Juriš

Slučajni identitet

Bernard Jurišić • utorak, 17.10.2006.

17. listopad datum je prve utakmice hrvatske nogometne reprezentacije u novijoj povijesti. Spektakl protiv SAD-a pamtit će se zbog mnogih važnih stvari koje je donio, no jedna je posebno važna. Na taj datum rodio se novi vizualni identitet ne samo hrvatskog nogometa i sporta, nego i cijele zemlje. Mnogi ne znaju da ga je praktično stvorio jedan čovjek i da je kao i mnoge druge dobre stvari u našem društvu - nastao posve slučajno...

Crveno-bijeli kvadratići postali su uvjerljivo najjači hrvatski "brand". Na stranu sve uspješniji turizam, grandiozni sportski uspjesi, na sreću sad već pomalo zaboravljena ratna zbivanja i sve ostalo po čemu je mlada hrvatska država bila prepoznavana u svijetu, najjači i najautentičniji simbol naše zemlje postali su crveno-bijeli kvadratići.

Slika 1 od 1.

Hrvatski dres je zbog tog uzorka ušao u svjetske dizajnerske udžbenike kao jedan od najbolje uobličenih i najprepoznatljivijih na svijetu. U današnjem svijetu zaista je teško pronaći unikat, pored toliko klubova i reprezentacija. Hrvatske dres i sportski identitet postao je baš to. Na svim meridijanima. Hrvatski dres zasigurno se ne može pomiješati s bilo čijim.

A za sve je zapravo zaslužan samo jedan čovjek. Umjetnik Miroslav Šutej dobio je zadatak na brzinu "sklepati" najavni plakat i dres hrvatske nogometne reprezentacije za ogled protiv SAD-a, prvi susret hrvatske momčadi dok je još postojala i zajednica SFRJ.

Slika 2 od 3.

Na genijalni um umjetnika koji je između ostalog dizajnirao i hrvatske kune, djelovao je tadašnji dres američke reprezentacije, kojim je dominirao zvjezdani uzorak, prema njihovoj "stars and stripes" zastavi. Ideju je Šutej pretvorio u hrvatsku verziju, pretočivši povijesni hrvatski grb na dres kojeg su s ponosom tog 17. listopada obukli Asanović, Kranjčar, Mlinarić, Vulić i ostali.

Slika 3 od 4.
Foto: Josip Lovrenović

Iako prva verzija nije bila najsretnija, jer je bila "skrojena" doslovno preko noći, bila je briljantna polazna točka za "brandiranje" hrvatskog sportskog, ali i nacionalnog identiteta. Crveno-bijeli kvadratići tijekom godina postali su praktično nezamjenjiv detalj u bilo kakvoj inozemnoj prezentaciji naše zemlje.

Ipak, trebalo je proći gotovo čitavo desetljeće da bi ideju prihvatili i svi ostali sportski Savezi. S vremenom su kvadratićasti uzorak, u početku stidljivo, ali s vremenom sve snažnije i uočljivije, počele koristiti i ostale naše reprezentacije.

Iako se sjećamo izjave Mirka Novosela s početka devedesetih, koji je rekao kako "košarkaši neće izgledati kao klaunovi, na što su ga podsjećali nogometaši protiv SAD-a", danas i košarkaši i rukometaši na svojim dresovima imaju "kvadratiće", a postavljeni su i vaterpolistima na kape, atletičarima na trikoe, čak i "sponzoriranim" tenisačima kad igraju Davis Cup.

Slika 4 od 5.
Foto: Davor Sajko

Da se nije dogodio genijalni uradak Miroslava Šuteja, kojeg u 1990. godini mnogi nisu ni razumjeli, ni odobravali, danas bi se hrvatski sportski identitet vrlo vjerojatno bazirao na uobičajenoj kombinaciji "crveni dres, bijele hlače, plave čarape", kakav imaju recimo Česi.

Bez obzira na sve sportske uspjehe, takva kombinacija nikad ne bi mogla napraviti toliko posla u promidžbi Hrvatske, kao što su napravili crveno-bijeli kvadratići. Mnogi vjerojatno ni danas nisu svjesni koliko je taj jedinstveni dres i dizajn učinio na promociji naše zemlje i njenog vizualnog identiteta diljem svijeta. I zbog toga treba odati priznanje i štovanje njegovom autoru, koji je preminuo prošle godine u 69. godini života.

Hrvatski nogometni dres u minulih 16 godina doživljavao je razne preinake, bolje i lošije dizajnerske izvedbe, no crveno-bijeli kvadratići ostat će vječno uklesani u hrvatsku sportsku povijest - ali i budućnost.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Sadržaj se nastavlja
Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!