WRC
Teško mi je i pisat novi izvještaj jer mi je muka u želucu zbog raspleta u Argentini. Naime, opet se ponovila Korzika te je Tanak ispao zbog problema s autom, a Ogier je OPET, po valjda stoti put, iako spor, završio na postolju. Koliko taj čovjek ima sreće kroz karijeru, to je stvarno degutantno. Koliko god njega ide, toliko Tanaka ne ide, a potpuno je jasno da je Tanak trenutno brži. Žalosno, ali takvo je trenutno stanje. Ali krenimo redom.
Argentinski reli poznat je po možda i najgrubljoj šljunčanoj podlozi u WRC-u, možda jedino iza Turske koja se lani vozila po prvi put. Međutim, ovaj put se u priču uplelo vrijeme te je okolicu Cordobe zasula kiša koja je šljunak pretvorila u blato te tako eliminirala efekt čišćenja za prve na cesti. Tako je vodeći Neuville već u petak zasjeo na vrh, a slijedio ga je Tanak. Ogier odmah na startu dosta spor i uz dosta problema. I kako to već obično biva, u subotu Tana iz odličnog plasmana doživljava probleme s alternatorom te ostaje bez plasmana (u zadnjih pola godine tako je izgubio 1. ili 2. mjesto u Kataloniji, Walesu i Korzici, a sad i ovdje). Problemi za Meekea, dotad prvog pratitelja Neuvillea, guraju Mikkelsena na drugo mjesto te će tako Hyundaijev dvojac do kraja, bez većih problema, zadržat prva dva mjesta. Ogier se vrtio oko 6. mjesta, ali kako su ljudi ispred upadali u probleme, tako je on rastao. Pred zadnja tri brzinca u nedjelju, bio je 4. iza Meeka koji zarađuje 10 sekunda kazne zbog krivog prolaska jednog raskrižja gdje je baš Ogier izgubio dosta vremena. Naravno, odmah se i žalio te je to, naravno, i uvaženo. U borbi prsa o prsa s Meekeom za 3. mjesto na powesrstageu, ikonskom brzincu El Condoru, uzima 3. mjesto za malo više od sekunde, a za jednu desetinku osvaja i max. 5 bodova na powerstageu. Sve bi to bilo super da Meeke nije kasnio zbog problema s gumom što ga je koštalo tog postolja.
Dakle, Toyotini problemi su u Argentini bili ogromni - sva tri vozača su imala nekoliko problema s autom te to već odavno nije slučajno. Toyota jest najbrža, ali je to pod cijenu izdržljivosti auta što se posebno vidi na relijima s ovako grubom podlogom. Tanak može i mora bit razočaran s 8. mjestom jer mu vodeća pozicija sad dobrano bježi. Toyota mora nešto hitno mijenjati želi li Estonca u vrhu.
Posebno je razočaravajuć nastup Lappija koji nastavlja s ispadanjima te gubitcima bodova za Citroen, ovaj put se izvrnuo i pritom umao ubio nekoliko uz cestu nepropisno pozicioniranih gledatelja. Mikkelsen nakon dugo, dugo, dugo vremena završava na postolju te izgleda da mu je prijao odmor u Korzici. Bio je pažljiv i brz te nije griješio. Ogiera neću ni spominjat jer mi se gadi, a Meekeu i Latvalu treba pohvalit jer su unatoč hrpi problema s autom bili brzi te zauzeli odlične pozicije. Evans otpao, a Suninen samo odradio i završio reli - dosta razočaravajuće za M-Sport nakon solidnih Korzike i Meksika.
U ukupnom poretku imamo praktički reprizu prošle sezone. Neuville je s dvijE uzastopne pobjede te bez ijednog ispadanja glatko na vrhu, a slijedi ga uporni Ogier. Tanak dosta iza sa skoro 30 bodova zaostatka - nije nikako dobro.
Velike promjene među momčadima - Hyundai je s dvostrukom krunom odmaglio daleko naprijed, a za Toyotu je prava sramota da je Citroen praktički izjednačen s njima iako bodove osvaja praktički samo Ogier.
Ono što je pozitivno u vezi Argentine su kao i uvijek ludi navijači, jedni su od najvatrenijih u WRC-u i žive za reli. Pravi je užitak bio pratit dva kultna brzinca zadnjeg dana - El Condor i Mina Clavero. Smješteni daleko u brdima na preko 2000m, s mjesecolikim krajolikom i tisuće navijača svud naokolo, najčešće po prepoznatljivim stijenama između kojih vijuga cesta. Ovaj put je na El Condoru navodno bilo 70 tisuća ljudi od kojih je većina gore kampirala danima prije same utrke. Obje su u nedjelju prenošene uživo na Areni, svaka čast na tome. Evo malo slika da se stekne dojam koliko je to kultan brzinac.
Već za dva tjedna ide Čile, novi reli u kalendaru prepun nepoznanica i sigurno s puno uzbuđenja kako to obično biva s novim utrkama. Prema informacijama upućenih, bit će to brz šljunčani reli najsličniji Australiji, ali i Walesu jer će se voziti uglavnom po šumama. Sigurno je i da će atmosfera bit vrhunska, Čileanci su baš kaoi i zapadni im susjedi, veliki reli fanovi, vidjelo se to i kad su bili domaćini Dakara.
