Automoto

Vrijeme je za štednju

Borna Rupnik • subota, 13.12.2008.
Vrijeme je za štednju
Foto: HB-Press-Agency

Svjetska automobilistička federacija (FIA) i Udruga momčadi Formule 1 (FOTA) objavile su u petak i službeno priopćenje nakon održanog sastanka u Monte Carlu, na kojem su ugovorene gotovo sve pojedinosti mjera kojima će se smanjiti godišnji troškovi...

Suradnja dviju najodgovornijih organizacija za budućnost Formule 1 donijela nove rezultate. FOTA je pod predsjedanjem Luce di Montezemola iznijela na stol većinu prijedloga, a FIA ih je redom potvrđivala. Treba naglasiti kako su sve odluke bile jednoglasne, stoga kasnijih pritužbi od strane pojedinih momčadi ne bi trebalo biti.

Sljedeće će se godine štedjeti ponajprije na testiranju, koje se u potpunosti zabranjuje tijekom trajanja sezone (osim za vrijeme službenih treninga), zatim na testiranju aerodinamike i izdržljivijim motorima, dok propisi za 2010. godinu potvrđuju djelomičnu standardizaciju motora i mjenjača te donose niz sitnijih pravila i zabrana. Među najzanimljivijim novostima svakako su zabrana upotreba grijača za gume, te zabrana nadolijevanja goriva, koja bi mogla izmijeniti izgled cijelih utrka. Priopćenje prenosimo u cijelosti:

Svjetsko vijeće za auto-moto sport dogovorilo je sljedeće mjere za smanjivanje troškova u Formuli 1. Predložene promjene dobile su jednoglasnu podršku svih momčadi Formule 1, koje su odigrale veliku ulogu u njihovom razvoju. FIA želi zahvaliti Udruzi momčadi Formule 1 i njezinom predsjedniku Luci di Montezemolu na vrlo utjecajnom doprinosu.

2009.

Motor:
Radni vijek motora se udvostručuje. Svaki će vozač tijekom sezone upotrijebiti najviše osam motora, uz još četiri za testiranje (dakle 20 po momčadi).
Broj okretaja se ograničava na 18 000.
Zabranjuje se unutarnje podešavanje motora. Dopušteno je samo podešavanje uređaja za usmjeravanje zraka i ubrizgavanje goriva.
Pravilo o jednom motoru za tri utrke od 5. studenog ostaje na snazi.
Cijena motora za nezavisne momčadi iznosit će približno 50% cijene iz 2008. godine.
Jednoglasno je prihvaćen popis promjena na Renaultovom motoru za 2009. godinu; svi ostali motori ostaju nepromijenjeni. Usporedno testiranje neće biti potrebno.

Testiranja:
Zabranjuje se testiranje tijekom sezone osim na službenim treninzima za vrijeme Velikih nagrada.

Razvoj aerodinamike:
Nakon 1. siječnja 2009. godine zabranjuje se testiranje u tunelima s preko 60% snage i 50 m/s.
Ukoliko se momčadi slože, osmislit će se prijedlog za uravnoteženje istraživanja u tunelu i računalne simulacije kretanja zraka (CFD), te će se prijedlog dostaviti FIA-i.

Tvorničke aktivnosti:
Tvornice će biti zatvorene šest tjedana na godinu, u skladu s lokalnim zakonima.

VN vikend:
Broj zaposlenika smanjit će se nizom mjera, uključujući i razmjenu podataka o gumama i gorivu, kako bi se eliminirala potreba za "promatračima".

Sportski spektakl:
Provest će se istraživanje tržišta kako bi se ustanovila reakcija javnosti na brojne nove ideje, uključujući i eventualne promjene u sustavu kvalifikacija te prijedlog zamjene bodova medaljama za vozače. Prijedlozi će biti dostavljeni FIA-i zajedno s rezultatima istraživanja.

Napomena: Pretpostavlja se da će ove promjene za 2009. godinu proizvođačima uštedjeti približno 30% proračuna iz 2008. godine, dok će troškovi nezavisnih momčadi biti umanjeni u još većoj mjeri.

2010.

Pokretačke jedinice:
Motori će nezavisnim momčadima biti dostupni za manje od 5 milijuna eura po sezoni. Njih će dobavljati ili nezavisni dobavljač ili druga momčad uz jamstvo kontinuiteta. Ukoliko se momčad odluči za nezavisnog dobavljača, ugovor mora biti potpisan najkasnije do 20. prosinca 2008. godine.
Jednaki se motor mora nastaviti upotrebljavati u 2011. i 2012. godini (dakle, nema novih motora za 2011. godinu).
Podložno potvrdi o isplativosti, sve će momčadi upotrebljavati jednake mjenjače.

Šasija:
Pripremit će se popis svih dijelova šasije, te će se o svakom pojedinom elementu odlučiti može li ostati "natjecateljski element", odnosno smije li donositi prednost.
Neki natjecateljski elementi bit će podložni uvjetima homologacije za određenu sezonu.
Neki će elementi ostati natjecateljski, ali moraju biti izrađeni od jeftinih materijala.
Elementi koji ne donose prednost bit će ograničeni propisima i nabavljeni ili proizvedeni na najisplativiji mogući način.

VN vikend:
Standardizirani sustavi radio-veze i telemetrije.
Zabrana upotrebe grijača za gume.
Zabrana mehaničkog čišćenja guma.
Zabrana dolijevanja goriva.
Moguće smanjivanje ukupne kilometraže staze ili vremenskog trajanja utrke (ovisno o rezultatima istraživanja tržišta).

Tvorničke aktivnosti:
Daljnja ograničenja razvoja aerodinamike.
Zabrana upotrebe uređaja za testiranje guma (osim vertikalnih).
Detaljna analiza tvorničkih postrojenja kako bi se donijeli prijedlozi o daljnjim ograničenjima.

Dugoročni planovi

FIA i FOTA će razmotriti mogućnosti potpuno novih pokretačkih jedinica za 2013. godinu, radi učinkovitije potrošnje energije (više rada za manje uložene snage). Pravila će biti sročena tako da istraživanje i razvoj pokretačkih jedinica stvarno doprinesu uštedi energije u cestovnom prijevozu.

Pretpostavlja se da će poboljšani KERS (Kinetic Energy Recovery System) u budućnosti biti vrlo važan element učinkovite pokretačke jedinice. KERS je kratkoročno dio propisa za 2009. godinu, ali nije obavezan. FOTA razmatra prijedloge o standardnim jedinicama za 2010. godinu, a FIA ih očekuje radi potvrde.

Prihvaćeni su brojni amandmani sportskih i tehničkih propisa za 2009. i 2010. godinu.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!