Automoto

Priča o prvaku

Piše:Lovro Štrbinić • ponedjeljak, 22.11.2010.
Priča o prvaku
Foto: EPA

Priča koja slijedi govorio o još jednom svjetskom prvaku u Formuli 1. No, ovaj svjetski prvak je nešto posebniji od prethodnih jer je najmlađi nositelj te titule u povijesti ovog sporta. Osim toga, vlasnik još brojnih rekorda u F1...

Mladić koji je nedavno u Abu Dhabiju dosegao vrhunce svoje sportske karijere rođen je u Heppenheimu 03.07.1987. godine. Kako je sam izjavio u brojnim intervjuima, ranu mladost su mu obilježili nestašluci u školi, ali i tri Michaela. Riječ je o Schumacheru, Jacksonu i Jordanu. Srećom za njegove F1 obožavatelje nije imao ni dovoljno košarkaškog talenta ni dovoljno dobar glas da pokuša kopirati dvojicu posljednje navedenih, pa je krenuo stopama Michaela Schumachera, odnosno u svijet automobilizma. Mnogo puta je tokom svoje karijere nazivan upravo Baby Schumi.

Početak karijere

Zanimljivosti

Svoju već sada bogatu karijeru Vettel je, kao i većina velikih vozača, obilježio s još nekoliko zanimljivih detalja. Tako, primjerice, na svojoj kacigi nosi grb pokrajine iz koje potječe, a mnogima je poznata i priča o pridavanju naziva svojim bolidima. Onaj u kojem je osvojio naslov u Abu Dhabiju naziva "Pohotna Mandy" (Randy Mandy), a prethodnog je nazivao "Sočna Liz" (Luscious Liz).

Svoje prve korake u automobilizmu Vettel je ostvario u kartingu, kojim se počeo baviti kao osmogodišnjak, a u kojem je vrlo brzo počeo osvajati prva mjesta i trofeje. Nakon tih prvih uspjeha uslijedio je prelazak u jače kategorije trkaćih automobila. Dogodilo se to 2003. godine, a već 2004. Sebastian je osvojio njemačko Formula BMW prvenstvo, s 18 pobjeda iz 20 utrka. Kao nagradu za osvojeni naslov godinu poslije testirao je bolid Formule 1 Williams FW27, a nakon toga je nastavio s testiranjima za momčad BMW Sauber.

Odlični nastupi doveli su ga do europske Formule 3, u kojoj u to vrijeme dominirao Lewis Hamilton, pa Vettel nije ostvarivao toliko dobre rezultate kao u prijašnjim natjecanjima. Sljedeća postaja bilo je natjecanje WSR (World Series by Renault), gdje u svom debiju ostvario pobjedu. U tom natjecanju je na trkalištu Spa-Francorchamps doživio neugodnu ozljedu i skoro ostao bez prsta, ali to ga nije odvojilo od utrkivanja kojem se vratio već sljedećeg vikenda, protivno svim liječničkim prognozama. U sljedećoj sezoni u tom natjecanju je držao vodeću poziciju, ali je tada dobio pozivnicu iz F1, a to se nije smjelo propustiti.

BMW Sauber

Svoje prve korake u najprestižnijem automobilističkom natjecanju Sebastian Vettel je napravio u momčadi BMW Saubera. Na VN Turske 2006. Nijemac je bio treći vozač ove momčadi, a sve je impresionirao ostvarivanjem najbržeg vremena na drugom treningu prije utrke. Da to nije slučajnost dokazao je i na VN Italije iste godine, kada je bio najbrži na oba treninga u petak.

U ovoj momčadi Sebastian je ostvario i svoj prvi nastup u F1 utrci. Dogodilo se to u Indianapolisu 2007. godine kada je mijenjao tada ozlijeđenog Kubicu. Na VN SAD-a osvojio je osmo mjesto, upisao prvi F1 bod, te postao najmlađi vozač kojem je to pošlo za rukom. Imao je tada 19 godina i 349 dana.

Toro Rosso

Članom bratske Red Bullove momčadi Vettel postaje 31.07.2007., a dolazi kao zamjena za Scotta Speeda. Odradio je za Toro Rosso ostatak te sezone, a dogovorena je i suradnja za narednu godinu, kada mu je u toj momčadi suvozač bio Sebastian Bourdais. U jednoj od prvih utrka u ovoj momčadi, u Japanu, po kiši je držao treću poziciju iza vodećih Hamiltona i Webbera.

Međutim, u vožnji pod sigurnosnim automobilom zabio se u Australca i tako uništio priliku za prvi veliki rezultat. Ipak, do visoke pozicije na kraju utrke dolazi već sljedećeg vikenda u Kini, gdje osvaja četvrto mjesto, dotad najveće ostvarenje njegove karijere, ali i Toro Rossa. Godinu je završio sa šest osvojenih bodova na 14. poziciji u prvenstvu.

Nakon toga mnogi su ga prepoznali kao buduću zvijezdu, pa je vlasnik Red Bulla o njemu izjavio: "Vettel je jedan od mladih momaka s ogromnim potencijalom. Brz je, pametan i vrlo je zainteresiran za tehničku stranu ovog sporta."

