu koja je nepredvidivim ekonomskim, ali i sigurnosnim teškoćama izazvanim na tlu Europe ostavila traga u gospodarstvu. I ove je godine trebala biti barem „treća sreća“, ali na određeni način ostaje u podsvijesti teška tragedija pogibije jednog od ponajboljih svjetskih rally asova Irca Craiga Breena, prije samo nekoliko dana, prilikom testiranja automobila upravo u pripremi za hrvatski WRC.

Croatia rally u programu FIA WRC definiivno je najveći hrvatski sportski automobilistički proizvod. Počasni pokrovitelj manifestacije je Zoran Milanović, predsjednik Republike Hrvatske, a iza projekta je stala Vlada Republike Hrvatske, Hrvatska turistička zajednica i Ministarstvo turizma i sporta, Grad Zagreb i TZ, kao i niz najvećih kompanija koje su uvidjele interes prisustva i doprinosa manifestaciji koju opslužuje više od dvije tisuće osoba u cjelokupnoj organizaciji (suci, redari, interventne službe, tehničke ekipe,...), uz 500-tinjak volontera na različitim poslovima, a kroz riječ i sliku svih zbivanja u Hrvatskoj ovih dana, sa staza izvještavat će 200-tinjak novinara, fotoreportera, 80 osoba u TV produkciji WRC-a, deseci osoba u HRT produkciji, čiji će proizvod otići diljem svijeta u 150 i više zemalja.

Prošle godine sliku iz Hrvatske, zahvaljujući rallyu, promatralo je 88 milijuna (!) gledatelja diljem svijeta. Projekt je to u koji je direktno ili indirektno uključeno 40-ak lokalnih jedinica uprave i samouprave, na području pet županija: Zagrebačke, Varaždinske, Krapinsko-zagorske, Karlovačke i Primorsko-goranske, kao i Grada Zagreba, na čijim je prostorima smješten Servisni park, te se organizira ceremonijalni start i cilj rallya.

Ovogodišnja rally sezona WRC-a startala je tradicijski u Monte Carlu na asfaltnoj podlozi, nastavila se na snijegom, dijelom ledom, prekrivenim cestama Švedske, pa preko makadama u Meksiku stigla u Hrvatsku. Na prostoru većem od 56 tisuća kvadrata, gotovo površinski ravnih deset nogometnih terena, proteklih je dana, na istočnom parkiralištu Zagrebačkog Velesajma, između Hipodroma i Poslovne zgrade INA Industrije nafte d.d. nicao jedan novi grad, grad oktana, rally grad u kojem već borave, iz kojeg će automobilima kretati i u koji će se poslije brzinskih ispita vraćati relijaši. Za potrebe infrastrukture, ne ulazeći u velebna montažna zdanja koja podižu svjetski timovi, razvučeno je više od 20 kilometara raznih kabela, postavljeno 1800 spojeva vode uključujući i dugi razvod instalacija s još desetak kilometara različitih kablova. Gradić je to u koji je pristiglo 70 šlepera opreme, za potrebe 2.400 ljudi koji su sudionici svih timova i službi rally posada.

Gorski kotar dobio svoj brzinac

Koncepcijski se ovogodišnje izdanje od prošlogodišnjeg vrlo malo razlikuje. Oprobana dionica ukupne duljine itinerera 1650,68 km, objedinjuje deset dionica kojima se svakom vozi po dva puta ukupne duljine 301,26 km. WRC obuhvaća gotovo pola Hrvatske, od zagorskih i plešivičkih brega, gorskokotarskih predjela, sjeverne do primorske Hrvatske s pogledom na more s tisuću metara ponosnog Platka (ako dozvoli magla, hic...). Novi je brzinski ispit uvršten u subotnji program drugog natjecateljskjog dana, a to je dionica Ravna Gora – Skrad, duljine 10,13 km i svojevrsni je relaksirajući faktor koji upotpunjuje prošle godine dugu dionicu „prazne vožnje“ od Karlovca do Platka.

