Italian Stallion i Švarceneger su dio filmske povijesti, današnja kinematografija je šund i za taj šund.
Nakon što je vijetnamski rat završio pobjedom
domaćina, razvojačeni američki špic John Rambo suočio se s mnogom
zajebanijim oblikom rata – ratom sa svojim slobodnim vremenom. Budući
razonoda nije bila dijelom standardne obuke elitnim vojnih postrojaba,
Rambo nije naučio uživati u ženama, alkoholu, drogama i finalu superbowla,
pa je tako provodio svoje dane intenzivnim dumanjem o oplemenjivanju
svog života. Par godina kasnije shvatio je da tu bitku ne može dobiti
sam, te odlučio posjetiti jedinog preživjelog iz svoje postrojbe,
Delmare Berrya, za kojeg je pretpostavljao da živi mirnim obiteljskim
životom u američkoj pripizdini blizu Portlanda.
Ali avaj, u kući
pored jezera oko koje jednoć trčkaraše psi i djeca, a dim iz dimnjaka
valovaše pod oblacima ne bjaše više Delmara Beriše. Umro je od raka koji
je vjerojano zaradio u Vijetnamu „od one narančaste stvari“, poručila
je njegova nepristojna žena vješajući veš. Rambo je tu vijest podnio
muški, tek se jedna dlaka s njegove obrve spustila na pola koplja,
odajući čast poginulom kolegi.
A život, život se ne zaustavlja
zbog nikog, pa čak ni zbog razvojačenih branitelja, pa su tako zrake
jutarnjeg jesenjeg sunca nastavile svoj ples na Rambovom trbuhu, šaptom
ga podsjećajući na nužnost upražnjavanja bioloških potreba.
Sve
što je u tom trenutku John Rambo želio bio je prženi špek, omlet i malo
đusa. Samo to. Ali avaj, u obližnjem mjestašcu naletjeo je na previše
revnog šerifa, koji je u Rambu mahinalno prepoznao prijetnju gradiću,
mnogo veću od najezde kineskih dućana, te ga je, unatoč prosvjedima
lokalne turističke zajednice, odmah izbacio izvan granica svojeg
distinkta, ostavivši ga na nekom mostiću.
I kao savršen nastavak
lošeg dana, težak pljusak zatekne Ramba na mostiću. A Rambo povuče
okovratnik svoje đubretarke prema gore i zaputi se nazad. Šerif se nije
stigao vratiti ni do pekare na početku grada, a već je ugledao Ramba u
retrovizoru. Vratio se po njega, grubo ga ubacio u kola, odmah mu
natakario par šeksovskih optužaba i priveo ga u stanicu. A u stanici se
nalazio njegov sadistički raspoložen zamjenik koji se odmah počeo
iživljavati na ni krivom ni dužnom Rambu. I taman kad su mu pokušali
uzeti i posljednji simbol muškosti (prvo su mu uzeli nož, potom su ga
okupali), Ramba ufati gadan PTSP (prisjećanje na društvene večeri
četvrtkom u organizaciji krvoždernih vijetnamskih vojnika) i tada dolazi
do onoga što se stručno naziva „kad sranje pogodi ventilator“…
Postoji
ogroman broj filmova koji se bave problematikom vijetnamskog rata, a
Rambo zasigurno nije prvi kojeg ćete se sjetiti. Nema u njemu toliko
akademske simbolike i slojevitosti kojima obiluju stjegonoše žanra poput
Apokalipse, Platoona ili Full Metall Jacketa. Nema mirisa napalma
ujutro, nema private Pylea, i nema one platunske potke. Rambo je
jednostavan, ratom razočaran, od vlasti iznevjeren veterans u
postvijetnamskoj Americi koja svoje heroje smatra djecoubojicama.
Međutim,
ono što u mojim očima uzdiže Ramba jest to što sam u Rambu, za razliku
od Apokalipse, Platoona i FMJ-a, mogao uživati i sa 12 godina (koliko li
sam već godina imao kad ga prvi put pogledao) jednako kao i danas, sa
svojih 24 godine.
Rambo je jedan od najživotnijih filmskih
karaktera ikad oslikanih na filmskom platnu, jer on nakon jednog suludog
rata u kojem je bio marioneta ulijeće u sljedeći. Trči Rambo kroz
vagone ratnog vlaka upravo poput nas samih, iz jedne uzaludne bitke u
drugu. Kad Rambo skoči sa stijene i krošnjom crnogorice amortizira svoje
slijetanje, i potom si zašije našpranjanu ruku koncem kojeg drži u
svojem mačo nožu, mene to podsjeti na prekid petogodišnje veze. Nema tu
neke velike razlike. I ja sam skakao sa stijena na crnogoricu kad je
otišla, i ja sam svoje srce šivao koncem. Rambo nakon prekida pere po
civilima, ja sam prao po pivu i ženama, obojica smo vodili uzaludne
bitke i skrivali se u pećinama, čekajući svog pukovnika.
Jedan od
razloga velikog uspjeha Ramba definitivno se krije i u tome što je Rambo
prikazan kao muškarac koji je sposoban samostalno se obući, nahraniti
(i to veprovinom!) i pronaći smještaj. Rambu ne treba žena da mu pere,
kuha i čisti jer Rambo u sebi sadrži ono najbolje od žene i muškarca.
Dok smo svi mi maštali o tome da nam ne treba žena, on se potrudio to i
ostvariti! Njega nije bila sramota oprati svoj passe laleni ogrtač u
hladnoj vodi obližnjeg potoka. Takvim minucioznim profiliranjem lik
Ramba privlači i žensku (vidi ga kako dobro pere) i mušku (vidi ga što
ih roka) publiku, pa tako u kratkom roku postaje uzor objema spolovima.
Još
jedna činjenica pridonosi űberspolnoj prirodi Ramba – naime, iako se sa
svojim protivnicima obračunava na prilično okrutan način, jedini mrtvac
u filmu upravo je sadistički nastrojen zamjenik šerifa, koji pogiba
zahvaljujući svojoj gluposti, a ne Rambovom nožu. Kad se radi o ljudskom
životu, Rambo je nježan i savjestan poput majke.
Pa ako baš
hoćete, njegov mačo nož predstavlja simbol muške moći, oružje lovca, ali
zahvaljujući pretincu na dršci on je ujedno i ženska torbica, alat
sakupljačice, simbol ženske praktičnost.
Uz sve to, Rambo je svojim ponašanjem i stilom odijevanja bio i ostao autentični punker, u najboljem smislu te riječi. Buntovnik s razlogom. Borac za bolje sutra. Borac protiv društvenog licemjera.
I
zato ne treba smetnuti uma činjenicu da je jedan od najvećih umjetnika s
balkanskog prostora kao svoj pseudonim uzeo upravo – Ramba.
Rambo
je film koji u naše sjećanje priziva neka druga, bolja vremena. Svijet
kakav je izgledao prije liberalnog potopa. Svijet, koji će uskoro
postati bajka. I odista, pitanje je hoće li nam unuci vjerovati da su po
planinama i gorima ljudi nekoć ubijali veprove i snalazili se pomoću
kompasa, mahovine i zvijezde sjevernjače. Jadna djeca pod utjecajem
holivuda uskoro će planine definirati kao mjesta gdje gay kauboji odlaze
raditi djecu.