Automoto

Sebastian Vettel pokazao tko je dirigent Red Bullovog orkestra

Piše:Igor Šestak • utorak, 26.03.2013.
Sebastian Vettel pokazao tko je dirigent Red Bullovog orkestra
Foto: EPA

Sebastian Vettel na kontroverzan je način osvojio Veliku nagradu Malezije, drugu utrku sezone Formule 1. Ignoriranjem momčadskih uputa i napadom na momčadskog kolegu stigao je do 27. pobjede u karijeri, ali i podigao veliku prašinu koja se nije sasvim slegla niti dva dana nakon utrke. Malezijsku utrku začinili su još čelnici Mercedesa nepopularnim momčadskim odredbama, Lewis Hamilton ulaskom u krivi boks te Fernando Alonso pogrešnom procjenom koja ga je izbacila iz utrke...

Velika nagrada Malezije navikla je ljubitelje Formule 1 na uzbudljive utrke prepune događanja. Ove su godine bolidi Formule 1 pojurili stazom Sepang 15. put u povijesti, a utrka je bila uobičajeno sadržajna. Ni ovaj put vikend u okolici Kuala Lumpura nije protekao bez kiše, a tijekom utrke nije nedostajalo izlijetanja, sudara, komičnih situacija i uzbudljivih duela na stazi. No ako će ova utrka po nečemu ostati upamćena, onda je to svakako potez Sebastiana Vettela deset krugova prije kraja.

Nakon što je u 43. od 56 krugova posljednji put promijenio gume, Vettel je iz boksa izašao tik iza momčadskog kolege i vodećeg vozača u utrci, Marka Webbera. Nijemac je odmah krenuo u napad, no Australac je zadržao poziciju. Nakon što se situacija smirila, vozači Red Bulla su dobili jasnu naredbu koju je kasnije objasnio Webber: "Nakon posljednjeg zaustavljanja u boksu iz momčad su mi poručili da je utrka gotova i da u preostalim krugovima čuvamo bolid i gume."

Takva poruka nije se svidjela Vettelu. Oglušio se na naredbu iz boksa i krenuo u napad na Webbera. Kroz nekoliko zavoja vozili su kotač uz kotač, pritom riskirajući sudar, sve dok Vettel nije izbio na čelo i odjurio do pobjede, svoje 27. u karijeri. Pobjede koja ga je izjednačila na šestom mjestu liste najuspješnijih vozača svih vremena s Jackiejem Stewartom.

Nakon utrke Webber je rekao: "I ja sam se želio utrkivati, no momčad je donijela odluku. Seb je na kraju donio svoju, a momčad će ga kao i obično zaštititi. Tako je to u Red Bullu." Vettel je nakon utrke uvidio svoju pogrešku pa izjavio sljedeće: "Nisam namjerno ignorirao timske upute, zabrljao sam. Sada shvaćam da sam pogriješio i da smo trebali ostati na pozicijama koje smo držali. Razumijem zašto je Mark ljut i želim ostati iskren i ispričati se."

Takva završnica utrke u Maleziji izazvala je pravu buru reakcija i mišljenja, koja su naravno podijeljena. Vettel se nakon utrke susreo i s pohvalama i kritikama zbog svog poteza i zaista, koju god stranu zastupali, jednostavno je pronaći dobar argument za raspravu. Ovaj je događaj, ili možda incident, izazvao veliku pozornost. Kaže se da je svaka pozornost dobra pozornost, no cijeli ovaj "cirkus" utrci i Formuli 1 općenito - nije trebao.

Podijeljena mišljenja o sukobu Vettela i Webbera

Momčadske odredbe koje su krojile poredak, napad Vettela na Webbera i napetosti u Red Bullu i Mercedesu izazvale su brojne reakcije ljudi iz svijeta Formule 1. Evo nekih od njih:

Bernie Ecclestone, čelnik Formule 1: "Mislim da u ovom dijelu prvenstva ne bi trebalo biti momčadskih odredbi. Razočaran sam što Mercedes nije pustio Rosberga naprijed, a za Sebastiana mislim da je pogriješio. Možda će mu još trebati Markova pomoć, a nakon ovoga na nju ne može računati."

Flavio Briatore, bivši šef Renaultove momčadi: "Odnos Vettela i Webbera više se ne može popraviti, makar je i prije bio formalan. Mislim da je zakazalo vodstvo Red Bulla. Pravi šef momčadi natjerao bi Vettela da vrati Marku poziciju. Također, Cristian je neodlaskom na dodjelu trofeja pokazao svoju slabost. Očito je da tu momčad vodi vozač, a ne šef."

