Automoto
42. Dakar rally: Važno je ne živcirati se
Nakon deset godina najpoznatiji svjetski rally otvara treće poglavlje preseljenjem iz Južne Amerike na azijski kontinent – u Saudijskoj Arabiji sudionike očekuju teške, ravnije, ali brže dionice 12 natjecateljskih dana...
Piše: Miroslav KRPAN
Dakar je rally koji živi vječno – ma na kojem god kontinentu bio. A glasno se priča da se već dogodine vraća korijenima. Rečenica je ovo kojom sam prije godinu dana zaključio najavu prošlogodišnjeg, zasigurno najbrutalnijeg, izuzetno teškog, nimalo lakog, ali omiljenog oktanskog događanja, kojim se, već više od četiri desetljeća, otvara, ma svaka svjetska auto i moto sportska scena.
"To će biti izazov za one koji idu. San za one koji ostaju", vječna je uzrečica začetnika Dakar rallyja Thierry Sabina. Godine 1977. začet je Rally Pariz-Dakar, koji je s europskog i afričkog kontinenta odselio na južnoamerička prostranstva prije 11 godina. S vremenom je u nazivu izgubio ime glavnog francuskog grada, iz kojeg se prvih desetljeća polazilo u neizvjesnu borbu s pustinjskim izazovima Afrike, da bi ovogodišnje 42. izdanje, izgledalo, po treći put premijerno. Najave i htijenja, nakon deset godina južnoameričke avanture, što se različitih godina odvijalo u pet različitih zemalja, obistinila su se i ovogodišnje izdanje starta, po prvi puta, na azijskom kontinentu. Nova destinacija je Sahara i prostranstva Saudijske Arabije.
557 SUDIONIKA U 351 VOZILU
Izazov nastupa na zasigurno najtežem, najbrutalnijem, najizazovnijem automobilističkom spektaklu svijeta i ove će godine okupiti one hrabre i odvažne, ponekad i lucidne. Na startu se očekuje 351 različito vozilo s ukupno 557 sudionika, što vozača, što suvozača iz 53 zemlje svijeta. Podijeljeni u pet kategorija: najbrojniji su motoristi (147), a slijede automobili (89), quadova je 23, nova rastuća kategorija SxS vozila 47, dok je kamiona 45. Najmlađem je sudioniku 18 godina, najstariji se diči sa 73 svjećice na rođendanskoj torti, dok nježniji spol, uglavnom suvozačica, predstavlja 13 dama. Među svima njima iz godine u godinu stotinjak ima premijerni dakarski izazov, a veteranski status, s više od deset nastupa krasi njih 40-tak.
AL-ATTIYAH BRANI NASLOV, A ALONSO DEBITIRA
Posljednje izdanje južnoameričkog ciklusa, voženo prostranstvima Perua, jedno od najkraćih u povijesti, iznjedrilo je pobjednikom uvijek atraktivnog i medijima privlačnog tamnoputog Nassera Al-Attiyaha, kojemu to i nije bila prva pobjeda Dakra. Za volanom prestižne Toyote Hilux slovi favoritom i ove godine, tim više jer ima iskustva na saudijskim dinama, a sam je izjavio uoči starta da mu "teren odgovara, poznaje ga dobro, još iz tinejdžerskih vozačkih dana, a uz sebe ima pravog kopilota i neprocjenjivo vrstan i vrijedan tim." No, neće do pobjede biti tako lako stići. U momčadi X-raid Mini dva su karizmatična tipa.
Prvi, zasigurno nedostižni najtrofejniji sudionik Stephan Peterhansel, koji iza sebe ima 13 pobjeda – šest na dva kotača (motocikli) i sedam na četiri (automobili), te šarmer s pokrićem, španjolski rally as Carlos Sainz koji je slavio dva puta. Prvu je pobjedu osvojio 2010. godine, da bi 2018., kada je najavio oproštaj ponovio pobjedu, pa porekao, na razočarenje dijela konkurenata svoj naum o povlačenju. Dio su ekipe koja nastupa u robusnim Mini X-raid JCV Rally 4x4s monstrumima otpornim na sve pješčane zamke.
Ove godine izostao je neprikosnoveni svjetski rally vladar Sebastien Loeb, ali zato se za ugodno iznenađenje pobrinuo planetarno znani dvostruki svjetski prvak Formule 1 Fernando Alonso (Toyota Gazoo Racing). Za suvozača je odabrao ime i vozača od formata koji je u 12 motociklističkih nastupa čak pet puta osvojio naslov pobjednika na dva kotača, a tri je godine bio sportskim direktorom ovog natjecanja. Marc Coma debitira na suvozačkom mjestu, a Alonso oprezno najavljuje: "Moram pristupiti s određenom smirenošću. Ne smijem učiniti glupe pogreške pa nakon tri do četiri brzinca ispasti iz igre."
