Automoto

Sebastian Vettel kreće po četvrtu uzastopnu titulu, svi ostali u lov na Sebastiana Vettela

Piše:Igor Šestak • utorak, 12.03.2013.
Sebastian Vettel kreće po četvrtu uzastopnu titulu, svi ostali u lov na Sebastiana Vettela
Foto: EPA

U prethodne tri sezone Sebastian Vettel se okitio s tri naslova svjetskog prvaka. Budući da ne djeluje kao čovjek koji bi se zasitio pobjeđivanja, u 2013. godini odlučan je uzeti i četvrti te napraviti novi korak ka dostizanju postignuća velikog Michaela Schumachera. Karijere dvojice njemačkih vozača imaju neobično mnogo dodirnih točaka, a mnogi se pitaju je li Vettel taj koji će oboriti rekord od sedam titula Michaela Schumachera. Za sada je na dobrom putu, iako prolazi teži put od svog sunarodnjaka...

25. studenoga 2012. godine održana je Velika nagrada Brazila, posljednja utrka prošle sezone Formule 1. Bila je to jedna od najinfarktnijih završnica sezone Formule 1 te će zasigurno ostati zapisana u sjećanjima ljubitelja ovog sporta, ali i u povijesnim knjigama.

Junak priče je Sebastian Vettel, njemački vozač za volanom Red Bullovog bolida koji je na tu utrku stigao s 13 bodova prednosti ispred jedinog konkurenta. Startao je s četvrte pozicije i to vrlo loše, a onda nakon prva četiri zavoja Interlagosa stajao na sredini staze okrenut u suprotnom smjeru i gledao kako kraj njega jure ostali bolidi. Da ga je samo jedan od njih udario, hvalospjevi bi bili upućeni na neku drugu adresu, no Sebastian "Felix" Vettel izvukao se iz te neugodne situacije. S tek manjim oštećenjem bolida nastavio je utrku s 22. mjesta, a sve ostalo je povijest.

Letio je kišnom stazom i nakon samo osam krugova došao do šeste pozicije. Istu je držao i prilikom prolaska ciljem, a osam osvojenih bodova bilo mu je u tom trenutku i više nego dovoljno. Njegov jedini konkurent, Fernando Alonso, završio je na drugom mjestu i ostao "kratkih rukava". S malena tri boda prednosti Sebastian Vettel je osvojio naslov svjetskog prvaka. S 25 godina, četiri mjeseca i 23 dana starosti postao je uvjerljivo najmlađi trostruki svjetski prvak u povijesti Formule 1 i baš u Brazilu srušio rekord koji je do tada držao Ayrton Senna. On je svoj treći naslov osvojio s 31 godinom i sedam mjeseci.

Zašto se Sebastiana Vettela uspoređuje s Michaelom Schumacherom?

Samo dva mjeseca i šest dana stariji od Senne bio je Michael Schumacher 8. listopada 2000. godine kada je na Velikoj nagradi Japana osigurao svoj treći naslov svjetskog prvaka, prvi u Ferrariju. Time je započeo eru svoje dominacije koja je rezultirala s pet uzastopnih, a ukupno sedam naslova prvaka te titulom najuspješnijeg vozača u povijesti Formule 1.

Kada ih je postavio, činilo se da su Michaelovi rekordi nedostižni, no nakon 2012. malo je onih koji bi se kladili protiv Sebastiana. Stoga nikoga ne bi trebalo čuditi što se Sebastiana Vettela od ranih dana njegove karijere uspoređuje upravo s velikim Michaelom. Vettelova još uvijek kratka, ali silno uspješna karijera ionako ima mnogo sličnosti s ranom fazom Michaelove karijere.

Što je zajedničko Vettelu i Schumacheru? Obojica su Nijemci i potječu iz malih gradova zapadnog dijela Njemačke, Michael iz Hürtha (58.673 stanovnika), a Sebastian iz Heppenheima (25.204 stanovnika). Obojica su utrkivanje prvi put iskusili na stazi u Kerpenu kraj Kölna i izrasli su u fantastične vozače. Do prvih naslova svjetskih prvaka došli su u svojim trećim kompletnim sezonama u Formuli 1 i dvije godine nakon prvih pobjeda. Obojica su u "svoje vrijeme" bili najmlađi dvostruki svjetski prvaci.