[uredio Blizunj - 30. travnja 2019. u 04:42]
Šesti reli sezone odrađen je u Čileu, samo dva tjedna nakon onog u susjednoj Argentini. Tako su oba južnoamerička relija zbog smanjenih troškova logistike održana praktički u jednom dahu. Čile je tako postao 32. država koja je ugostila WRC reli i tek prva nova država u kalendaru još od Bugarske 2010. godine.
Čile je za svih bio velika nepoznanica, a pokazalo se da je riječ o jedinstvenom reliju koji ima kombinaciju više postojećih (glatka i brza šljunčana podloga kao u Finskoj, široke ceste dizajnirane za kamione drvne industrije kao u Walesu te visoka stabla oko staze kao u Australiji). Broj natjecatelja je bio iznimno velik što je vrlo često bio problem kod neeuropskih relija, a posjećenost i atmosfera su kao i u susjednoj Argentini bili na vrlo visokoj razini.
Pobjedu je na kraju odnio Tanak tako da sad veliki trojac ima po dvije pobjede u sezoni. Brza podloga najviše odgovara Toyoti što je Estonac i iskoristio provevši u vodstvu praktički cijeli reli. Ovaj put ga auto nije izdalo te nije napravio veće greške što je u pravilu uvijek čista pobjeda. Nevjerojatno je da netko toliko očito najbrži nema uvjerljivo vodstvo u prvenstvu, ali to je reli.
Iza njega se vodila velika borba, najprije su u njoj bili Ogier i Latvala, ali je u subotu nesretni Finac opet imao probleme s autom koji su ga diskvalificirali iz borbe za vrh. Pehovi za najiskusnijeg relijaša se i dalje nastavljaju i ako ovako nastavi, mogao bi to vrlo brzo biti kraj jedne velike karijere, možda čak i prije kraja sezone. Ogier se na kraju našao u velikoj borbi za drugu poziciju sa imenjakom Loebom koji je loše ušao u reli, ali je serijom sjajnih vožnji došao za pete Ogieru. U epskoj borbi dva velika šampiona u kojoj smo vidjeli bacanje na glavu s obje strane, mlađi šampion Ogier zadržao je drugo mjesto što mu je s psihološke strane vrlo važno jer je Loeb jedini čovjek kojemu je u karijeri gledao u leđa.
Reli je ipak obilježila stravčna nesreća vodećeg u prvenstvu Thierryja Neuvillea. On je na brzincu u subotu na nezgodnom mjestu previše proklizao i potpuno uništio auto. Pružena mu je i medicinska pomoć, noga mu je skoro slomljena, ali je na kraju je srećom sve prošlo dobro. Još jedan dokaz koliko su moderna WRC auta sigurna. Evo i snimke:
Dakle, na kraju glatka pobjeda Tanaka kojom je isprao gorak okus odustajanja u Argentini, ali i Korzici. Ogier i Loeb također na podiju, a slijedi i dosta dobar dvojac iz M-Sporta na 4. i 5. mjestu koji nisu imali većih grešaka. Lappi također bez grešaka, ali i dalje zabrinjavajuće spor s ogromnom razlikom za vodećima. Mikkelsen također užasan, a Meeke se vratio starim navikama izlijetanja pa je završio osmi. Poslije je naknadno kažnjen minutom zaostatka zbog nepropisnog popravka na autu (čovjek je zapravo samo do kraja slomio oštećenu šoferšajbu) pa je pao na 10. mjesto, a na 8. i 9. je došao dvojac iz WRC2 (Rovanpera i Ostberg).
U ukupnom poretku opet velike promjene, Neuville je bez plasmana pao na 3. mjesto, a Tanak se s pobjedom i maksmimalnim bodovima na powerstageu uspeo na 2. sa 10 bodova iza Ogiera. Troboj se nastavlja, sad su svi imali po jedno izlijetanje (Tanak jedini 2 makar je svaki put uzeo bodove).
U momčadskom poretku, Hyundai je unatoč Neuvilleovom ispadanju ostao u uvjerljivom vodstvu jer Toyota nikako ne može povezat dobre plasmane dvaju svojih vozača, baš kao ni Citroen. Međutim, razlike su još relativno male tako da je do kraja sve moguće.
Ono što slijedi je povratak u Europu na duže vrijeme. Prvi na redu će već 30. svibnja biti Portugal, meni osobno jedan od beveznijih i bezličnijih relija. Jest da je klasični reli, održava se skoro bez prekida od 60-ih, ali mi nije zanimljiv - klasične duge pješčane dionice u bezveznom krajoliku. Jedini zanimljiv dio je legendarna dionica Fafe u nedjelju, najčešće i powerstage. Kratka, s poznatim skokom i ogromnom i glasnom publikom. Portugal je pet puta osvojio Ogier, dvaput Loeb (ove godine ga nema), a po jednom Neuville (lani), Meeke i Latvala te Ostberg kojem je to jedina pobjeda u karijeri.
Zanimljivo je da će u Portugalu po prvi put u WRC autu nastupit i Englez Gus Greensmith u M-Sportu, bit će to jedini put poslije Tidemandovih nastupa u Monte Carlu i Švedskoj da britanska momčad nastupa s tri auta na reliju.
