Automoto

Pobjednik nosi sve!

Goran Markuš • utorak, 17.03.2009.
Pobjednik nosi sve!
Foto: EPA

Svega nešto manje od dva tjedna prije početka sezone 2009. FIA je donijela nove, velike promjene u svijet Formule 1. Najšokantnija vijest zasigurno je dodjela titule prvaka vozaču s najviše pobjeda, a ništa manje važna nije niti vijest o uvođenju salary capa u F1 počevši od 2010. godine...

Pariški sastanak samog vrha FIA-e na rasporedu je imao raspravu o brojnim revolucionarnim promjenama u Formuli 1, no svi smo očekivali jedno veliko "ne" za bilo kakvu drastičnu promjenu - uostalom, na to smo i navikli. Ipak, čak su dvije uistinu revolucionarne uz nekoliko manjih i ne toliko senzacionalnih promjena izglasane, čime je javnost u prvi tren ostala blago rečeno šokirana.

Glavna točka na raspravi bila je bodovna razdioba koja je prema izjavama mnogih umiješanih nepoštena jer pobjednik ne ostvaruje dovoljan bodovni bonus za rizik koji preuzima prilikom juriša ka prvom mjestu. Prijedlog FOM-a (udruga momčadi Formule 1), koji već duže vrijeme predlaže novi sustav bodovanja (12-9-7-5-4-3-2-1), brzo je odbijen, s čime su i brojne najave o velikim novosti odmah pale u vodu.

Ipak, FIA se odlučila na još radikalniju promjenu, promjenu koja je svijet F1 ostavila u nevjerici. Naime, već od ove sezone titulom prvaka Formule 1 neće se nužno okititi vozač s najviše bodova već će titula pripasti vozaču s najviše pobjeda. Tek u slučaju izjednačenog broja pobjeda primijenit će se svima nam poznati sustav bodovanja (10-8-6-5-4-3-2-1) koji će tada donijeti novog svjetskog prvaka. Na poredak od drugog mjesta nadalje u vozačkom kao ni na poredak konstruktora novo pravilo nema utjecaja.

Šokantna vijest već je prouzročila brojne rasprave diljem svjetskih foruma gdje brojni obožavatelji hvale oduzimanje prednosti konstantnosti nad brzinom, no istovremeno kude bacanje trenutne brzine u prvi plan. "Ukoliko, primjerice Kimi odlično odradi prvi dio sezone i u deset utrka uzme sedam pobjeda, vrlo vjerojatno mu se nitko do kraja sezone neće niti približiti - kome će to onda biti zanimljivo gledati?", samo je jedna od brojnih izjava.

Bit će vrlo zanimljivo čuti mišljenja iz F1 momčadi, no svi će se kad-tad morati pomiriti s novim pravilom koje stupa na snagu već u prvoj utrci sezone u Melbourneu, utrci koja sada donosi puno više od dva/tri boda prednosti na otvaranju sezone.

Još jedna velika novost je i uvođenje salary capa u svijet Formule 1 s čime se ipak kreće tek u narednoj sezoni. Za razliku od nekih drugih natjecanja (npr. NBA), u Formuli 1 momčadi će moći ili pristati ili odbiti salary cap, no prihvaćanjem dobivaju pravo na tri vrlo važne promjene:
1. Aerodinamičku slobodu (unutar propisanog općeg standarda)
2. Izradu i razvoj pokretnih dijelova
3. Ukida se zabrana rada na njihovim motorima koji više niti ne podliježu limitu u brojevima okretaja

Iako se posebnom točkom (mogućnost dorade pravila ukoliko će biti potrebno) FIA donekle osigurala "slobodne interpretacije pravila" od momčadi koje uđu pod salary cap, mogućnosti za iskorištenjem pravila i dalje su brojne zbog čega FIA posebno ističe i rigorozne mjere koje će se provoditi.

30 milijuna funti (oko 33 milijuna eura odnosno 247 milijuna kuna), kolika je gornja dozvoljena granica, još uvijek je prilično velik budžet, no uzevši u obzir da su neke od momčadi u proteklih nekoliko sezona trošile gotovo dvostruko više novca, moramo priznati da je riječ o drastičnoj promjeni.

Za razliku od odluke o promjeni bodovanja, prve reakcije na salary cap više/manje svugdje su jednake - pohvalne. Naime, brojni obožavatelji Formule 1 priznaju kako će se time donekle ograničiti tehnološki razvoj bolida, no napetost i izjednačenost "velikih i malih" ekipa koja bi trebala biti rezultat ovih promjena i više je nego pohvalna.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!