Automoto

Na današnji dan: Pogibija najvećeg zauvijek promijenila Formulu 1

Matej Kačan • petak, 01.05.2020.
Na današnji dan: Pogibija najvećeg zauvijek promijenila Formulu 1

Prvog svibnja 1994. na stazi Imoli u San Marinu poginuo je možda i najveći vozač Formule 1 svih vremena. Ayrton Senna je izgubio kontrolu u zavoju Tamburello te je u nesreći izgubio život...

Prvog svibnja se slavi praznik rada, ali taj datum za ljubitelje sporta, a posebno onog automobilističkog ima tragičan prizvuk. Naime, na današnji dan 1994. godine svijet je šokirala smrt velikog Ayrtona Senne na VN San Marina u Imoli.

Već na startu utrke dogodio se sudar Pedra Lamyja i JJ Lehta, a na stazu je na pet krugova izašao sigurnosni automobil. Kad se u šestom krugu maknuo s ceste, Senna je u svom Williamsu odmah postavio treći najbrži krug utrke u šestom krugu, ali je Michael Schumacher iza njega osjetio da se Sennin bolid čudno ponaša.

Nije Senna imao dobru putanju nakon zavoja "Tamburello" koji je tada dolazio nakon duge ravnine u kojoj su bolidi ubrzavali i preko 300 km/h. Senna je malo kotačima prolazio preko sigurnosnog brijega, a Schumacher je to primijetio. No vremena za ukazati na išta nije bilo jer već je sljedeći krug bio koban.

Senna je ubrzao do 309 km/h, a u zavoju nije skrenuo već se u punoj brzini zabio u nezaštićeni betonski zid. Kasnija je istraga kazala kako je Senna ipak naglo kočio te je smanjio do 211 km/h, ali pomoći nije bilo. Udarac je bio preizravan i prejak te je šampion i velikan Formule 1 otišao zauvijek.

Koban je bio prednji desni kotač bolida koji je snažno udario Senninu kacigu sprijeda, a to je uzrokovalo udarac stražnjeg dijela glave o bolid i fatalno smrskavanje lubanje. Što je najgore, to nije bila prva nesreća na toj stazi tog vikenda jer je na kvalifikacijama u subotu poginuo Austrijanac Roland Ratzenberger, a u petak je Rubens Barrichello umalo izgubio život nakon što se uslijed nesreće u šikani skoro ugušio vlastitim jezikom.

No usprkos svemu se utrka održala, a odnijela je onaj najveći život. No to je bio povod za mnoge sigurnosne promjene na stazama F1 koje su ovaj sport učinile sigurnijim. Odmah za iduću utrku je uvedeno pravilo kako po izlasku iz pit-stop područja mora biti zavoj kako vozači ne bi odmah uhvatili punu brzinu, a uvedena su i rigoroznija pravila oko zaštitne opreme oko staze.

Također, te sezone zabranjena elektronička pomoć na bolidima je ubrzo vraćena te će do danas postati standard i uvjet sigurnosti. Niki Lauda i Schumacher su odmah osnovali Sindikat vozača koji se brzo izborio za strože sigurnosne mjere i tako su vjerojatno spašeni životi mnogih vozača, a na samoj Imoli je koban zavoj promijenjen u šikanu kako bi se smanjila brzina u njemu i nesreće.

Posljedice Sennine smrti bile su ogromne, a njegov rodni Brazil je proglasio tri dana žalosti. Pogreb petog svibnja je prenošen uživo na brazilskoj televiziji, a procjenjuje se da je velikana na ulicama Sao Paula tog dana oplakivalo oko tri milijuna ljudi.

Senna je do tog dana osvojio tri naslova te je pobijedio u 41 utrci u deset godina utrkivanja, a popeo se na ukupno 80 pobjedničkih postolja. Zbog svega toga bio je smatran najboljim vozačem ikad sve dok se u povijest nije upisao Michael Schumacher s rijetko viđenom dominacijom u Ferrariju.

FOTO: Screenshot Youtube

#ostanitedoma

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Sadržaj se nastavlja
Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!