Kada je osvojio svoj prvi naslov svjetskog prvaka Vettel je odlučno odbio bilo kakve usporedbe sa Schumacherom: "On je legenda, a ja sam tek na početku karijere. Ne želim uspoređivati svoju karijeru i svoj život s njim - Ne želim biti novi Schumacher, želim biti novi Vettel."

Prve usporedbe Vettela sa Schumacherom počele su nakon 14. rujna 2008. godine kada je vozeći bolid Toro Rossa u Monzi stigao do prve pobjede u karijeri. Tada 21-godišnji Vettel izjavio je kako mu je to "najbolji dan u životu", a do svog prvog uspona na najvišu stepenicu pobjedničkog postolja stigao je dvije i pol godine ranije od Schumachera, koji je u Belgiji 1992. imao 23 i pol godine.

Naravno da je bilo prilično pretenciozno pričati o nasljedniku sedmerostrukog svjetskog prvaka nakon samo jedne pobjede, ali zrelost koju je pokazivao Vettel već u ranoj fazi karijere upućivala je na to da bi mogao postati pravi šampion. Ta su nagađanja dobila potvrdu 2010. godine, kada je pobjedom na Velikoj nagradi Abu Dhabija osvojio svoj prvi naslov svjetskog prvaka.

Neizvjesna sezona dovela je do situacije u kojoj su čak četiri vozača uoči posljednje utrke imala šansu okititi se naslovom, no Vettel je došao do uvjerljive pobjede ispred Lewisa Hamiltona, Fernando Alonso bio je tek sedmi, a Mark Webber osmi. S četiri boda prednosti, Vettel je uzeo naslov ispred Alonsa, i započeo svoju eru u Formuli 1.

Schumacherove i Vettelove karijere imaju još jednu dodirnu točku - u sezonama nakon osvajanja prvog naslova svjetskog prvaka, obojica su vrlo uvjerljivo udvostručili broj svojih titula. Schumacher je 1995. odjurio do naslova kraj Damona Hilla, dok Vettel u 2011. gotovo da i nije imao pravog konkurenta. Nijedna momčad nije mogla pratiti ritam Red Bulla i Jenson Button je kao drugi za Vettelom zaostao 122 boda.

O usporedbama s Vettelom Schumacher je rekao: "Mislim da je nepotrebno uspoređivati nas. On radi određene stvari u svom vremenu, a ja sam ih radio u svom. Rekordi koje sam postavio postoje da bi ih netko srušio. Ne mislim da će stajati zauvijek i spreman sam prihvatiti činjenicu da će netko nadmašiti mene kao što sam ja nadmašio Fangija. Bit ću zadovoljan bude li to Sebastian."

Paralelni putevi Sebastiana Vettela i Michaela Schumachera tada se razilaze. Michaelu su u iduće četiri sezone titule odnosili Damon Hill, Jacques Villeneuve i dva puta Mika Häkkinen. Do svoje treće titule stigao je s Ferrarijem šest godina nakon prve s Benettonom, a onda od 2001. do 2004. osvojio još četiri naslova. U naredne dvije godine pobjeđivao ga je Fernando Alonso, a u svoju prvu mirovinu otišao je 2006. sa sedam svjetskih titula, 91 pobjedom i 155 pobjedničkih postolja.

Vettelu je pak nakon lagodne 2011. uslijedila turbulentna 2012. Slabiji ulazak u sezonu doveo ga je u neugodnu poziciju, no dobra forma sredinom i posebno krajem sezone dovela ga je do trećeg uzastopnog naslova. Na posljednjih sedam utrka osvojio je četiri prva, jedno drugo, jedno treće i jedno šesto mjesto, a usput je začepio usta i mnogim kritičarima. Sjajnom vožnjom u Abu Dhabiju, kada je sa začelja poretka došao do trećeg mjesta, te velikim povratkom u Brazilu pokazao je kako nije vozač koji je dobar samo kad starta s prve pozicije.

Međutim, niti nakon trećeg naslova, 26 pobjeda i 46 pobjedničkih postolja ne želi se uspoređivati s Michaelom: "Schumacherovi rekordi su još uvijek nevjerojatno daleko. Besmislice su uspoređivati me s njim."

