Ne štedite pluseve!
KOMENTAR Nina Raspudića s Komentar.hr
"Posjet pape Benedikta XVI Hrvatskoj, uz najvažniju, duhovnu
dimenziju, te nezanemarive moralne, političke, društvene i kulturne
implikacije bio je i svojevrstan lakmus papir za hrvatsko društvo, ili,
bolje rečeno, bio je poput onog snijega iz poslovice koji ne pada zato
da prekrije brijeg, već da svaka zvjerka u njemu trag pokaže.
U našoj medijskoj i političkoj javnosti iskristalizirala su se četiri temeljna tipa odnosa prema papinom posjetu.
Dominantno stajalište je vjernička dobrodošlica – golema većina
stanovništva RH (prema zadnjem popisu 88 %) izjašnjava pripadnost
Katoličkoj crkvi. Za njih je papin pastoralni posjet izvor velike
radosti i nade, i važan je prije svega u duhovnom smislu.
Dio ljudi koji nisu katolici ili uopće nisu vjernici pozdravio je posjet
kao važan događaj za svoje katoličke sunarodnjake u duhovnom, ali i za
hrvatsko društvo u cjelini u moralnom, političkom i kulturnom smislu.
Predsjednik Josipović je u svojim istupima najbolje definirao tu vrstu
dobrodošlice.
Nasuprot ove dvije skupine postoji dio ljudi (očito nerazmjerno
zastupljen u medijima i javnosti) koji se protivio papinom dolasku u
Hrvatsku, ili ga je nastojao obezvrijediti, pri čemu su često iznošeni i
neuobičajeno žučni protukatolički stavovi.
Njihov osnovni argument je da papin posjet u vrijeme ekonomske krize
predstavlja nepotreban trošak, koji kroz poreze plaćaju i oni koji nisu
katolički vjernici. Takav bi stav bio legitiman kada bi ga zastupali
koherentno tj. kad bi sličan asketizam zastupali u pogledu svih drugih
vrsta javnih troškova, što nažalost nije slučaj.
Ako i zanemarimo sve neposredne i posredne političke, ekonomske,
kulturne i druge benefite tog posjeta, zapanjuje potpuni izostanak
solidarnosti s golemom većinom stanovništva kojoj papin dolazak
predstavlja silno važan događaj. Što bi bilo s našim društvom kad bi
svatko plaćao samo za "svoje"? Što bi ostalo od zajednice? U zemlji u
kojoj katolici sudjeluju s devet desetina u stanovništvu pa time i među
famoznim platišama poreza, s kojim im se pravom može uskratiti takav
događaj? Na hipodromu je na misi bilo deset tisuća puta (dakle milijun
posto!) više ljudi nego na Cvjetnom trgu na prosvjedu protiv papinog
dolaska. Ali zastupljenost bučnih "poreznih obveznika" koji su
cjepidlačili oko troškova posjeta u medijima je bila nerazmjerno veća.
Zašto je država dala za film Jasmile Žbanić tri i pol milijuna kuna, a može za papu?
Zašto se ti isti ne oglašavaju npr. o činjenici da je Hrvatski
audiovizualni centar prije par mjeseci dao tri i pol milijuna kuna
poreznih obveznika za novi film bosanske redateljice Jasmile Žbanić,
koji u Sarajevu na sličnom natječaju nije dobio ni pfeninga, i kojeg će
izgledno pogledati šačica ljudi, koji će za to još morati platiti i kino
ulaznicu? Ako je država dala za papin posjet samo dvostruko više nego
za jedan, u osnovi, inozemni film, bi li se dežurni štediše, uzevši u
obzir koliki postotak poreznih obveznika taj film zanima, iz protesta
trebali samospaliti ispred HAVC-a?
Osobno nisam ljubitelj klasičnog baleta, a pogotovo suvremenog plesa i
pripadnih festivala, ali poštujem činjenicu da dio ljudi s kojima živim u
istoj društvenoj zajednici to cijeni pa stoga neću vrištati nad svakom
poreznom lipom koja je dana za te svrhe, svjestan da bez te elementarne
solidarnosti društvo gubi svaku osnovu i da bi se neki ljubitelj
suvremenog plesa ili filmskog opusa Jasmile Žbanić jednako legitimno
mogao zapitati zašto bi se on plaćao poreze i prireze od kojih će dio
ići i za plaćanje profesora koji palamude o Danteu ili Hegelu. No o
silnom javnom novcu koji se daje za neke vrlo mutne nevladine udruge bi
se već dalo prodiskutirati.
Smiješno je da se o troškovima papinog dolaska priča kao da je to novac
koji će nekud odlepršati iz zemlje. Pa gdje će radnik koji je angažiran
na montiranju pozornice, policajac iz osiguranja ili vozač hitne
potrošiti svoju dnevnicu zaređenu na hipodromu? Izgledno je da je neće
odnijeti u neku banku u Zürichu ili investirati na Wall Streetu, već će
zaradu vrlo vjerojatno potrošiti u svom kvartu.
Priča o troškovima je providna demagogija
Priča o troškovima je dakle providna demagogija, kojom se želi prikriti temeljni protukatolički stav.
Da se razumijemo, on je sasvim legitiman i, sve dok ostaje unutar
demokratskih okvira te argumentirane i tolerantne rasprave, može biti od
koristi i vjerniku i nevjerniku u profiliranju vlastitih gledišta.
