Automoto

FIA-ini problemi

Goran Markuš • četvrtak, 12.08.2010.
FIA-ini problemi

U posljednjih godinu dana sve veće serije pod palicom FIA-e preživjele su pregršt promjena. Reakcija ima zaista mnogo, no čini se kako je više nezadovoljnih od sretnih obožavatelja automoto sportova. Međutim, kao i obično na promjene treba gledati kao na dugoročni proces stoga je pravo pitanje hoće li te promjene pomoći automoto sportovima na duge pruge ili su samo kratkotrajno "rješenje" problema...

Međunarodna automobilistička federacija, kraće FIA, upravljačko je tijelo svih većih svjetskih automobilističkih prvenstava. Donedavno predsjednik i prvo ime FIA-e bio je Max Mosley koji se nakon dugogodišnje "vladavine" na radost mnogih ipak povukao i svoje mjesto prepustio Jeanu Todtu, vrlo cijenjenom bivšem izvršnom direktoru Ferrarija.

Još prije dolaska Todta na čelo FIA-e pričalo se o mnogim promjenama kod većine serija pod njihovom upravljačkom palicom, no tek s francuskom "vlašću" neke zamisli konačno su stupile i na snagu. Od serije do serije reakcije i novonastali problemi su drugačiji.

Ono što je "zadesilo" sve veće serije svakako je novi, univerzalni bodovni sustav 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Dok su kod F1 obožavatelja reakcije, uslijed većeg nagrađivanja same pobjede, uglavnom pozitivne kod WTCC-a ovakvo bodovanje unosi novu dozu zbunjenosti dok ćete kod WRC fanova vrlo rijetko naići na pozitivnu ocjenu.

Naime, kod WTCC-a nakon prve utrke vikenda poredak vodeće osmorice okreće se i dobili smo startni poredak za drugu utrku stoga mnogim pratiteljima ove serije nagrađivanje najbržih deset vozača nema smisla. S druge strane, kod WRC-a mnogi smatraju kako vodeći dobivaju daleko previše bodova da bi prvenstvo, u ovakvom formatu i pod ovakvim pravilima, imalo smisla što ujedno potvrđuje i aktualno vodstvo vodećeg čovjeka, Sébastiena Loeba koji s ogromnih 48 bodova viška bježi drugoplasiranom imenjaku, Sébastienu Ogieru.

Prošlogodišnja WTCC sezona

Naravno, svi se manje-više slažu da je za uvjerljivu premoć daleko najzaslužniji upravo superbrzi vladar ove serije, Loeb, no da stvari kod WRC-a ne funkcioniraju baš najbolje potvrdio je i sam Todt: "WRC je serija s kojom ne možemo biti zadovoljni i potreban je niz izmjena želimo li vratiti reliju mjesto na automoto mapama kakvo zaslužuje."

Hoće li se mijenjati tehnički pravilnik ili se planiraju neke druge izmjene koje bi tako privukle i vratile neke "stare" proizvođače u seriju još uvijek nije poznato. Vijest o dolasku Kimija Räikkönena u WRC odjeknula je svijetom, no WRC jednostavno još uvijek kao serija nije na razini da bi zadržao povremenog gledatelja ovog sporta.

Djelomično, naravno, "krivnja" ide sam reli koji kao disciplina teško može privući mase kao jedna Formula 1, no svakako djelomična krivnja ide i FIA-u koja jednostavno mora napraviti neke izmjene koje bi WRC vratili tamo gdje je bio za vrijeme "zlatnog doba" Colina McRaea i ostalih legendi relija.

Tko kaže da reli nije zanimljiv?

Formula 1

Kraljica oktanskih sportova oduvijek je bila priča za sebe. F1 uvijek je uživala, a vrlo vjerojatno još dugo i hoće, poseban ugled među automoto sportovima. Kao najbrža trkaća disciplina pod upravljačkom palicom FIA-e još tijekom prošlog stoljeća Formula 1 počela je privlačiti velike mase i potpuno zasluženo trenutno je bez pogovora najpraćenije automoto prvenstvo na svijetu.

Međutim, niti ovdje sve nije savršeno. Zapravo, daleko od toga, čini se kako F1 trpi najveće trzavice u posljednjih 20-ak godina ovog sporta. Kao i kod WTCC-a te WRC-a i u F1 ove godine uveden je novi, univerzalni bodovni sustav. Međutim, iako je i kod kraljice oktanskih sportova najprije bilo mnogo skeptika iz utrke u utrku sve je više pristalica samog sustava koji je čini se osmišljen da najviše odgovara upravo ovoj seriji.

Ipak, mnogi će se složiti kako bodovni sustav nije niti približno najveći problem Formule 1. Naime, razlike između brzina bolida različitih momčadi te koncept staza danas jednostavno ne ostavljaju dovoljno prostora vozačima da ozbiljnije priprijete tek nešto sporijim protivnicima ispred sebe.

