Kain ili interpretacija nacela (za one koji ne znaju kain je ubio brata) : svakome po zaslugama
Kao sto je poznato kain je bio zemljoradnik, a avelj cuvar stada. Stoga je na izgled bilo prirodno sto je prvi prinio bogu zrtvu od kukuruza, lana, cvekle i slicnih plodova, a drugi pak – od loja, mesa, astrahana i ovcijih grudi. Ali bilo je, na zalost, jednako prirodno da je, s tacke gledista trzisnih cijena, aveljeva zrtva predstavljala dar neuporedivo veci i da se bog upravo njime zainteresovao, a na kainove poklone prezrivo mahnuo rukom i mozda je cak izustio nesto ne previshe uctivo,. Nema, uostalom, razloga, da mislimo da je bio vegetarijanac – jer bi tada, mozda, stvar poprimila potpuno suprotan obrt.
U svakom slucaju desilo se. posledice znamo.
Eto reakcija boga prema zrtvama brace najbolja je intepretacija principa: svakome po zaslugama. Jer taj princip je, usled nesrecne formulacije, bio pogresno tumacen. Rijec
zasluge” pogresno sugerise da se u dijeljenju plate uzima u obzir samo covjekov napor, kolicina ulozenog rada i dobra volja. Pri takvom sistemu, dabogme, zrtve oba rata bile jednake, jer je svaki dao ono sto je posjedovao na osnovu ustanovljene podele rada: jedan kukuruz, drugi ovnove. Ali tu je bas bog ispoljio sustinu pravednosti. Pravednost u podjeli plate ne moze da razlikuje objektivne uslove u kakvima rad, ili pak “zasluge”, dolaze do rezultata – ne moze da uzima u obzir to sto je nekog sudbina ucinila zemljoradnikom, a ne odgajivacem stoke. Uzima u obzir samo objektivne rezultate rada. Najzad. Kain je, valjda, mogao da se pobrine za nesto bolje, u najgorem slucaju mogao je da pokrade brata i plen, zatim, da prinese bogu na zrtvu. Ne bi to bilo mnogo pohvalno, ali sigurno bi bilo mnogo blaze po posledicama nego ono sto se desilo. A u ostalom moze se misliti da bi i bog gledao kroz prste na sitni prekrsaj, od koga bi, na kraju krajeva, sam imao koristi. Ali kain – ne! htio je da
bude posten i prinio je na zrtvu ono sto je imao, a zatim nije izdrzao i nije mogao da istrpi nepravdu kakvu je dozivio u svom ubjedjenju. U stvari je pokazao ili nedoslednost ili ignoranciju i naivnost. Ako je unaprijed znao na cemu pociva pravednost, a ipak se odlucio da djeluje posteno – bio je duzan da istraje do kraja i da ne dopusti da ga ponese bijes zbog cinjenica koje su se dale i predvidjeti. Ako nije – pokazao je naivnost toliko krajnju, da ga, u stvari, ne vrijedi sazaljevati.
Naravoucenije : racunajmo na platu po trzisnoj cijeni, a ne po tome koliko smo utrosili rada za nashe poslove. To su dokazali mnogi naucnici. Nas prijatelj ili brat uzece mozda u obzir nashu dobru volju, nastojanje, napore i valjane namjere, ali ni prijatelj, ni brat nece nam odmeriti pravednost koja je drustveno ili bozansko djelo, koja je u svakom slucaju zakon koji racuna rezultate naseg djelovanja, a ne nashe namjere. Drzeci se tog principa mozemo pribaviti sebi ne malo srece: svaki neocekivani grosh iznad trzisne cijene smatracemo za izuzetan smesak sudbine, a zato dok unapred racunamo da cemo ga dobiti uprkos pravednosti, zivimo u neprestanom ogorcenju, pothranjujemo uvredu prema cijelom svijetu i na kraju mozemo i rodjenog brata da ubijemo u ljutini