Automoto

Poraz kao najveća pobjeda

Borna Rupnik • ponedjeljak, 29.12.2008.
Poraz kao najveća pobjeda
Foto: HB-Press-Agency

Lewis Hamilton apsolutno je zasluženo osvojio naslov svjetskog prvaka, zasjeo na naslovnice i obogatio svoju vitrinu brojnim nagradama. Ali ova je sezona bila prekretnica u vozačkoj karijeri još jednog člana cirkusa zvanog Formula 1 - Felipe Massa konačno je dokazao sebi, a i drugima, da u njemu leži pobjednički materijal i da se umjesto neprestanog lutanja oko vrha može i uspeti na njega...

Suze Felipea Masse po završetku ovogodišnje Velike nagrade Brazila istovremeno su predstavljale najveći poraz i najveću pobjedu brazilskog vozača. Osvojiti naslov dva kruga prije kraja, a zatim ga izgubiti u samo nekoliko sekundi zasigurno je jedna od najvećih drama ovog sporta u povijesti, ali Massa je propuštenu priliku pretvorio u dokaz svoje osobne i sportske veličine.

Počeci karijere 27-godišnjeg Brazilca bili su pomalo klasični. Prvi dodir sa svijetom automobilizma doživio je na Interlagosu, kada je 1988. godine, tijekom Velike nagrade Brazila, radio kao dostavljač pizze. S osam se godina okušao u kartingu, a nakon sedam godina preselio je u Formulu Chevrolet. U svojoj je drugoj sezoni u tom natjecanju osvojio naslov prvaka Brazila, a zatim je uslijedio premještaj u Europu, odnosno Formulu Renault, u kojoj se odmah okitio s dvije titule. 2001. godine prešao je u Euro Formulu 3000, a kao nagradu za naslov dobio je priliku u momčadi Saubera.

Testiranja je odradio vrlo dobro, te ga je momčad Petera Saubera imenovala za kolegu Nicka Heidfelda. Debitirao je 3. ožujka 2002. u Australiji, ali utrku nije završio. Do kraja sezone osvojio je ukupno četiri boda, a u svojim je nastupima pokazivao dozu nesigurnosti, napravivši neke nepotrebne pogreške. Na kraju sezone odlučeno je kako će mladog Brazilca zamijeniti Heinz Harald Frentzen, te je Massa pristao biti test-vozač u velikom Ferrariju.

Stečeno iskustvo dobro mu je došlo. Dokazavši da je sklon raditi manje pogrešaka, 2004. godine ponovno je sjeo u Sauber, a u naredne dvije godine osvojio je ukupno 23 boda, učeći zanat od Giancarla Fisichelle i Jacquesa Villeneuvea. Kanađanina je čak i nadmašio, a za kraj sezone od vlasnika momčadi dobio je - vlastiti bolid. Sauber je svoje mjesto prepustio BMW-u, a Massa je rekao: "Peter mi je obećao darovati bolid za šesto mjesto. Bio je to divan način za okončati jednu eru, a šesto mjesto u posljednjoj utrci jednako je današnjem pobjedničkom postolju".

Taj je rezultat bio dovoljan pokazatelj čelnicima u Maranellu da Massu dovedu u društvo višestrukog svjetskog prvaka Michaela Schumachera. Bilo je to prijateljstvo na prvi pogled: Nijemac je dobio partnera koji će biti spreman potpuno se podrediti njegovim interesima, dok Massa boljeg učitelja u tom trenutku nije mogao niti zamisliti.

Međusobnu podršku bez zadrške izražavaju i danas: "Bez Michaela nikad ne bih bio ovdje gdje sam sada", rekao je Massa. Schumacher je tijekom ove godine otvoreno bodrio Brazilca, a Felipe je Michaela opisivao kao svog mentora, uzora i poželjnog savjetodavca. Eventualni daljnji Schumacherov angažman u Ferrariju nesumnjivo će biti nastavak ove suradnje.

Massina prva sezona u crvenom bolidu donijela mu je uspone i padove. U Australiji je razbio bolid već u kvalifikacijama, te se sudario s Klienom i Rosbergom u prvoj zavoju, u Bahreinu se dva puta izvrtio na stazi, ali se na Nürburgringu prvi puta uspeo na pobjedničko postolje, dok je u Barceloni odvozio najbrži krug. Ipak, najsvjetliji trenutak 2006. godine zbio se na Velikoj nagradi Turske.

U Istanbulu je Massa stigao do prvog pole positiona i prve pobjede. Od tada ne skriva svoju ljubav prema Turskoj. "Turska za mene ima posebnu vrijednost. Tamo sam prvi puta pobijedio, a u nogometu, osim za Sao Paulo i Brazil, navijam i za Fenerbahče", izjavio je Massa u vrijeme kada je na klupi tog turskog prvoligaša sjedio njegov idol iz djetinjstva, Zico, a žuto-plavi dres nosi i njegov najbolji prijatelj, dobro poznati Roberto Carlos.

