Automoto

Lewis Hamilton u Mercedesu: najbolji potez ili najveća pogreška u karijeri?

Piše:Igor Šestak • subota, 29.09.2012.
Lewis Hamilton u Mercedesu: najbolji potez ili najveća pogreška u karijeri?
Foto: EPA

Iako bolidi ovoga vikenda miruju, u Formuli 1 ne nedostaje uzbuđenja. Pobrinuo se za to Lewis Hamilton svojom odlukom da na kraju aktualne sezone napusti momčad u kojoj je proveo pola svog života i preseli u redove njemačkog Mercedesa. Odluka je to koja neće utjecati isključivo na Britančevu karijeru, već je istog dana direktno utjecala na karijere još dvojice vozača. Michaela Schumachera, vozača koji je na zalasku karijere, te Sergija Pereza, mladog vozača čiji dani tek dolaze.

"Dobar dan, ja sam Lewis Hamilton."

"Dobar dan, Ja sam Lewis Hamilton. Osvojio sam britansko prvenstvo u kartingu i jednog dana želim voziti vaš bolid u Formuli 1."

Upravo tim riječima daleke 1995. godine predstavio se desetogodišnji Lewis Hamilton tadašnjem šefu McLarenove momčadi Ronu Dennisu. Zvuči kao dječački san? Apsolutno. No, razlika između spomenutog dječačkog sna i velike većine sličnih snova ostalih dječaka je u tome da se Hamiltonov zaista i ostvario.

Tko su dobitnici?

Pošto je imao pravo birati, Lewis Hamilton je očito dobitnik ovotjednih zbivanja u Formuli 1. Britanac se izborio za ugovor kakav je žalio, za "novi izazov" koji mu je bio potreban, a vrijeme će pokazati je li povukao pravi potez ili ne.

Drugi veliki dobitnik je Sergio Perez koji je odlaskom Hamiltona dobio priliku u McLarenu. Meksikancu je to nagrada za odlične nastupe i svakako prilika života koja će mu odrediti daljnju karijeru.

Na kraju, na dobitku su vjerojatno i Mercedes i McLaren. Mercedes jer je dobio jednog od najboljih vozača današnjice i s njim će svakako imati šansu doći do željenih rezultata. McLaren je izgubio svog prvog vozača, ali ga je nadomjestio mladom nadom i pritom zasigurno uštedio veliku svotu novca. Vjerojatno će u prvoj godini rezultati biti nešto lošiji, ali dugoročno McLaren je s Perezom napravio odličan posao.

Ron Dennis je prepoznao veliki talent u mladom vozaču te ga je tri godine nakon njihovog prvog susreta pozvao u McLarenov program za razvoj mladih vozača. Hamilton je najmlađi vozač u povijesti koji je sklopio ugovor s momčadi Formule 1, a od te 1998. godine pa sve do 28. rujna 2012. veza između Hamiltona i McLarena činila se neraskidiva.

Hamiltonov put do mjesta u Formuli 1 vodio je preko Formule Renault, Formule 3 i naposljetku GP2 serije, u kojoj je vozio tek jednu godinu i osvojio naslov prvaka. Dječački san je postao realnost uoči 2007. godine kada je objavljeno da će mladi Hamilton biti momčadski kolega tek pridošlom Fernandu Alonsu.

Iako su evidentno imali mnogo povjerenja u Hamiltona, čelnici McLarena vjerojatno ni sami nisu očekivali da će se taj mladić tako dobro snaći već na početku svoje karijere. Ambicioznog Hamiltona nije zanimala uloga Alonsovog "vodonoše", već je želio da McLaren postane njegova momčad i u tome je uspio. Fernando je napustio britansku momčad nakon samo jedne godine, a od tada je McLaren svu svoju pažnju usmjerio na Hamiltona.

