Automoto

Mercedesov preobražaj, Sauberovi maratonci i nemirna zima u garaži Red Bulla i Lotusa

Piše:Igor Šestak • srijeda, 06.03.2013.
Mercedesov preobražaj, Sauberovi maratonci i nemirna zima u garaži Red Bulla i Lotusa
Foto: EPA

Početak nove sezone Formule 1 sve je bliže. I momčadi i navijači s nestrpljenjem iščekuju start utrke u Melbourneu, no prije toga valja se pozabaviti učinjenim na predsezonskim testiranjima. Dok momčadi u svojim tvornicama analiziraju prikupljene podatke i obavljaju završne pripreme za prvu utrku sezone, Sportnet vam je pripremio pregled svega što se ove zime događalo na stazama u Jerezu i Barceloni...

Momčadi Formule 1 proteklog su vikenda završile s predsezonskim testiranjima. Do Velike nagrade Australije ostalo je još samo desetak dana, koje će momčadi i vozači iskoristiti za analizu prikupljenih podataka i posljednje pripreme za prvu utrku sezone.

Prethodne sezone Formule 1 pokazale su da rezultati zimskih testiranja ne reflektiraju realne odnose među bolidima i da je na temelju tih rezultata vrlo nezahvalno predviđati stanje u prvim utrkama sezone. Ovosezonska testiranja otišla su u tome još korak dalje i čini se kako momčadi u svoje kofere za Australiju pakiraju i gomilu otvorenih pitanja.

Razloga za to je nekoliko. Općenito, momčadi 12 dana predsezonskih testiranja prije svega koriste za iskušavanje svih sustava na svojim bolidima, upoznavanje sa svim novitetima te isprobavanje različitih postavki bolida. Zbog toga se na nekim danima testiranja vozači niti ne trude postaviti najbrže moguće vrijeme, a momčadi ponekad i skrivaju karte ne želeći otkriti konkurentima svoje prednosti ili pak slabosti.

Kada se tome pridodaju činjenice da momčadi na testiranjima smiju koristiti i neke dijelove koji su u utrkama zabranjeni, da je količina goriva u bolidu prilikom testiranja svima nepoznata, da su temperature zraka i staze znatno niže nego što će biti na prvim utrkama u Australiji i Maleziji, sasvim je jasno zbog čega rezultati nisu pretjerano mjerodavni. Osim toga, ove su godine tri dana testiranja prošla u dominantno kišnim uvjetima, a posebna su priča nove Pirellijeve gume.

Slika 2 od 2.
Foto: EPA

Ljudima koji upravljaju svijetom Formule 1 prošla sezona očito nije bila dovoljno zanimljiva pa su od Pirellija zatražili da gume za 2013. godinu ponude nešto više neizvjesnosti. Prema njihovim razmišljanjima, u završnici prošle sezone momčadi su naučile predobro koristiti gume i time je nestala ona neizvjesnost s početka sezone. Testiranja uoči nove sezone pokazala su kako bi s tim gumama zaista moglo biti "cirkusa" i vozači su pri hladnijim temperaturama imali dosta problema.

Mnogi su se žalili na gume i isticali da im je s njima nemoguće kvalitetno odraditi testiranja, a situaciju možda najbolje opisuje izjava Sebastiana Vettela: "Nove gume su obilježile predsezonska testiranja. Mislim da smo svi bili limitirani njihovim mogućnostima i mislim da one jednostavno nisu bile dovoljno dobre. U takvim uvjetima bilo je vrlo teško očitati podatke nakon promjene set-upa bolida. Rezultati su u velikoj mjeri ovisili o temperaturi guma i temperaturi staze tako da je teško u ovom trenutku isticati nekoga kao favorita."

Zbog svega navedenog, po završetku testiranja je zaista teško govoriti o favoritima i o odnosu snaga među bolidima, no rezultati s testiranja trenutno su jedino čime javnost raspolaže, a određeni se zaključci ipak mogu izvući.

Mercedesov uzlet i umjereni optimizam u Ferrariju

Svakako najzanimljiviji put ove su zime prošli u Mercedesu. Promjene u toj momčadi započele su još krajem prošle sezone, a najveća se svakako odnosi na dolazak Lewisa Hamiltona. On i njegov momčadski kolega, Nico Rosberg, katastrofalno su započeli testiranja u Jerezu. U prva dva dana uspjeli su odraditi tek 29 krugova, a nastupe su im prekidali kvarovi na elektrici i kočnicama.

