Vrlo je
malo pojava koje rađaju tako ambivalentne ocjene kad je u pitanju Josip
Broz - Tito, nekadašnji predsjednik Socijalističke Federativne
Republike Jugoslavije.
Ahmed Burić
S jedne strane, karakterizira ga se kao političkog genija, majstora
kombinatorike, promućurnog vojnog stratega koji je sjajno ocijenivši
globalni dualizam tadašnjih velikih sila – Sjedinjenih Američkih Država
i Sovjetskog saveza, i paktova koje su te dvije zemlje predvodile –
oblikovao Jugoslaviju i život u njoj. Ta država je u praksi bila
socijalistička i funkcionirala je na ideji "socijalističog
samoupravljanja", što je, zapravo, prelazni oblik čuvene Marxove
definicije o diktaturi proletarijata.
Ali, Jugoslavija je posjedovala i atribute Zapada: dijelom je
funkcionirala kao svojevrsni free-shop, kao ničija zemlja u koju je bio
ugrađen čip tzv. internacionalnog komunizma, ideje koja se od Tita i
njegovih suradnika nikad ne bi izdala, ali i kao zemlja koja
geografski, duhovno i ekonomski sasvim dobro komunicira sa Zapadom.
Možda zato zanimanje za tu zemlju, barem u publicističko – znastvenom
smislu, ne jenjava. Ona je sjajan model za istraživanja jer je sa
Zapada izgledala kao predvorje prostora iza gvozdene zavjese, a s
Istoka kao oaza relativne slobode koja još uvijek čuva ideju o
radničkoj jednakosti i pravednosti.
Eldorado s mirisom Istoka
Još pamtim izjavu jednog bugarskog novinara s puta u bivši Sovjetski
savez, početkom ove decenije: "Znaš, nama u Bugarskoj u sedamdesetim i
osamdesetim ideal slobode nije bio u SAD-u, nego u Titovoj
Jugoslaviji." Zemlja čija je propagandna mašinerija radila sasvim
solidno – sjetimo se samo sletova za 25. maj i monumentalnih vojnih
parada – sad više nema nikakve sumnje, bila je i jedno i drugo. I
diktatura, ali i oaza slobode. Zavisi odakle se gledalo.
Što se Tita tiče, još uvijek je teško proniknuti u to zašto nekoliko
stotina mladih ljudi, u dobi između 20 i 30 godina dođe na plato u
blizini sarajevskog Filozofskog fakulteta i do kasno u noć, uz vino i
gitare, slavi njegov rođendan? Zar se ovo društvo nije zasitilo
prošlosti, pitaju se oni liberalniji, zar ćemo cijeli život provesti
gledajući unatrag, i nije li vrijeme da se toga riješimo? Ako poslušamo
one nešto starije koji su najbolje kreativne i životne godine proveli
pod Titovom vladavinom, čućemo i to da se "kod njega moglo živjeti od
svog rada, da se, kao danas, nije smjelo svašta reći, ali se smjelo
svugdje zanoćiti, i da se u materijalnom smislu jeste imalo manje - ali
da su ljudi bili sretniji."
Pop- ikona
To, "imali smo manje, ali smo bili sretniji" je, po svemu sudeći
osnovna emocionalna crta mita o Titu koji, eto, prelazi na nadolazeće
generacije. Većina mladih koji opjevavaju i slave Tita, na pitanje –
zašto, pobogu, slavite rođendan čovjeka kojeg niste zapamtili, i koji
je, u značajnoj mjeri bio – diktator?, odgovoriće u ovakvom registru:
"Tito je bio faca, s njegovim si pasošem mogao svugdje, znao je šta
radi i svugdje u svijetu smo bili odlično primljeni."
To što danas "svijet" više nije tako prijateljsko mjesto kao u
šezdesetim i sedamdesetim godinama prošlog stoljeća, to i ne (treba da)
brine novu generaciju koja ga slavi. Svaka mladost traži svoj put ka
obećanoj zemlji, baš kao što svakoj mladosti i treba njezin Dan. To što
su izabrali onaj stari, nije za apriornu osudu, ali na umu treba imati
neke stvari.
Pogodnost za pravljenje branda od Tita bazirana je na dvije osnovne
komponente: njegovoj vizualnoj "podobi" koja je isticana u svim
likovnim djelima koja su se njime bavila, i legendama koje su se oko
njega plele čak i u znanstvenim djelima koja se bave njegovom
biografijom. Mit o Titu, na nivou popularne kulture, uglavnom je sazdan
od neprovjerenih činjenica koje su, kao i kod svih narodnih junaka, sve
kitnjastije kako vrijeme prolazi. Detalji, poput onog da je u Rusiji u
zarobljeništvu štitio Jaroslava Hašeka, pisca jednog od najduhovitijih
romana u povijesti evropske književnosti, da je svirao klavir, da je
govorio četiri ili pet jezika, a da se nije smatrao intelektualcem, ili
da su mu Elizabeth Taylor i Sophia Loren "stajale" barem onako dobro
kao Richardu Burtonu ili Carlu Pontiju – svakako imponiraju mladima,
željnim kakvog-takvog uvažavanja u tzv. civiliziranom svijetu.
