PREMIJERA novog
izdanja "Kviskoteke" predstavljala je možda jedan od najvažnijih
televizijskih događaja posljednjih godina. Razlog za to definitivno
nije u tome što ona predstavlja neku posebnu novinu u hrvatskom
televizijskom stvaralaštvu. Naprotiv, važnost današnje "Kviskoteke" je
upravo u njenom konceptu, koji se može nazvati antikvitetskim - barem
kada se stavi u kontekst onoga što se danas smatra modernom
televizijskom zabavom.
S obzirom da su, bez obzira na poneki "šminkerski" detalj, autori
"Kviskoteke" inzistirala na autentičnom korištenju stare i "provjerene"
formule, večeras prikazana emisija se može shvatiti i kao svojevrstan
pogled u prošlost, koju mnogi danas sa sve manje ironije nazivaju
"boljom".
Takvom dojmu je, između ostalog, doprinijela odluka da se kao
natjecatelji regrutiraju veterani starih "Kviskoteka", tek djelomično
osvježeni "mladim snagama". Dijelom je to posljedica nastojanja da se
maksimalno iskoristiti nostalgično raspoloženje starijih generacija
koje su "Kviskoteci", po svemu sudeći, ciljana publika.
Međutim, ako je suditi po večerašnjoj emisiji, moglo bi se reći kako
je orijentacija na stariju publiku isto tako posljedica spoznaje kako
"Kviskoteka" među mlađim gledateljima nema što tražiti.
Većina onih koji su u Hrvatskoj sazreli i formirali svoj svjetonazor
u posljednje desetljeće i pol - dakle upravo u vrijeme kada
"Kviskoteke" nije bilo - će tom emisijom u najboljem slučaju biti
zbunjeni, a u najgorem slučaju na nju gledati kao na nešto potpuno
strano. Na ono što je večeras u emisiji priredio Robert Pauletić bi
najvjerojatnije reagirali isto onako kao junaci Wellsovog romana "Rat
svjetova" suočeni s marsovskim tripodima, odnosno bili fascinirani, ali
i preplašeni jednom misterioznom, stranom, ali i superiornom silom.
Razinu znanja pokazanu u "Kviskoteci" je - barem kod običnih
smrtnika - nemoguće steći a da se prethodno ogroman dio vremena nije
provodio za knjigom ili na drugi način akumuliralo ono što se zove
"opća kultura". Međutim, današnjim generacijama tako nešto predstavlja
najobičnije gubljenje vremena, i to iz dva razloga.
Prvo, takav intenzitet skupljanja informacija se obično povezuje s
obrazovanjem, i to onim najvišim. U današnjoj Hrvatskoj, pak, visoko
obrazovanje garantira sve samo ne materijalno bogatstvo i ugled. Stoga
mlade generacije na svaku aktivnost koja se svodi na stjecanje nekakvih
znanja - pogotovo nekakve "opće kulture" - gleda kao čisto gubljenje
vremena.
Uz to, antiintelektualnoj klimi moderne Hrvatske pridonosi i
činjenica da, razliku od nekadašnjih medija koji su preko "Kviskoteke"
promovirali znanje i širenje osobnih horizonata, novi hrvatski mediji
kao simbole uspjeha i životne uzore promoviraju osobe koje se - sa ili
bez razloga - smatraju antitezom intelektualaca. Nekada su takvu ulogu
igrali nogometaši i manekenke, a danas ih, pak, zamjenjuju pobjednici
reality showova.
Stoga možda i nije posve sigurno da će reinkarnirana "Kviskoteka"
danas imati uspjeh dostojan njene svijetle prošlosti. Možda će Robert
Pauletić i slični "vanzemaljci" doživjeti istu sudbinu kakvu su imali
Wellsovi marsovski osvajači - da ih usprkos njihove fizičke, mentalne i
tehnološke nadmoći poraze daleko jednostavniji oblici života. |