Prijeđeni kilometri u 12 dana zimskih testiranja

1. Sauber - 5.307 km
2. Mercedes - 5.224 km
3. Ferrari - 4.913 km
4. McLaren - 4.629 km
5. Red Bull - 4.608 km
6. Williams - 4.570 km
7. Caterham - 4.513 km
8. Toro Rosso - 4.506 km
9. Force India - 4.481 km
10. Marussia - 3.669 km
11. Lotus - 3.527 km

No, trećeg dana su se pokrenuli pa u dva dana odvozili čak 293 kruga i nadoknadili izgubljeno. U Barceloni su pak prikazali i brzinu i izdržljivost, te se mogu smatrati najugodnijim iznenađenjem predsezonskih testiranja. Posebno se to odnosi na posljednja dva dana, kada su Rosberg i Hamilton bili uvjerljivo najbrži vozači na stazi. Naravno, veliko je pitanje kako će Mercedes izgledati u utrkama, no činjenica da su njegovi vozači imali prvi i treći najbrži krug testiranja te da su kao momčad završili na drugom mjestu po prijeđenim kilometrima ove zime svakako daje razlog za optimizam.

Pozitivna atmosfera vlada i u Ferrariju. Talijani su prema prikazanom u Barceloni bili druga najbrža momčad i treća po ukupnom broju prijeđenih kilometara. Dovoljno je prisjetiti se kakvo je nezadovoljstvo vladalo u redovima Ferrarija prošle zime i kako su svi u momčadi bili nezadovoljni bolidom, a Fernando Alonso je isti taj bolid sa svim njegovim nedostacima umalo odveo do naslova prvaka.

Ovogodišnji se bolid za sada čini daleko kvalitetnijim pa u Maranellu također vlada umjereni optimizam. Fernando Alonso i Felipe Massa su tijekom testiranja bili puni hvale za ponašanje bolida, a kvarovi su ih uglavnom zaobilazili. Propeti konjići svakako mogu biti zadovoljni zimskim periodom, a ostaje vidjeti kako će izgledati na prvim utrkama.

Uspješna zima za društvo iz sredine poretka

Momčad koja je ove zime provela sasvim drukčiji program od svih ostalih bio je Williams. Na prvim predsezonskim testiranjima u Jerezu Williams se pojavio s prošlogodišnjim bolidom, a novi je svjetlo dana ugledao tek prije početka testiranja u Barceloni. No, koliko se može suditi prema rezultatima na stazi Catalunya, čini se kako nisu povukli loš potez.

Osim četvrtog dana u Barceloni, kojeg su u potpunosti iskoristili za vježbanje zaustavljanja u boksu, Williamsovi su vozači po vremenima konstantno bili među prvih šest vozača. Ukupno gledajući, Pastor Maldonado i Valtteri Bottas su u Barceloni zauzeli 14. i 15. mjesto, no pojedinačno po danima su izgledali mnogo bolje od toga. Prikazali su priličnu konstantnost u svojim nastupima, većih kvarova gotovo da i nisu imali te se mogu nadati novom rezultatskom napretku u novoj sezoni.

Slika 1 od 1.
Foto: EPA

Mnogo razloga za zadovoljstvo imaju i u Sauberu, momčadi koja je tijekom testiranja odvozila najviše kilometara, čak 5.307. Osim toga, Nico Hülkenberg je postavio ukupno šesto najbolje vrijeme testiranja u Barceloni i čini se kako bi Sauber u utrkama ponovno mogao biti redoviti osvajač bodova. Nešto sporiji bio je rookie Esteban Gutierrez i njegovo će neiskustvo svakako biti uteg oko vrata Saubera, no u momčadi vjeruju kako mladi Meksikanac posjeduje talent te da bi njegov put mogao biti sličan onome Sergija Pereza. Švicarsku momčad problemi su uglavnom izbjegavali i iza nje je vrlo uspješan zimski period.

Force India nije bila tako uspješna u prijeđenim kilometrima i samo su Lotus i Marussija odradili manju kilometražu, no njen bolid svakako pokazuje brzinu. U momčadi su odugovlačili s odabirom drugog vozača, a na kraju su povratniku Adrianu Sutilu dali prednost pred Julesom Bianchijem. Nijemac je pokazao iznenađujuću brzinu i bez problema nadmašio svog momčadskog kolegu, no i on i Paul di Resta su testiranja u Barceloni okončali među prvih deset prema svojim najbržim krugovima. Ne pokaže li se pouzdanost bolida kao problem, pred Force Indijom bi mogla biti prilično dobra sezona.

Nespokoj u garažama Red Bulla, McLarena i Lotusa

Tri momčadi od kojih se očekuje borba za sami vrh poretka imale su ove zime nešto više poteškoća nego se to očekivalo. Riječ je o Red Bullu, McLarenu i Lotusu. Ne treba očekivati kako će ove momčadi zbog toga u utrkama biti daleko od vrha, ali u sezonu ipak ne ulaze spokojne.

