Automoto

Paul Stoddart o FIA-i, Mosleyu, Dennisu i Ferrariju

Hrvoje Bošnjak • četvrtak, 13.09.2007.

Ovih dana, kada ishod cjelokupne sezone Formule 1 ovisi o saslušanju, umjesto o borbi na legendarnoj Spa-Franchorchamps, Kini, Japanu ili Brazilu, svoj obol odlučio je dati jedan od najosebujnijih likova koji su egzistirali u F1 u posljednjim godinama…

Posljednji vlasnik malog Minardija, današnje Scuderia Toro Rosso, vlasnik jedne australske avio-kompanije, sadašnji vlasnik jednog od timova u američkom Champ Car natjecanju, te prije svega entuzijast i podrivač svake vrste autoriteta, Paul Stoddart, odlučio je iznijeti par stvari u javnost i osvrnuti se na trenutnu ljuljačku moći u Formuli 1. Iako je već nekoliko godina van igre, vjerujemo da je još uvijek pasionirani pratilac najbržeg cirkusa na svijetu, i sigurni smo da ima puno bolje informacije nego bilo koji novinar na svijetu. Stoga, pročitajte malo.

''Poslije skandala u Indianapolisu i Melbourna (trka gdje se našao na udaru FIA-e, i pobijedio sudskim putem) mislio sam da me više ništa ne može iznenaditi, ali ovo što se sada desilo, vezano uz trku u Mađarskoj je jednostavno najniže od najnižeg. Jednostavno ne postoje pretpostavke da ono što se desilo u Mađarskoj (McLaren u Q3) vodi ovaj sport u sramotu.

Ono što se doista dogodilo u Mađarskoj je slično onome što se desilo Renaultu prošle godine, jedina razlika je u tome što je Flavio Briatore sasvim drukčija vrsta zvijeri. Flavio je jedan od šefova momčadi s kojima Max Mosley ne želi imati puno sukoba, iako ponekad želi pokazati da je spreman i s Flaviom zamutiti vode. Cijela stvar vezana uz Renaultov mass-damper sustav, kao i incident u kvalifikacijama u Monzi je jedno veliko s....

Što kratica FIA ustvari znači? Ferrari International Assistance, i ta činjenica dokazana je nekoliko puta. Bilo da se radi o isplati 100 milijuna dolara u trenutku kada su automobilski giganti prijetili s odvajanjem od F1 i osnivanjem svoje serije, i kada je zbog toga počeo Ferrarijev pad u Grand Prix Manufacturers' Association, ili nešto, FIA je neprestance pomagala Ferariju do zadnje mogućnosti. Jedina razlika je u tomu što u zadnje vrijeme to radi toliko očito da to čak i slijepac vidi. I prava istina je da to šteti sportu.

Kroz neko vrijeme ljudi će možda reći 'ah, to je zaboravljeno' i o trenutnoj priči i trenutnom skandalu, ali, takve stvari zaborave se jedino, kao što je bio slučaj i prošle godine ako pobijedi 'prava' momčad.

Ljudi su frustrirani onim što vide kao manipulaciju sporta. Prošle godine, kada su Renault i Alonso osvojili oba prvenstva i kada su se Mosleyjeve interferencije pokazale ništavnim, ljudi su bili zadovoljni. Bilo kako bilo, da su kojim slučajem Michael Schumacher i Ferrari pobijedili, ljudi bi tvrdili da je cijela ta stvar farsa. Potpuno ista stvar događa se ove godine. Što god su Lewis i Fernando učinili u Mađarskoj, nije niti na koji način utjecalo na F1, u bilo kojem obliku ili formi, i nikako ga nije dovelo u sramotnu poziciju. OK, mogu se složiti sa kaznom Fernandu, ali cijela priča vezana uz konstruktorske bodove je najveća hrpa s.... koje sam ikad vidio.

Naime, čuo sam od izvora kojem potpuno vjerujem, a koji je bio na licu mjesta, u Mađarskoj, da je grupa novinara večerala u restoranu a za drugim stolom nalazio se Felipe Massa. Kada su se spremali otići, jedan od njih primjetio je Felipeu da se vjerojatno ništa neće dogoditi vezano uz incident. Bilo je to oko 23 sata navečer, a Felipe je na to uzvratio 'ne, ne, ne.. Alonso je kažnjen, a McLaren neće moći osvojiti konstruktorske bodove'. Ne zaboravimo da je odluka o kažnjavanju donesena u 23,35 h te večeri, i trebali bi se upitati kako to da je Felipe Massa znao za službenu odluku prije nego što je uopće objavljena.''

Na ovom mjestu Stoddart ističe kako u potpunosti vjeruje svom izvoru, te se okreće priči o Ron Dennisu.