[uredio Blizunj - 14. svibnja 2019. u 12:16]
Relijem u Portugalu WRC sezona došla je na pola puta (7/14) mada službena pauza slijedi nakon Sardinije za dva tjedna. Već sam rekao da mi je portugalski reli jedan od bezveznijih u kalendaru, ali očito je da sam među rijetkima koji tako misle. Naime, i Portugal i Sardinija za dva tjedna su osobito popularni među gledateljstvom i prije svega turistima jer se voze ljeti (više-manje) i u turističkim zemljama. Ne smetaju im pritom ni ogromna vrućina ni prašina koja se diže uz ceste prilikom prolaska svakog auta.
Nego, da se vratim na sam reli. Šljunak i prašina obično znače problem za prva vozila pa je tako bilo i ovaj put, Ogier je kao starter odmah potonuo u poretku, a Tanak je kao drugi odradio maestralna vremena te se odmah uključio u borbu za vrh. Sordo je kao kasniji starter odmah preuzeo vodstvo sve dok krajem dana nije doživio misteriozan problem s gorivom koji je doživio i kolega mu Loeb. Izgubili su 15ak minuta te potonuli na samo dno poretkau što je Hyundaiju ostavilo prostor za razne igrice u nastavku relija. Sve se svodilo na to da kao starteri kreću kasnije nego što bi smjeli, a sve kako bi otežavali posao suparnicima Neuvillea, ali i samog Hyundaija.
Tanak je na kraju dana preuzeo vodstvo, a slijedili su ga momčadski kolege Latvala i Meeke što se nastavilo sve do kraja sljedećeg dana kada Latvala gubi mjesto zbog problema s ovjesom čime se nastavlja njegova zla sreća u ovoj sezoni. Neuville i Ogier približili su se podiju sigurnom vožnjom bez puno problema koji pak nisu zaobišli sve ostale vozače. Čak je i Tanak imao velikih problema s ovjesom, ali je nekako zadržao vodstvo. U zadnji dan se ušlo s prvom petorkom unutar pola minute što je za šljunčani reli prava mizerija.
Zadnjeg dana Tanak je još i povećao vodstvo, a Meeke je branio drugo ispred Neuvillea i Ogiera pomažući tako Estoncu u borbi za vrh - sve do powerstagea. Naime, legendarni Fafe s preko 30 tisuća ljudi uz stazu uzeo je čak dvije žrtve. Najprije je na slavnom skoku netom prije cilja ispao mladi Greensmith u Fordu kojem je ovo bio debi u WRC kategoriji. Držao je 8. mjesto, bio pažljiv i siguran, ali samo do tog skoka gdje je malo previše okrenuo volan i udario u rub. S druge strane brzinca, na samom startu, Meeke previše lomi jedan zavoj i razbija auto te završava reli, a to mu je tek prvo odustajanje ove sezone. I lani je u Portugalu odustao poslije čega mu je Citroen uručio otkaz.
Tanak, koji je na brzinac ušao poslije Meeka, računa u glavi i shvaća da mu pobjeda na PS i ukupno vodstvo u poretku baš i ne odgovaraju te svjesno koči prije cilja kako bi tu malu pobjedu "poklonio" Ogieru skupa s počašću da mu čisti cestu u Sardiniji. Ogieru se to nikako nije svidjelo, ali na kraju mora bit sretan s trećim mjestom jer ga vožnjom sigurno nije zaslužio - opet je bio jedini auto bez ikakvih tehničkih problema, neki će reći da je to znanje, ali sigurno je da ima i dozu nevjerojatne sreće.
Međutim, ono o čemu se poslije relija najviše govori su optužbe Ogiera kako je GM Hyundaija Adamo naredio svom vozaču Sordu da namjerno uspori na brzincu te ostavlja prašinu u oči Ogiera te vozačima Toyote, ali kao Sordo to nije htio. Optužbe su ogromne, pogotovo kad se zna da se ništa takvo nije dogodilo, a svi se slažu da je komično da ih upućuje Ogier koji je kralj igrica i zbog čijih se poteza par puta morala mijenjati WRC regulativa. Puno vjerojatnija priča od igrica Hyundaija jest da je Ogier loš gubitnik koji je frustriran činjenicom da su drugi auti i vozači redovito brži od njega.
Međutim, sve to začinilo je ionako napetu borbu za vrh. Velika trojka se u Portugalu našla na podiju te je samo opisana Tanakova taktika rezultirala ovim minimalnim vodstvom za Ogiera zbog čega će morat otvarat u Sardiniji što mu garantira dno poretka u prvom danu. Koliko god oni bili dobri, toliko su neki drugi vozaći loši - Latvala i dalje tragičan s još jednim podbačajem i nikako da mu se poklopi jedan savršen reli, Lappi opet izletio i sad ima samo 1/7 završenih relija bez problema, Mikkelsen dobio otkaz za Portugal samo tjedan dana prije starta (zamijenio ga Loeb).
Momčadski, Hyundai zadržai visoko vodstvo najviše zahvaljujući zahvaljujući šlampavosti Toyota Latvale i Meeke koje su izgubile 2. i 3. mjesto. Evo i kratkog sažetka.