U petak se vozi sjeverozapadno od Jastrebarskog i okruženjem Ozlja i Duge Rese, četiri brzinca, prvo u prijepodnevnom, potom u popodnevnom ciklusu. Prvog je dana od 8,03 sati BI Mali Lipovec-Grdanjci (19,20 km), potom najdulji BI Stojdraga-Hartje (25,67 km) od 8,56 sati. Slijede BI Krašić-Vrškovac (11,11 km) od 9,59 sati i Pećurkovo Brdo-Mrežnički Novaki (9,11 km) sa startom u 11,12 sati. Nakon odlaska u zagrebački servis, kompletan ciklus vožnje ponavlja se poslijepodne od 14,45 sati.

Subotnji program objedinjava isto po četiri dionice dva puta. Od 7,54 sati kada starta BI Kostanjevac-Petruš Vrh (23,76 km) do BI Vinski Vrh-Duga Resa (8,78 km) s početkom u 9,05 sati i za domaće gledatelje HRT-a direktnim televizijskim prijenosom. U 10,23 sati starta novi BI Ravna Gora-Skrad duljine 10,13 km nakon kojeg se s Gornjeg Jelenja ulazi u BI Platak (15,63 km), a prvi prolaz kreće u 11,26 sati. Ponovo se odlazi u Zagreb, te od 15,54 sati ponavlja isti „krug“. Ravna Gora 2 starta u 18,23 sati, a Platak 2 u 19,26 sati.

Završnica trećeg i odlučujućeg dana, u nedjelju vodi u okruženje Trakošćana i Zagorje. Brzinac Trakošćan-Vrbno (13,15 km) u prvom izdanju kreće u 7,08 sati, a u drugom u 10,23 sati. Uz kamere Hrvatske televizije bit ćemo od 8,35 sati na svjetski znanom brzincu Zagorska Sela-Kumrovec (14,09 km), a potom i finalu koje je već dvije godine odlučivalo pobjednika, što se može očekivati i ove godine s početkom u 13,15 sati. Posljednji 20. ispit ujedno je „Wolf Power Stage“ koji najboljoj petorici donosi dodatne bodove u rangiranju na ljestvici WRC-a. Ciljni podij je pored Inine zgrade u sklopu Servisnog parka, a pobjedničku se posadu očekuje u 15,30 sati.

Prije tri natjecateljska dana, tijekom četvrtka, od 9 do 15 sati posade će moći testirati svoje automobile na Shakedown dionici „Okić“ dugoj 3,65 km prema posebnom rasporedu. U 18:30 sati ceremonijalni je start pored zagrebačkih fontana, ispred Nacionalne i sveučilišne biblioteke.

Pet posada u 12 bodova

Poslije jednogodišnjeg pauziranja „izleta“ u Hrvatsku ponovo nam stiže pobjednik prvog našeg izdanja, osmerostruki prvak svijeta Francuz Sebastien Ogier. U tandemu je sa sunarodnjakom Vincentom Landaisom, a u Toyoti GR Yaris Rally1 Hybrid brani boje teama „Toyota Gazoo Racing WRT“. Pobjedama u Monte Carlu i Meksiku preuzeo je lidersku poziciju ovogodišnjeg prvenstva i u Hrvatsku stiže s 56 bodova, tek tri više od „vječitog drugog“ za kojeg mnogi predviđaju izvrstan rezultat, ako ne i pobjedu upravo ovog vikenda u Hrvatskoj. To je Belgijac Thierry Neuville i suvozač mu Martijn Wydaeghe u Hyundaiu i20 N Rally 1 Hybrid (Hyundai Schell Mobis World Rally Team).

Mladi finski as, prošlogodišnji pobjednik Croatia rallya i svjetski prvak, 22-godišnji Kalle Rovanperä, uz suvozača Jonne Halttunena vozi Toyotu i ima tek bod manje od drugog. Unutar 12 bodova od prvog do petog mjesta još su dvije posade. S 47 bodova u „M-Sport Ford World Rally Teamu“ nastupa, u Ford Pumi Rally1 Hybrid, estonski tandem Ott Tänak i Martin Järveoja, dok s tri boda manje petu poziciju drži i treća Toyotina posada Britanci Elfyn Evans-Scott Martin. Samo 12 bodova od prvog do petog, svjetska klasa ima da se dokazuje tri dana po hrvatskom asfaltu, od milja u relijaškim krugovima nazvanim „50 nijansi sive“.