''Kada sam prvi put došao u F1 kao vlasnik momčadi, znajući da sam u tom poslu već pet godina i prije vlasništva, jedna od prvih stvari koju sam učinio jest kupnja motorhomea od Rona. Imali smo zdrav odnos, ali Ron je jedan od onih kojima puno treba da se odluči o ljudima i nastupu prema njima.

U to vrijeme, njegovo ponašanje bilo je jednostavno 'ako ne možeš podnijeti vrućinu, makni se iz kuhinje'. Ron čvrsto vjeruje da ako si ne možeš priuštiti troškove F1 da ti nije mjesto u istoj. Bilo kako bilo, nakon tog famoznog petka trinaestog u Kanadi 2003. godine (Stoddardov zahtjev za pravednijom raspodjelom prihoda u F1), učinilo mi se da Ron ipak stvara određeni respekt prema meni.

Poslije toga, prema meni ponašao se kao potpuno drukčija osoba. Kako je vrijeme prolazilo, naš odnos bio je sve bliskiji, a i ja sam osjetio da Ron gaji poštovanje prema meni, kao i ja prema njemu. Da budem potpuno iskren, Ron je osoba koju se često krivo shvaća i razumije. On želi pobjeđivati, on živi za pobjeđivanje. Svakako da u nekim slučajevima izgleda i ponaša se arogantno, ali duboko u sebi on je čovjek sa beskrajnom strasti prema onom čim se bavi, isto kao i Sir Frank (Williams).

Da li mislim da je Ron Dennis loše tretiran od strane Mosleya? Svakako. Postoji vjerojatno još samo jedna osoba u cijelom tom svijetu koju Max Mosley mrzi više od mene, a to je Ron. Trebate se samo vratiti na Maxov govor u povodu ostavke (koja se nikad nije desila), kada je Ron Dennisa i njegovog CEO-a, Martina Whitmarska pejorativno opisao kao 'ne baš najoštriji nož u ladici' i njegovu humorističnu podršku.

Na svim, ali baš svim sastancima šefova momčadi, sastancima F1 Komisije, Max uporno pokušava poniziti Rona, koristeći svaku moguću priliku. Dobro, moram priznati da postoje dani kada Ron sam sebi ne čini usluge svojim ponašanjem, ali u smislu čistog upravljanja trkaćim timom Ron je najpametniji od cijele te grupe tamo. Flavio je možda najkomercijalniji, ali Ron razumije taj sport, oni su dva pokretača i od onih koji vole ljuljati brod.

Kada je došlo do problema u Indianapolisu 2005. (povlačenje Michelina iz trke), Ron je najviše radio na rješavanju tog problema. I to nije bilo samo zbog McLarena, već zbog sporta. Ron, Flavio i Bernie su neprestance bili na telefonskoj vezi s Maxom, ali on je uporno odbijao slušati i naći kompromis.

Imam vrlo veliko poštovanje prema Ronu, i za vrijeme Velike nagrade Mađarske poslao sam mu poruku, u trenucima kada je izgledao kao slomljen i poražen čovjek. Poruka je bila kratka 'Ne dopusti kopiletu da te slomi.'

U ovom dijelu, Paul Stoddart se napokon osvrnuo izravno i na predsjednika FIA-e, Max Mosleya.

''Kada sam tek dolazio u F1, Ron me upozorio na Maxa, i rekao mi je da se dobro čuvam, jer će se jednog dana okrenuti protiv mene. Nešto se dogodilo Maxu u 2004. godini, sasvim se promijenio. Njegovo nasljedstvo, u prvoj polovici predsjednikovanja sastojalo se od stvaranja, od kreiranja. Zajedno s Berniejem, Max je odgovoran za ono što je F1 danas.

Bilo kako bilo, u posljednjih nekoliko godina, toliko štete je nanijeto ovom sportu, i to uglavnom s njegove strane, da se bojim da će biti upamćen kao čovjek koji je umalo, kažem umalo uništio ovaj sport, jer se nadam da se to ipak neće desiti.

Max je lud za moći, nemam nikakve sumnje u tu činjenicu, međutim, još uvijek nije svojim postupcima uspio uništiti čistoću ovog sporta. Nekad je bio vrlo blizu tome, kao i prošle godine, ali još uvijek nije uspio preokrenuti ishod jednog sportskog natjecanja uplitanjem sa strane. Ali, ove godine bojim se, plovi sa vrlo dobrim vjetrom u jedrima.

