Automoto
Kreće Reli Dakar: Peterhansel traži 11. pobjedu, Despres uvjeren u obranu naslova
U subotu 5. siječnja započinje 34. izdanje Relija Dakar. Ovo će se natjecanje petu godinu zaredom održati u Južnoj Americi, na teritoriju tri države baš kao i prošle godine. Natjecatelji će sa svojim automobilima, motociklima, quadovima i kamionima prijeći više od 8.000 kilometara na putu od Lime do Santiaga.
Reli Dakar posebno je natjecanje u automoto sportu. Riječ je o etapnom natjecanju koje se tradicionalno održava od 1979. godine, a ove će godine doživjeti svoje 34. izdanje. Natjecanje je to koje okuplja veliki broj natjecatelja - profesionalnih, ali i amaterskih, te do krajnjih granica testira njihove sposobnosti. Ne samo njihovo vozačko umijeće, već i orijentaciju u prostoru, koncentraciju u izrazito stresnim uvjetima, upornost te prije svega izdržljivost.
Kako je sve počelo?
Francuz Thierry Sabine (1949. - 1986.) izgubio se 1977. godine u libijskoj pustinji tijekom utrke koja se održavala od Abidjana do Nice. Dok je lutao pustinjom shvatio je kako bi to bilo odlično okruženje za reli, a svoju je ideju realizirao samo godinu kasnije kada je održan prvi Reli Pariz - Dakar.
Godinama je Reli Dakar bio poznat pod nazivom Reli Pariz - Dakar, no na njega su kroz godine utjecali mnogi čimbenici koji i nemaju previše veze sa sportom. Ovo je natjecanje pod utjecajem političkih i društvenih čimbenika kroz godine često mijenjalo svoju rutu, lokaciju i naziv, a nedavno je moralo promijeniti i kontinent.
Prvo izdanje današnji Reli Dakar doživio je 1979. godine (prva etapa održana je 26. prosinca 1978. godine) i to u svom izvornom obliku od Pariza do Dakara. Identičnu početnu i završnu točku, s manjim odstupanjima u središnjem dijelu, reli je zadržao sve do 1992. godine, kada je cilj bio na jugu Afrike, u Cape Townu. 1994. godine Pariz je bio i početna i završna točka natjecanja, a nakon toga su krenule seobe. Reli je u 90-im godinama 20. stoljeća dvaput startao u Granadi i jednom u Dakaru, a u novom stoljeću početna su točka bili gradovi Arras, Marseille, Clermont, Barcelona i Lisabon.
Godina koja će zauvijek ostati zapisana u povijesti dakarskog relija je 2008. Natjecanje se tada također trebalo održati od Lisabona do Dakara, ali zbog terorističkih prijetnji organizatori natjecateljima nisu mogli garantirati sigurnost te je natjecanje prvi i jedini put otkazano. Od 2009. godine Reli Dakar se održava prilično daleko od senegalskog grada čije ime nosi, u Južnoj Americi.
U prve tri južnoameričke godine start i cilj je bio u Buenos Airesu, prošle je godine reli vožen od Mar del Plate do Lime, a peto južnoameričko izdanje relija započet će u Limi, glavnom gradu Perua. Posade će svratiti u Argentinu, a cilj im je u glavnom gradu Čilea, Santiagu. Na put od preko 8.000 kilometara u subotu će krenuti 156 automobila, 182 motocikla, 75 kamiona i 39 quadova.
Reli će trajati od 5. do 19. siječnja, a sastoji se od 14 etapa. Posade će imati samo jedan dan odmora, 13. siječnja u San Miguel de Tucumanu. Prvih pet etapa održat će se u Peruu, šesta je u Čileu, a na sedmoj će posade ući u Argentinu. Iduće četiri etape smještene su na argentinskom tlu, a 12. po redu posade će vratiti u Čile, gdje će odraditi i posljednje dvije dionice.
Tragični Dakar
Osim po spektakularnim vožnjama i etapama, dakarski je reli poznat i po brojnim tragedijama koje ga redovito prate. Vezano za ovo natjecanje kroz povijest je preminulo šezdesetak osoba. Na reliju kojeg je sam izmislio poginuo je Thierry Sabine i to u padu helikoptera 1986. godine. Od smrtno stradalih vozača ističe se ime Talijana Fabrizija Meonija, dvostrukog pobjednika u konkurenciji motocikala.
Prva etapa pred posade neće postaviti previše izazova, ali već 6. siječnja počinje show. Sve do dolaska u Argentinu posade očekuju lutanja južnoameričkim pustinjama i izbjegavanje pješčanih klopki. U Argentini ih pak očekuje planinarenje, vožnja kanjonima, dvije nešto brže dionice, a zatim povratak u pustinjski krajolik. Oni koje svladaju sve nabrojene prepreke moći će se malo opustiti na posljednjoj etapi te slavodobitno ući u Santiago, gdje ih očekuje svečana ceremonija.
