Svima su puna usta proglašenja ZERP-a, ali malo tko govori da je Hrvatska tehnički nespremna kontrolirati golem prostor koji taj pojas zahvaća. Od trenutka stvaranja pa do danas flota HRM-a, koja bi trebala nadzirati pojas, gotovo se nije promijenila
Sposoban kadar HRM-a, koja bi trebala nadzirati pojas, o kojem kolege iz NATO-a imaju najbolje mišljenje prati antikvitetsko brodovlje prosječne starosti više od 30 godina, dok je oprema u katastrofalnom stanju.
Raketne topovnjače muku muče s naoružanjem i neispravnim pogonima koji nikako da se zamjene novima, piše Slobodna Dalmacija
Pogonski motori topovnjače 'Petar Krešimir IV' godinama se u neispravnom stanju te ih očekuje remont i zamjena. Sustav za navođenje protubrodskih raketa RBS--15 je neupotrebljiv, a topovnjača nema sposobnosti ni protuzračne obrane. Identična priča je i sa novim 'Dmitrom Zvonimirom', koji je porinut 2001. godine.
U Ministarstvu obrane su potvrdili tehničku neispravnost topovnjače, te kako nam je rečeno, nije poznato kada će dva ponosa HRM-a biti u punoj borbenoj spremnosti.
'Tijekom 2008. godine planira se izraditi studija izvodljivosti iz koje će biti vidljiva rješenja, rokovi i cijene modernizacije pojedinih sustava', stoji u dopisu MORH-a.
|
|
|
|
U 21. stoljeću država Hrvatska nema tehničkih mogućnosti za nadzor vlastitog podmorja. Osim podmornica Hrvatska nema ni sonare za gledanje dna. Ovoga trenutka u našim podmorskim prostranstvima krstare deseci stranih podmornica potpuno nevidljivih očima hrvatskog sigurnosnog sustava. Iznimno loše tehničko stanje HRM-a, prema mišljenju vojnog analitičara Igora Tabaka, odraz je kroničnog nedostatka investiranja u tehničku opremu. |
|
| |
| |
| | | Jedina hrvatska podmornica 'Velebit' otpisana je strateškim dokumentima i umjesto da služi za obuku, život će skončati u nekom od muzeja. Četiri patrolna broda u tužnom su stanju, a kako neslužbeno doznajemo, ispravna su tek dva.
Ministar obrane na odlasku Berislav Rončević u više je navrata najavio gradnju novih fregata za HRM, ali dalje od želje nije se stiglo. Drugim riječima, Hrvatska još godinama neće imati plovilo koje bi u području ZERP-a moglo boraviti 30 dana uz doplov od 4 tsuće milja.
Zbog softverske mane američki radari 'Enchanced Peregrine' iz sustava 'More' nikada neće u cijelosti obaviti funkciju za koju su nabavljeni. Iako radari mogu pratiti velika plovila, problem su manja koja plove većim brzinama.
Radarski sustav često ne prepoznaje ni signale onih objekata koji se kreću jedno do drugog, nego ih registrira kao jedan signal, odnosno samo jedan objekt u pokretu. Također su uočeni i i problemi kod praćenja ciljeva koji se kreću preko kopna. Bez novih brodova i snaženog HRM-a, našim je prekooceanskim susjedima jasno da će proglašeni ZERP biti samo tigar od papira.
Maćehinski odnos države prema HRM-u najbolje ilustrira nevjerojatan podatak da je Hrvatska jedina pomorska zemlja u Europi koja nema svoje vojno brodogradilište. Primjera radi svi naši jadranski susjedi osim Slovenije, imaju škverove specijalizirane za gradnju i remnont ratnih brodova.
|
Jedina hrvatska podmornica 'Velebit' svoju karijeru će okončati u muzeju |
Tek izgradnjom novih brodova hrvatska država može jamčiti nadzor ZERP-a. Procjenjuje se kako bi novi brod HRM-a, dužine 80 metara, istisnine 1500 tona, uz raketno naoružanje, pramčani top i krmenu platformu za helikopter težio 50 milijuna eura.
Međutim, iako je Jadran kako najvažniji gospodarski resurs RH-a gotovo nezaštićen MORH se odlučio za kupnju novih oklopnih vozila koja će uz dodatnu opremu proračun olakšati za 150 milijuna eura.
No, jeli sve u tehnici i novim plovilima? Tonči Božanić predsjednik ceha za ribarstvo, tvrdi kako tehnički nadzor ZERP-a nije ključna stvar.
'Problem je Italija koja je vrlo agresivna i hrvatskoj diplomaciji koja je prema Rimu premekana. Pritisak koji se vrši na Hrvatsku da ne proglasi ZERP motiviran je golemim gospodarskim interesom Italije', kaže Božanić.
| |