Zašto je Vettelu teže dominirati Formulom 1 nego je to bilo Schumacheru?

Karijere Schumachera i Vettela imaju mnogo dodirnih točaka, no periodi njihove dominacije imaju i značajne razlike iz kojih se može zaključiti kako je Vettelu nešto teže nizati naslove nego je to bilo Schumacheru u periodu od 2000. do 2004. godine.

Slika 2 od 2.

Od pet uzastopnih naslova Schumacher je samo jedan potvrdio tek u posljednjoj utrci sezone. Riječ je o 2003. godini kada je titulu odnio sa samo dva boda prednosti ispred Kimija Räikkönena. 2000. godine titulu je potvrdio utrku prije kraja, a u preostale tri sezone prvak je bio poznat prije prvih jesenskih kiša. Spoj Michaelovih vozačkih sposobnosti i performansi Ferrarijevog bolida u tim je godinama bio jamac uspjeha i prave konkurencije nije bilo.

Sličan spoj imali su tijekom 2011. godine Vettel i Red Bullov bolid konstruiran od strane Adriana Neweya, ali do svoja preostala dva naslova Vettel je došao vrlo tijesno u posljednjim utrkama sezone. Upravo je ta 2011. godina donijela zaokret u Formuli 1 jer se Svjetska automobilistička federacija počela ozbiljnije baviti izjednačavanjem automobila. Sezona poput spomenute u kojoj je Vettel slavio u 11 od prvih 17 utrka "ubila" je interes za sport i čelnicima Formule 1 postalo je jasno da moraju nešto poduzeti.

Stoga su napravili konkretne korake kojima su željeli zauzdati Red Bullovu dominaciju. U sportskom duhu valja vjerovati kako FIA nema ništa konkretno protiv Red Bulla te da bi se na iste postupke odlučila da je na njegovom mjestu bila i neka druga momčad, no činjenica je kako su promjene pravila uoči 2012. godine najviše štetile upravo "Austrijancima".

Bernie Ecclestone, čelni čovjek Formule 1, izjavio je kako mu Vettelova dominacija nije dosadna: "Konkurencija koju ima Sebastian snažnija je od Michaelove i zato su njegovi uspjesi značajniji. Ako je Ferrari s Michaelom imao svoju eru, zašto Red Bull ne bi imao svoju sa Sebastianom. Vettel je trenutno najbolji vozač i zbog toga dominira, a to je navijačima zanimljivo jer se uoči svakog vikenda pitaju tko će ga pobijediti."

Posebno se to odnosi na promjene pravila vezane za ispušne sustave. Postalo je zabranjeno koristiti ispušne plinove u aerodinamičke svrhe, a upravo je taj sustav bio velika prednost Red Bullovih bolida u odnosu na konkurenciju. "Efikasnost našeg prošlogodišnjeg bolida prilično se zasnivala na poziciji ispušnih cijevi. Možemo reći da je novo pravilo koje postavlja cijevi na stražnji dio bolida najviše štetilo upravo nama i to je dosta frustrirajuće", govorio je u najavi prošle sezone Newey.

Te promjene odrazile su se i na rezultate u prvoj polovici 2012. godine pa je Red Bull značajno zaostajao za McLarenom i Ferrarijem. Ipak, tijekom sezone je prevladao sve poteškoće pa je u završnici ponovno imao uvjerljivo najbolji bolid, što naravno nikako ne umanjuje Vettelovu vozačku genijalnost.

Osim politike izjednačavanja bolida koja je 2012. doživjela svoj vrhunac (sedam različitih pobjednika u prvih sedam utrka), Vettelov posao u velikoj mjeri otežavaju i snažni konkurenti. Dok je Schumacher uglavnom morao voditi brigu samo o McLarenima, Vettela sa svih strana napadaju Alonso, Hamilton, Button i Räikkönen, a u 2010. i timski kolega Mark Webber.

Vettelu niti u 2013. ne bi trebalo biti dosadno

Pred Vettelom je sada njegova šesta kompletna sezona Formule 1 (2007. je vozio osam utrka), a u njoj će tražiti put do svog četvrtog uzastopnog naslova i novog približavanja rekordima velikog Michaela.