Kao što sam spomenuo, slijedi Sardinija već 13.6. Ako je Portugal bezvezan, što tek reć za Sardiniju. Ni po čemu poseban, klasični šljunak i uske ceste, puno prašine i vrućine. Nema ni dugu tradiciju, niti 15ak godina kad je tamo pomaknut iz tradicionalnijeg Sanrema. Jedino što vrijedi su prekrasni sardinijski krajolici. Sardiniju ne vole ni momčadi jer je logistika jako skupa i baš i nema smisla imat dva relija na otocima (uz Korziku) tako da je svaki nastup na Sardiniji možda i posljednji. Ipak, talijanski lobi je prejak pa će vjerojatno samo doći do selidbe na kopno, a ne iz zemlje.
[uredio Blizunj - 04. lipnja 2019. u 15:28]
Hvala, sve ne bi li se još netko možda navukao na ovaj fantastičan sport, pogotovo jer isti doživljava svoje zlatno razdoblje. Dosta je fanova izgubljeno u ovoj dugoj Loebovoj dominaciji i poslije povlačenja starih aseva Gronholma, Solberga te pokojnih McRaea i Burnsa - vrijeme je da se stvori nova baza
Relijem u Sardiniji završio je prvi dio sezone nakon kojeg slijedi ljetna pauza sve do 1.8. Već sam rekao kako je riječ o relije super-sličnom prethodnom Portugalu i samim time vrlo bezličnom natjecanju koje obično rezultira dosta smanjenom pažnjom navijača. Ovaj put nije pomoglo ni što se istog vikenda održavao 24 sata Le Mansa pa je pažnja automoto svijeta uglavnom bila tamo (mada ne mogu shvatit uzbudljivost tog natjecanja, ali to sam samo ja). Temperature su na Sardiniji bile stravično visoke što je znatno otežalo posao vozačima (Latvala u jednom trenu zatražio lječničku pomoć), a samim time su i staze bilo izrazito suhe s iznimno grubom podlogom što je u prvi plan stavilo raspored vozača.
Upravo je to ono što Sardiniju meni čini glupim relijem - jednostavno je prevelik utjecaj tog rasporeda i efekta čišćenja onih koji prvi prolaze cestom, nije po tome jedinstven reli, ali nekako se ove godine to baš ovdje jako manifestiralo. Već je prvog dana Ogier kao starter potpuno potonuo u poretku, a velika nervoza zbog toga rano ga je koštala te je napravio amatersku grešku u dionici koja se vozi u kamenolomu gdje je nagazio gromadu od kamena i potpuno razbio auto. Bilo mu je to drugo ispadanje u sezoni nakon Švedske i prekid dugog niza bez greške. Tanak je, iako drugi starter, učinio strašan posao te je dan završio kao drugi iza Sorda koji je pak iskoristio odličnu startnu poziciju na kraju poretka. Dobar je posao napravio i Suninen koji voli ovakve relije.
Subota je protekla u dominaciji Tanaka koji je dobio apsolutno sve brzince (!!!) te tako čvrsto izbio na prvo mjesto ispred Sorda i Suninena. Dobro se držao i Latvala, ali je kasnio imao problem s upravljanjem (još jedan u nizu ove sezone). Teško je i pobrojati sve probleme ostalih vozača, gubilo se dosta vremena i događalo se dosta grešaka što i ne čudi s obzirom an temperaturu i podlogu. U nedjelju se ušlo s ogromnom prednosti za Tanaka, preko pola minute, i Estonac je to lagano održavao sve do PS-a. I onda šok - isti problem s upravljanjem kao i kod Latvale zadesio ga je netom prije cilja pri čemu je izgubio skoro dvije minute, dovoljno da potone na 5. mjesto i pobjedu prepusti Španjolcu Sordu.
Šok i nevjerica u taboru Toyote i među navijačima Tanaka - bio je na sigurnom putu za 3. uzastopu pobjedu i uvjerljivo vodstvo u poretku pred pauzu i njemu dva omiljena relija. Bio je opet daleko najbrži i najkonzistentniji i zaslužio je pobjedu, ALI zato je tu staklena Toyota da sve to pokvari i još jednom pruži nadu Neuvilleu i Ogieru da se domognu naslova. Tanaku se ispričao čak i Akio Toyoda, vlasnik Toyote, koji je inače veliki reli fan, obećao je da će se osobno pobrinut da se otkrije uzrok ovako čestih i neobičnih zatajenja motora.
Sordu je ovo tek druga pobjeda u karijeri nakon davnog slavlja u Njemačkoj 2013. i prvi je van velikog trojca koji ove sezone dolazi do pobjede. Od trojca je na kraju opet najbolji bio Tanak ispred Neuvillea koji je odradio reli za zaborav, niti brzine niti konzistentnosti - ništa. Ogier je rano ispao te se ostatak vremena samo pripremao za PS gdje je bio odličan 2. ispred neočekivanog pobjednika Mikkelsena koji je nakon pauze od dva relija napokon odradio dobar posao te uzeo i postolje i PS. Suninen drugi, to mu je rezultat karijere, a odličan je bio i kolega mu Evans kao 4.
Ova ljestvica mogla je izgledat toliko drugačije, ali je svejedno na kraju Tanak preuzeo vodstvo od Ogiera. Lani je nakon Sardinije i pred pauzu Neuville imao 27 bodova prednosti pa je izgubio prvenstvo, a Tanak je tad kao treći zaostajao čak 72 boda pa je četiri relija kasnije preuzeo vodstvo u ukupnom poretku. Dakle, sve, ali baš sve je još uvijek otvoreno i moguće do kraja sezone.