Već 2008. godine Hamilton je osvojio svoj prvi i za sada jedini naslov prvaka. No, nakon tog uspjeha su uslijedile tri slabije godine, u kojima je ostao izvan prva tri mjesta u ukupnom poretku i koje su u Britancu očito nagomilale frustracije. Aktualna sezona posebna je priča. Kroz cijelu sezonu je evidentno da McLaren ima daleko najbrži bolid od 12 momčadi u Formuli 1, ali to (barem za sada) nije pretvorio u rezultatski uspjeh. Vodeći vozač u poretku je Alonso, a vodeća momčad u poretku konstruktora je Red Bull.

Hamilton će u siječnju navršiti 28 godina, u McLarenu je od 1998. godine i odlučio je reći: "Dosta!"

"Došlo je vrijeme za novi izazov i vrlo sam uzbuđen što s Mercedesom počinjem novo poglavlje u mojoj karijeri. Mercedes je momčad s velikom tradicijom, a također smatram da dijelimo veliku strast za pobjeđivanjem", tim je riječima Lewis u petak objavio svoj odlazak iz McLarena.

Potez ili pogreška karijere?

Iako se znalo da Mercedes želi Hamiltona i do postoji mogućnost da on zaista ne produlji suradnju s McLarenom, ova je odluka u velikoj mjeri izazvala šok ili barem veliko iznenađenje. Što li je nagnalo Hamiltona da napusti momčad koja ga je odgojila, s kojom je osvojio naslov prvaka, ostvario 20 pobjeda, 48 pobjedničkih postolja i 24 pole positiona? Ima li logike otići u momčad koja je od svog ulaska u Formulu 1 2010. godine osvojila 515 bodova, a napustiti momčad koja je u istom periodu osvojila 1212 bodova?

Pri posljednjoj usporedbi svakako treba uzeti u obzir da je McLaren momčad s daleko većim iskustvom u Formuli 1 i da nije posve pravedno uspoređivati samo na temelju osvojenih bodova, ali u Mercedesu su vlastitim izjavama stvorili velika očekivanja, koja očigledno nisu ispunili. U svojoj trećoj sezoni u Formuli 1 njemačka momčad drži tek peto mjesto u poretku konstruktora s čak 95 bodova zaostatka za četvrtim Lotusom.

Razloge zbog kojih je Hamilton mogao biti nezadovoljan u McLarenu nije teško pronaći. Najbolji plasman u ukupnom poretku od naslova 2008. godine mu je četvrto mjesto, a to je zasigurno ispod razine njegovih ambicija, ali realno i ispod razine njegovih vozačkih kvaliteta. U tim godinama dogodio se i nemali broj njegovih propusta, kao primjerice u prošloj sezoni kada je mnogo bodova prosuo svojim preagresivnim stilom vožnje. No, situacija je ove godine drukčija. Hamilton je smanjio agresivnost na stazi, bolid je brz, ali momčad nije pouzdana i to je vjerojatno kap koja je prelila čašu.

Tko su gubitnici?

Najveći gubitnik za sada je Michael Schumacher. Ako mu se do sada nudila mogućnost da bira hoće li i dalje voziti za Mercedes ili ne - u petak je ostao bez te mogućnosti. Mercedes se okrenuo Hamiltonu, a legendarni Nijemac je ostao bez mjesta za iduću sezonu. Ukoliko ne krene u svoju drugu mirovinu, mora se nadati da će dobiti priliku u nekoj od dobrih momčadi. Najizglednija opcija bi u tom slučaju bio Sauber.

Mnogo je izgubio i Sauber jer je ostao bez odličnog vozača kao što je Sergio Perez. No, čelnici te momčadi su tako nešto mogli i očekivati jer je Perez zadivio svijet svojim nastupima i bilo je pitanje vremena kada će najveće momčadi pokucati na njegova vrata.

Iako nije bio direktno uključen u ovotjedne "transfere", Ferrari je izgubio mogućnost da u svoje redove dovede sjajnog mladog Meksikanca. Talijani su previše oklijevali s odlukom o drugom vozaču za iduću sezonu, a u petak su ostali bez mogućnosti da to bude Sergio Perez. Perez je bio član Ferrarijevog razvojnog tima, a sada će skupljati bodove za McLaren.

