Automoto

Ususret 64. sezoni Formule 1: 19 utrka, 11 momčadi i pet "gladnih" svjetskih prvaka

Piše:Igor Šestak • ponedjeljak, 11.03.2013.
Ususret 64. sezoni Formule 1: 19 utrka, 11 momčadi i pet "gladnih" svjetskih prvaka
Foto: EPA

Do početka nove sezone Formule 1 ostalo je manje od tjedan dana. Uoči starta Velike nagrade Australije napetost raste, a vozači i navijači s nestrpljenjem iščekuju gašenje crvenih svjetala. Kako biste prvu utrku dočekali što spremniji, Sportnet je za vas pripremio sve najvažnije informacije o kalendaru natjecanja, pravilima, momčadima i vozačima...

Velikom nagradom Australije koja će se održati nadolazećeg vikenda počet će nova sezona Formule 1, 64. u povijesti. Sastojat će se od 19 utrka, a u natjecanje kreće 11 momčadi. Četiri momčadi zadržale su prošlogodišnje vozačke postave, četiri su promijenile jednog od dvojice vozača, a tri momčadi u sezonu ulaze sa sasvim novim vozačkim postavama. U 2013. stazama će juriti pet bivših svjetskih prvaka, ali i pet debitanata. Promjena u tehničkim pravilima u odnosu na prošlu sezonu nema mnogo, a veliku pažnju uoči nove sezone ponovno privlače Pirellijeve gume.

Kalendar s 19 utrka: show počinje u Melbourneu, a završava u Sao Paulu

Kalendar utrka za 2013. godinu vrlo je sličan prošlogodišnjem, ali na popisu je jedna utrka manje. Prema prvotnom planu i ove se sezone trebalo održati 20 utrka, ali u realizaciji tog plana zakazali su organizatori utrke koja se trebala održati na ulicama New Jerseya. Budući da radovi na toj stazi nisu tekli po planu, utrka je izbačena iz kalendara, a umjesto nje nije uvrštena nijedna druga, iako lobiranja nije nedostajalo. Bilo je pokušaja da se 20. utrka održi u Austriji, Francuskoj, Portugalu, Turskoj i Dubaiju, no na kraju je Svjetska automobilistička federacija potvrdila kako će se sezona sastojati od 19 utrka.

Pet svjetskih prvaka

U novoj sezoni Formule 1 sudjelovat će pet vozača koji su već osvajali naslov svjetskog prvaka: Fernando Alonso (2005. i 2006.), Kimi Räikkönen (2007.), Lewis Hamilton (2008.), Jenson Button (2009.) i Sebastian Vettel (2010., 2011. i 2012.). Svaki od njih predvodit će svoju momčad, a cilj je jasan - okititi se novom titulom. Prošle ih je sezone bilo šest, no društvo je napustio sedmerostruki prvak Michael Schumacher.

U odnosu na prošlu sezonu, u kalendaru utrka više nema Velike nagrade Europe. Ona se posljednjih pet godina održavala na stazi u Valenciji, ali to više neće biti slučaj. Staza u Valenciji ubuduće će se kao domaćin Velike nagrade Španjolske izmjenjivati sa stazom u Barceloni, a u nadolazećoj sezoni oktanski će cirkus svratiti u Kataloniju. Ista je priča s Velikom nagradom Njemačke. Ona se prošle sezone održala na Hockenheimu pa je u 2013. red došao na Nürburgring.

Već po tradiciji sezona počinje u Australiji, a završava u Brazilu. Nakon Melbournea slijedi prva azijska turneja (Malezija, Kina, Bahrein), a prva europska utrka sezone održat će se 12. svibnja u Barceloni. Osim izleta u Kanadu, europski dio sezone potrajat će do 8. rujna, a u tom će periodu vozači bodove skupljati u Monte Carlu, Velikoj Britaniji, Njemačkoj, Mađarskoj, Belgiji i Italiji. Druga azijska turneja (Singapur, Južna Koreja, Japan, Indija, Abu Dhabi) trajat će od 22. rujna do 3. studenoga, a prije finala sezone u Sao Paulu, vozači će još svratiti do Austina u Texasu.

Povlačenje HRT-a "osiromašilo" grid, prometno u Mercedesu

Nakon što se tri sezone u Formuli 1 natjecalo 12 momčadi, ove će godine biti jedna manje. Tijekom 2012. godine vlasnici Hispania Racing Teama tražili su kupca za svoju momčad, ali bezuspješno. Momčadi su se za sudjelovanje u novoj sezoni morale prijaviti do 30. studenoga, a budući da korporacija Thesan Capital do tada nije uspjela pronaći kupca za HRT, postalo je jasno kako će se u novoj sezoni Formule 1 natjecati 11 momčadi. Naknadno se pojavio izvjesni Scorpion Racing, no već je bilo prekasno za prijavu.

