Automoto
Sve počinje "odokativnim" metodama
U sklopu najave nove sezone kraljice oktanskih sportova Sportnet.hr donosi vam pregled razvoja sustava za mjerenje vremena u Formuli 1 kao i pozadinu cijelog tog sustava u ovo moderno doba najmodernijeg automoto sporta današnjice...
U sportu u kojem svaki djelić sekunde može odlučiti pobjednika, naravno, svaki je djelić sekunde zlata vrijedan zbog čega sustav za mjerenje vremena ne treba biti samo točan već i izuzetno pouzdan.
Život bez računala
Upravo zbog ove činjenice kod prisjećanja "starih" vremena mnogi ne mogu izdržati bez da se iskreno nasmiju. Naime, na samom početku Formule 1 kakvu danas poznajemo, oko pedesetih godina prošlog stoljeća, svaka momčad poslala bi nekog iz svoje ekipe sa štopericom i blokićem pokraj staze gdje bi ovaj budno bilježio vrijeme prilikom svakog prolaska svog bolida kroz ciljnu liniju nakon čega je uigranom metodom dojavljivao izmjereno vrijeme ostatku momčadi - vikanjem.
Daljnja "poboljšanja" u cijeli proces uvedena su svega nekoliko godina kasnije kad je u Formuli 1 predstavljena svojevrsna "trostruka" štoperica (svojevrsni mini-semafor) koja je uz vrijeme prošlog kruga omogućila istovremeno mjerenje vremena za aktualni krug. Treća štoperica na tom "semaforu" bila je resetiranu na nulu mirno čekajući start idućeg kruga. Tek krajem šezdesetih smišljen je prvi "sustav" koji je omogućio jednom čovjeku da pritiskom dugmeta prilikom prelaska svakog bolida mjeri vremena za sve momčadi na gridu.
Ah, ta dobra stara vremena...
Međutim, problem s ovakvim pristupom mjerenju vremena bila je "ljudska ruka" koja je uvijek sklona pogreškama, no u ovom se slučaju nikako nije mogla izbjeći. Naime, iako je jedan čovjek mjerio sva vremena brzina njegove reakcije kod prelaska bolida daleko je od savršene. Međutim, uz njega vrlo često dešavalo se da zapisivači koji su trebali voditi računa o rasporedu bolida koji prolaze ciljnom ravninom krivo odrade svoj posao, a na kraju krajeva niti "statističari" koji su na temelju dobivenih vremena izračunavali srednju brzinu i slične podatke nisu uvijek bili potpuno koncentrirani zbog čega je potreba za automatiziranim sustavom bila itekako očita.
Prvi takav sustav uveden je ranih osamdesetih godina kad je svaki bolid dobio svoj transponder koji generira unikatni signal s čime su brojne mogućnosti pogreške naprosto nestale. Međutim, problem se javlja kod fotoćelija koje su primale signale iz tih transpondera. Naime, kad god bi dva ili tri bolida zajedno ili vrlo brzo jedan za drugim prošli ciljnom ravninom došlo bi do greške koju su, naravno, ljudi ručno morali ispravljati.
Svi problemi ipak su riješeni 1992. godine kad je svjetski poznati TAG Heuer postao službenim partnerom Formule 1. Naime, usredotočivši se na sustav s transponderima samo četiri godine kasnije TAG Heuer predstavio je sustav koji se uz nekoliko manjih promjena koristi i dan danas.
Moderno doba
Danas svaki bolid kod prednjeg ovjesa ima pričvršćen transponder koji antenama ugrađenim u samoj stazi na nekoliko strateških mjesta diljem staze šalje unikatan signal kojim se vrlo lako identificiraju bolidi i njihova vremena.
Tri su glavne pozicije na kojima se postavljaju parovi antena: prvi se nalazi na ciljna liniji, a druga dva nalaze se na otprilike svakoj sljedećoj trećini staze čime se tvore tri vremenska sektora jednog kruga utrke. Međutim, niti to nije sve. Dvije antene postavljene su i na samom kraju najbržeg dijela staze kako bi se izmjerila najveća brzina bolida, a par antena nalazi se i kod ulaza i izlaza iz pit-lanea kako bi u "suradnji" s "radarom" uhvatili svakog tko krši pravila prilikom posjeta svojih mehaničara.
Danas live vremena možete pratiti i na vašem mobitelu
Parovi antena međusobno su udaljeni 30 metara i služe kako bi se na svakoj poziciji na stazi uz vrijeme prolaska izmjerila i trenutna brzina bolida. Svi skupljeni podaci optičkim kablovima (kojih oko staze ima i do 40 km) šalju se do centra za mjerenje koji se sastoji od čak dva nezavisna sustava i jednog tzv. backup sustava.
Dok dva "glavna" sustava koriste već spomenuti "princip" za skupljanje i analizu podataka pomoću kojih generiraju i isporučuju sve one silne statističke podatke koje gledamo i na našim malim ekranima, backup sustav funkcionira na nešto drugačiji način. Naime, u slučaju da oba "glavna" sustava zakažu na ciljnoj liniji postoje dvostruke infracrvene ćelije koje evidentiraju prolazak pojedinog bolida i izmjerene podatke šalju u centar na daljnju obradu.
Kao što vidite u modernoj Formuli 1 apsolutno ništa nije prepušteno slučaju jer bi svaka pogreška mogla bi kobna, ako za ništa drugo, onda za imidž cijelog sporta, a tako nešto sveprisutan Bernie Ecclestone nikad ne bi dopustio: "Formula 1 oduvijek je pomicala tehnološku granicu u automoto svijetu zbog čega je bilo kakva greška jednostavno nedopustiva!"
- Najnovije
- Najčitanije


