Automoto

Kockarski raj za raskošni spektakl

Borna Rupnik • utorak, 19.05.2009.
Kockarski raj za raskošni spektakl
Foto: EPA

Velika nagrada Monaca uvjerljivo je najglamuroznija utrka Formule 1, ne samo u ovogodišnjem kalendaru nego i u povijesti ovog sporta, a sve specifičnosti jurnjave po ulicama Monte Carla teško je i nabrojati. Stoga je svi željno iščekuju, neki i obožavaju, a vozačima je posebno zadovoljstvo stati na najvišu stepenicu pobjedničkog postolja...

Velika nagrada Monaca

Ime staze: Circuit de Monaco

Broj krugova: 78

Dužina kruga: 3.340 km

Dužina staze: 260.520 km

Najbrži krug: 1:14.439 min – Michael Schumacher (2004.)

Raspored:
Četvrtak, 21. svibnja: 1. trening – 10:00 h
Četvrtak, 21. svibnja: 2. trening – 14:00 h
Subota, 23. svibnja: Trening – 11:00 h
Subota, 23. svibnja: Kvalifikacije – 14:00 h
Nedjelja, 24. svibnja: Utrka – 14:00 h

Događaj godine u svijetu Formule 1 redovito je odlazak u Monte Carlo, kockarsku prijestolnicu Europe i grad koji je postao poprište luksuzne, zahtjevne i po mnogočemu posebne utrke koju je teško usporediti s bilo kojim drugim zbivanjem u automobilističkom sportu.

Malo tko može ostati ravnodušan na prizor moćnih bolida unutar uske, uglavnom ograđene staze, zatim ubrzanja na Beau Rivageu, potom najsporijeg zavoja u Formuli 1 zvanog Loews (tamo se vozi samo 50 km/h), pa nadaleko poznatog tunela kraj obale, a moglo bi se nabrajati unedogled. Sve to prate prizori nepristojno raskošnih jahti usidrenih u luci te brojnih javnih ličnosti i lijepih žena koje osjete neodoljivu potrebu biti viđene baš na Velikoj nagradi Monaca.

Utrka se odvija pod budnim okom velebnih hotela, stambenih zgrada (zanimljiva je anegdota iz 1988. godine, kada je Ayrton Senna nakon izlijetanja jednostavno otišao u svoj stan, udaljen tek nekoliko minuta) te kockarnica, među kojima se ističe blistavi Casino na četvrtom zavoju, a događaj redovito uveličaju i vladajući slojevi male kneževine koja mnogima predstavlja porezno utočište. Nekada je u središtu pažnje bio monegaški princ Rainier III., a poslije njegove smrti zbivanja nadgleda veliki zaljubljenik u sport, princ Albert II.

Za razliku od ostalih staza u kalendaru Formule 1, ključna riječ u Monte Carlu je - zabava. Teško je vjerovati da postoji šef, vozač, mehaničar, inženjer ili gledatelj koji je uspio odoljeti dražima koje to mjesto pruža, pod uvjetom da si je to mogao priuštiti. Takav program sigurno odgovara Ferrarijevom Fincu Kimiju Räikkönenu, slavljeniku iz 2005. godine i poznatom ljubitelju noćnog života, premda je lako moguće da Monte Carlo u isto preobrati i nekog manje sklonog provodima.

Krug stazom s Ayrtonom Sennom

Dragulj u kruni Formule 1 vozi se bez prestanka od 1955. godine, a pet godina ranije održana je premijerna utrka u sklopu svjetskog prvenstva, na kojoj je pobjedu odnio legendarni Argentinac Juan Manuel Fangio. Mnogi su se velikani počastili šampanjcem u Monte Carlu, uključujući i Grahama Hilla, Jackieja Stewarta, Nikija Laudu, Alaina Prosta i Michaela Schumachera, ali najveći je junak ove staze ipak bio neponovljivi Ayrton Senna.

Tragično preminuli Brazilac sa šest pobjeda zauzima vrh vječne ljestvice, a posebnu draž njegovom rekordu daje podatak da je čak pet slavlja ostvario - zaredom, između 1989. i 1993. godine. Jednu pobjedu manje ubilježio je Graham Hill, koji je svojedobno dobio nadimak Mr. Monaco. Iz momčadske perspektive, najuspješniji je McLaren (15 prvih mjesta), a slijede ga Ferrari (devet) i Lotus (sedam).

No, Monte Carlo nije nudio domaćinstvo samo Formuli 1. Prije Drugog svjetskog rata na monegaškom su se tlu vozile zasebne utrke te dijelovi tadašnjeg Europskog prvenstva, a naslovom prvog pobjednika u povijesti okitio se Britanac William Grover-Williams u Bugattiju, zahvaljujući ideji Anthonyja Noghesa koja je 1929. godine provedena u djelo. U 21. stoljeću dvije je pobjede uspio povezati tek Fernando Alonso, a prvo će mjesto u nedjelju braniti aktualni svjetski prvak Lewis Hamilton.

Logično, staza je kraća od svih ostalih na kojima se natječu bolidi Formule 1, a radovi na cestama traju šest tjedana prije i tri tjedna poslije utrke. Zbog neprestanih uzbrdica i nizbrdica, oštrih zavoja i znatno manjih brzina sve momčadi moraju svoje bolide podešavati na jedinstven način. Pretjecanje je gotovo nemoguće, iznimno opasno, odnosno - neopisivo uzbudljivo. Iako se čelnici Formule 1 diče sigurnošću svojih staza, činjenica je da Velika nagrada Monaca neke uvjete ne zadovoljava, ali nikome ne pada na pamet uložiti ni riječ žalbe.

Na šikani u luci u većim su sudarima nastradali Karl Wendlinger i trenutno vodeći u ukupnom poretku Jenson Button, ali puno su gore prošli Luigi Fagioli i Lorenzo Bandini, dvije fatalne žrtve Velike nagrade Monaca. Boksevi su također priča za sebe. Organizatori su 2003. godine morali nasipati dio luke kako bi pomaknuli stazu i omogućili proširivanje prostora za nadolijevanje goriva i promjenu guma.

"Ova je staza fantastičan izazov", najavljuje Rubens Barrichello, a Kazuki Nakajima dodaje: "Monte Carlo je ikona Formule 1". Sažetak želja prenio je upravo dvostruki pobjednik Fernando Alonso - "svi vozači ovdje žele pobijediti" - a kako je sjediti za upravljačem bolida na toj stazi opisuje Lewis Hamilton: "Nevjerojatno. Najbolji osjećaj u Formuli 1".

Monte Carlo je staza koja zahtijeva maksimum, koja ne oprašta pogreške i koja naposljetku donosi najveću slavu. Spektakl počinje u četvrtak...

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!