John Watson, bivši vozač Formule 1: "Ako Red Bull želi Vettela vratiti u red, može to učiniti samo jednom kaznom. Da mu zabrani nastup na idućoj utrci. Neki drugi vozači u nekim drugim momčadima bi zbog ovakvog poteza izletjeli iz momčadi. Financijska kazna Vettelu neće ništa značiti, bodove mu ne možete oduzeti, a mislim da Horner mora poduzeti nešto kako bi momčad vratio pod svoju kontrolu."

Gerhard Berger, bivši vozač Formule 1: "Ako se prisjetite prošlosti, ovakve su se stvari redovito događale. Da bi ste bili pobjednik morate biti silno talentirani, no da biste bili prvak, i to nekoliko godina zaredom, morate biti silno sebični. Dečki poput Vettela imaju taj instinkt i teško im je u utrci razmišljati svojom glavom."

Razumjeti Vettelov potez nije teško. Trostruki svjetski prvak našao se iza momčadskog kolege i vidio je svoju priliku za prvu pobjedu u sezoni. Svjestan da bi borba za naslov mogla biti žestoka, odlučio je ignorirati upute iz boksa i napasti tih sedam bodova. Znao je da Fernando Alonso više nije u utrci, a da je Kimi Räikkönen daleko od vrha. Znao je da može već u drugoj utrci stvoriti značajnu prednost pred rivalima i odlučio je da ga u tome neće spriječiti vlastita momčad.

Također, Vettelu je teško zamjeriti za taj potez jer nije radio ništa drugo nego isključivo svoj posao - utrkivao se. To je ono što vozači Formule 1 rade, zar ne?

S druge strane, njegov je potez vrlo lako i kritizirati. Ignorirajući poruke iz boksa okrenuo se protiv vlastitog tima, što u sportu poput Formule 1 nikako nije pametan potez. U neku ruku to je individualan sport, ali bez podrške momčadi vozač je "nitko i ništa". Red Bull je tijekom prošlih sezona Vettelu dao sve, a Nijemac je ovim potezom zlorabio naklonost svoje momčadi. Ugrozio je dvostruku pobjedu Red Bulla jer samo su centimetri dijelili njega i Webbera od sudara ili izlijetanja.

Na kraju, "zabio je nož u leđa" momčadskom kolegi. Istina, Vettel i Webber već dugo nisu u idealnim odnosima. Još od 2010. godine kada su obojica do posljednje utrke bili kandidati za naslov prvaka i sezone u kojoj su imali sudar u Turskoj i još nekoliko incidenata. Webbera je od tada silno smetalo što Vettel ima povlaštenu ulogu u momčadi, ali se ipak nije želio odreći svog mjesta u najboljoj momčadi na gridu pa je iz godine u godinu produživao svoj ugovor nadajući se da će doći njegovih pet minuta.

Nakon Velike nagrade Malezije među njima više nema ni zrna ljubavi, ako ga je uopće bilo. Vettel je lako zaboravio da mu je momčadski kolega u proteklim sezonama često čuvao leđa, baš onako kako je Red Bull tražio od njega u Maleziji. Ovoga puta nije želio sudjelovati u toj igri. Odnosi u austrijskoj momčadi sada su opasno narušeni i teško da će vozači nakon ovoga vjerovati jedan drugome. Dovoljno je zapitati se što će se dogoditi ako će Vettelu u kasnijoj fazi sezone trebati Webberova pomoć u borbi za naslov ili što ako se Vettel na idućoj utrci nađe u vodstvu ispred Webbera, a momčad im naredi da zadrže svoje pozicije.

Vettelova izjava nakon utrke pokazuje da je i sam shvatio da je zabrljao. Lice Adriana Neweya koje je ugledao na putu do pobjedničkog postolja to mu je zorno pokazalo. Nijemac je narušio i autoritet Christiana Hornera i otkrio da je momčad Red Bulla silno uspješna, ali trapavo vođena. Horner je nominalno šef momčadi, ali očito je u strahu od Helmuta Marka i Dietricha Mateschitza, Austrijanaca koji momčad vode iz sjene i koji evidentno favoriziraju Vettela.

Slika 1 od 1.
Foto: EPA

Da Horner kao šef momčadi ima odriješene ruke, vjerojatno nakon utrke ne bi ovako govorio: "Vettel je znao kakve su naredbe i odlučio ih je ignorirati. Napadom na Marka pokazao je svoje namjere i nije bilo smisla da tražim od njega da uspori i vrati se na drugo mjesto. Mislite li da bi me poslušao nakon što je ono napravio na stazi?"

Vettel se očito pretvorio u čovjeka koji dirigira Red Bullovim orkestrom, čovjeka koje ne preza ni pred čim kako bi ispunio svoje ambicije. Do sada je u karijeri imao mnogo sličnosti sa Michaelom Schumacherom, a u Maleziji je stvorio još jednu. Možda je to odlika velikih šampiona, ali njome se ne sklapaju prijateljstva.