Vrlo se mnogo dobrih stvari desilo za vrijeme njegovog predsjedništva, FIA-in Institut, sigurnost cestovnih automobila, NCAP testovi, i sve su to dostignuća koja pomažu globalnoj automobilskoj industriji. Ali, sve su to stvari učinjene prije 2004. godine, jer, upravo nakon te godine ponaša se sasvim drukčije, ne nužno i bolje.

Neki ljudi, uključujući i Rona reći će da je oduvijek bio takav, ali s tim se stanovištom ne slažem. Kad sam ga prvi put upoznao, 2002. godine, bio je pun podrške, kako za mene tako i za momčad, i vjerojatno bez njega ne bih ni izdržao, a iste stvari reći će vam i Peter Sauber i Eddie Jordan. Nažalost, kao što sam rekao, od 2004. postao je sasvim drukčija zvijer.''

Što se tiče moguće kazne za Team McLaren u Mađarskoj nakon što je uložen prigovor na istu, evo što Paul ima za reći:

''Osjećaj mi govori, i Bože daj da sam u krivu, da će momčad biti još jače kažnjena. Ovo je Ronova godina, ovo je Ronovo Prvenstvo, ali ipak, sve što se može učiniti da ga se zaustavi se upravo čini. To je krivo, to je pokvareno krivo. Ron se mora boriti protiv Mosleya, riskirajući sve, znajući da ga se može isključiti iz ovog prvenstva, možda i sljedećeg, samo zato što Max Mosley ima moć da to učini.

I nemojte učiniti grešku, World Motor Sport Council će slušati što Max Mosley ima za reći, bez obzira što cijeli svijet misli o tome.

Ali ipak, možda Ron doista misli 'hajde Max, lupi me najjače što možeš, da vidimo što imaš u sebi', i to do trenutka kada će donesena odluka razgnjeviti cijeli svijet, i sve involvirane.''

O mogućem utjecaju Bernie Ecclestonea na mogući ishod:

''Svi mi znamo da su Bernie i Max povezani kao sijamski blizanci, ali ja sam bio prisutan kada se Bernie tresao od ljutnje i frustracija, vidio sam mobilne telefone kako lete s jednog kraja sobe na drugi, i to je bilo u Indy-ju 05., kada je Max odbijao popustiti i saslušati racionalne prijedloge za održavanje trke u cijelosti.

To je bio jedan jedini put kada sam vidio da je Max nadglasao Bernieja vezano uz F1, i bio je to opasan znak za sve prisutne. Kada se radi o moći, Max se ne klanja nikome.''

Upitan o tome da li bi ustao u Dennisovu obranu da je još uvijek u F1, obzirom da ljudi doživljavaju Rona kao usamljenika, evo što je Stoddart dodao:

''Ljudi se često pitaju kako sam baš ja postao neka vrsta glasnogovornika u Formuli 1, te kako sam se uvijek ja drznuo pričati o tome i tome. Stvar je u tome, kao što sada vidite s Ronom, da ako ste vlasnik momčadi koja se bori za prvenstva vi morate dobro i debelo začepiti gubicu. Ne možete ići protiv Maxa, inače će vam naškoditi.

Ja sam vjerojatno postao PR svih timova iz razloga što sam do u zadnji detalj poznavao Concorde Agreement, ali i zato što je u mojoj prirodi da podrivam autoritet. Ali, ako uzmete u obzir Minardi, Max me i nije mogao povrijediti, kada ste zadnji, onda ste zadnji. Mučim se, malo mi je teško pronaći riječi. Ne mogu vjerovati da će jedan čovjek unijeti toliko nereda u ovaj sport. No, bilo što da se dogodi, ukoliko McLaren ne osvoji prvenstvo na stazi, svi će smatrati da se radi o najobičnijoj orkestriranoj farsi.''

Što mu najviše nedostaje sada kada je izvan F1?

''Politika. Nikad nisam mislio da ću to reći, jer kad sam tek počinjao nikako se nisam mogao snaći u tome, međutim, pred kraj bio sam sve bolji i uspješniji u političkim stvarima. I siguran sam, kao što sam siguran i da mi rit gleda prema zemlji, da Max ne bi proveo u djelo pola svojih prijedloga da sam ostao u F1.

I nemojte se zavaravati, niti sekundu, da sam svojevoljno prodao Minardi, i da je Red Bull trebao drugu momčad. Jednostavno, bio sam otkupljen. Nekim ljudima bilo je dosta da stalno glavom izvirujem iznad označene granice, postao sam trn u oku nekima.

I, ako slučajno Ron čita ovaj tekst, bitno mi je da pročita samo ovo zadnje, ono što sam mu već rekao: 'Ne dopusti da te kopile slomi''

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Pročitaj više

AutomotoSkrolFormula 1
Sadržaj se nastavlja
Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!