Devet će posada skupine WRC1 nastupiti u Hrvatskoj. Hyundai ostaje, nakon gubitka Craiga Breena i odluke usuglašene s obitelji da nastupi u Hrvatskoj, na dva automobila koja će u počast na svog vozača biti posebno obilježena, a tim je odlučio umiroviti njegov startni broj 42. Tih devet vozila, od kojih se svatko, prolaskom, zvukom, brzinom, izgledom, naježi, primamljivi su zaljubljenicima brzina i mirisa oktana. To su „jurilice“ nove hibridne generacije. Kod njih postoji opasnost od strujnog udara prilikom sudara ili izlijetanja, za publiku kraj staze i članove hitnih službi.

Opremljeni su sigurnosnim lampicama od kojih zeleno svjetlo pri vrhu vjetrobrana i na svakom od središnjih nosača krova daje garanciju sigurnosti. Međutim, opasnost prilaska vozilu ili dodira izuzetno je velika ako svjetlo treperi ili je crvene boje, što navodi na mogući strujni udar. Ova su vozila označena i naljepnicom HY, za eventualno prilaženje ovlaštenih interventnih službi propisane su posebne mjere. Stoga, gledatelji zaboravite prilaziti tim vozilima u slučaju izlijetanja, okretanja i slično. Prepustite to stručnom, osposobljenom osoblju.

Devet naših posada na startu

Nastup na WRC-u, posebno na domaćem terenu svakako je izazov za svaku posadu. Među osam hrvatskih posada u skupini vozila WRC Rally 3 su brat i sestra Martin i Dora Ravenščak (Ford Fiesta Rally3), dok su četiri posade u WRC Rally 4: Tomas Hrvatin-Đani Simčić (Renault Clio rally4), Željko Magličić-Ivan Poljak (Ford Fiesta), Jan Pokos-Vilijem Ošlaj (Peugeot 208 Rally4) i Marko Lončarić-Gabrijel Krnjić (Renault Clio Rally4).

Posljednje tri posade na listi prijava su u skupini WRC Rally 5: Vjekoslav Čičko-Eugen Kokolić, Slaven Šekuljica-Damir Petrović i Igor Mandić-Albert Ivančić, svi u Renault Clio RS Line. Deveta „naša“ posada je s hrvatskom licencom u PH već nizom godina, Mađari Janos Szilagyi-Alexandra Varadi (Peugeot 208 Rally4).

Uz dionice brzinskih ispita organizirane su „Fun zone“ koje osim prolaska rally vozila u pauzama garantiraju sadržajan program, gotovo cjelotjedna na Zagrebačkom Velesajmu u Servisnom parku, na Shakedownu „Okić“, potom na Platku i Novigadu na Dobri, ujedno najvećoj, te neizostavna u Kumrovcu. Posebno su rezervirane VIP zone, potom prostori za medije, a upozorenja svake službene osobe poželjna su za poštivati i držati se istih.

Do mjesta brzinskih ispita preporučljivo je stići tri sata prije prolaska prvog vozila, po mogućnosti organizirano ili sa što manje vozila a što više putnika u njima, dok će za parkiranje vozila biti posebne oznake. Prilazne ceste brzincima moraju biti prohodne u svakom trenutku. Bilo koja nepodopština, stajanje na opasnoj poziciji, nepoštivanje sigurnosnih mjera može biti razlogom otkazivanja brzinskog ispita. Kontrole FIA i organizatora su učestale, važne i u obostranom interesu.

Tekst: Miroslav Krpan

FOTO: HINA/ Mladen Volarić

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Pročitaj više

AutomotoWRC
Sadržaj se nastavlja
Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!