Automoto

Na Automotodromu Grobnik Nagrada Hrvatske 2022., najveća i najbrojnija utrka ikad

Sportnet • srijeda, 20.07.2022.
Na Automotodromu Grobnik Nagrada Hrvatske 2022., najveća i najbrojnija utrka ikad

Gotovo 300 vozačica i vozača iz više od 15 zemalja tijekom tri dana vozit će grobničkom stazom u 15 različitih bodovnih konkurencija...

Uskoro ćemo upisati 44. rođendan prve i dan danas jedine hrvatske oktanske staze. Izgradnjom Automotodroma na Grobniku, prvenstvena zadaća bila je razvoj motociklističkih utrke u rangu Grand prixa. Ipak, tamo gdje su dva kotača u brzini, uvijek ima mjesta i za dodatna dva. Stoga, niti oni žešći ljubitelji automobilizma dobivanjem novih, na prostorima tadašnje države do tada neprocjenjivim uvjetima – jedinom pravom trkaćom stazom, nisu ostali ravnodušni.

Od otvorenja automotodroma, prvog moto GP-ja u rujnu 1978., do prve automobilističke utrke proteklo je nepunih deset mjeseci.

Podsjećanje je ovo na kraj 70-tih godina prošlog stoljeća kada je na čistini Grobničkog polja, uz stijene nastao tada prvi, a i dan danas jedini automotodrom, pokazat će vrijeme, svjetskih razmjera, kojeg ljubitelji brzina, bilo oni za volanom, bilo oni uz stazu cijene i poštuju, kojeg pohode u svakoj prigodi i koji je od svog jubileja 40-godišnjice prije četiri godine i novog asfaltnog, tek drugog sloja, doživio i trenutno proživljava svojevrsnu renesansu.

I tako, samo dvadesetak dana nakon još jedne uspjele utrke Svjetskog prvenstva motocikala s prikolicom, u Hrvatskoj jedine u kontinuitetu oktanske priredbe s 20-godišnjom tradicijom i prefiksom svjetsko, ovog nam vikenda, točnije, već od četvrtka 21. srpnja, pa do nedjelje 24. srpnja, stiže više od 300 automobilista iz više od 15 zemalja što će biti sudionici međunarodne utrke Nagrada Hrvatske 2022.

Do sada nedoživljeno, ne u Hrvatskoj, nego i na prostorima bivše države. Utrke automobilista s tolikim brojem sudionika do sada nije bilo, a kada se tome pridoda niska bodovnih sustava prvenstava, kupova i nagradnih utrka za koje se predstojećeg vikenda na Automotodromu Grobnik vozi, sve je to respektabilno i vrijedno pažnje, usprkos paklenih 40-tak stupnjeva Celzijusa u hladu (a na Grobniku – hlada nema!).

"Gotovo prije desetak godina, usporedno s autocrossom, u našem je klubu krenulo razmišljanje da se upustimo u organizaciju auto utrke na kružnoj stazi, da sa zemlje prijeđemo i na asfalt, pa smo tako u osam proteklih godina realizirali niz utrka koje su prvo imale samo međunarodni, potom sustavni FIA karakter, a onda su nam se priključivali i brojni kupovi i sustavi koje možemo pratiti samo u zemljama Srednje Europe ili u Italiji. Pripreme za ovako zahtjevan projekt izuzetno su iscrpljujuće. Jedna mala skupina nas u klubu u suradnji sa Automotodromom Grobnik radi na ovome mjesecima, sa svih smo strana jednostavno zatrpani prijavama i dostigli smo ovu rekordnu brojku, do sada nezabilježenu u povijesti automobilističkog sporta na ovim našim prostorima, mislim na cijelu državu", riječi su agilnog direktora utrke Deana Grpca, od prije tri godine i sportskog direktora Hrvatskog auto i karting saveza za auto utrke na kružnim stazama. I ne smije se zaboraviti, da je upravo njegovim preuzimanjem discipline kruga u okvirima HAKS-a došlo do znatnih pomaka na bolje, do jednostano kazano procvata hrvatskog automobilizma na kružnim stazama. A u svemu vrijedi spomenuti, organizator utrke je Auto sportski klub Kastavac u suradnji sa Udrugom Auto staza Grobnik.

VEĆ 1979. GODINE I AUTOMOBILISTI SU ZAVLADALI GROBNIKOM

Riječko Auto moto društvo Ina 1. srpnja 1979. organiziralo je prvu auto utrku imenom Nagrada INA-e na Automotodromu Grobnik. Od te prve, niz narednih godina ta je utrka bila u kalendaru tadašnjeg državnog prvenstva. Vrijedno spomena, imena su prvih automobilističkih pobjednika na Grobniku: braća Tihomir (klasa 785 ccm junior, Zastava 750) i Predrag Aćimić (785 ccm senior, Zastava 750S), članovi AMTD Beograd, u klasi 1150 ccm grupa I slavio je Josip Lončar (AMD Dinamo Zagreb, Zastava 101), a Nebojša Atanacković (AMTD Beograd,NSU TT 1000) u klasi 1150 ccm grupa II. Još jedna pobjeda otišla je u redove zagrebačkog Dinama – Antun Vidmajer pobijedio je u klasi 2000 ccm sa Ford escortom, ali posebno zapaženu pobjedu ostvario je Zlatan Mičić iz AMD Matulji formulom March u tada prestižnoj klasi Formula Super VW. U klasi 1150 ccm grupe I treće je mjesto osvojio legendarni Rajko Vlah (AMD Matulji) u Fiatu 128, dok je šesti bio Mario Šegon (AMD Crikvenica) u Zastavi 101.