U dosadašnja 33 izdanja dakarskog relija uvjerljivo najuspješniji natjecatelj je Francuz Stephane Peterhansel, koji je Dakar osvajao šest puta u konkurenciji motocikala i četiri puta u konkurenciji automobila. Osim njega, jedino je njegov sunarodnjak Hubert Auriol slavio i na motociklu i za volanom automobila.
U konkurenciji automobila četiri pobjede ima Finac Ari Vatanen, a u konkurenciji motocikala po četiri su puta slavili Talijan Edi Orioli i Francuz Cyril Despres. Legenda u konkurenciji kamiona je Rus Vladimir Čagin - sedmerostruki pobjednik, a šest pobjeda ima Čeh Karel Loprais. Jedina žena koja je uspjela slaviti na dakarskom reliju je Njemica Jutta Kleinschmidt, najbolja u konkurenciji automobila 2001. godine.
Na koga obratiti pažnju?
Kad su automobili u pitanju najviše će očiju biti upereno u Stephana Peterhansela, deseterostrukog pobjednika koji s razlogom nosi nadimak Mr. Dakar. Za volanom Minija ovaj će Francuski 47-godišnjak braniti prošlogodišnji naslov i tražiti svoju 11. pobjedu. Peterhansel smatra da će mu glavni suparnici biti poznati vozači za volanom Buggyja: "Svaka je godina za mene novi izazov. Ove godine očekujem vrlo jako natjecanje, a pažnju moram posebno usmjeriti na Nassera Al-Attiyaha i Carlosa Sainza. Obojica su izrazito agresivni vozači."
Katarski Buggy
Nasser Al-Attiyah sam je sudjelovao u konstrukciji Buggyja posebno pripremljenog baš za dakarski reli, a u njegovom Qatar Red Bull Rally Teamu još je Carlos Sainz, koji o Buggyju kaže: Nasser mi je ponudio ovaj izazov, a ja sam prihvatio jer volim izazove i volim Dakar. Da bi automobil na ovom reliju bio uspješan mora imati mnogo kvaliteta. Na testiranjima se ponašao dobro, a svi u momčadi su naporno radili kako bismo početak relija dočekali spremni."
Kataranin Nasser Al-Attiyah pobjednik je iz 2011. godine s Volkswagenom, a u istom je automobilu godinu ranije slavio Španjolac Carlos Sainz. Obojica će ove godine tražiti svoje druge pobjede na dakarskom reliju. U akciju će i pobjednik iz 2009. godine, Južnoafrikanac Giniel de Villiers (Toyota), a zanimljivo će biti pratiti Nanija Romu (Mini) - motociklističkog pobjednika iz 2004. godine, Amerikanca Robbyja Gordona (Hummer), Nizozemca Bernharda Ten Brinkea (Ford) te bivšeg asa u skijaškim skokovima, Adama Malysza (Toyota).
U konkurenciji motocikala naslov pobjednika brani Francuz Cyril Despres (KTM), a put do pete titule u karijeri bit će mu donekle olakšan jer ove godine zbog ozljede neće nastupiti njegov veliki rival, Španjolac Marc Coma. Despres je uoči početka relija vrlo samouvjeren: "Ne bojim se drugih vozača. Mislim da imam sve što mi treba za još jednu pobjedu. Dobru pripremu, momčad, motocikl i iskustvo. Svake sam godine sve bolji."
Važna vijest za motocikliste je povratak Honde u natjecanje nakon pune 23 godine, a njen glavni adut bit će Portugalac Helder Rodriguez, trećeplasirani iz 2012. godine. U izostanku Come među kandidatima za vrh još se spominju Španjolac Juan Pedrero (KTM), njegov sunarodnjak Jordi Viladoms (Husqvarna), čileanski adut Francisco Lopez (KTM) te Poljak Jakub Przygonski.
Naslov će u konkurenciji kamiona braniti Nizozemac Gerard De Rooy (Iveco), a glavni suparnik trebao bi mu biti Rus Eduard Nikolajev (Kamaz). Quadovi će ove godine nastupiti tek peti put, a glavni favorit je Argentinac Marcos Patronelli (Yamaha) pobjednik iz 2010. godine. Prošla dva relija osvojio je njegov brat Alejandro, ali on ove godine neće nastupiti. Drugi veliki kandidat za pobjedu je još jedan Argentinac, Tomas Maffei (Yamaha).
Ipak, kada je Dakar u pitanju teško je i nezahvalno prognozirati pobjednike. Natjecanje traje 15 dana, a samo jedna pogreška, jedan trenutak dekoncentracije ili pak tehnički kvar mogu iz utrke izbaciti i najveće favorite. Sigurno je tek da ni ove godine neće nedostajati uzbuđenja, kao ni spektakularnih poteza i trenutaka za pamćenje.
U iščekivanju starta prve etape, uz sljedeći se video prisjetite najboljih trenutaka prošlogodišnjeg izdanja dakarskog relija.
- Najnovije
- Najčitanije