Najviše promjena u Mercedesu

Kada su u pitanju promjene u upravljačkim strukturama momčadi, ove je zime najprometnije bilo u Mercedesu. Tamo više ne stanuje Norbert Haug, a uselili su Niki Lauda i Toto Wolff. U bližoj budućnosti iz McLarena bi trebao stići i donedavni tehnički direktor Paddy Lowe.

Momčad HRT-a navijačima vjerojatno neće pretjerano nedostajati. U tri sezone sudjelovanja nije osvojila niti bod, a uglavnom je u utrke kretala iz posljednjeg startnog reda. Glavni uzrok tako slabih rezultata je naravno - nedostatak novca. Momčad se konstantno borila s financiranjem svog pogona i na kraju doživjela propast.

Po obranu konstruktorskog naslova već treći put zaredom kreće Red Bull, a i u novoj će ga sezoni predvoditi šef momčadi Christian Horner te konstruktorski genijalac Adrian Newey. Kao glavni izazivači u redu stoje Ferrari, McLaren, Lotus i Mercedes, sredinu poretka trebali bi činiti Sauber, Force India, Williams i Toro Rosso, dok će i četvrtu sezonu zaredom svoj prvi bod u Formuli 1 tražiti Caterham i Marussia.

Deset promjena u vozačkim postavama

Četiri momčadi u novu sezonu ulaze s nepromijenjenom vozačkom postavom. To su Red Bull (Sebastian Vettel i Mark Webber), Ferrari (Fernando Alonso i Felipe Massa), Lotus (Kimi Räikkönen i Romain Grosjean) te Toro Rosso (Jean-Eric Vergne i Daniel Ricciardo). Svoje prošlogodišnje pozicije zadržali su još Jenson Button u McLarenu, Nico Rosberg u Mercedesu, Paul di Resta u Force Indiji i Pastor Maldonado u Williamsu. Na preostalih deset vozačkih mjesta dogodile su se promjene.

Najznačajnija od njih svakako je prelazak Lewisa Hamiltona iz McLarena u Mercedes. Britanski vozač odlučio je napustiti momčad koja ga je "odgojila" te se pridružio Mercedesu i Nicu Rosbergu. Taj je transfer izravno utjecao na sudbine još dvojice vozača. Nakon tri godine u Mercedesu Michael Schumacher se umirovio po drugi puta, a kao zamjena za Hamiltona u McLaren je stigao Meksikanac Sergio Perez iz Saubera.

Popis momčadi i vozača za 2013.

Red Bull:
Sebastian Vettel i Mark Webber

Ferrari:
Fernando Alonso i Felipe Massa

McLaren:
Jenson Button i Sergio Perez

Lotus:
Kimi Räikkönen i Romain Grosjean

Mercedes:
Nico Rosberg i Lewis Hamilton

Sauber:
Nico Hülkenberg i Esteban Gutierrez

Force India:
Paul di Resta i Adrian Sutil

Williams:
Pastor Maldonado i Valtteri Bottas

Toro Rosso:
Jean-Eric Vergne i Daniel Ricciardo

Caterham:
Charles Pic i Giedo van der Garde

Marussia:
Jules Bianchi i Max Chilton

Švicarska momčad ostala je tako bez mladog Meksikanca, a umjesto njega dovela je još mlađeg Meksikanca. Jedan od petorice debitanata u Formuli 1 bit će 21-godišnji Esteban Gutierrez koji je u prethodnim sezonama uspješno nastupao u serijama GP3 (prvak 2010. godine) i GP2 (trećeplasirani 2012. godine). U Sauberu su promijenili i drugog vozača pa je bez angažmana ostao Kamui Kobayashi, na žalost svih Japanaca i onih koji su voljeli njegov agresivni stil vožnje. Umjesto njega u Sauber je stigao Nico Hülkenberg, bivši vozač Williamsa i Force Indije.

Za volan bolida Force Indije sjest će pak povratnik u Formulu 1, Nijemac Adrian Sutil. Iskusni vozač koji iza sebe ima jednu sezonu u Spykeru i četiri sezone u Force Indiji vraća se utrkama nakon jednogodišnje stanke. Ona mu je bila nametnuta ponajprije zbog incidenta u šangajskom noćnom klubu kada se sukobio s Ericom Luxom, direktorom tvrtke Genii, a zbog kojeg je osuđen za fizički napad. U dosadašnjoj karijeri najuspješnija godina bila mu je 2011. kada je u ukupnom poretku vozača Formule 1 zauzeo deveto mjesto.

