Zanimljiva priča o hrvatskom dresu i nastanku istog. Iz Nacionala, 20.2.2006, Mijo Duspara i Tanja Simić, članak objavljen uz objavu novih dresova prije SP u Njemačkoj.
Iako se mnogi spore oko toga koji su dresovi najljepši, gotovo svi
redovito zaboravljaju povijest unikatnog hrvatskog dresa. Naime, prvi
dres hrvatske nogometne reprezentacije nisu dizajnirali ni Lotto ni
Nike.
Prepoznatljive kvadratiće dizajnirao je 1990. godine akademik
Miroslav Šutej, nedavno preminuli hrvatski umjetnik i grafičar čiji su
radovi izloženi u vodećim svjetskim muzejima i galerijama. Izradila ga
je MTČ, Tvornica športske opreme iz Čakovca koja je 2004. otišla u
stečaj. Dres s kvadratićima, danas prepoznatljiv za dobar dio hrvatskih
reprezentacija, izrađen je za prijateljsku utakmicu između Hrvatske i
SAD-a, koja je u listopadu 1990. godine održana na maksimirskom
stadionu. Tada je Hrvatska još bila u sastavu Jugoslavije, FIFA joj
nije potvrdila članstvo u Svjetskoj nogometnoj organizaciji, no ipak je
utakmica najavljena kao – međudržavna! Tadašnji izbornik Dražen
Jerković okupio je momčad čiji je kapetan bio Zlatko Kranjčar, aktualni
hrvatski nogometni izbornik, a u njoj su bili i Slovenac Gregor Židan i
Albanac Kujtim Shala. Prema riječima tadašnje direktorice MTČ Tvornice
športske odjeće Anice Mihoček, dresove su radnici te bivše tvornice iz
Čakovca zbog kratkih rokova radili noću "kako bi dečki mogli zaigrati",
a sve se, s obzirom na političku situaciju, odvijalo u "popriličnoj
tišini".
Do prepoznatljivog kvadratnog dizajna je, tvrde neki
naši sugovornici, došlo gotovo slučajno. Dizajner Boris Ljubičić sjeća
se da je dres koji je dizajnirao Miroslav Šutej imao "sramežljivo sitne
kvadrate" sukladne političkoj atmosferi, a da se zbog preklapanja boja
izdaleka činio ružičast. Ideja o njegovu dizajnu nastala je, tvrdi,
sasvim slučajno: stvoren je kao odgovor na tadašnji dres reprezentacije
SAD-a. "Amerikanci su na dresovima tada imali zvijezde, na što smo mi
odgovorili - kvadratima. Niti jedna zemlja na svijetu nema sportske
dresove sa zvijezdama ili kvadratima, kroz cijelu povijest europskog
nogometa dresovi imaju okomite ili vodoravne crte te pune boje.
Amerikanci mnogo drže do nacionalnog identiteta, a kako nemaju
nogometnu tradiciju odabrali su za Europu sasvim neprirodan dizajn. Da
smo kojim slučajem igrali s Talijanima ili Francuzima, pretpostavljam
da bismo napravili komparaciju u odnosu na njih. Naravno, prirodno je
da su kvadrati na hrvatskom dresu, ali nam je za tu ideju netko ipak
dao mig." O tome kako je do utakmice s SAD-om uopće došlo Boris
Ljubičić kaže: "Amerikanci su tada dobili pravo da organiziraju
Svjetsko prvenstvo u nogometu a oni, kako znamo, nisu imali pojma o
europskom nogometu. Stoga su svoje igrače poslali da igraju po Europi,
ne bi li stekli iskustvo. Igrali su s Njemačkom, pa s Austrijom, da bi
i naši izrazili želju za prijateljskom utakmicom. Amerikanci nisu imali
ništa protiv, a možda je tu čak bilo i tihe politike jer je i njima
odgovaralo da se na ovim prostorima nešto dogodi, i došli su u Zagreb.
No, da bi mogla igrati, naša je reprezentacija trebala dres. Bilo je to
prviput da je naša momčad nastupila kao Hrvatska te prva prilika da se
napravi hrvatski dres. To je bilo mnogo važnije od toga tko je
protivnik i koji će biti rezultat."