Neymar i društvo pobjedom potvrdili ostanak u brazilskoj Serie A
1 sat•Nogometni svijet

Šok za Real na Bernabeuu, Celta Vigo odnijela pun plijen usred Madrida!
2 sata•Španjolski nogomet

Dva gola Hojlunda za slavlje Napolitanaca i preuzimanje vrha Serie A
2 sata•Talijanski nogomet

Čudesni Odermatt ne staje, stigao do 49. pobjede karijere
2 sata•Svjetski kup

Darko Nejašmić skrivio penal pa krasno zabio i započeo preokret NEC Nijmegena
3 sata•Nizozemski nogomet

Zlatni Hribar: 'Strašno sam zadovoljan svojim plivanjem'
3 sata•Plivanje

Samobor slavio u produžetku, Zadar u drugom poluvremenu slomio Cedevitu Junior
3 sata•SuperSport Premijer liga

Advent na Zibelu – spektakl kakav Sisak još nije vidio!
7 sati•Hrvatski hokej

'Škorpion-gol' Vuškovića, pet pogodaka na utakmici i pobjeda HSV-a protiv Werdera
7 sati•Njemački nogomet

Što znamo nakon beskonačnog derbija? Dinamo napokon sliči na momčad, Hajduku treba Livaja, a suđenju kriterij
14 sati•SuperSport HNL

Hoxha još jednom spasitelj Modrih, u 102. minuti pogodio za remi protiv Hajduka
1 dan•SuperSport HNL

Treneri na pogrešnim klupama: 'juventino' koji ne skače s Napolitancima i tetovirani heroj grada pod Vezuvom
15 sati•Talijanski nogomet

Kronologija: Varaždin kroz gustu maglu do preokreta i tri boda protiv Lokosa!
9 sati•SuperSport HNL

Sramotan poraz domaćina: Prevljak i društvo posramili Osječane usred Opus Arene
5 sati•SuperSport HNL

Vušković poslije 'škorpion-gola': 'Bilo je tu malo sreće, proslavu sam posvetio bratu'
5 sati•Njemački nogomet
Pročitaj više
Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
- Obrisan korisnik07.01.2013. u 09:46šteta što nema ovi jači tvornički momčadi

1. HNL (SuperSport Hrvatska nogometna liga) 25/26.
Danas u 00:43
HNK Hajduk Split 2025/2026
Danas u 00:36
Hrvatski igrači u inozemstvu - sezona 2025-26
Danas u 00:30
2025 NFL Season
Danas u 00:27
KK Split 2025/2026
Danas u 00:23
KUD Birtija
Danas u 00:19