U momčadskom poretku Hyundai je 1. i 3. mjestim učvrstio ionako ogromno vodstvo, a i jedina su momčad kojoj su baš svi vozači doprinijeli berbi bodova, ne samo njihovi vodeći. Bez učinka Tanaka i Ogiera, Toyota i Citroen ne bi ni primirisali vrhu, a ovako su još u igri. Lani je tako nakon Sardinije Toyota zaostajala 51 bod iza Hyundaija pa su na kraju uvjerljivo osvojili naslov, a sada je prednost još manja.
Na ruku protivnika Tanaka i Toyote definitivno ne ide raspored poslije pauze, slijede tri relija koja je Tanak lani osvojio - Finska, Njemačka i Turska (ovdje je doduše više zbog sreće nego brzine). Sjedište Toyote je u Finskoj, Yaris je dizajniran na tamošnjim cestama i jednostavno je stvoren za njih - taj je reli njihovo dvorište i na njemu su uvijek dobri i Tanak i Latvala i Meeke. Koliko god oni bili dobri, toliko je Hyundai ne njima loš - lanjsko 4. mjesto Paddona najviši je plasman koji su tamo ikad ostvarili, a ove sezone ne mogu pronaći ni trećeg vozača jer ni Sordo ni Loeb ne žele tamo voziti jer im ne ide. Čak se spominjao i Paddon kao povratnik, ali čovjek ima dostojanstvo i neće doći samo za jedan reli nakon što je naprasno dobio otkaz. Mladi Finac Huttunen, bivši razvojni vozač Hyundaija, također je opcija, ali jako loša - to bi bio potez očajnika jer je čovjek neiskusan za WRC auto.
Ni Ogieru ne odgovara Finska, tamo je lani bio na dnu poretka iako nije napravio nijednu grešku, a osvojio ga je samo jednom, i to 2013. u tada superdominantnom VW-u. Od ostalih, Latvala ima tri pobjede i ove godine će imati jednu od zadnjih prilika da preokrene sezonu iz noćne more jednim kvalitetnim rezultatom. Tanak je osvojio lani, preklani senzacionalno Lappi u svom debiju, a prije toga Meeke. Inače, Finska je stvarno fantastičan reli - ima tradiciju, jedinstven je, ima najbolje navijače (Finci su doslovno ludi za relijem) i najbrži je reli sezone. Čak se i najkasličniji brzinac u povijesti WRC-a, Ouninpohja, već godinama ne vozi jer je prebrz, legendarni skok kod žute kućice izvodio se pri brzinama preko 200, ali toga više nema . Ali zato ima dosta drugih skokova, ogromnih brzina, slijepih zavoja, nepreglednih šuma, ludih navijača itd., tko će samo dočekat 1.8.
Znam da sam odužio, ali ipak slijedi duga pauza u ovoj fantastičnoj sezoni pa se neće imat o čemu pisat dulje od mjesec dana. Dotad za pripremu samo uživanje u onboardima iz Finske, evo Meekea iz Ouninpohje kad se zadnji put vozila 2016.
Ljetna pauza bliži se kraju, Finska je pred vratima, a evo ukratko što se sve događalo u tom razdoblju mrtve sezone. Ovo je zapravo jedina prava pauza u WRC sezoni jer se reliji zapravo voze cijelo vrijeme i u svim mjesecima. Međutim, nisu svi mirovali, prije dva tjedna vozio se Reli Estonija, službeni WRC kandidacijski reli koji je momčadima i vozačima poslužio kao prava priprema za Finsku jer je riječ o sličnim uvjetima. Može se reć da je Estonija zapravo ispala ekstremnija verzija Finske s nenormalnim brzinama i skokovima kroz nepreglednu šumu. Prosječna brzina od preko 130km/h pokazuje o kakvom je reliju bila riječ. Vozačka postava bila je impresivna, osim domaće uzdanice Tanaka koji je ovaj sport učinio daleko najpopularnijim u ovoj baltičkoj zemlji, nastupili su i Lappi, Mikkelsen, Evans, Suninen (uvježbavao novu R5 Fiestu).
U WRC autu nastupio je i Craig Breen i to po prvi put nakon kraja prošle sezone nakon čega nije dobio novi ugovor u WRC-u. Kako se Hyundai susreo s velikim problemom koko izbora vozača u Finskoj (objašenjeno u prošlom postu), došlo je do skroz neočekivanog razvoja situacije u kojoj je treće mjesto za Finsku zaradio baš Breen koji je uvijek bio solidan u Finskoj. To je jako pogodilo bivšeg vozača Hyundaija Paddona koji poslije 2. mjesta u Australiji na kraju prošle sezone nije dobio novi ugovor u Hyundaiju. Kako je sponzorski vezan za Hyundai na Novom Zelandu, nije se okrenuo drugim momčadima pa je otad životario vozeći samo domaće relije.