Mnogi procjenjuju da će mu uspjeh biti dostići ciljnu rampu nakon 12 dana, a ohrabruju ga rezultati, pa i poneko postolje na probnim rallyjima na kojima je, kao priprema, tijekom 2019. godine nastupao. Prijeći s asfalta na pješčana i zemljana uzbuđenja, ipak nije mala stvar.
I domaćini imaju svog favorita, pa je tako lokalni heroj Yazzed Al Rajhi koji je u posljednji trenutak morao odabrati novog kopilota u Konstantinu Žilcovu, a s nestrpljenjem se očekuje i nastup 47-godišnjeg nekadašnjeg moto pobjednika Joana Nani Rome, koji uz bivšeg biciklističkog asa Dani Oliverasa nastupa u robusnom Borwardu, zasigurno nedovoljnom za pobjedu, što Romu ne obeshrabruje, pa tako samog sebe tješi riječima "Važno je ne živcirati se!"
MOTOCIKLI, QUADOVI I KAMIONI
U konkurenciji motocikala favorit je KTM, čiji je tim petorice odlučnih, prošlogodišnji peruanski nastup završio među deset najuspješnijih. Nakon nedavne operacije znani Toby Price želi treću titulu u sustizanju nekadašnje dominacije Come i Despresa, da bi izjednačenje sa dvije pobjede željeli i Sam Sunderland i Matthias Walknar. Tvorničkim ekipama Honde, Yamahe ili indijskog Hera veliki je izazov nedostižni KTM.
Rastuća kategorija SxS vozila ovog će puta biti nešto skromnijeg odaziva, ali trojac Can-Am Mavericka Lopez, Farres i Varela željeli bi ponoviti pobjedničko postolje iz Perua. Najveći rival zasigurno im je peterostruki moto pobjednik Cyril Despres s još nedovoljno tehnički usavršenim Overdrive OT3s.
Kamaz je neprikosnoven, pretplaćen na pobjede u konkurenciji kamiona.
Tročlane posade imaju itekako posla na dinama i pustinjskim prostranstvima, a među favorite spadaju i vozači De Roy Iveco teama.
Hrvatskih sudionika ove godine na Dakar Rallyu nema, ali novosti se najavljuju za 2021. godinu. Do tada vrijedi uživati u priznanjima što ih primaju prošlogodišnji sudionici porečko-zagrebački tandem Daniel Šaškin - Saša Bitterman, koji su svoj peruanski nastup uspješno okončali 38. pozicijom ukupno u konkurenciji automobila i četvrtim mjestom klase (buggy SxS). No, značajniji je njihov humani odnos i kolegijalstvo na stazi zbog kojeg su nedavno primili prestižni Podravka trofej Fair play SN, a samo koji dan ranije u Zagrebu je predstavljen i vrstan dokumentarac Nema predaje o njihovoj pustolovini.
Ipak, čileanac hrvatskih korijena Boris Garafulic upisat će svoj deseti Dakar nastup, a želja mu je i popraviti do sada najbolji prošlogodišnji rezultat – osmo mjesto generalke.
SKROMAN POČETAK 1977. GODINE
Francuz Thierry Sabine, u svojem terencu, 1976. godine jedva je preživio jurnjavu Saharom. No, to ga nije obeshrabrilo, čak štoviše, dalo povoda da samo godinu kasnije osmisli prvi Rally Dakar sa startom u Parizu. Dvije godine kasnije, sutradan Božića, uoči starta tada samo 170 sudionika, Sabine je svim vozačima izrekao već povijesnu misao: "Još imate vremena odustati. Kasnije povratka nema i nemojte poslije reći da vam nisam rekao." Bile su to znakovite riječi legendarnog začetnika i dugogodišnjeg organizatora u ocjeni težine sudjelovanja tada i niz godina kasnije bespućima afričkog kontinenta.
Upustiti se u avanturu Dakar mnogima je i dalje više od izazova. Svojevrsni je to znak prestiža u oktanskom sportu. Prvi rally Pariz-Dakar startao je u Parizu čije je ime nosio godinama. Iz Francuske se prelazilo na afrički kontinent, vozilo kroz Alžir, Niger, Mali, Gornju Voltu, Senegal pa sve do danas u itinererima je, tijekom više od četiri desetljeća, upisano 28 zemalja svijeta.
Iz godine u godinu svaki je početak nove kalendarske označavao u oktanskom miljeu upravo Dakar Rally. No, krajem prošlog i početkom ovog tisućljeća organizatori i sudionici suočavali su se s nizom problema u nekim afričkim zemljama, oružanim napadima... Morali su otkazivati etape, brzince, mijenjati planirane rute. Sve to bio je povod da od 2009. godine spektakl preseli na južnoamerički kontinent. Argentina i Bolivija su ustrajni domaćini, Peru se vratio, a proteklih se godina vozilo i kroz Čile. Treću mladost Dakar Rally od 2020. godine traži na azijskom kontinentu, u Saudijskoj Arabiji.