Betis i Elche upisali vrlo uvjerljive pobjede
2 sata•Španjolski nogomet

Atalanta u sudačkoj nadoknadi iskoristila igrača više i slomila Genou
2 sata•Talijanski nogomet

Izbornik Tucak skratio popis reprezentativaca za nastavak priprema u Splitu
3 sata•Reprezentacija

Ante Matej Jurić donio Rijeci pobjedu za kraj 2025. godine
6 sati•SuperSport HNL

Božić je uranio u nizozemskoj drugoj ligi, sudac u nekoliko sekundi podijelio šest žutih kartona
3 sata•Fanatik

Hrvatska futsalska reprezentacija pobjedom protiv Kolumbije do trećeg mjesta u Metzu
3 sata•Futsal

Ivan Leko s Club Bruggeom do pobjede protiv kluba iz kojeg je nedavno preselio
4 sata•Europske lige

Bizarna utakmica na Poljudu, Hajduk s devetoricom sačuvao pobjedu protiv Vukovara!
8 sati•SuperSport HNL

Kronologija: Hajduk izvukao pobjedu protiv Vukovara 1991!
10 sati•SuperSport HNL

Težak sudar u Bundesligi, Vušković prvi pružio pomoć veznjaku Eintrachta
13 sati•Fanatik

Od naranči do keramike i europske slave: Villarreal - liliputanac koji ruši nogometne careve
15 sati•Španjolski nogomet

Velika pobjeda Zrinjskog usred Banja Luke, Šakota heroj Plemića!
8 sati•Europske lige

Ante Matej Jurić donio Rijeci pobjedu za kraj 2025. godine
6 sati•SuperSport HNL

Rijeka proslavila prolaz u nokaut fazu Konferencijske lige, u prvenstvu još ima jedan zadatak
10 sati•SuperSport HNL

Sanchez: 'Nećemo se žaliti, to je za gubitnike, probat ćemo se boriti do kraja za prvenstvo'
4 sata•SuperSport HNL
Pročitaj više
Stopostotni učinak sezone, drugi naslov državnog prvaka Adriana Kraljića
Verstappen konačno dočekao preuzimanje njemu sretnog broja, novi će preuzeti i Norris
Završila hrvatska automobilistička sezona: Talijani Gonella-Penna četvrti pobjednici niza
Bez promjene na čelu FIA-e, Bin Sulayem ostaje predsjednik
Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
1. HNL (SuperSport Hrvatska nogometna liga) 25/26.
Danas u 01:16
GKK Šibenka 2025./2026.
Danas u 01:11
EHF Euro 2026
Danas u 01:09
HNL Suđenje i suci
Danas u 00:56
HNK Hajduk Split 2025/2026
Danas u 00:37
2025 NFL Season
Danas u 00:22