Bila je to samo crtica povijesti auto utrka na Grobniku kojih je u ovom obliku formalnih i službenih, bodovnih za državno ili međunarodno brvenstvo bilo više od 90. Duga je niska organizatora, pobjednika, rekordera, ali u analima stoji zapisano:

Svoju su dugovječnost organiziranja bilježile utrke u organizaciji AMD Matulji, AK Rijeka, AKK Zanatlija Zagreb i mnogih drugih hrvatskih i slovenskih klubova, kao i talijanskih promotora. U 2000. godini, nakon odgode riječkog kruga zbog nedovoljnog broja prijava, uslijedio je uspješan matuljski, a potom i Zanatlijin, na kojem je oboren automobilistički rekord grobničke staze (na tadašnjoj asfaltnoj podlozi). Austrijanac Josef Neuhauser u okviru utrke Intereserie I.S.O. vozio je F1 Minardi-Hart Cosworth samo 1:16,388 minuta u krugu, prosjekom 196,429 km/sat.

Polaganjem novog asfalta pišu se novi rekordi. U dva dana popravljan, u kolovozu 2018. godine Talijan Paolo Brajnik Formulom 3 Dallara F 308 VW vozi 1:19,577 minuta. I danas je taj isti automobilist i sada već višestruki pobjednik utrka na Grobniku vlasnik rekorda staze u formulama koji je postavljen 25. srpnja 2020. godine u vremenu 1:17,732 minuta uz prosjek 193,032 km/sat. Rekorder u kategoriji turističkih automobila je Poljak Marcin Jedlinski (Audi R8 LMS GT3) u vremenu 1:22,643 minuta i prosjekom 181,562 km/sat postavljen 27. srpnja 2019. godine.

U TRI DANA 41 TRENING i 25 UTRKA

Što nam nudi predstojeći vikend? Prvo cjelodnevni programski sadržaj od jutra do sutra, pa će tako slobodni treninzi, svaki po pola sata uz razvrstavanje automobila u različite, što bodovne, što klase i pripadajuće kategorije krenuti već od 8 sati i potrajat će, kao i tri naredna dana sve do 20 sati. Stižu nam, prijavljenih do prije dan dva 302 vozača iz Hrvatske, Slovenije, Srbije, Italije, Češke, Poljske, Slovačke, Njemačke, Austrije, Mađarske, Švicarske, Švedske, Kanade, Grčke i Sjeverne Makedonije, a uz FIA CEZ Prvenstvo Srednjeeuropske zone vozi se TCR Eastern Europe, GT, pet različitih skupina formule 4, 3, X, junior i Predator, Eset Cup Series, FIA CEZ Endurance, Twingo, Clio, Toyota i Chevrolet cupovi, te nacionalna prvenstva Hrvatske, Srbije, Slovenije, Češke, Slovačke i Italije. U hrvatskom prvenstvu, kojem je poslije Hungaroringa i dvije bodovne utrke ovo drugo ovogodišnje natjecanje nastupa 41 vozačica i vozač iz 15 klubova.

Za potrebe smještaja svih natjecateljskih automobila i pratećih vozila na poseban su način označeni svi raspoloživi prostori ne samo parka vozača, već zaleđa boxova, ali i prostore ispred posljednjeg ulaza u kompleks Automotodroma.

Dolazak prvih vozača i timova, kompletne infrastrukture očekuje se već od srijede, a gledatelji će u subotu i nedjelju utrke moći promatrati uz ulaznicu od 50 kuna. Od prilazne ceste automotodromu do ulaznog portala uz zagrebački zavoj postupat će se po posebnom režimu prometovanja i parkiranja, a od zagrebačkog zavoja u zaleđe Automotodroma Grobnik moći će se samo pješice. U program je uvrštena satnica sa terminima 41 treninga i 25 bodovnih utrka. Svaka će skupina u dva ztavršna dana voziti po dvije utrke, prve počinju u subotu od 10,55 sati, dok nedjeljni program s prvom utrkom kreće već u 8,15 sati.

GROBNIK DOMAĆIN PROGLAŠENJA PH

U vikendu kada je domaćin najveće utrke automobilista do sada Automotodrom će u prostorima novouređenog Press centra u subotu 23. srpnja ugostiti i najbolje hrvatske automobiliste u nekoliko disciplina. Hrvatski auto i karting savez organizira proglašenje sezone Prvenstva Republike Hrvatske za 2021. godinu i to od 19 sati kronometar vožnje, od 19,45 sati autoslalom i ocjensko-spretnosne vožnje i od 20,30 sati autocross i auto utrke na kružnim stazama. Na svečanost je pozvano stotinu dobitnika priznanja u pojedinačnoj, ekipnoj ili timskoj konkurenciji.

Tekst i snimci: Miroslav KRPAN

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Povezani tagovi

AutomotoOstalo
  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!