Automoto

Dramatičnu utrku u troje za prvaka Formule 1 odlučit će – Papaya zakon

Danijel Trumbić • subota, 15.11.2025.
Dramatičnu utrku u troje za prvaka Formule 1 odlučit će – Papaya zakon
Foto: Isaac Esquivel/EPA

Kada je već davne 1963. godine Bruce McLaren osnovao svoj tim u Formuli 1, nije mogao ni sanjati da će sljedeća desetljeća biti zlatno doba njegove "kuće" iz Wokinga, mjesta na obodu londonskog megapolisa.

McLaren je dosad upisao dvanaest titula svjetskih prvaka pilota, plus deset trijumfa u natjecanju konstuktora, ili po NBA žargonu "double-double". A uskoro slijedi, vjerojatno i onaj 13., sretni naslov, do kojeg McLaren juriša na pogon Mercedesovog motora. Što se pak vječne liste konstruktora tiče, tu su zasad "betonirani" na drugom mjestu, jer Ferrari i danas – unatoč višegodišnjoj dubokoj krizi, kojoj se kraja ne vidi – izgleda još uvijek nedostižno (16 titula je u vitrinama "Propetog konjića").

Do ove točke priča izgleda kao bajka, ali ustvari ipak nije. Jer, u dramatičnom raspletu aktualne sezone za naslov se bore – dvojica McLarenovih vozača: Lando Norris, 26-godišnji Britanac iz Bristola, te dvije godine mlađi Australac, Oscar Jack Piastri, ponos rodnog Melbournea. Tri su utrke ostale u ovom silno uzbudljivom i neizvjesnom raspletu: prvo će se kocka baciti baš na pravom mjestu, Las Vegasu (22. studenoga), potom u egzotičnim, prebogatim destinacijama Katara u Lusailu (30. studenoga) i onaj konačni, veliki finale u Yas Marini Abu Dhabija (7. prosinca).

Samo jedno je sigurno: novom prvaku (ne bude li senzacionalnog preokreta) bit će to – prva titula u karijeri! U ovaj finiš Norris ulazi sa 24 boda prednosti nad Piastrijem, što je velika zaliha, skoro kao "jedna utrka" (s obzirom da pobjednik dobiva 25 bodova).

Za one starije pratitelje Formule 1 treba istaknuti ključni faktor: nekada se u svakoj "štali" točno znala hijerarhija, svatko je imao svog udarnog aduta i onog drugog vozača u ulozi "vodonoše". Tako je i McLaren osvajao trofeje kad su za volanom bile takve legende kao trostruki šampioni Alain Prost i Ayrton Senna, Emerson Fittipaldi, James Hunt, Niki Lauda, Mika Hakkinen, a imena njihovih "suradnika" su manje-više zaboravljena…

Poanta cijele ove priče je upravo u tome što kod McLarena u ovoj sezoni to više ne vrijedi, pogotovo nakon sudara koji se dogodio između Norrisa i Piastrija nedavno na Velikoj nagradi Kanade. To je izazvalo velike polemike i afere, donijelo silne glavobolje menadžeru McLarena Andrei Stelli, svjesnom da obojica njegovih "pulena" imaju – isti cilj.

Tako je re-aktivirano već znano pravilo simboličnog naziva "Papaya roles". Ime je dobilo po narančastoj boji egzotičnog voća kakva je i ona McLarenovih bolida, a osnovna točka je da obojica vozača imaju pravo na žestoku bitku, ali "čistu", korektnu, bez kontakta, bez "miniranja" klupskog kolege. Ukratko – fair play, kako se ne bi dogodilo ono iz čuvene izreke "dok se dvojica svađaju, treći profitira" (u konkretnom slučaju, ovaj treći ima svoje ime i prezime – to je branitelj naslova, Max Verstappen iz Red Bulla, koji iz prikrajka čeka svoju priliku).

Jer, u McClarenu su silno željni i gladni trijumfa.

"Nadam se da nam se neće ponoviti 2007. godina, kad su se za titulu međusobno borili Lewis Hamilton i Fernando Alonso iz McLarena, a njihov sukob i netrpeljivost iskoristio Kimi Raikkonen iz Ferrarija i odnio im naslov ispred nosa", našalio se Piastri.

Ali, kako znate, u svakoj fori ima i dosta istine, jer su Britanac i Australac zaista opasno skrenuli na put koji bi ih vodio u slijepu ulicu poput njihovih slavnih prethodnika. Te 2007. se zaista dogodio opisani nesretni rasplet, a jedini trofej McLarenu u ovom stoljeću donio je sezonu kasnije upravo Hamilton, ne dozvolivši da se reprizira scenarij od sezone ranije, s tim što je na tom putu, umjesto ambicioznog Alonsa, kao podršku imao pravog asistenta u Heikkiju Kovalainenu, koji je objeručke prihvatio taj status.

Upravo je Piastri dosad pokazao da ima kraći "fitilj", tako je u Singapuru odmah nakon utrke ugasio radio, ne želeći pričati sa direktorom McLarena, Zakom Brownom, nakon što je nešto ranije poručio preko istog kanala: "znači vama je ok da me Lando izgura sa piste? Ne izgleda mi to kao timska suradnja". No, nije to bio prvi međusobni incident, isto se dogodilo na već spomenutoj VN Kanade, kad je Norris u pokušaju da pretekne klupskog kolegu, oštetivši njegov bolid, a sam je pak bio prisiljen prerano završiti utrku, ali se barem kasnije ispričao. Bilo je, istina i drugačijih raspleta, kao početkom rujna u Monzi na VN Italije, kad je Norris propustio Piastrija po naredbi tima.

Kako je uopće došlo do tolikog "tektonskog poremećaja" u McLarenu, s obzirom da je na početku bilo nedvojbeno jasno da je Norris "broj jedan", a Piastri bio predestiniran za sporednu ulogu? Još lani je Piastri pokazivao da je sposoban za puno više, uostalom, u ovo elitno društvo stigao je sa lovorikama pobjednika u Formuli 3 i Formuli 2, ali je sav fokus tima bio usmjeren prema Norrisu koji je vodio (izgubljenu) bitku sa nedodirljivim Verstappenom. U ovoj je taj proces dalje evoluirao i doveo do toga da je "pomoćnik" postao bolji od "šefa". Stručnjaci su ovako objasnili ključ preokreta, razumljivije i nama laicima: zna se da Piastrijev stil vožnje uključuje mirniji ulaz u zavoje, kako bi iz njih izašao u optimalnoj brzini i stabilnosti, dok Norris ide agresivno i znatno rizičnije, što se počesto i ne isplati. A McLarenov bolid jednostavno više odgovara Piastrijevom načinu vožnje.

Uglavnom, očito je da bi taj famozni "Papaya rules" morao biti do kraja ispoštovan ako McLaren želi prekinuti post od 17 sezona bez titule pilota. Tim više, jer im za vratom puše "killer" Verstappen, koji je, logično, već više puta kazao da ga "uopće ne zanimaju odnosi u hijerarhiji McLarena" i da mu je jedini cilj – pobijediti svih, pa i njih dvojicu. Nizozemac je, da podsjetimo, četverostruki svjetski prvak zaredom i ima najveći od svih motiva – nastaviti serijal petom epizodom.

Stoga nas čekaju još tri etape Formule 1, ne samo za fanatike brzina, nego i sve koji inače rijetko prate Formulu 1, pod izlikom kako je postala "dosadna". E, pa u ovoj sezoni to jamačno neće biti slučaj, vrhunac drame upravo slijedi! test

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!