Tako se, smatra, Hrvatska
kao potpuno anonimna momčad igrom slučaja proslavila u svijetu nogometa
ali ne rezultatima, već - dresom. Kao jedini dres na kvadrate u svijetu
brzo je privukao pažnju te postao, tvrdi zagrebački dizajner, danas
najspecifičnija sportska odjeća. To dokazuje i stručna literatura poput
knjige "Dizajn u sportu" skupine američkih autora, u kojoj je hrvatski
dres izdvojen kao poseban uz samo nekolicinu drugih. Osim originalnosti
Ljubičić navodi i druge prednosti takvog dizajna, pitajući se zbog čega
se taj uzorak izbjegava u drugim sportovima: "Izmjenični kvadrat, iako
postoji još od kralja Tomislava, izuzetno je suvremen, jednostavan,
upečatljiv, pa čak i veseo. Posebno je uočljiv pa se koristi i na
startnim zastavicama u automobilskim trkama. Hrvatska je prostor koji
treba potpuno redizajnirati i nogomet, zahvaljujući dresu, to radi na
zanimljiv način. Ostaje nejasno jedino zašto druge sportske ekipe
izbjegavaju kvadrate na svojim dresovima. Vaterpolisti ih imaju na
kupaćim gaćicama koje su pod vodom umjesto na kapama, a Ivica Kostelić
ih na skijaškoj odjeći ima skrivene ispod pazuha! U drugim ih
sportovima možemo vidjeti samo na navijačima, ne na terenu. To nešto
govori i o narodu. Uostalom, već se pokušavalo te dresove povezati s
NDH-om, što se pokazalo besmislenim. Izmjenični kvadrati su dio našeg
identiteta i nevažno je tko je na vlasti i zašto."
Za novi dres
kaže da se ne razlikuje mnogo od prethodnog. Drago mu je što se nije
zadržao dizajn talijanske tvrtke Lotto iz '98., jedini na kojem su
kvadrati pokrivali samo polovicu dresa, jer se postojeći standardi ne
mogu olako mijenjati. Jedina zamjerka aktualnom dizajnu je veličina
kvadrata koji bi po njegovu mišljenju trebali biti veći, kako bi bili
prepoznatljivi u gledalištu jer se na većoj udaljenosti boje vizualno
preklapaju. Također smatra da bi rezervni, plavi dres morao biti
identičan bijelom a kvadrati plave umjesto crvene boje jer su oni
vizualni identitet. Smeta mu i to što dres reprezentacije ne
osmišljavaju domaći dizajneri jer je Hrvatska mlada zemlja koja mora
štiti svoj identitet.
Za razliku od Borisa Ljubičića, bivšem
reprezentativcu i aktualnom izborniku mlade reprezentacije Slavenu
Biliću upravo je taj Lottov dres iz '98. najdraži. "Baš mi se zato
sviđa jer kvadrati ne prekrivaju čitav dres, već samo dio. Ostali su
mi, moram priznati, malo previše 'kockasti', izgledaju kao šahovsko
polje. Pogotovo mi je draga plava varijanta tog dresa, koji
crveno-bijele kvadrate ima sa strane. Ta je varijanta mnogim igračima
bila najdraža, pa smo kao izliku znali koristiti izgovor da su nam oni
'sretni dresovi' kako bismo češće igrali u njima. Jesu li mi ta dva
dresa daleko najdraži zbog estetike ili zbog uspjeha na prvenstvu ne
znam, ali su bili toliko popularni da sam ih neprestano morao
naručivati i organizirati slanje u Englesku. Jedino što nam se nije
sviđalo bile su plave čarape uz crveno-bijeli dres. To nam je bilo
previše šareno, pa smo se zalagali da igramo u bijelima. Ponekad bismo
se izborili za to, ponekad ne", prisjeća se Slaven Bilić. Novi dres
reprezentacije mu se sviđa, pogotovo zbog okruglog okovratnika, ali mu
je, stari Lottov dizajn u kojem je Hrvatska došla do brončane medalje
na SP 1998., i dalje bez konkurencije.
Današnji hrvatski
izbornik Zlatko Kranjčar bio je član i kapetan prve postave koja je
nosila MTČ-ove dresove. Kaže da mu je novi dres lijep, i prisjeća se
kako ga je 1990., kao i ostale tadašnje igrače, iznenadio danas
prepoznatljivi dizajn: "Očekivali smo da će biti u bojama naše zastave
i kvadrati su nas sve iznenadili. Mislim da je to bilo zaista hrabro,
budući da još nismo bili priznati i sve je moralo ići preko Nogometnog
saveza Jugoslavije, tako da je situacija bila vrlo napeta u iščekivanju
reakcija. Sam dres je naišao na velike simpatije kako unutar, tako i
izvan granica Hrvatske te utjecao na prepoznatljivost momčadi. Već smo
se nakon '90. isticali dresovima, a kamoli nakon uspjeha na Svjetskom
prvenstvu '98. kad se ta prepoznatljivost spojila s rezultatima. Osobno
su mi dragi svi dosadašnji dizajni jer se temelje na istom uzorku koji
nosi u sebi emocije patriotizma, a posebno mi je zadovoljstvo što se
dizajn dresa koji je hrvatska nogometna reprezentacija počela nositi
'90., počeo primjenjivati i u svim drugim sportovima." Kranjčar smatra
da je igračima puno draže igrati u "kockastoj" varijanti dresa nego u
plavoj, rezervnoj, jer je "emocionalni doživljaj puno jači".
I am going to space, and when I come back I have to pick up poodle crap.