Evo, oživio bih malo ovu temu koja postaje svakim danom sve aktualnija...
ZZD su napisali jedan zanimljiv tekst, baš me zanimaju kontraargumenti. Ja se s tekstom slažem, kao da sam ga sam pisao
Zašto zadržati i unaprijediti „članski“ model športske udruge
umjesto ad hoc pretvorbe profesionalnih klubova u športska dionička
društva
Kako
preustrojem možemo prisliti državu da se drži Zakona, kada to ne čini
ni sada? Problem je provedbe zakona, a ne ustroja. A to se vidi i iz
članskog dopisa klubu, nakon kojeg, kao i svih godina kad su mediji
upozoravali na različite nepravilnosti i sukobe interesa, nije
napravljena banalna inspekcija?
Udruga koja je financijski i
poslovanjem transparentna, demokratična i legalno posluje bez sukoba
interesa za što se mi zalažemo je, posebno u datom trenutku financijske
krize, bolje rješenje od pretvorbe po sili zakona svih (ne može
drukčije) profesionalnih klubova u tri glavna športa, jer:
•
Istovremena privatizacija svih profesionalnih klubova u Hrvatskoj je
smrt hrvatskog športa i uteg jedinicama lokalne samouprave u smislu
odgovornosti i još izravnije brige za preživljavanje tih klubova
•
klubovi neće dobiti većinski privatne vlasnike (to ne može iscijediti
čak niti institucija poput Hajduka) i ostat će nedefinirano dugo vrijeme
u vlasništvima gradova. Samim tim gradovi ne samo da moraju osigurati
kadrove i logistiku za transformaciju, organizaciju i upravljanje
desetinama takvih klubova (grad Zagreb npr.), nego će postati i
odgovorni za njihovu insolventnost, stečaj i samo poslovanje, koji se ne
mogu u sustavu ZTD-a zaobilaziti, skupa s rokovima i dodatnim poreznim i
fiskalnim nametima.
Tako se lokalne jedinice mogu vrlo brzo naći
pred odlukama ugasiti ih masovno, te time ukinuti vrhunski šport i
ligaška natjecanja, ili pak nastaviti sa davanjima (ovog puta
povećanim).
• utopija je razmišljati da će se pretvorbom odjednom
dobrovoljno pojavljivati poduzetnici, pogotovo u trenu kad su i najbolji
poduzetnici u Hrvatskoj zaustavili investiranja i ulaganja u vlastiti
razvoj i proizvodnju, koji će u te nelikvidne sustave ubacivati vlastiti
novac
• kad smo već kod privatnih financijskih interesa protiv
kojih se i borimo u današnjem Dinamu, što je s činjenicom, čak i da
netko iskaže interes za kupnjom nečeg velikog ili simboličnog za građane
poput Dinama, financiranja privatnog interesa motiviranog (takvo je
društvo) da se i dalje javni novac ulažu u klub da preživi, a pojedinci
izvlačili korist?
• Dinamo je već bio privatni klub, navijači ne
reagiraju više pozitivno na različite „privatizacije" koje su se
dešavale, od doba HDZ-a, do današnjih zlouporaba, a u razgovoru s
povjerenicima i članstvom, listom su oduševljeni su transparentnim i
demokratskim članskim modelu
Nakon privatizacije, nema više „povratka".
•
utopijsko je "objašnjenje" u prijedlogu izmjena Zakona o športu da će
samim činom pretvorbe nestati javna ulaganja u klubove, jer jedno s
drugim nema veze. A to financiranje je moguće, napose će i dalje biti
potrebno i u š.d.d. sustavu. Gradovi, ako ne žele i ne mogu, i sad mogu
prestati financirati sport.
• Ekonomska situacija pogubna je za
privatizaciju, plus što je klub kao privatan odmah bez cca 5-7 mil €
(donacije, porez na dobit), manje konkurentan i više na teretu Grada.
Ne
želimo privatizaciju i jer se nameće kao rješenje kako bi se ubuduće
poštivali Zakoni. Zašto se sada ne poštuju Zakoni, od Z. o športu,
udrugama i ostali? Ima drugog načina za to od predložene ad hoc slabo
argumentiarne privatizacije. I za procesuiranje niza gospodarskih
kaznenih djela (zlouporabe ovlasti i povjerenja i dr.) nema prepreke,
osim volje da se to učini.
• alternativa koju nudimo je
transparentna i uređena udruga (kao i demokratična, što ionako traži
Zakon o udrugama) barem na primjeru Dinama, koja bi potaknula članstvo i
navijače da na sportu najprimjerenijim načinom, vlastitom motivacijom i
sudjelovanjem u radu kluba, kao i obnovljenim interesom za članstvo,
odlaženje na utakmice i vezanost uz klub, financiraju puno značajniji
dio troškova nego danas
• kako očekivati omasovljenje
članstva,identifikaciju sa klubom i neophodno približavanje kluba
navijačima,ako klub postane privatno vlasništvo - ili je to nebitno?
•
alternativa znači i da glavni dosadašnji financijeri, Grad i gradska
poduzeća, sudjeluju u upravljanju klubom i imaju uvid u sve segmente
poslovanja
Ukratko, alternativa je da klub postane javna stvar i
stvar navijača, što je i njegova svrha i zbog čega je npr. Dinamo i
institucija koju građani osjećaju kao „svoju" i žele i mogu njome i sami
upravljati.
• dodatna moguća alternativa je ujednačavanje oblika,
transparentnosti i organizacije klubova kao športskih udruga kroz one
izmjene zakona o športu za koje smatramo da su logičnije, da se gornja
pitanja urede samim ZoŠ, a ne da se zloupotrebljava labavi okvir Zakona o
udrugama. Što je moguće pravno izvesti.
• Trenutni Zakon o športu
pisan je za saniranje gubitaša, ne dopušta vjerojatno najbolji,
"Njemački" model (Udruga najmanje 51% vlasnik športsko-poslovnog pogona
izdvojenog u d.d.), koji je odlično primjenjiv kod Dinama
I ne
manje važno, ŠTO je toliko konkretno loše u članskom modelu za koji se
mi zalažemo, da se ne ostavlja baš nikakva mogućnost alternative
privatizaciji?
Građanska inicijativa Zajedno za Dinamo
Živo me zanimaju kontraargumenti, eto.