Da njemu i Red Bullu ne bi nedostajalo prepreka ponovno se pobrinula FIA. Donijela je dvije male promjene, a one će vrlo vjerojatno ponovno najviše škoditi Red Bullu. Jedna se odnosi na nove gume. Naime, čelnici Formule 1 su od Pirellija zatražili da gume za 2013. godinu ponude nešto više neizvjesnosti. Prema njihovim razmišljanjima, u završnici prošle sezone momčadi (u najvećoj mjeri Red Bull) su naučile predobro koristiti gume i time je nestala ona neizvjesnost s početka sezone.

Slika 1 od 1.
Foto: EPA

Drugo pravilo koje bi moglo utjecati na Red Bull odnosi se na zabranu neograničenog korištenja DRS sustava na slobodnim treninzima i u kvalifikacijama. Red Bullovi bolidi često su bili podešeni tako da su najbolji u zavojima, dok su u kvalifikacijama nedostatak brzine na ravnim dijelovima nadomještali upravo DRS-om. Ako su uspjeli izboriti prvu startnu poziciju, u utrci bi im glavni cilj bio odvojiti se od pratnje za barem jednu sekundu (izvan dosega DRS-a) i na taj su način uspješno čuvali svoju prednost. Sada će u kvalifikacijama morati promijeniti svoj pristup jer će se DRS smjeti koristiti samo u određenoj zoni staze i njime neće moći nadomještati nedostatak brzine na svim ravnim dijelovima.

Red Bull na zimskim testiranjima nije briljirao, što ne mora biti realni pokazatelj forme, a Vettel je prilično glasno izrazio svoje nezadovoljstvo novim gumama koje po njemu nisu bile dovoljno dobre. Ukoliko nezadovoljstvo nije "pila naopako", moguće je da Red Bull na početku sezone ponovno bude u nešto lošijem izdanju, a onda mu ponovno predstoji hvatanje zaostatka. Prošle se sezone probudio točno na vrijeme i pokazao veliku moć. U 2013. će zasigurno željeti dokazati da im još uvijek nije dosta pobjeđivanja.

Konkurencija će ponovno biti žestoka. Uoči sezone čini se kako minimalno pet momčadi ima potencijal za pobjeđivanje u utrkama. Uz Red Bull, to su Ferrari, McLaren, Mercedes i Lotus, a ni iznenađenja poput prošlogodišnje pobjede Williamsa nisu nemoguća. Zbog svega toga profitirati bi najviše trebali navijači. Prema svim pokazateljima očekuje ih još jedna sezona u kojoj neće željeti propustiti niti jednu od 19 utrka.

Nova sezona lova na Sebastiana Vettela otvara se u nedjelju u australskom Melbourneu.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
  • Obrisan korisnik14.03.2013. u 08:43
    još je rano da bude u rangu sa Schumiem ali je na najboljem putu, dobar tekst
    Obrisan korisnik
  • Obrisan korisnik14.03.2013. u 00:00
    nisam ljubitelj vettela ali svaka mu čast na 3 naslova..ipak smiješno ga je uspoređivati sa schumijem još vidjet ćemo u budućnosti ali zasada legendi za kojeg sam također i ja navijao nije ni blizu
    Obrisan korisnik
  • Obrisan korisnik12.03.2013. u 20:35
    Podcjenjivanje uspjeha koje je postigao M. Schumacher mi se ni malo ne sviđa. On je najbolji vozač svih vremena i Fettelu treba još mnogo sezona kako bi mogao u istu rečenicu sa Šumijem.
    Obrisan korisnik
  • Obrisan korisnik12.03.2013. u 20:16
    Članak je dobar ako se ozbiljno uzmu komentari u formuli 1, ali se nikako ne slažem da je Schumacheru bilo lakše - nikako! U schumacherovo vrijeme nije bilo vozača koji su kupovali mjesta sponzorskim ugovorima, jurilo se brže i sve u svemu formula 1 je bila divlji i neobuzdan sport u boljoj mjeri... [više na forumu]
    Obrisan korisnik
  • Obrisan korisnik12.03.2013. u 19:40
    i sportnet voli da provocira sa ovim 3 prsta.
    Obrisan korisnik