MOJ PRIJATELJ PETER
Dozvolite
mi, za početak, da citiram mog prijatelja Petera Windsora iz maila koji
je od njega iz Japana stigao dva dana nakon utrke u Fujiju:
"Dakle, Lewis sada ima pred sobom prilično jasnu listu. Od sada pa nadalje bit će kažnjen ukoliko učini bilo što od ovoga:
1. ako zablokira gume pri kočenju,
2. ako pokuša prestići Ferrari,
3. ako se okoristi činjenicom da je auto ispred njega ilegalan
4. ako njegova prednost ispred bilo kojeg vozača Ferrarija prijeđe 5 bodova,
5. ako se previše približi mogućnosti da osvoji svjetsko prvenstvo.
Nakon što je prihvatio ovih pet točaka, on može nastaviti sa svojim utrkama."
Nije, naravno, uopće slučajno što Peter i ja mislimo slično. Budući da
je nešto stariji od mene, Formulu 1 prati opsesivno od 1968., a
profesionalno od 1971. (ja je opsesivno pratim od 1968., profesionalno
od 1978.). Kad kažem opsesivno, onda to stvarno mislim. Peter je jedini
čovjek na svijetu za kojeg pouzdano znam da o ovom sportu zna sve. Bio
je na preko 600 GP utrka. Nije u Formuli 1 bio samo novinar, bio je i
glavni menadžer ekipe Williams u njezinim možda najzlatnijim godinama,
od 1990. do 1993., bio je menadžer nekoliko vozača, uključujući Carlosa
Reutemanna i Nigela Mansella. Također, Peter će, po svoj prilici,
uskoro opet biti glavni čovjek menadžmenta jedne posve nove F1 ekipe. U
usporedbi s njim, ja sam sa svojih dvjestotinjak GP utrka mala beba.
Ali, Peter i ja smo vrlo bliski, premda smo za Formula One Managementu
zajedno radili tek vrlo kratko 2002. godine. Zašto smo bliski? Zato jer
beskrajno volimo ovaj čudan sport, i zato jer obojica neskromno mislimo
da o njemu znamo ponešto i da možemo procijeniti određene stvari
objektivno, bez navijačke strasti, znajući mnogo toga "iznutra".
Dio
tih procjena, naravno, odnosi se i na individualne vozačke sposobnosti
svakog vozača u Formuli 1, nekad i sad. O ovome diskutiramo stalno, i,
opet, dijelimo mnogo podjednakih mišljenja. O nekim stvarima, naravno,
mislimo i različito. Recimo, Peter smatra da je Felipe Massa dobar
dečko i jako dobar vozač koji se nije sramio za svaku sitnicu pitati
Michaela Schumachera, u vrijeme kad je to bilo kritično za poboljšanje
njegovog vozačkog umijeća. Ja o Massi imam ponešto lošije mišljenje,
prvenstveno zato jer mi nije jasno kako nekome u njegovoj poziciji u
ovom trenutku nije neugodno prihvatiti sve te poklone od strane
struktura koje vladaju Formulom 1. Za mene je to (dakle, debelokožno
odsustvo samokritičnosti) osobina koja podosta zasjenjuje sve njegove,
objektivno, briljantne vožnje ove sezone.
U jednoj se
stvari, međutim, Peter i ja slažemo: Massa neće biti zasluženi svjetski
prvak. Da mu nije poklonjena utrka u Belgiji, nakon incidenta s kojim
nije imao nikakve veze, i da mu nije poklonjen bod u Japanu, nakon
dodira na stazi sa Sebastienom Bourdaisom, dodira za kojeg niti jedan
od ta dva vozača, u nekim normalnijim vremenima, ne bi niti u ludilu
bio kažnjen, sada bi razlika u prvenstvu između Masse i Hamiltona bila
12 bodova, ne pet. Pribrojimo li ovdje i farsu s napuštanjem boksova u
Valenciji, koja je tamo (posve opravdano, po mojem mišljenju) ostala
nekažnjena, ali je Massa za identičnu stvar (posve neopravdano, kao
jeftinom kompenzacijom) kažnjen u Singapuru, dolazimo do interesantne
situacije: Hamilton je, u nekim normalnijim okolnostima, već trebao
postati svjetskim prvakom.
Ah,
već čujem halabuku i galamu svih vas koji, eto, ne volite prvog vozača
McLarena, i mislite da ja (uz Peter Windsora) navijam za ovog vozača.
Naravno, ne radi se o tome. Ja uistinu mislim da je Hamilton imao dva
posve nekorektna vozačka poteza u Monzi, i uistinu mislim da je prvi
zavoj u Japanu trebao provesti mudrije i elegantnije. Ali, čovjek je,
jednostavno, pravi trkač, kojeg je vrlo teško prestići i koji će, čim
vidi i najmanju priliku, pokušati prestići svakog ispred sebe.
Isključite ovo iz normalnog ponašanja vozača Formule 1 i ubili ste
Formulu 1.
FIA to upravo i radi. Lewis Hamilton kažnjen je ove sezone 5 (pet)
puta. Samo je jedna od tih kazni, ono pretjecanje Sebastiana Vettela u
Francuskoj rezanjem šikane, zaslužila eventualno podizanje obrve. I za
kraj, moje malo pitanje, koje je i Peter upotrijebio pri pisanju
izvještaja iz Japana za jedan britanski magazin: što mislite kako bi
Ayrton Senna proživio peterostruko kažnjavanje u toku jedne jedine
sezone?
Peter i ja slažemo se u još jednoj stvari: naslov prvaka svijeta ove
sezone, međutim, najviše zaslužuje Robert Kubica. Ne nužno zato jer je
brži vozač od Hamiltona (što i nije nemoguće) ili od Masse (što je
sigurno), već jednostavno zato jer je napravio smiješno malo pogrešaka
ove sezone, briljantno vozeći auto kakav mu je bio na raspolaganju.
sve prolazi sve se mijenja, idu dani idu godine, samo Zrinjski ostaje ponos moje Hercegovine