Previše pogrešaka činili su prilikom promjena guma McLarenovi mehaničari, previše je kvarova zadesilo bolid i svi ti propusti uz dozu nesreće u nekim utrkama udaljili su Hamiltona od naslova prvaka. On je još uvijek moguć jer zaostatak za Fernandom je 52 boda uoči posljednjih šest utrka, ali Hamiltonu je takvih problema očito i više nego dovoljno. Očito se nakupilo previše frustracija, a odustajanje u Singapuru zbog kvara na mjenjaču zabilo je i posljednji čavao u lijes suradnje Hamiltona i McLarena.

I dok je razloge zbog kojih bi Lewis želio napustiti McLaren relativno lako pronaći, puno je teže shvatiti razloge odlaska upravo u Mercedes.

Kada žele promijeniti sredinu sportaši često koriste frazu da im je u karijeri potreban novi izazov. On je već neko vrijeme bio potreban primjerice Dwightu Howardu, dva ljeta ga je tražio i Luka Modrić, ali u tim slučajevima sportaši najčešće prelaze iz slabijih u jače momčadi.

I nekome tko nije redoviti pratitelj Formule 1 pri samom pogledu na poredak jasno je da je Hamilton u petak sjahao s konja i uzjahao magarca.

Lewis je od svog prvog pojavljivanja u Formuli 1 bio vozač kojeg zanima samo pobjeđivanje. I kako onda povjerovati da ga odjednom zanima razvoj Mercedesovog bolida koji je u tri (nepune) godine ostvario tek jednu pobjedu i to u sezoni u kojoj je situacija u Formuli 1 toliko prevrtljiva da je čak i Williams prekinuo pobjednički post koji je trajao više od sedam godina? Od Rosbergove pobjede na Velikoj nagradi Kine u travnju vozači Mercedesa su se tek dva puta popeli na pobjedničko postolje. Hamilton je trenutno bolji vozač od Michaela Schumachera i Nica Rosberga, ali njih dvojica su dovoljno dobri vozači da bi uspješnije koristili dobar bolid kada bi ga dobili u ruke.

Koliko god Lewis Hamilton i Ross Brawn tvrdili da glavni motiv ovog "transfera" nije novac, teško im je povjerovati. Nije tajna da je Mercedes ponudio Britancu više nego što mu je ponudio McLaren. Mercedes ima i slobodniju politiku vezanu za individualne ugovore vozača sa sponzorima pa se iz toga može zaključiti da je Mercedes kupio Hamiltonovu ljubav jer sportske motive je u ovom slučaju zaista teško pronaći.

Hamiltonov potez velika je kocka. Koliko god je imao pravo biti nezadovoljan nekim stvarima u McLarenu, taj isti McLaren mu je omogućio da postane jedini vozač u posljednjih šest godina koji je u svakoj sezoni ostvario barem jednu pobjedu. Taj isti McLaren ga je stvorio, taj isti McLaren bi mu i u idućim godinama garantirao borbu za vrh, a platio bi možda koji milijun manje od Mercedesa. Teško je ne zapitati se, vrijedi li u situaciji kada imate milijuna za tri života toliko riskirati zbog još nekoliko milijuna?

Vrijeme će pokazati je li Hamilton napravio potez života ili si je upropastio karijeru i odnio priliku da u godinama koje dolaze osvoji novi naslov svjetskog prvaka. Možda njegov dolazak u Mercedes zaista bude prekretnica za njemačku momčad, možda Lewis i dođe do novog naslova, ali iz današnje perspektive se čini da radi veliki korak unatrag.

Pereza u prilici života, Schumacher vjerojatno u mirovini

Svojom odlukom Hamilton je direktno utjecao na karijere još dvojice vozača, Michaela Schumachera i Sergija Pereza.

Dolaskom Britanca u Mercedes, Schumacher je definitivno ostao bez mjesta u momčadi. Nijemcu na kraju godine ističe ugovor pa je upitno bi li ostao i da Hamilton nije stigao, a prema nekim nagađanjima Mercedes se i okrenuo Hamiltonu zbog Michaelove neodlučnosti. Sada je sigurno da za Mercedes više neće voziti, a očito ni sam nije siguran što bi bilo najpametnije učiniti.