Nakon što je saznao da je Breen dobio mjesto u Finskoj koje je i sam očekivao jer je lani tamo bio 4., izašao je u javnost sa serijom otrovnih strelica upućenih Hyundaiju. Navodno mu ništa nije ponuđeno iako je bilo nekih razgovora, a samom ljutnjom je doveo u pitanje svoj cijeli biznis i karijeru koja je neraskidivo povezana s Hyundaijem. Međutim, kako je Paddon tamo vrlo popularan i dosta veliko ime, promptno je skupio sponzorska sredstva te je brzinski kupio sjedalo u M-Sportu pa će tako i on nastupit u Finskoj kao treći Ford. Dakle, prava poslastica u najavi - borba Paddona protiv bivšeg poslodavca i čovjeka koji ga je zamijenio!
Loša vijest za reli došla je netom poslije Estonije jer je tako brz reli uzeo danak Elfynu Evansu koji je lakše ozljeđen na jednom doskoku te su mu doktori preporučili pauzu za Finsku. M-Sport je njegovo mjesto popunio svojim R5 vozačem Greensmithom iza kojeg je solidan WRC debi u Portugalu. Sve to ostaje u sjeni borbe za vrh koja se nastavlja punom parom. Finska je Toyotino dvorište i možda i zadnja prilika za Latvalu, ali već pomalo i Meeka, da ostvare rezultat koji će ih ostaviti u momčadi i dogodine, pogotovo znajući da su Japanci već osigurali dva relija za svoju vedetu Katsuta koji će tako voziti Španjolsku i Wales.
Već sam u prošloj poruci opisao Finsku za one koji ne znaju o kakvom je kultnom reliju riječ, nemam što drugo reći nego da od 1. do 4.8 bacite oko na Arenu i njihove prijenose da vidite dijelić tog fantastičnog relija i definitivno najbolje atmosfere u WRC-u u režiji najrelijaškijeg naroda na svijetu.
Odrađena je i Finska, 9. od 14 relija u sezoni. Reli koji rijetko kad razočara pa tako nije ni ovaj put - bilo je uzbuđenja, drame i prije svega strašnih brzina i skokova. Očekivala se dominacija Toyote koja je konstruirana na tim cestama, a ona se i dogodila. Već u petak su se na na vrhu izdvojili Meeke i Latvala s Tanakom odmah iza, Estonca je malo mučio efekt čišćenja s obzirom da je vrijeme bilo dosta suho. U borbu za sam vrh ugurao se i Finac i lani član Toyote Lappi kojem je ovo također domaći teren. Pretendenti za vrh Neuville i Ogier brzo su potonuli u poretku, ali ne previše pa je tako nakon petka 7. Ogier zaostajao samo 15 sekundi za vodećim Latvalom.
U subotu neka sasvim druga priča - Tanak je iskoristio bolji raspored te je odjurio naprijed pa su se ostali morali "bacat na glavu" da drže korak. I kako to obično biva ove sezone, Meeke i Latvala rade vozačke greške i to ni više ni manje nego na istom zavoju udarivši u isti kamen! Meeke je zbog udara ispao, a Latvala je ipak nastavio, ali je pao na 3. mjesto. Tanak je dan završio u dosta uvjerljivom vodstvu ispred Lappija koji i dalje nije posustajao. Ostatak velike trojke bio je daleko iza izvan svake borbe za podij ili nešto više. Ogier je u jednom trenu došao na treće mjesto, ali s njega ga je brzo smijenio ovaj vikend neprepoznatljivo dobri Mikkelsen. Od Neuvillea je čak bolji bio i Breen koji nije odradio reli dulje od godine dana i to u debiju u Hyundaiju. Jedini lošiji bili su totalno indisponirani Suninen te Greensmith koji je mijenjao ozljeđenog Evansa u M-Sportu.
I tako je zadnji dan i malena 43 km Tanak samo morao dogurat do cilja bez drama koje su mu već dvaput ove sezone uzele pobjede u zadnjem danu. Drame nije bilo, a Tanak je čak uspio uzeti i powerstage koji je završio sad već tradicionalnim 60-metarskim skokom, ponovivši tako savršen učinak od prošle godine. Ostatak poretka nije se mijenjao, a Neuville je uspio doć do 4 boda na PS, Ogier do dva čime su barem malo isprali loš okus nakon tragičnog nastupa kroz čitav reli. Neuvilleu se izmakao i kolega Breen pa je dohvatio 6. mjesto. Prvi put ove sezone da je nekome od velike trojke trebala takva pomoć kolega.
Lappi je na kraju zadržao 2. mjesto nakon serije loših rezultata čime je pokazao da ipak može ostvarivat dobre rezultate i u Citroenu. Slično vrijedi i za Latvalu koji je zadržao 3. mjesto te mu je to prvi podij u sezoni. Nakon sve glasnijih priča o ogromnom nezadovoljstvu Toyote njegovim i Meekovim vožnjama, bio je pod veliki pritiskom, ali je na kraju ipak uspio doć do kvalitetngo rezultata te tako pomoći Tanaku u borbi za naslov, ali i momčadi u hvatanju Hyundaija. Već spomenuti Mikkelsen sjajan u reliju na kojem je Hyundai uvijek loš, baš kao i on, ali je kontra svih očekivanja ostao prestigao Ogiera i zadržao jako 4. mjesto. Možda i presudan trenutak u njegovoj borbi za sjedalo u WRC-u.