Posljednja utrka 2006. godine vozila se u Interlagosu, a Massa je pobjedom postao prvi Brazilac kojemu je to pošlo za rukom nakon 1993. godine, kada je u Sao Paulu slavio još jedan domaći dečko, odnosno Massin sugrađanin - najveći svih vremena, Ayrton Senna. Sezonu je završio treći s 80 bodova, a onda je dobio novog momčadskog kolegu. Schumacher se umirovio, a njegovo je mjesto zauzeo Finac Kimi Räikkönen. Srdačno je prijateljstvo unutar momčadi nestalo jer novopridošlica iz McLarena nije bio pretjerano druželjubivi tip, ali strogo profesionalni odnos nikada nije dolazio u pitanje.

Prvenstvo je ponovno počelo loše, kvarom mjenjača u Australiji te katastrofalnim startom i pokušajima pretjecanja u Maleziji. Međutim, slavio je u Bahreinu i Španjolskoj, ali je u Kanadi diskvalificiran zbog prolaska kroz crveno svjetlo u boksu. Troboj za naslov vodio se između Räikkönena, Lewisa Hamiltona i Fernanda Alonsa, a Massa je svoju ulogu odigrao na posljednjoj utrci u Brazilu, čuvajući prvo mjesto za Finca, kojem je ta pobjeda donijela prvi naslov svjetskog prvaka. Prvenstvo je završio na četvrtom mjestu, s 94 osvojena boda. Po završetku sezone obvezao se na vjernost Ferrariju do 2010. godine.

U netom završenoj godini nadmašio je učinak cijele svoje karijere. Ostvario je šest pobjeda (Bahrein, Turska, Francuska, Europa, Belgija i Brazil), šest prvih startnih mjesta i dva najbrža kruga, te se pokraj neprepoznatljivog Räikkönena prometnuo u prvog vozača momčadi. Usprkos kontroverzama poput Hamiltonove kazne u Belgiji i incidentima poput kaosa u vlastitom boksu u Singapuru, Massa je pokazao da može voziti konstantno kada situacija to zahtijeva, a s par dobrih manevara pokazao je i da nije samo "ziheraški" vozač.

Posljednji krugovi Velike nagrade Brazila svim su ljubiteljima Formule 1 još uvijek u sjećanju. Hamilton je u predzadnjem zavoju zaobišao Timu Glocka, u trenucima kada je Massa već slavio pobjedu i nesuđeni naslov. Dojmljiva scena u kojoj Massin otac Luiz Antonio shvaća da prvenstvo ipak ne pripada njegovom sinu ispunila je sve TV ekrane, a ništa lakše nije bilo niti njegovoj majci Ani Eleni i ženi Anni Rafaeli Bassi.

Neki će reći da Massa uopće ne bi bio u prilici postati prvakom da je Kimi Räikkönen odradio svoj posao kako treba, a neki će i dalje tvrditi kako Massa može uspjeti samo ako je maksimalno motiviran i ako mu sve okolnosti idu u prilog, jer u suprotnom ne daje sve od sebe. Međutim, ostaje činjenica da je Brazilac, tragičar utrke, na pobjedničko postolje izašao svjestan da se tom utrkom - i časnim prihvaćanjem najtežeg mogućeg poraza - uvrstio među najbolje vozače ovog razdoblja Formule 1, s kojima se ubuduće mora spominjati u potpuno ravnopravnom kontekstu.

Bez obzira što je potpuno predan svojoj karijeri, ponekad uhvati i ponešto slobodnog vremena. Kada stigne gledati filmove, preferira one s Robertom de Nirom. "Odličan je glumac i volim sve njegove filmove, pogotovo one o mafiji. Sviđa mi se i film Hoffa s Jackom Nicholsonom. Nedavno sam otkrio i američku seriju 24, jedva čekam novu sezonu", otkriva Massa. Nema određenu vrstu glazbe koju voli, a često igra Playstation. Logično, najviše vozi Formulu 1. "Ponekad mi pomaže: nije da naučim kako treba ulaziti u zavoj, ali zapamtim kako se nižu zavoji i tražim idealne putanje".

Osim vozačke, posjeduje i pilotsku dozvolu, a voli upravljati i vlastitom jahtom. Sudjeluje i u mnogim humanitarnim akcijama, posebno dražbama na kojima se prodaju njegovi predmeti. O njegovoj budućnosti u Formuli 1 najzornije svjedoči podatak da se u kontekstu eventualnih odlazaka iz Ferrarija Massino ime uopće ne spominje, a u sljedeću sezonu ulazi bez velikog tereta na leđima i željan da se konačno okruni i najvažnijom titulom.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!