Kraljica oktanskih sportova kroz povijest

Ne tako davno okupljena je i posebna skupina inženjera čiji je zadatak osmisliti određena pravila koja bi omogućila vozaču koji se vozi iza protivničkog bolida ravnopravniju borbu (danas kad se jedan bolid približi drugome, brzina drugog bolida pada dok se trošenje kako guma tako i zagrijavanje samog bolida značajno ubrzavaju) čime bi se broj pretjecanja tijekom jednog Grand Prix vikenda povećao, no zasad nekih konkretnijih rezultata baš i nema.

Je li to dobro ili ne tema je oko koje se obožavatelji F1 vjerojatno nikad neće složiti. Jedni će reći da bi bolidi trebali biti podjednaki dok će drugi odgovoriti da je Formula 1 oduvijek bio tehnološki predvodnik automoto sportova i da utrkivanje vozača možemo gledati kod serija poput GP2.

Kao i obično cilj FIA-e trebao bi biti negdje u sredini. S jedne strane razvoj novih tehnologija mora biti omogućen, no s druge strane FIA bi se trebala pobrinuti da imamo što zanimljivije prvenstvo. Novac na kraju uvijek presudi i manje momčadi mogu imati jednu-dvije dobre sezone, no najavljenim kresanjem troškova čini se kako i tome FIA želi stati na kraj i samo vrijeme može pokazati hoće li uspjeti u svome naumu.

Mlade momčadi još su jedna od tema gdje diskusijama nema kraja. S jedne strane smiješno je imati momčadi koje slave nakon što stignu do cilja dok s druge strane nadležni pokušavaju povećati grid i tako osigurati što je moguće zanimljivije prvenstvo. Pravilo "107%" (više OVDJE) posljednji je od FIA-inih poteza koji bi trebao spasiti situaciju, a rezultat bi trebali saznati već iduće sezone.

Ne smijemo zaboraviti niti na gume. Ne tako davno imali smo više dobavljača guma, no nakon odlaska Michelina ostao je samo Bridgestone. Koji će se bolid kako ponašati na kojoj komponenti guma danas je jedna od glavnih briga momčadi što mnogim obožavateljima, ponovno, nije baš po volji. Od sljedeće godine pozdravljamo se od Bridgestonea i u "igru" ulazi Pirelli i bit će zaista zanimljivo pratiti kako će se ova priča razviti. Jedno je sigurno - osigurane su nove glavobolje konstruktora F1 bolida.

Tehnologija iza bolida Formule 1

Kao i kod većine sportova i kod F1 i suđenje je jedan od predmeta mnogih rasprava. Utrkivanje kroz bokseve u Kini, Hamiltonova "kazna" u Kanadi, kažnjavanje Alonsa nakon prolaska pokraj Kubice i Schumacherova opomena nakon jednog od vjerojatno najnesportskijih poteza u proteklih nekoliko sezona samo su neki od trenutaka o kojima bi se dalo nadugo i naširoko pisati i raspravljati.

Odluke i reakcije sudaca u datim situacijama, mnogi će se složiti, nisu bile niti pravovremene niti najpravednije. Nažalost, iz godine u godinu čini se kako imamo sve više u najmanju ruku diskutabilnih odluka. S jedne strane opći dojam je kako se suci prečesto miješaju u očite "trkaće poslove" dok s druge strane kad su najpotrebniji na ovaj ili onaj način čini se kako zaista prečesto zakažu.

Očito nedavno momčadsko propuštanje Felipea Masse samo je ponovno istaknulo i "problem" momčadskih odredbi. Niti ovdje obožavatelji kao ni svi umiješani nisu jednoglasni. Jedni će uvijek tražiti fair play dok drugi tada ne vide potrebu postojanja momčadi.

S druge strane svi se slažu u tome kako je nakon cijele "packe" bilo zaista smiješno slušati izmotavanja Ferrarijevih vozača i samog vodstva koji javno jednostavno ne mogu priznati svima prilično očiti dogovor. Sve to, čini se, ipak je doprijelo i do FIA-e koja je zakazala saslušanje s vodstvom Ferrarija i možemo se nadati da će nakon njega FIA konačno čvrsto stati na jednu stranu. Manje je važno na koju - najvažnija je njihova odlučnost i dosljednost jer samo tako dobit ćemo istinski pravedan i zanimljiv sport.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
  • Septimus13.08.2010. u 00:08
    U jednom tekstu otvoriti 3 teme je veoma ambiciozno, ali i pretenciozno. Ove teme su puno dublje od navedenog i ovo je samo zagrebano po površini. Zanimljivo bi bilo provesti anketu koliki dio populacije koja čita ovaj tekst je u zadnjih nekoliko godina moglo gledati i pogledati barem jednu utrku... [više na forumu]
    Septimus