Cunami oko Havaja
U BUDVI OVOG VIKENDA TRKA NAJBRŽIH GLISERA NA PLANETI

Gran pri trka u Crnoj Gori. Donedavno je ovakva rečenica zvučala toliko nevjerovatno, da bi vjerovatno mislili da se radi o šali ili preuveličavanju. Međutim, istina je. Bolidi koji će na njoj učestvovati neće imati problem sa izborom guma jer nemaju točkove, ali ih prati glamur sličan onome koji ide uz karavan Formule 1. Ovog vikenda, od 23 do 25. maja u Budvi nas očekuje spektakl na kojem će se takmičiti najbrži vodeni gliseri na svijetu.
Šampionat u trkama ovih moćnih plovila se zove Klas 1 (Class 1), i slobodno se može reći da predstavlja Formulu 1 na vodi. Zapravo, radi se o svjetskom “Powerboat” prvenstvu, najdramatičnijem takmičenju u svijetu motonautičkih sportova uopšte. Kao i Formula 1, ovo je sport ispunjen adrenalinom, hrabrošću i strašću, ali za razliku od najbržeg karavana na asfaltnim stazama, takmičari se hvataju u koštac sa drugim izazovom – morem.
Gliserom dugačkim 14 metara i teškim pet tona, koji je po svojim karakteristikama mješavina bolida F1 i mlaznog aviona, upravljaju vozač i trotlmen. Ove morske nemani na trkama dostižu maksimalnu brzinu od čak 255 km/h, nošeni motorima od ukupno 1.800 konjskih snaga.
Osim što uključuje izuzetno moćnu i skupu tehnologiju, Klas1 je ujedno spektakularan i glamurozan događaj. Radi se o jednom od najskupljih sportova na planeti, pa su trke ovih glisera ujedno i prava pozornica luksuza i glamura. U sklopu godišnjeg kalendara Svjetskog prvenstva za titulu svjetskog prvaka nadmeću se profesionalne internacionalne ekipe iz Velike Britanije, Finske, Francuske, Italije, Norveške, Katara, Španije, Ujedinjenih Arapskih Emirata i SAD.
Trke Klas 1 se održavaju na stazi ukupne dužine 100 nautičkih milja (185,2 km), koja se u 18 krugova prelazi u vremenskom ograničenju od 60 minuta. U Budvi će ova staza voditi oko ostrva Sveti Nikola, a u trci će učestvovati 11 glisera.
Gliseri su još juče stigli u Budvu, a sa njima i timovi i službena lica. Danas se montiraju boksovi, medicinske stanice, obavljaju se tehničke pripreme i postavljaju markeri staze. Prvi zvanični trening je zakazan za petak, 23. maj, od 10:30 do 12:30h.
Istog dana, od 17h ulicama Budve će proći parada glisera, koju će pratiti gradska muzika, mažoretke i samba šou.
Zabava će u večernjim satima biti prenesena na Trg pjesnika u Budvi, gdje će od 21h koncert održati Dino Merlin, a ulaz je slobodan.
U nedjelju je od 10:30h do 12:30h na programu trka za pol poziciju, koja određuje startne pozicije za glavnu trku. Međutim, za razliku od F1, ovo nadmetanje se takođe boduje kao posebna “trka unutar trke”.
Glavni događaj, Class1 Montenegro Grand Prix počinje u 14:30h.
Kompletna organizacija manifestacije će koštati oko 600.000 eura, a osim Opštine Budva, finansiraće je i nekoliko sponzora. Gledaoci će sa pozicija na obali moći besplatno da gledaju trku. Startno-ciljna linija je kod Starog grada.
Za kraj, podsjećamo da je do sada vožena već jedna trka u šampionatu, i to u Kataru, gdje je pobijedio aktuelni šampion Class 1, Arif Saif al Zafen, sa kopilotom Nadir bin Hendijem iz tima Victory 1.
Mješavina F1 bolida i mlaznog aviona
Tehnološki razvoj Klas1 sporta je od njegovih početaka do danas bio vrlo radikalan. Ubrzo nakon njegove službene inauguracije Amerikanci Džim Vin, Dik Bertman i Don Eronou držali su tehnološki primat sa Daytona, Mercruiser i AeroMarine motorima.
Međutim, 1980-ih počela je era dizajnerske dominacije Evropljana. Don Shead Aluminium, italijanski proizvođači Picchiotti i CUV, kao i James Beard-Clive Curtis Cougar katamarani, pokazali su se najuspješnijim. Fabio Buci učinio je veliki iskorak sa uvođenjem polimerskih trupova ojačanih staklom, turbo mašinama sa automatskim pogonom i integralnim kabinama sa Sterling, Lamborghini, Seatek i Mercury motorima.
Današnji gliseri-katamarani predstavljaju najsofisticiraniju tehnologiju i zato se smatraju mješavinom F1 bolida i mlaznih aviona.
Specifikacija glisera ekipe Qatar 96
Dužina 12,67 m
Visina 3,75 m
Težina 4.800 kg
Motori Skema V12
Ventila 16
Cilindara 8
Snaga 2 x 900 KS pri 8.500 o/min
Turbo 62 mm restriktor
Propeleri Hering / Meta Marine
Gorivo 95 oktana
Potrošnja 520 litara po trci
Kapacitet
rezervoara 2 x 100 litara
Najveća brzina 270 km/h
Navigacija GPS Proizvođač Victory Team
Dizajner Majkl Piters
Konstrukcija Kompozitni materijali
Korito Katamaran
Boli li tebe glava uveche, mene prskava....