Poredak testiranja u Barceloni prema najbržim krugovima

1. N. Rosberg (Mercedes) 1:20,130
2. F. Alonso (Ferrari) 1:20,494
3. L. Hamilton (Mercedes) 1:20,588
4. F. Massa (Ferrari) 1:21,266
5. J. Button (McLaren) 1:21,444
6. N. Hülkenberg (Sauber) 1:21,541
7. A. Sutil (Force India) 1:21,627
8. K. Räikkönen (Lotus) 1:21,658
9. P. di Resta (Force India) 1:21,664
10. S. Perez (McLaren) 1:21,848
11. R. Grosjean (Lotus) 1:22,188
12. S. Vettel (Red Bull) 1:22,197
13. P. Maldonado (Williams) 1:22,305
14. V. Bottas (Williams) 1:22,468
15. E. Gutierrez (Sauber) 1:22,553
16. M. Webber (Red Bull) 1:22,658
17. C. Pic (Caterham) 1:23,115
18. J. Bianchi (Marussia) 1:23,167
19. J. Vergne (Toro Rosso) 1:23,223
20. D. Valsecchi (Lotus) 1:23,448
21. D. Ricciardo (Toro Rosso) 1:23,628
22. M. Chilton (Marussia) 1:24,103
23. G. v.d. Garde (Caterham) 1:24,235

Aktualni prvaci priznali su na kraju testiranja kako nisu uspjeli odraditi sve što su planirali te da su ih u tome spriječile loše Pirellijeve gume. Sebastian Vettel testirao je šest dana, a nijedan od njih nije završio kao najbrži. Mark Webber je bio najbrži jednog od kišnih dana, no niti on tijekom testiranja nije ostvarivao posebno dobre rezultate.

U ukupnom poretku najbržih krugova Vettel je zauzeo 12., a Webber tek 16. mjesto, dok su po kilometraži u zlatnoj sredini. Ipak, kada je Red Bull u pitanju, dovoljno je vratiti se u prošlost samo godinu dana. Niti tada na testiranjima nije izgledao dobro, mučio se u prvom dijelu sezone, a svi znamo gdje ju je završio. Hoće li se priča ponoviti ili je Red Bullovoj dominaciji stigao kraj ostaje vidjeti.

U McLarenu također nije bilo sasvim mirno ove zime. Jenson Button i Sergio Perez na testiranjima su djelovali nekako nedorečeni. Na kraju su po najbržim krugovima završili na petom i desetom mjestu, što nije tako loše, dok su po prijeđenim kilometrima bili četvrti. Rezultati su to koji nisu zabrinjavajući, ali vozači su tijekom testiranja znali isticati kako imaju problema s razumijevanjem bolida te da gube jako puno vremena prilikom podešavanja set-upa. Prošle sezone McLaren je u sezonu ušao kao prvi favorit, a taj status nije znao opravdati u utrkama. Uoči nove sezone ga nitko ne vidi na samom vrhu, no možda ponovno iznenadi, ovoga puta ugodno.

Događanja ove zime svakako nije nedostajalo u garaži Lotusa. Kimi Räikkönen i Romain Grosjean konstantno su bili pri vrhu poretka i pokazali kako njihov novi bolid posjeduje brzinu, no za sada veliki problem ostaje pouzdanost. Zbog različitih kvarova Lotus je momčad koja je ove zime odradila najmanje krugova i gotovo dvije tisuće kilometara manje od Saubera. Iako iz momčadi konstantno smiruju strasti i ističu kako je sve pod kontrolom, njihov se bolid ove zime prečesto kvario. Ostaje im nada da su tijekom testiranja svi problemi izašli na vidjelo i da na prve utrke ipak putuju sa spremnim bolidom.

Na začelju ništa novo

Momčadi koje su prošle sezone bile na začelju poretka, vjerojatno će tamo i ostati. Vjerojatno je nepravedno Toro Rosso stavljati u isti koš s Marussijom i Caterhamom, ali su se svojim rezultatima u prošloj sezoni i na testiranjima sami svrstali u najslabiju trojku.

Prošle sezone Toro Rosso nije uspio pratiti ritam osvajanja bodova ostalih momčadi iz sredine poretka te je završio sezonu na devetom mjestu s 50 bodova manje od Williamsa. Rezultati s testiranja za drugu momčad Red Bulla ne nude optimizam jer su prema najbržim krugovima Jean-Eric Vergne i Daniel Ricciardo zaista pali u društvo vozača Marussije i Caterhama. Možda na utrkama to neće biti slučaj, ali ipak se čini kako je Toro Rosso i dalje uvjerljivo iza Williamsa, Saubera i Force Indije te da će mu svaki osvojeni bod biti veliki uspjeh.