Red Bull nije bio usamljen u pokušajima kreiranja konačnog poretka utrke. Momčadskim odredbama poslužili su se i u Mercedesu, ali su ih znali i realizirati. Lewis Hamilton je držao treću poziciju ispred momčadskog kolege Nica Rosberga i u završnici utrke je bio evidentno sporiji, no Ross Brawn je naredio Rosbergu da ne napada Britanca. Taj dio posla odradio je nešto uvjerljivije od Hornera.

Bila je to prilično čudna odluka u kojoj je teško pronaći logiku. Rosberg je imao brži bolid, a do kraja utrke je bilo dovoljno vremena da pokuša napasti Webbera na drugoj poziciji. Osim toga, Nijemac je vozač s trogodišnjim stažom u Mercedesu. U tom je periodu morao pretrpjeti mnoge "dječje bolesti" Mercedesovog bolida, a lani je momčadi donio prvu pobjedu nakon povratka u Formulu 1. Kad mu se konačno opet pružila prilika za plasman postolje, nije mu dozvoljeno da ju zgrabi, već je treće mjesto prepušteno vozaču koji je u momčad stigao prije tri mjeseca.

Računaju li u Mercedesu da je Hamilton izgledniji kandidat za naslov? Možda i jest, ali donositi ovakve odluke u drugoj utrci sezone zaista je nepotrebno i štetno po momčad i sport. Na kraju je Hamiltonu bilo neugodno na pobjedničkom postolju jer je znao da tamo ne pripada. Rosberg nije postupio poput Vettela. Njemu su bile jasne momčadske odredbe.

O momčadskim se odredbama kroz povijest mnogo govorilo. Dok su službeno bile zabranjene znalo se da postoje kod mnogih momčadi, ali se o njima nije javno govorilo. Otkad su i službeno dozvoljene, zaista su uzele maha pa nije nemoguće da čelnici Formule 1 odreagiraju na malezijske događaje. Navijačima i ljubiteljima Formule 1 nije u interesu da šefovi momčadi kreiraju poredak. Navijači ne žele gledati kruženje stazom, ne žele čuti naredbu: "Nemoj pretjecati vozača ispred sebe. Čuvaj gume." Utrka u kojoj se pobjednik na kraju ispričava jer je napao vozača ispred sebe i pobijedio loša je reklama za Formulu 1.

Odobravate li potez Sebastiana Vettela?

ANKETA#572

Vettel je time također izgubio ponekog navijača. Umjesto da se ispričavao i nudio nesuvisla objašnjenja za svoj postupak, mogao je i nakon utrke pokazati karakter predatora koji nikome ne želi prepustiti prvo mjesto i kojem je pobjeda sveti cilj. Kao da je moguće slučajno napasti vozača ispred sebe, boriti se s njim pola kruga pa zaraditi prvu poziciju. Vettelov manevar bio je sjajan, ali u isto vrijeme sebičan i nepromišljen. Kako će se reflektirati na Red Bullovu budućnost pokazat će naredne utrke.

Red Bull i Mercedes dominirali su vikendom u Kuala Lumpuru, dok ostale momčadi i nisu imale previše razloga za slavlje. Ferrari je već u drugom krugu ostao bez Fernanda Alonsa, a utješnu mu je nagradu donio Felipe Massa osvajanjem petog mjesta. Iza njega ostali su Romain Grosjean i Kimi Räikkönen u Lotusu, koji su u Maleziji imali prilično težak vikend i ostali su daleko od vrha poretka. Nakon pobjede u Australiji od Kimija se očekivalo mnogo više, ali barem je uspio i 19. utrku zaredom osvojiti bodove.

McLaren je izgledao bolje nego u Australiji, ali pogreška mehaničara pri promjeni guma stajala je Jensona Buttona vrlo dobrog plasmana - vjerojatnog petog mjesta. Sergio Perez završio je na devetom mjestu i osvojio prve bodove u McLarenovom bolidu. Prve bodove u Sauberovom bolidu osvojio je osmoplasirani Nico Hülkenberg. Pokazao je svoj neosporni talent pa može još više žaliti što je morao propustiti utrku u Melbourneu. Njegov momčadski kolega, rookie Esteban Gutierrez završio je na 12. mjestu.

Jedan, ali vrijedan bod za Toro Rosso osvojio je Jean-Eric Vergne, dok je Daniel Ricciardo morao odustati. Katastrofalnu utrku imali su u Force Indiji iako je brzina njihovog bolida u petak i subotu obećavala, a bez bodova su ostali i u Williamsu. Od četvorice vozača iz Marussije i Caterhama ponovno je najviše pokazao Jules Bianchi u Marussiji. Osvojio je 13. mjesto i čini se kako nije nemoguće da uskoro dođe i do prvih bodova. Bolidi Caterhama ponovno su bili najsporiji na stazi.

