Kauboj je napisao/la:
dbald je napisao/la:
Kauboj je napisao/la:
Pravedno? Gotovo 100% sam siguran da jest.
Vidi cijeli citat
Sto je tu pravedno? Po mom misljenju nista.
Vidi cijeli citat
A što bi po tebi bilo pravedno? Koja je pravedna...neću reći
zadovoljština, ali... "closure", ne znam kako bi se izrazio na
hrvatskom, za obitelj te žrtve? Saznanje da taj nečovjek ili više
njih negdje provodi dane na grbači društva, kucka malo kamenje ili šta,
hrana, krov nad glavom, uživa zaštite kojekakvih zakona, ženevskih
konvencija, ovog onog?
Pa što je onda pravda za društvo
općenito? Što je pravda za počinitelje? Što bi vratilo
barem malo pijeteta, dostojanstva žrtvi -- jest da je nema, ali i ona
zaslužuje nešto od sustava?
Možda smrtna kazna jest preblaga, u tom nekom osvetoljubivom
smislu. Ali, onda analogno tome, ubojstvo nije najteži kriminalni
čin.... htjeli-ne htjeli, većina čovječanstva je na neki način
odredila da je ljudski život najveća vrijednost, a pošto kazna mora
biti srazmjerna zločinu, nije logično da na jednoj strani (zločin)
uzimanje ljudskog života bude najteži prijestup, a na drugoj (kazna) ne
bude... no opet, izjednačava li to te kriminalce i nas u čije ime
se te kazne izvršavaju?? Ne znam, nisam toliko
pametan. U biti samo nastojim objasniti zašto sam i ja
nešto omekšao taj stav protivljenja kapitalnoj kazni koji sam nekad
imao....
Onda rookie, jel sad ravno? Na laser?
Vidi cijeli citat
pa prvo nije pravedno sto je necija kcer silovana i ubijena. Ako se to vec desilo ne znam zasto bi ubijanje pocinitelja bilo pravedno. Po mom misljenju takve ljude bi trebalo poslati dozivotno u zatvor. I da, tamo ne bi morali biti na grbaci drustva vec bi mogli zaradjivati i odradjivati svoj boravak, kad bi bilo malo vise maste i sposobnosti, a malo manje pohlepe. Ljudi koji bi dobili nakakvu zadovoljstinu ubijanjem neke osobe mi djeluju nehumani ili ozbiljno deficitarni. Na kraju krajeva isti taj "bolestan" poriv je ono sto se krije iza vecine tih zlocina.
I na kraju, filozofski osvrt. Tko nam je dao pravo na odlucivanje o tudjem zivotu? Kao sto ubojici nije nitko (zbog cega ga upravo kaznjavamo), tako nije ni drustvu. U Gandalfu s prve stranice je sva mudrost.
Na kraju budimo konzistentni pa recimo: ako smo za smrtnu kaznu, onda smo i za abortus (ukoliko vjerujemo da zivot pocinje zacecem) ili jos gore smrt za visestruke aborterke. Upravo to pitanje kao i pitanje vjere daje momentalnom politickom okruzenju ovih dilema blago tragican ton. Zasto? Pa jer su primjerice mnogi protiv abortusa za smrtnu kaznu ili mnogi vjernici za smrtnu kaznu itd.
Ta pojava je najrasirenija u Americi, nazalost, ali i s razlogom kojeg cu poslije spomenuti.
Za ovo crveno. Pa kod kriminala nema pravde vec nesto (zakoni i kazne) sto su ljudi izmislili ne bi li se, kao, suocili s tim problemom. Medjutim, sve to promasuje uzroke, a pitanje je da li uopce ista lijeci. A sto se tice pijeteta, sumnjam da je jos jedan grob izraz pijeteta prema zrtvi.
U Hrvatskoj uopce ne bi trebalo biti dileme. Mi ni nemamo toliko ljudi koji su "zasluzili smrt". Kod nas bi dozivotni zatvor (bez oslobadjanja, pomilovanja i slicnih piz.Darija) bio sasvim dovoljan.
Amerika je druga prica. Nisam bio, ali sam dosta toga citao i cuo. Amerika je jedina od zapadnog civiliziranog kruga opcinjena nasiljem i zivotom. Od kulture koja je deklarativno najvise slavila zivot (poslije renesanse) do druge krajnosti: oruzja po ulici, goleme stope zlocina i ubojstava. Nijedna, pak, politika ne cijeni ljudski zivot toliko malo koliko americka. To su, nazalost, cinjenice koje zapravo uz burnu povijest pripitomljavanja zemlje i njenih domorodaca stvaraju specifican kulturno-povijesni kontekst u kojem je potpuno shvatljivo postojanje tzv. capital punishment. Americka politika, na svoju zalost, ali i na zalost svijeta, ne zna sto je to princip (nije da tvrdim da to nasi politicari ili cak i europski znaju, ali mi jos uvijek nismo velesila
). Pa je besmisleno ocekivati postojanje principa ili nekakve dosljednosti, filozofije prilikom donosenja zakona.
[uredio dbald]