Ogier reli za zaborav, baš kao i Neuville, a Breen nakon duge pauze stvarno iznenađujuće brz. Meeke i Greensmith jedini nisu dovršili reli, prvi je napravio malu grešku na zadnjem brzincu i to je očekivano jer mu je ovo ipak 2. start u WRC autu. Međutim, Meekeu je bio 100. start i svejedno je ostvario dva ispadanja, drugo nakon što je samo trebao završit utrku i pokušat uzet odove na PS-u. Takvo amatersko ponašanje koje mu je trademark krzo većinu karijere neće mu pomoći da zadrži sjedalo u Toyoti, dapače, već se spominju glasine da bi mogao dobit momentalni otkaz mada ga čelnici još podržavaju, samo je pitanje koliko dugo.
U ukupnom poretku Tanak je odmaglio na +22 i pet relija prije kraja to je ogromna prednost, pogotovo znajući da je lani pobijedio u dva relija koji predstoje (Njemačka i Turska). Ipak, sve se može preokrenut u samo jednom reliju, vidjeli smo to i lani kad je Neuville prokockao još veću prednost. Ipak, ovako brza Toyota i ovakav Tanak su neka druga priča i stvarno je veliki favorit za ukupnu pobjedu. Citroen i Ogier jednostavno su sporiji i neka druga klasa i mislim da je prekasno da ikakve nadogradnje to promijene.
Toyota je svom domaćem reliju dosta smanjila prednost Hyundaija kojemu za dva tjedna predstoji njihov domaći reli u Njemačkoj. Sve je otvoreno, ali želi li Toyota naslov, onda i Meeke i Latvala moraju završavati relije i zarađivati podije jer protiv široke vozačke postave Hyundaija jednostavno nemaju šanse.
Dakle, slijedi Njemačka, još jedan asfaltni reli vožen kroz vinograde i vojne poligone Saarlanda. Vrlo zanimljiv reli koji je uz Korziku uvijek prvi na listi za odstrel za novi kalendar pa je ovo možda i njegovo posljednje izdanje. Hyundai vraća svog specijalista za asfalt Sorda umjesto Breenea koji čeka neku novu priliku. Evans se nažalost još nije oporavio i neće nastupiti ni u Njemačkoj pa će ga ponovno zamijenit Greensmith. Spominjao se i Paddon kao mogućnost, ali Novozelanđanin se nakon neslavno propalog pokušaja povratka u Finskoj vratio doma. Naime, čovjek je na testiranju prije početka razbio auto u kojem je trebao nastupit, a bilo je preskupo i prekasno da se pošalje novi.
Sad je vrijeme objava novih ugovora za novu godinu te slaganja vozačkih križaljki, bit će jako zanimljivo i to ispratit uz sva uzbuđenja vezana za tekuću sezonu.
Njemačka je bila jubilarni 10. reli sezone te su neke stvari nakon nje dosta jasnije. Prva od njih je činjenica da borba za vozački naslov izgleda opet sve izvjesnije, a druga da će borba za momčadski naslov bit krvava. Krenimo redom.
Njemačka je asfaltni reli koji se održava u Saarlandu na samom zapadu zemlje, u tradicionalnom rlijaškom kraju pa je uvijek tu i nezaobilazna hrpa navijača. To je i najbliže domaćem reliju za Belgijca Neuvillea te njegov Hyundai koji je stacioniran u Njemačkoj, ali nije to ni blizu domaćinstva kakvo Citroen s Ogierom ima u Monte Carlu ili Tanak s Toyotom u Finskoj. Njemačka se vozi uskim cestama kroz vinograde i tamošnja sela sa subotnjim intermezzom u vojnom vjezbalistu za tenkove Panzerplatte gdje je održava slavni 41km dug brzinac, ali ne po asfaltu nego po svake godine sve razlomljenijem i opasnijem betonu s nezaobilaznim kamenjem sa strane, tzv. hinkelsteinima čija je funkcija nekad bila da zaustave tenkove, a danas je da uništi svako auto koje ga dotakne (vidljivi i na promo slici relija).
Kao i uvijek na asfaltnim relijima, starteri su imali prednost (na šljunku obrnuto) pa smo već u petak vidjeli veliku borbu za vrh između Tanaka i Neuvillea s malom prednosti za potonjeg. Ogier i njegov Citroen odmah su počeli zaostajat te je to bio još jedan dokaz da Francuz s tim autom ove sezone teško može do novog naslova. Razlike su među vodećima bile malene, a greške rijetke pa je bilo jasno da će odlučit subota i već opisani Panzerplatte. Tamo su probleme imali i Neuville i Ogier (puknuta guma), a i dotad treći Sordo je zaradio probleme s motorom. Sve tri Toyote nekako su izbjegle probleme pa su nedjelju dočekale na prva tri mjesta. Neuville i Ogier potonuli su u poretku pa su se morali uzdat u svoje momčadske kolege i njihovo propuštanje do viših pozicija (tako ova tablica zapravo nije konačna).
Ono se dogodilo tek poslije kraja relija na prijavama pa je Belgijac završio 4., a Ogier 7. Suprotno tradiciji ove sezone, ni Meeke ni Latvala nisu uprskali dobre pozicije pa su sigurnom vožnjom doplovili do podija. Meekeu je to bio prvi podij sezone te je zadnji od svih full-time vozača kojem je to uspjelo. Tanak također nije komplicirao te je zadržanu ogromnu prednost poslije subote mirno održao do samog kraja uz male probleme s volanom na powerstageu koji su ga koštali prave borbe za dodatne bodove. Spomenimo i da je ovo bio prvi WRC reli za Japanca Katsutu koji je na kraju osvojio bod u Toyoti. Mlada japanska nada mjesto je u WRC-u zaslužila samo zbog svoje narodnosti, a vožnja koju je pokazao ispod je svake ozbiljne razine.