U Formuli 1 slijedi trotjedna stanka do Velike nagrade Kine, no uz repove koji ostaju iza utrke u Maleziji ta bi stanka mogla proletjeti. Najboljih trenutaka sa staze Sepang podsjetite se u idućem video isječku.

Vozač vikenda

Sebastian Vettel: Iako je svojim potezom izazvao bijes Marka Webbera i čelnika Red Bulla, Vettel je u Maleziji još jednom pokazao i svoje vozačke sposobnosti. Bio je odličan u subotnjim kvalifikacijama i uvjerljivo najbrži u kišnim uvjetima. U utrci je odlično startao, a manevar u 46. krugu bio je odličan, što god mislili o njemu. Prvim mjestom preuzeo je vodstvo u ukupnom poretku te stigao na samo tri pobjede zaostatka za Fernandom Alonsom, najuspješnijim aktivnim vozačem. U iduća dva video isječka možete vidjeti što o njegovoj pobjedi misli Mark Webber.

Momčad vikenda

Red Bull: Iako je joj je zbog ponašanja vozača donijela više briga nego slavlja, Velika nagrada Malezije bodovno je bila perfektna za austrijsku momčad. Bila je to 13. dvostruka pobjeda za Red Bull, a s maksimalna 43 boda odjurio je na čelo konstruktorskog poretka.

Potez vikenda

Kimi Räikkönen i Nico Hülkenberg: Najbolji i najduži dvoboj na stazi gledateljima su priuštili Finac u Lotusu i Nijemac u Sauberu. U 35. krugu utrke u isto su vrijeme ušli u boks po nove gume, a iz njega izašli kotač uz kotač. U idućih šest krugova vodili su fantastičnu borbu u kojoj je Hülkenberg nastojao iza sebe zadržati Räikkönena, a imali su čak i manji dodir. Finac je na kraju ipak prošao naprijed i osvojio sedmu poziciju.

Pogreška vikenda

Fernando Alonso: U prvom krugu utrke nisu se proslavili Fernando Alonso i njegovi inženjeri. Dok se u drugom zavoju pokušavao što više približiti vodećem Vettelu, Španjolac je bio neoprezan i udario je u stražnji kraj Red Bullovog bolida. Oštetio je prednje krilo koje je strugalo po stazi, no na kraju prvog kruga nije ušao u boks po novo. Imajući u vidu da se staza suši, želio je izbjeći dva zaustavljanja u boksu u svega nekoliko krugova pa je pokušao ostati na stazi sa slomljenim krilom. Potencijalno dobra ideja pretvorila se u katastrofu za Alonsa.

Biser vikenda

Lewis Hamilton: Britanski vozač u Maleziji je na kratko zaboravio da je ove zime realizirao transfer iz McLarena u Mercedes. Prilikom ulaska u boks na promjenu guma zaustavio se kod mehaničara McLarena koji su ga u čudu gledali. Kada je shvatio svoju pogrešku produžio je dalje do svog novog boksa. Taj ga kiks ipak nije stajao dobrog rezultata. Uz poguranac svoje momčadi osvojio je treće mjesto i 50. put u karijeri stajao na pobjedničkom postolju.

Izjava vikenda

Sebastian Vettel: Nakon što je posložio dojmove pobjednik utrke u Maleziji je izjavio: "Mislim da se Webber i ja poštujemo. Ne mrzimo se i mislim da nema razloga za brigu prije idućih utrka. Ne brinu me kritike koje će stizati na moj račun. Dugujem ispriku momčadi i Webberu, a svi ostali imaju pravo na svoje mišljenje. No, na pobjedu nisam ponosan, trebala je pripasti Webberu."

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
  • Obrisan korisnik29.03.2013. u 04:21
    Vetel je napravio ono što trostruki prvak mora napraviti (kenjanje nakon utrke mu nije trebalo), a redbull je sezonama prije ispustio kontrolu, to je isključivo greška stožera. Weber?..pa od prije je znao što ga čeka s bezkompromisnim njemcem i pošto ga cijenim tu mu zamjeram što nije promijenio... [više na forumu]
    Obrisan korisnik
  • Obrisan korisnik27.03.2013. u 12:51
    Silverstone 2011. Komentar Webbera na nepoštivanje naredbi momčadi... http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/14145893
    Obrisan korisnik
  • nido27.03.2013. u 00:34
    Dobro je sto Vetel, nadam se, nece imati podrsku Webera kasnije kada je bude trebao!
    nido
  • johnny00826.03.2013. u 23:12
    mogu sam rec da mi je vettel pao u ocima lagano
    johnny008
  • Obrisan korisnik26.03.2013. u 20:13
    dobro veli Bernie Trebat će mu Webberova pomoć a kad zatreba neće je više dobiti
    Obrisan korisnik