Kako ce ovih 15% funkcionirat? Neke ce kompanije skroz prebaciti carine na potrosace. Recimo neka kompanija koja proizvodi neku anti-ageing kremu koja inace kosta 30$ i kupuje se 2 puta godisnje ce sad postati 34,5$. Zeni koja kupije tih 9 dolara godisnje nista ne znaci, ali je zato povezana sa brendom i tesko ce se odluciti za jeftiniju kozmetiku. To je 9$ koje nece se moci potrositi na americke proizvode. Nije puno, ali 9$ tu, 3$ tamo, 15$ vamo.....nakupi se 1000-2000 dolara na godini koje ce umjesto u ekonomiji ici placati Trumpove carine i krpati masivne proracunske rupe prouzrokovane njegovom poreznom reformom.
Ali kako ce odgovoriti tvrtke koje ne mogu cijeli ekstra trosak staviti na kupce, tipa automobiski proizvodjaci? Oni ce morati postati kreativni i odreci se dio zarade.Ali postoji kvaka, na najvecem gubitku ce biti opet Amerikanci.
Automobilski proizvodjaci imaju 5-7% profitne marze. Zarada na auto od 40000 dolara je tom europskom proizvodjacu nekih 2500 ciste zarade. U tih 40.000 je uracunato i 10% zarade za prodavaca (lokalnog dealershipa) cirka ~4000$.
S 15% carina taj auto od 40.000$ postaje 46.000$. Ako padne prodaja zbog cijene, u ovom slucaju najvise za izgubit ima dealership, ne sam proizvodjac.Audi ce prezivjeti pad na 10-20% svog trzista, ali lokalni trgovac ce dozivjeti pad na 100% svojeg trzista. Tako da pritisak ce biti na americku tvrtku koja prodaje te aute da se odrekne dio svoje zarade. Recimo proizvodjac ce zrtvovati 500$ svoje zarade, ali dealership ce morati odreci se recimo 1500$. To ce auto dovesti do 44.000 dolara.
Ali tvrka proizvodjac ima jos trikova u svom rukavu. Recimo, ta tvrtka moze u cijelome svijetu povecati cijenu za 500$, sto se nece na tu cijenu previse primjetiti. Ajmo rec da je ta tvrka jako izlozena americkom trzistu i prodaje 25% svojih auti u Americi. To znaci da ce moci kompenzirati jos oko 1500$ zarade (3 puta vise prodanih auti za 500$ vise) iz Amerike s povecanim prometom na ostalim trzistima. Tako oni mogu dovesti cijenu na njihov americki auto do 42.500$, a da im profit bude minimalno ugrozen. Tako ce oni doci do razini gdje je njihov auto postao taman skuplji da ne premisli potencijalnog kupca ako mu se auto svidja. Problem za Ameriku je sto taj kupac ima ovu godinu 2500$ manje sto bi mogao trositi na neke americke proizvode i usluge dok u isto vijeme americkom dealershipu kojemu cijeli zivot ovisi o prodaju tog brenda profit srozan za 40% sto opet znaci manje novca u americkoj ekonomiji.
Tako je Trump kreirao lose-lose situaciju.
Da stvar bude gora, kad cijela konkurencija dize cijene, cak i domaci koji ne trebaju placat carine si mogu priustiti dizanje cijena. Tako se recimo dogodilo kad su uvedene 25% carine na uvozni celik u Americi. Americki je celik postao 16% skuplji. Ne kao i uvozni, ali opet postao skuplji. Uz to, sad americki proizvodjaci moraju placati carine na sve svoje uvozne komponente i sirovini sto ih cini manje konkurentnim i sto ce povecati njihove cijene.
[uredio Skopje - 28. srpnja 2025. u 22:43]
Ne zelim da se hvalim sam sebe nie moj stil, ali ipak. Ja sam jedan od najveci rukomet expert/analiticar u atmosveri. Pratim 15 evropski ligi a 5 pratim detaljirano. ---- by Bastion. (Stefan84)