Reli iz noćne more ostvario je M-sport koji je još uvijek bez ozljeđenog Evansa pa ga mijenja mladi Greensmith koji je odradio čist reli bez grešaka, ali i na dnu poretka. I kod njega slična priča, Englez je i u momčadi smatraju da se u njega isplati ulagati. Osim njega, nastupio je i Suninen, ali on je zbog čudnih problema s motorom morao odustat već na prvom brzincu.
Ni momčadska tablica nije konačna (bolju nisam našao) pa je nakon propuštanja stanje na vrhu sljedeće - Tanak 205, Neuville 172, Ogier 165. Dakle, Tanak je novom pobjedom odmaglio naprijed u poretku i sad je to baš ozbiljna prednost samo četiri relija prije kraja. Bliži li nam se konačno novi nefrancuski i ne-Sebastien prvak? Čini se da da.
Toyota je s 3 vozača na podiju i savršenim učinkom (po prvi put nakon Safari relije 1993.) došla na korak do Hyundaija u borbi za momčadski naslov. Čim su i Latvala i Meeke počeli osvajati bodove, eto Toyote natrag u borbu za naslov. Kemijanje momčadi u Hyundaiju kontra Toyotine trojke nudi stvarno zanimljivu završnicu, vjerojatno i zanimljiviju od borbe za vozački naslov.
Slijedi nam Turska, lani novi reli koji se pokazao brutalnim s teškim i grubim šljunčano-kamenim cestama oko mediteranskog turističkog grada Marmarisa te ga je samo 5 vozača završilo bez odustajanja uključujući i s(p)retnog pobjednika Tanaka. Ove godine će to teško ponovit jer otvara reli, ali tamo je baš sve moguće. Neuvilleu i Ogieru bit će ovo možda i posljednja prilika da uhvate Estonca pa će morat dat sve od sebe, ako želimo gledat uzbudljivu završnicu sezone. Nova Tanakova pobjeda ili podij bez odustajanja dovela bi ga na veliki korak do pobjede.
Vozački mercato te biranje kalendara za novu sezonu vodi se u sjeni. Glavna zvijezda prijelaznog roka je očekivano Tanak kojem ističe ugovor, a za novi potpis bore se osim Toyote i Hyundai i M-Sport. Novci koji se spominju su za WRC brutalni, ide se do 7 milijuna eura po sezoni! Što se tiče kalendara, cure informacija na sve strane, a zadnje govore sljedeće - Korzika i Turska otpadaju (dosad uvijek bila Njemačka, ali očito da se našlo više novca nego u Erdogana), a ulaze Japan i Safari (Kenija). Neki postojeći se mijenjaju unutar države - Wales će se navodno preseliti u Sjevernu Irsku i postat asfaltni reli, a Australija će preći u Novi Zeland te će se izmijenjivati svake godine. Dosta dobro jer je sport ionako dosta popularniji kod kiwija, zbog Paddona naravno. Konačan kalendar te prve nove ugovore znat ćemo uskoro, vjerojatno čak i prije Turske koja počinje 12.9.
- Najnovije
- Najčitanije
Bugarske prvakinje dolaze u Dom odbojke: 'Protiv Maritze imamo velike šanse za pobjedu'
1 dan•Odbojka
Članovi Marjana briljirali na još jednom G1 turniru
1 dan•Borilački
Romeo Grbavac saznao protivnika na startu Svjetskog prvenstva
1 dan•Ostali sportovi
Krčmar porazom ostao bez nastupa na Svjetskom prvenstvu, Grbavac jedini hrvatski predstavnik u Londonu
2 dana•Ostali sportovi
Romeo Grbavac izborio svoje prvo Svjetsko prvenstvo u pikadu
3 dana•Ostali sportovi
Hrvatski ragbijaši upisali vrlo važnu pobjedu protiv Litve u borbi za ostanak
4 dana•Ostali sportovi
Spektakl u Areni: Fabjan završio 'Jokera', 'Croata' pomeo Slovenca, a Barbir se vratio pobjedom!
4 dana•Borilački
Oslabljeni Real na teškom ispitu kod odličnog Liverpoola
15 sati•Nogomet
Crvena zvezda pregazila Stuttgart, do prve pobjede stigao i Sturm
9 sati•Nogomet
Nevjerojatna utakmica Ivana Martinovića u gostujućoj pobjedi kod Göppingena
3 dana•Rukomet
Rudeš odgovorio Toplaku: 'Imate talent za analize i komentiranje, a u praksi su stvari drukčije'
10 sati•Nogomet
Oslabljeni Dinamo pobjedom protiv velikana dolazi na prag nokaut faze Lige prvaka
21 sat•Nogomet
Aston Villa preko Juventusa traži prvu pobjedu nakon više od mjesec dana
16 sati•Nogomet
Kronologija: Borussia bez problema do pobjede na Maksimiru
9 sati•Nogomet
Važna utakmica za rukometaše Zagreba, šteta zbog nezgodnog termina
17 sati•Rukomet