Williams se zahvalio na suradnji Brunu Senni i mjesto Maldonadovog momčadskog kolege povjerio Valtteriju Bottasu. Riječ je o 23-godišnjem Fincu i debitantu u Formuli 1 kojem se predviđa blistava karijera. Mnogi će za njega reći kako je pravi nasljednik Mike Häkkinena, a čak je i Sir Frank Williams izjavio kako se radi o jednom od najtalentiranijih vozača koje je upoznao. Bottas je u prošlim sezonama bio testni vozač Williamsa, a svoju je brzinu znao pokazati na slobodnim treninzima.

Posve nove vozačke postave imaju dvije najslabije momčadi u Formuli 1. Caterham je iskusniji tandem Heikki Kovalainen - Vitalij Petrov zamijenio Charlesom Picom koji je stigao iz Marussije te nizozemskim debitantom Giedom van der Gardeom. Ovaj 27-godišnjak prošle je sezone bio testni vozač Caterhama, a paralelno se natjecao u GP2 seriji i zauzeo šesto mjesto u ukupnom poretku.

Oko svoje vozačke postave mnogo je komplicirala Marussija. Nakon odlaska Pica vrata su pokazana i Timu Glocku, a doveden je britanski debitant Max Chilton, četvrti u prošloj sezoni GP2 serije. Uz njega je trebao voziti Brazilac Luiz Razia, no zbog problema sa sponzorstvom njegov je ugovor otkazan. Za momčad će u Melbourneu debitirati Jules Bianchi, 23-godišnji Francuz koji je od Sutila izgubio bitku za mjesto u Force Indiji.

Bez angažmana ostao je i bivši vozač HRT-a, Narain Karthikeyan, dok je Pedro de la Rosa postao testni vozač Ferrarija.

Minimalne promjene u pravilima, gume najveća nepoznanica

Uoči nove sezone promjena u pravilima nije bilo mnogo. Ono najvažnije, sustav kvalifikacija i sustav bodovanja nisu se mijenjali. Kvalifikacije će se ponovno sastojati od tri dijela. Budući da će u njima sudjelovati 22 vozača, u prva dva dijela će ispadati po šest najsporijih, a najbržih deset borit će se u trećem dijelu za pole position. Bodove će i ove sezone osvajati deset najbržih u utrkama. Prvi će osvojiti 25, drugi 18, a treći 15 bodova. Desetoplasirani će uknjižiti jedan bod.

2014. donosi revoluciju

2013. momčadima ne donosi mnoge novitete, ali će biti vrlo važna kao prijelazna godina uoči velikih promjena koje će Formulu 1 zadesiti u 2014. godini. Najznačajnija od njih svakako će biti prelazak na 1,6 litrene V6 motore i mjenjačke kutije s osam brzina. Postoje i nagađanja kako bi neke momčadi mogle žrtvovati 2013., ne budu li otpočetka uspješne, te svoja sredstva usmjeriti ka razvoju bolida za iduću sezonu.

Nekoliko je manjih noviteta vezanih za konstruiranje bolida. Zabranjeni su aktivni DRS sustavi, a vozači će od ove sezone i na treninzima i u kvalifikacijama DRS smjeti koristiti isključivo u DRS zonama. Prema najavama, na svakoj bi stazi trebale biti po dvije. Momčadi su imale pravo pri konstruiranju bolida prekriti, odnosno izravnati stepenaste noseve bolida, a prednja krila bit će podvrgnuta još strožim testovima elastičnosti.

Tijekom zimskih testiranja glavobolju su inženjerima i vozačima izazivale nove Pirellijeve gume, napravljene da ponovno unesu malo nemira u Formulu 1. Vozači su se često žalili na njihovu potrošnju, a hoće li gume zaista igrati veliku ulogu u raspletu utrka teško je sa sigurnošću tvrditi prije utrka u Australiji i Maleziji.

Budući da značajnijih promjena pravila nije bilo, momčadi su tijekom zime znale što im je činiti, kako unaprijediti svoje bolide, no to ipak ne znači da u sezonu ulaze bez nepoznanica. Uoči prve utrke čini se kako bi gridom mogla vladati izjednačenost, a prve konkretne odgovore na sva pitanja dat će Velika nagrada Australije. Svi zaljubljenici u Formulu 1 priželjkuju sjajnu sezonu, posebno nakon što je prethodna značajno podigla ljestvicu očekivanja.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
  • Obrisan korisnik14.03.2013. u 08:54
    šteta što tursku nisu ubacili u kalendar opet će biti problema s gumam, dok se nenaviknu na njih
    Obrisan korisnik
  • Obrisan korisnik13.03.2013. u 08:45
    opet užas od guma
    Obrisan korisnik
  • Obrisan korisnik11.03.2013. u 21:13
    Forza scuderia!!!
    Obrisan korisnik
  • Obrisan korisnik11.03.2013. u 21:07
    Moj izbor je Mercedes i njihov odličan vozač Hamilton
    Obrisan korisnik
  • Obrisan korisnik11.03.2013. u 20:43
    ICEMAN!!!
    Obrisan korisnik