Rekordi

Uz sve te detalje, red je da spomenemo i još neke rekorde ovog mladića s blistavom perspektivom. Dakle, uz par najznačajnijih dosega spomenutih prethodno u tekstu, Vettel je i najmlađi vozač koji je sudjelovao u F1 vikendu, najmlađi osvajač bodova, najmlađi vozač koji je vodio u utrci barem jedan krug i najmlađi vozač koji se popeo na postolje. Također, nitko mlađi od njega nije nikad osvojio drugo mjesto u prvenstvu na kraju sezone. Vjerujemo da će svi spomenuti dosezi još dugo stajati u knjigama rekorda, a nekako je teško ne vjerovati i u još poneki naslov ovog mladog Nijemca koji je svojom vožnjom, ali i mladošću, te pristupom izvan staze već stekao brojne obožavatelje diljem svijeta.

Ipak, sljedeća sezone nije počela tako dobro za Nijemca, pa je u prve četiri utrke zabilježio četiri odustajanja. Nakon toga počelo je bolje razdoblje i u nekoliko je utrka Seb osvajao bodove, čak i u situacijama kad je startao s loših mjesta.

No, najljepši trenutak sezone tek je slijedio. Na VN Italije, voženoj 14.09.2008. Vettel je zabilježio svoju prvu F1 pobjedu, te tako postao najmlađi vozač kojem je to pošlo za rukom. Srušio je dotadašnji rekord Fernanda Alonsa i s 21 godinom i 74 dana starosti postavio novi. Dan prije slavlja u utrci postao je i najmlađi osvajač prve startne pozicije. Tog vikenda je šef Toro Rossa Gerhard Berger izjavio: "Danas je dokazao da može pobjeđivati u utrkama, ali ja očekujem da će on osvajati i prvenstva. Vrlo je smiren tip." Ovu sezonu Vettel je na kraju završio na osmom mjestu s 35 osvojenih bodova.

Red Bull

Sezona poslije potpune afirmacije na F1 sceni donijela je Vettelu premještaj u momčad Red Bulla, gdje je zamijenio Davida Coultharda. Prvo slavlje novoj momčadi donio je u Kini, gdje je uz prvi pole-position Red Bulla u povijesti zajedno s Markom Webberom proslavio i prvu dvostruku pobjedu te momčadi.

Nakon tog slavlja, u 2009. ubilježio je i pobjede u Velikoj Britaniji, Japanu, te na posljednoj utrci sezone u Abu Dhabiju. Međutim, to mu, uz još četiri mjesta na postolju, nije bilo dovoljno da se domogne naslova. Preskupo su ga stajala brojna odustajanja tokom sezone, koja je konstantnim skupljanjem bodova i sjajnim otvaranjem sezone iskoristio osvajač prvenstva te godine Jenson Button. Vettel je završio sezonu na drugom mjestu s 84 osvojena boda, ali je zaslužio nagradu za najviše odvoženih najbržih krugova tokom sezone.

2010.

Uslijedila je sezona koja je netom završena, i to na najbolji mogući način za Vettela. Iako je prema mnogima imao najbrži bolid i trebao mnogo prije osigurati naslov svjetskog prvaka, treba priznati da je nekoliko utrka prije kraja malo tko očekivao da će se baš Vettel na kraju najviše radovati.

U sezoni je zabilježio čak deset najboljih startnih pozicija, ali je samo u pet navrata prvi prošao ciljem. No, tri slavlja u posljednje četiri utrke i poklapanje nekih rezultata protivnika omogućilo mu je osvajanje naslova svjetskog prvaka u F1. Pogađate, opet je postao rekorder kao najmlađi svjetski prvak u povijesti ovog sporta.

Ipak, krenimo redom i recimo da je početak sezone donio samo jedno pobjedu, onu u Maleziji, te još dva postolja u prvih osam utrka sezone. Uračunamo li tu i dva odustajanja, to definitivno nije bilo ostvarenje kakvo je želio jedan od glavnih kandidata za titulu.

Osjećajan momak

U idućih sedam utrka ubilježio je još jednu pobjedu i tri puta zauzeo mjesto na postolju. Tada, četiri utrke do kraja, mnogi su gledali u Webbera i Alonsa kao glavne kandidate za naslov. Međutim, brzinu svog bolida i vlastitu vozačku kvalitetu Vettel dokazuje u već spomenutoj završnici kad uz tri pobjede bilježi i jedno odustajanje koje ga je na kraju skoro preskupo stajalo.

Treba napomenuti da je sezonu obilježilo i nekoliko sudara u koje je bio uključen mladi Nijemac. U Turskoj se dogodio sudar njega i momčadskog mu kolege Marka Webbera, u kojem je lošije prošao Vettel. Drugi spominjaniji incident dogodio se u Belgiji kada je Seb pogodio Buttona prilikom pokušaja pretjecanja. Nije odustao, ali je uz kaznu sudaca i izgubljeno vrijeme završio utrku izvan osvajača bodova.

Također, kontroverza je vezana i uz VN Velike Britanije. Naime, za utrku na Silverstoneu Red Bull je obojici vozača pripremio poboljšana prednja krila. Kako je na treningu taj dio oštećen na bolidu Nijemca, momčad je odlučila prebaciti neoštećeno prednje krilo s bolida Marka Webbera na njegov, te time izravno oštetiti Australca. Znakovito je to što u tom trenutku Webber nije bio bodovni ništa lošiji od Vettela, a unutar ekipe je bila zagovarana jednakost među vozačima.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
  • Obrisan korisnik23.11.2010. u 00:04
    Webber&Alonso u sjeni kontroverznog prvaka.
    Obrisan korisnik