Nažalost, u našoj javnosti to uglavnom nije slučaj, već se napadi na
papu i Crkvu odvijaju na razini komesarskog "obračuna s Bogom", kojeg je
briljantno pokazao veliki srpski književnik Branko Ćopić u jednoj od
novela o partizanskom mitraljescu Nikoletini Bursaću. Nikoletina
indoktriniran od strane četnog komesara pokušava svoju staru majku,
tradicionalnu pravoslavnu vjernicu uvjeriti kako "od danas nema Boga", a
potom, kada ga ona upita tko je onda stvorio svijet i sve na njemu,
pomiješa sve što je na kursu čuo i načuo pa počne zamuckivati o nekakvom
stroju, kojeg im je opisivao komesar, a koji sam, bez konja, ore zemlju
i zove se "karakter"...
Umberto Eco, jedan od najvećih živućih književnika i teoretičara ateist
je koji se nikada nije libio oštro kritizirati neke poteze Crkve pa i
aktualnog pape. Ali za razliku od Nikoletina Bursaća iz naših medija,
Eco je doktorirao na temu estetike sv. Tome Akvinskog, izvrsno poznaje
katoličku vjeru i tradiciju pa je s kardinalom Carlom Mariom Martinijem
mogao razmjenjivati briljantna pisma na temu vjere i nevjere objavljena
1996. pod naslovom U što vjeruje onaj koji ne vjeruje?.. Isti taj Eco je
u recentnoj polemici oko križeva u učionicama talijanskih škola branio
križ kao "skoro sekularni simbol". Prostor sekularnog nije apstraktni
prostor koji bi bio neko nulto, prirodno stanje čovječanstva,
nekontaminiranog religijom, koje je moglo nastati bilo kada i bilo gdje.
Sekularno društvo nastalo je unutar kršćanske civilizacije, ukratko
Voltairea ne bi bilo bez kršćanstva, kao ni Umberta Eca niti Pier Paola
Pasolinia. Eco je toga svjestan, za razliku od naših giganta mišljenja s
Indexa, Jutarnjeg i sličnih uglednih medija čiji autori katoličku crkvu
poimaju na liniji boljševičkih komesarskih priručnika – prezentiraju je
javnosti kao međunarodnu pedofilsku udrugu koja maže oči narodu
nekakvim srednjovjekovnim bajanjem. Za razliku od Ratzingera, oni su
obrazovani, prosvijećeni, beskompromisno na strani siromašnih, djece i
znanosti.
Zanimljivo je da, unatoč tome što se ne osjećaju dijelom Crkve, duhovni
unuci Nikoletine Bursaća osjećaju silnu želju petljati se u propise,
liste uzvanika i pravila ponašanja tog kluba kojem ne žele pripadati.
Tako bi željeli određivati koga će Hrvatska biskupska konferencija
pozvati u HNK pa se skandaliziraju zašto su neki pozvani (između ostalog
poturajući i laž da je pozvan i pjevač M.P. Thompson), a neki drugi
nisu, pri čemu velikodušno nude sugestije. Kao valjda negativan primjer
na naslovnici ističu da je među šesnaest uglednika koji su u HNK imali
priliku osobno upoznati i kratko pozdraviti papu bio i Tomislav
Domazet-Lošo, očito ne znajući da se radi o briljantnom mladom
znanstveniku i katoliku praktikantu čiji je znanstveni rad objavljen na
naslovnici najprestižnijeg prirodoznanstvenog časopisa Nature.
Cijela "katolička" politička elita izravno je sudjelovala u donošenju izrazito protukatoličkih zakona
To je slika dominantnih medija u Hrvatskoj. Siroti zatucani vjernik
Tomislav koji objavljuje u Nature-u očito nema pojma o znanosti, već će
ga o tome poučiti epistemolozi iz EPH čiji su volterovski obzori
izbrušeni u srednjoškolskom sustavu JNA i koji za razliku od njega
objavljuju u Jutarnjem listu, kojem on, siromah, ne može ni primirisati.
U četvrtu, društveno još pogubniju skupinu spadaju oni koji su papu
primili kao tobožnji vjernici, ljubili mu ruku i glumatali demokršćansku
elitu. Najmanji je problem u tome što su se oko Ratzingera sjatili
bivši režimski komunisti, raspuštenice, lopine, kurvari, tutti quanti,
jer i evanđelje kaže kako ne treba zdravima liječnik već bolesnima.
Žalosno je što ih taj susret nije nimalo izmijenio i što se iz njihovih
izjava jasno vidjelo kako su u potpunosti promašili cijelu pastoralnu,
duhovnu dimenziju Benediktovog posjeta i sveli ga na mjeru svojih
dnevnopolitičkih interesa. U svojim uskim dušama i glavama papu svode na
nekakvog briselskog lobista Ministarstva vanjskih poslova RH, koji ih
je došao izvijestiti o potpori skorom ulasku u EU, a usput je malo
izvodio nekakve starinske obrede i lijepo pričao o obitelji i savjesti.
Cijela ta "katolička" politička elita izravno je sudjelovala u donošenju
izrazito protukatoličkih zakona, da bi se danas oportuno grebala o
papinu auru. O kriminalu i korupciji da i ne govorimo.
Ali, u krajnjoj liniji, sve je to manje važno. O pastoralnoj dimenziji
posjeta Benedikta XVI i duhovnim plodovima ovog posjeta tek će se
pisati. Čini mi se da će ipak više od svih mudrih riječi i lijepih
pjesama odjekivati one čudesne minute tišine prilikom klanjanja
Presvetom oltarskom sakramentu na Trgu Bana Jelačića. Dramatičan,
mističan trenutak, kap svetosti u banalnoj profanosti Trga i njegove
opterećene simbolike, trenutak u kojem je izgledalo kao da se nešto
konačno prelomilo i nakon kojeg vjerniku nije teško povjerovati da će
nam svima konačno krenuti, barem malo, nabolje."