
Thomas Prager i Niko Kovač u bečkom duelu
Prije nekoliko mjeseci tvrtka Nike je na Zagrebačkom velesajmu svečano, ali s dozom ukusa, predstavila novi dizajn dresova hrvatske nogometne reprezentacije, a nakon utakmice s Austrijom, kad su prvi put korišteni plavi kompleti, javnost je u dvojbi: je li to sretno rješenje ili oprema Hrvatske previše podsjeća na opremu zagrebačkog Dinama. Istu dilemu imaju i stručnjaci za dizajn, a pobornici i protivnici aktualnih kompleta imaju svoje argumente za i protiv.
Činjenica je da su dresovi koje je Nike pripremio za sve svoje komitente drugačiji i po dizajnu i po izboru tkanine, a reprezentacije poput Brazila, Meksika i Nizozemske i više su nego dovoljan argument kvalitete u bilo kojem smislu. Također, činjenica je da se Nike tijekom dizajniranja dresova svih svojih reprezentacija vodio i tradicijom i doslovce tražio dokaze za uvrštavanje nekih detalja na dresove. Recimo, hrvatski dresovi, točnije tradicionalni kvadratići koji dominiraju od prvog hrvatskog dresa do danas, imaju svoje uporište u krovu Crkve sv. Marka na zagrebačkom Gornjem gradu, a na opremu su ubačene u skladu s modernim modnim trendovima. Ista je stvar i s ostalim reprezentacijama koje nose Nikeove dresove.
Vodeći hrvatski dizajneri, već smo naglasili, imaju suprotstavljena mišljenja o tome jesu li plavi kompleti prigodni po tradiciji i nacionalnim obilježjima. Primjerice, Boris Ljubičić smatra da su ti dresovi primjereniji nogometašima zagrebačkog Dinama nego reprezentaciji, dok se Nikoli Žiniću baš sviđa spoj asimetričnosti i užeg kroja, te cjelokupni izgled dresa na kojem ipak dominiraju crveno-bijeli kvadratići.
Podsjećamo, taj vizualni detalj kvadratića osmislio je naš poznati umjetnik Miroslav Šutej (dizajnirao je i hrvatske novčanice) i oko njega nema nikakvih polemika. Vjerojatno ne postoji čovjek u Hrvatskoj koji tijekom godina nije prihvatio kvadratiće kao vizualni identitet bilo koje hrvatske nacionalne momčadi, pogotovo nogometaša, a čak se sve može uzdići i na nacionalnu razinu, jer Hrvatsku u svijetu prepoznaju baš po tom detalju. Ništa drugačije nije ni s dizajnerima. Ono što danas cijeli nogometni svijet prepoznaje kao izvorno naše i oni redom prihvaćaju kao izvrsno rješenje. Dvoje tek o tome gdje i u kojoj mjeri i veličini ti isti kvadratići trebaju biti zastupljeni.
Navijači? Dovoljno je pogledati bilo koju tribinu kad igra reprezentacija po će svakome, pa i najvećem nogometnom, modnom i dizajnerskom laiku biti savršeno jasno što je javnosti bitno: plavi, crveni ili bijeli dres, ili, s druge strane, kvadratići kao neizostavni detalj.



......













