19s83 je napisao/la:
Ante je napisao/la:
Mislim kako ovdje pravite logičku pogrešku (pod pretpostavkom, naravno, da postoji Bog). Kako mi možemo znati kakav je svijet kojeg bi On stvorio? Kako mi možemo znati koje su Njegove namjere? Kako mi, ograničeni, smrtni i nesavršeni, možemo preispitivati Vječnog, Savršenog i Svemogućeg?
Ovo je općenito jedna od, po meni pogrešnih, teza koje se provlače kad se priča o Bogu. Tema nesavršenog svijeta, nepravde, patnje u svijetu, uvijek s pitanjem 'kako svemoguće stvorenje to može dopustiti, gdje je tu pravda?'. Takva pitanja su s ljudske strane gledana posve logična i razumljiva, ali nisu ključna kad se priča o Bogu. Bog uopće nije morao stvoriti svijet, a stvorio ga je. Zašto? Mi to ne možemo znati. Isto tako, mogao je stvoriti savršeni svijet, ali nije. Zašto? Ni to ne možemo znati. Možemo u cijelu priču sad uvesti slobodnu volju koje ne bi bilo da je Bog sve stvorio savršenim, no ni to neće do kraja objasniti neobjašnjivo. Jednostavno, uvijek će to ostati misterij. Preispitivati Boga, ocjenjivati njegove postupke i na osnovu toga donositi zaključke o tome je li on zaista svemoguć i postoji li uopće, logički nema smisla.
Ako ćemo stvar proširiti na kršćanstvo, nije se ni Krist morao roditi u Bethlemu, cijeli čin spasenja i otkupljenja grijeha mogao se odviti drugačije, ali Bog je ipak odabrao ovakav put. Bog možda ne postoji, ali ako postoji i ako je svemoguć, onda mi u njegove postupke ne možemo prodrijeti i ne možemo ocjenjivati njihovu logičnost, prosuđivati što je On kao svemoguće biće mogao drugačije, što se ne uklapa o priču o Njemu. Ono što nama iz zemaljske perspektive izgleda besmisleno, a toga kad pričamo o Bogu i religiji ima dosta, potpuni smisao dobiva u duhovnoj sferi koja nas sve čeka nakon smrti.
Vidi cijeli citat
Ali mi razumijemo šta znače pojmovi "savršeno", "potpuno", "dobro", "sve", "moguće" i "znajući".
Ako je Bog potpuno savršeno svedobro, svemoguće i sveznajućeg biće, on je morao iz dobrote stvoriti svijet i morao ga je učiniti savršenim. Ako je Bog to šta jest, onda on može, želi i zna kako spriječiti tragedije. A ako Bog može, želi i zna kako, koji onda razlog još može biti? Ne može ništa prisiliti Boga da dozvoli tragediju.
Potpuna slobodna volja ionako nije moguća. Čim nas je više, mi jedni drugima ograničavamo slobodnu volju. Svatko ima slobodnu volju nešto htjeti, ali drugi će ga u tome možda spriječiti.
Postoji slobodna volja silovatelja i žrtve. U ovom svijetu, presudit će slobodna volja jačega, ili će se žrtva obraniti ili će je napadač prisiliti na nešto protiv volje.
Da postoji savršeni zaštitnik, presudila bi slobodna volja moralnijeg, dakle uvijek žrtve, ne jačeg.