Blistavo i strašno
Jer, oko Tita, za i protiv njega, uvijek se ima nešto dodati, a u tome
mogu učestovati svi: povjesničari, publicisti, političari, nane,
domaćice i lauferi. Nedavno je, naime, "iz povjerljivih izvora"
objavljeno da je umro čitajući Kur'an, a to da je bio musliman,
"potvrđuje" nadgrobni spomenik na kojem su samo ime, prezime, godina
smrti i godina rođenja. Uz to, još idu i omiljene poslastice (uglavnom
srpskih) desničara da je "pravi" Tito bio, zapravo, ražalovani poljski
grof kojeg su Rusi ubacili kao svog špijuna. Stvarno, dirljivo (i)
blesavo.
Tito je, tako, žargonskim riječnikom kazano, pogodan za sve vrste
«lavora» koji se pletu oko njega, i viceva od kojih su neki zaista
legendarni. A narodi kojima je vladao tome su skloniji nego bilo čemu
drugome. Mi, uglavnom, nemamo relevatnu nauku o prošlosti, ona se
uvijek petlja oko nogu s ciljem uvlačenja u zadnjicu politike (bila ona
komunistička ili nacionalistička), a da je i imamo definitivna istina o
jednoj tako kompleksnoj ličnosti i vremenu ne bi se mogla reći tek tako.
Zasad, ostaje razumijevanje prema mladim ljudima koji slave njegov
rođendan, a nisu ga zapamtili, ali i činjenica da su njegova životna
djela – Jugoslavija i njezina armija pale s treskom, jer se ono što je
od njih ostalo sručilo na narod(e) za koje su bili pravljeni. Ta se
greška, uz predugo ostajanje na vlasti, naprosto, mora evidentirati ako
se hoće ozbiljno misliti ono što je bilo, i ono što je moglo biti.
E sad, logično je da kad bi mlad čovjek mogao birati, radije izabrao
bonvivana koji se po svjetskim prijestolnicama šeta kao po svojoj
avliji, govori jezike, i komunicira sa svim svjetskim državnicima, nego
smušenjake i korumpirane prevarante koji se ovdje predstavljaju kao
državnici. Da je tako, potvrđuje recimo federalni premijer Mustafa
Mujezinović koji je neki dan na javnoj tribini na pitanje da li je
pročitao neku vijest u novinama, s nokta odgovorio da ne čita novine.
Zamisli. Baš kao da je neki veliki umjetnik, Picasso ili Braque, pa
stvara slike kojima će se ljudi diviti, a ne podgrijava bijedu koja se
valja po ovdašnjim ulicama.
Izgleda da je sve stvar talenta: Tito je, nesumnjivo, bio veliki talent
za posao kojim se bavio, a niko nikada nije ispitao da li bog jače kuca
na vrata u selu u Zagorju, Lici ili Hercegovini, ili u Sarajevu,
Zagrebu ili Tuzli. Kad smo kod Tuzle, nema sumnje da je kucao i tamo.
Ono što bi mogla biti predodžba o Titu onoga što ovo piše, gle
paradoksa, nacrtao je jedan Mujezinović. Riječ je, naravno, o Ismetu,
genijalnom portretisti u čijoj ruci i oku je bilo nečega utemeljenog u
zapadnoj kulturi: jake boje i svjetlo koje ne bi bilo netačno pročitati
kao možda i podsvjestan utjecaj flamanskih majstora, i onog
istočnjačkog dara da se u konvencionalni sadržaj upiše i nešto samo
svoje, makar u tome bilo i malo kiča. Taj Mujezinovićev portret Josipa
Broza ima i onaj detalj u kojem se da raspoznati da umjetnik u modelu
ne vidi nekakvo izvanzemaljsko božanstvo, nego vlastodršca koji dobro
pazi na to kako mu stoje frizura i uniforma, i da mu štogod ne
promakne. A ipak ga simpatizira. Simbolično i krvavo, baš toga dana je
krug nekako i zatvoren, baš u Tuzli gdje je rođen i umro Ismet
Mujezinović. Granata ispaljena s četničkih položaja ubila je sedamdeset
i jedan mladi život. I tu je mit o Danu mladosti zauvijek prestao.
Mujezinovićev odnos prema Titu i Jugoslaviji hipotetički bi se mogao
komparirati s onim što je Titov biograf Jasper Ridley napisao da je bio
Brozov odnos prema Staljinu i SSSR-u: "Sovjetski Savez i drug Staljin
mnogo su značili i Titu, ali on ih nije volio histeričnom ljubavlju
fanatika i obraćenika, već kao što vojnik i običan građanin voli svoju
zemlju i vođu kojem je obećao vjernost. Iako je znao sve njihove
pogreške i slabosti, nikad ih ne bi izdao."
Tako da treba čestitati Dan mladosti onima koji ga pamte, i sjećati se onih kojima je mladost oduzeta na taj dan.