Uspoređujući Caterham i Marussiju na testiranjima, čini se kako su nešto bolji posao odradili zeleni bolidi. Odvozili su gotovo tisuću kilometara više od svojih rivala, a od četvorice vozača ovih momčadi najbrži je krug imao Caterhamov Charles Pic. Ipak, uoči početka sezone ne čini se kako su ove momčadi napravile ozbiljniji korak prema sredini poretka. Na testiranjima su uglavnom tavorile na dnu poretka i nisu izgledale kao momčadi koje bi se mogle uključiti u borbu za bodove.

Što očekivati od nove sezone?

Prije svega, valja istaknuti kako su bolidi za 2013. godinu evolucija prošlogodišnjih modela. Značajnijih promjena u pravilima nije bilo, a samim time ni značajnijih zahvatima na bolidima. Zbog toga su oni već na početku sezone prilično pouzdani, što prošle godine nije bio slučaj. Također, na testiranjima su ove godine postavljena znatno bolja vremena nego 2012. pa je Nico Rosberg u Barceloni svojim najbržim krugom za sekundu i pol nadmašio najbrži krug Lewisa Hamiltona iz prošlogodišnjih kvalifikacija na Velikoj nagradi Španjolske. To dokazuje da momčadi u sezonu ulaze prilično spremne i da ne treba očekivati veliki broj odustajanja zbog kvarova na bolidima.

Koja momčad najspremnija dočekuje novu sezonu?

ANKETA#538

Gume će svakako unijeti mnogo nemira i momčadi koje budu znale s njima imat će veliku prednost, barem na početku sezone. Nije nemoguće da se u prvim utrkama pojavi velika izjednačenost te da veliki broj bolida konkurira za najviše pozicije. Da bi moglo biti iznenađenja i šokova najavio je i Ferrarijev tehnički direktor Pat Fry. Vjerojatno će se teško ponoviti sedam različitih pobjednika u prvih sedam utrka, ali pretendenata na vrh ne nedostaje i nešto slično nije nemoguće.

U svakom slučaju, u novoj se sezoni mogu očekivati nova velika uzbuđenja. Momčadi djeluju dosta izjednačeno i u ovom se trenutku nijedna ne ističe kao izraziti favorit Prvenstva. Bez obzira na nešto slabiji zimski period, Red Bull je ponovno momčad koju će svi željeti pobijediti i srušiti s trona. Ferrari se nameće kao veliki kandidat za naslov, upitno je mogu li to biti McLaren, Mercedes i Lotus. To su momčadi koje bi tijekom sezone svakako trebale upisati barem poneku pobjedu, ali za napad na naslov trebat će im i konstantnost.

Nije nemoguće da do pobjede dođe i netko iz Williamsa, Saubera ili pak Force Indije, posebno bude li početak sezone zbog guma kaotičan kao lani. Pastor Maldonado je prošle sezone prekinuo Williamsov post, možda bi ove godine nešto slično mogli učiniti Nico Hülkenberg ili Adrian Sutil.

Prošla je sezona bila zaista fantastična u svakom pogledu i vjerojatno će ju biti teško ponoviti. Ipak, sve nekako miriše na još jednu nezaboravnu godinu ovog oktanskog cirkusa.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
  • dras_l11.03.2013. u 23:51
    da, samo što je prošle godine za volanom Merđe bio Schumi pred penzijom, a sad imaju jednog od najboljih vozača (naravno, sadašnjice :)) ... rezultati testiranja ohrabruju da je i Merđo nešto napravio, koliko je to vidjet ćemo na za koji dan ... prošle godine je i Alonso pokupio dosta bodova u ne... [više na forumu]
    dras_l
  • Obrisan korisnik06.03.2013. u 15:02
    sve navodi da je Mercedes najbrži, ali utrke su malo drugačije od testiranja Newey će sigurno nešto smislit za red bull, jer čudo mi je da oni nisu među bržima super za f1 što je Alosno u vrhu
    Obrisan korisnik
  • nido06.03.2013. u 13:53
    Red Bulovci su mudri i uvijek nesto novo smisle a taje naravno tako da ne bih se iznenadio...Samo da Alonso bude imao malo bolji bolid od proslogodisnjeg a zadrzi istu formu, osvojit ce.
    nido
  • Obrisan korisnik06.03.2013. u 13:30
    mislim da Red Bull ove godine ipak nije neka velika prijetnja.prezabrinuti su mi...
    Obrisan korisnik
  • Obrisan korisnik06.03.2013. u 13:12
    Smrdi mi ovaj red bull, nesto skrivaju i opet bi mogli biti daleko najbrži, pogotovo u kvalama...forza ferrari!
    Obrisan korisnik