Schumacherov drugi mandat u Formuli 1 ne može dobiti prolaznu ocjenu jer je u tri (nepune) sezone ostvario tek jedan plasman na pobjedničko postolje. Vjerojatno je da tijelo, ali i rezultati govore Michaelu da bi bilo vrijeme za zbogom, ali prvaku poput njega je zasigurno teško otići s porazom. Svjestan je da će ukoliko sada ode svi govoriti da je njegov povratak bila pogreška, a on bi volio otići kao pobjednik.

Za sada još nije donio konačnu odluku, vjerojatno će ona ovisiti o rezultatima do kraja sezone, ali i o potencijalnim ponudama. Za sada se spominje mogućnost da bi ga u svojem bolidu želio vidjeti Peter Sauber. Od ostalih "ozbiljnijih" momčadi slobodno mjesto bi se moglo pojaviti u Williamsu i Ferrariju, ali teško bi bilo zamisliti Alonsa i Schumachera u istoj momčadi.

Dok je Schumacherova karijera u silaznoj putanji, ona Sergija Pereza se razvija sjajno. Mladi Meksikanac je oduševio nastupima za Sauber i njegove predstave nisu prošle nezapaženo kraj čelnika velikih momčadi.

S obzirom da je Perez bio član Ferrarijevog programa za razvoj mladih vozača, često se spominjao kao izgledni zamjenik Felipea Masse. Nedavno je predsjednik Ferrarija Luca di Montezemolo izjavio kako Perez mora još mnogo učiti kako bi dobio mjesto u Ferrariju, ali očito da za McLaren zna dovoljno.

Kada je shvatio da gubi Hamiltona, Martin Whitmarsh se odmah okrenuo Perezu i isti dan ga pridodao Jensonu Buttonu za iduću sezonu. Veliki je to poraz Ferrarija jer Perez bi momčadi sigurno dao više nego anemični Massa, a ovako im je veliki talent ispred nosa pobjegao velikim rivalima. Nakon svega, ne bi trebalo previše čuditi ako u talijanskoj momčadi produlje ugovor s Massom jer, ako njegove (loše) rezultate trpe već tri sezone, zašto ne bi još tri. Ako se on zove Fernando Alonso, Ferrariju je dovoljno imati jednog vozača.

McLaren je pak dobio odličan spoj mladosti i iskustva. Button će u idućoj sezoni vjerojatno biti vozač broj jedan, ali on bi Perezu mogao biti pravi uzor i na stazi i van nje. Meksikanac je dobio priliku života, ali će se u McLarenu susresti i s puno većim pritiskom. U Sauberu je mogao pokazati što zna, a u McLarenu će moći pokazati je li pravi materijal za svjetskog prvaka.

Aktualna sezona nije ni završila, a već postoje sjajni preduvjeti za iduću. Bit će vrlo zanimljivo pratiti Hamiltona i Pereza u novim momčadima, ostaje još samo vidjeti hoće li im Schumacher praviti društvo na stazi ili će utrke gledati iz udobnog naslonjača.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
  • ivos03.10.2012. u 15:53
    A ljudi možda mu je jednostavno dopizdilo biti u istoj momčadi, a i milijuni nisu loši
    ivos
  • Obrisan korisnik03.10.2012. u 14:40
    pa sta radi ferrari, nek dovedu nekog normalnog vozaca umisto masse
    Obrisan korisnik
  • danchy02.10.2012. u 11:58
    najveća pogreška Mercedesa
    danchy
  • Obrisan korisnik02.10.2012. u 11:16
    loš potez....nikad ništa od mercedesa. očito je da nicole treba novu vilu, jahtu, auto i nove silikone, pa je papak otišao u lošiju momčad za velike pare.
    Obrisan korisnik
  • Obrisan korisnik29.09.2012. u 20:42
    Jako bude zanimljivo iduće sezone na startu kad Hamiltončić bude startao negdje s 9 mjesta. Ko ne vjeruje nek pogleda ovogodišnji Spa.
    Obrisan korisnik