BRŽE, RAVNIJE I OTVORENIJE DIONICE
Rally Dakar traži od sudionika nadnaravne snage u borbi protiv izazova terena, navigacije, umora i uvijek pristnih nepredvidljivih elemenata. Zasluženo spada u red tri najveća svjetska oktanska ispita ljudskog talenta i upornosti, adrenalinskog naboja.Start ovogodišnjeg 42. izdanja bio je na istoku Saudijske Arabije u Jeddahu 5. siječnja kada se vozi na sjever dionicom do Al Wajha dugom 752 km, od čega 319 otpada na posebni ispit. Ukupna dionica od 7.857 km podijeljena je na 12 etapa, tijekom kojih se vozi 5.116 km odlučujućih specijalnih ispita. Najduži je osmog dana, odmah iza jednodnevne pauze, u duljini 546 km, što je najdulje od 2005. godine. U etapnoj vožnji najdulja je deveta dionica od 886 km. Cilj i pobjednički šampanjac sudionike, ali i sretnike koji prođu avanturu, očekuje na zapadu zemlje, u glavnom gradu Riyadu 17. siječnja, nakon dionice Harad-Riyad, duge 447 km.
Novi direktor Rallya David Castera koji je u organizaciju uključio vrstan tim stručnjaka uoči novog izdanja procijenio je:
"Dionica će biti brža od zadnjih, bit će više ravnih i otvorenih staza. Vraćamo se pomalo brzinama s afričkog kontinenta. Prošlogodišnje su bile prosječno 90-100 km/sat, ovogodišnje očekujemo oko 105 km/sat."
Posade će se naći pred novim izazovom u odnosu na ranija iskustva. Dan ranije svake etape dobit će nove dokumente, a 15 minuta prije startne rampe konačna uputstva za pojedinu dionicu. Posljedica je to ispravke nekih prošlogodišnjih pogrešaka koje su u zadanim radarima otkrili vodeći vozači, a provest će se, kao test, na šest od 12 brzinaca.
Rally Dakar je svakako pred novim izazovom. Sudionici još više, prateći timovi neprikosnoveno.
Dva tjedna novih uzbuđenja su pred ljubiteljima oktana.
- Najnovije
- Najčitanije
Zagreb u sjeni teškog incidenta nakon Nantesa slavio u Paket24 Premijer ligi
7 sati•Premijer liga
Knicksi izvukli pobjedu kod Hornetsa, Hawksi pronašli lijek za Cavse
8 sati•NBA
Danska je bila prejaka: Hrvatske rukometašice uvjerljivo poražene na početku puta na Euru
9 sati•Reprezentacija
Cibona trebala produžetak u Rijeci, Zadar tijesno slavio kod Dinama
10 sati•Premijer liga
Zekiću domaći poraz od Zrinjskog: 'Svi osim Rogića na golu bili su apsolutno neraspoloženi'
10 sati•Europske lige
Zelenika pogriješio, Šibenčani smanjili zaostatak
10 sati•SuperSport HNL
Šego zatresao vratnicu pa se sjajno snašao i asistirao za povećanje prednosti
10 sati•SuperSport HNL
Brighton privremeno može skočiti na drugo mjesto, a protivnik ne može biti 'lakši'
23 sata•Engleski nogomet
Lokomotiva preko medija saznala detalje obnove Kranjčevićeve, Šikić: 'Nemamo opcija, možemo se ugasiti'
13 sati•SuperSport HNL
Kronologija: Varaždin upisao zasluženu pobjedu protiv Šibenika
13 sati•SuperSport HNL
Najlošija obrana Serie A gostuje kod konkurenta u borbi za ostanak
20 sati•Talijanski nogomet
Zekiću domaći poraz od Zrinjskog: 'Svi osim Rogića na golu bili su apsolutno neraspoloženi'
10 sati•Europske lige
Kronologija: Opatija i Vukovar bez pobjednika u posljednjem kolu SuperSport Prve NL u 2024. godini
18 sati•Prva NL
St. Pauli i Holstein Kiel igraju za bijeg iz zone ispadanja
17 sati•Njemački nogomet
Oslabljeni Real na teškom ispitu kod odličnog Liverpoola
2 dana•Liga prvaka
Pročitaj više
Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
Cibona 2024/2025
Danas u 07:38
HNK HAJDUK SPLIT 24/25
Danas u 06:56
SuperSport Prva NL 2024/25 (ex. 2.HNL)
Danas u 05:06
Rukometni suci
Danas u 03:14
USA
Danas u 01:56
1. HNL (SuperSport Hrvatska nogometna liga) 24/25.
Danas u 01:47