Nogomet

Financijski ambis: kako je Premiership progutao La Ligu, Bundesligu i Serie A

Danijel Trumbić • petak, 15.08.2025.
Financijski ambis: kako je Premiership progutao La Ligu, Bundesligu i Serie A
Foto: Neil Hall/EPA

Toliko puta valjda ste čuli od razočaranih nogometnih poklonika kako je sve postalo samo biznis, samo lova, samo milijuni, dok se onaj pravi, sportski, romantični aspekt potpuno izgubio. Ruku na srce, nisu daleko od istine: uoči početka Liga petice, evo kako "stoje stvari" oko najvećeg nogometnog biznisa – prodaje TV i marketinških prava!

Milijunske brojke su zaista fascinantne, a na vrhu, daleko od svih, kao Mount Everest stoji taj čudesni Premiership: 20 klubova su prošle sezone podijelili ukupni prihod od 3.4 milijarde eura. I stvorili pravi ambis čak i prema glavnim konkurentima, La Liga (1.35 mlrd.), Bundesliga (1.06 mlrd.) i Serie A (900 milijuna) izgledaju skoro kao… sirotinja u usporedbi s engleskim elitnim natjecanjem.

Iako nije osvojio Ligu prvaka, nitko u Europi kao Liverpool (213 mil.), ali ako mislite da ostali klubovi na Otoku bitno zaostaju, varate se: posljednjeplasiranom Southamptonu pripalo je 130 milijuna. Na vrhu poretka pak, tik iza "Redsa" su Arsenal (208 mil.), Manchester City (201.1), Newcastle (197.8).

Iako uvjerljivo zaostaje za Premiershipom i La Liga se može pohvaliti vrtoglavim brojkama, s tim što je razlika između velikana i "sirotinje" bitno veća. Naravno, kolonu predvode rivali "El Clasica", a kao i na prvenstvenoj tablici, takav je poredak i u ovom financijskom poretku: Barcelona (158.8 milijuna) je prošle sezone uprihodila nešto više od Reala (152.0), a treći je Atletico (111.5 milijuna). I u Bundesligi se naravno zna tko je gazda, Bayern (91.1) koji je zasjeo na vrh ispred Dortmunda (81.8) i Leverkusena (80.5).

Tu dolazimo do jedne tužne storije, a to je Serie A, nekada dominantna europska sila, liga u kojoj je jedan Zico igrao za Udinese, a Socrates u Fiorentini, da ne spominjemo Platinija, Maradonu itd. Danas pak, najbolju zaradu od tv prava ima Inter (82.0 milijuna), dakle, daleko, daleko manje od 20-oplasiranog premierligaša Southamptona, a Napoliju ni titula nije previše pomogla (68.4 milijuna).

Toliko o brojkama, koje jesu suhoparne i zamarajuće kad ih se previše navodi, ali slikovito pokazuju odnos snaga na vrhu nogometne piramide. Kako pojasniti, laički, taj fenomen Premiershipa, otkuda tolika nadmoć u odnosu čak i na najuglednije konkurente?

Rođen 1992. godine od "mame" First Division, Premiership je stvorio neprikosnoveni brand u svjetskom sportu, a čak i u vremenima krize ruši rekorde, postavlja nove, svima nedostižne ciljeve: za ugovor za domaću scenu će po novom faraonskom ugovoru od 2025. do 2029. godine uprihoditi 7.8 milijardi eura samo za domaće tržište.

Uspon Premiershipa bi se mogao ugrubo podijeliti na tri dekade. U prvoj, negdje do 2000. godine, od novih stadiona, do doslovno "regrutacije" vrhunskih znalaca na području marketinga, sportskog biznisa ili ono što se danas vrlo popularno zove "Matchday" (zarada koja računa sve, od prodaje ulaznice do piva u poluvremenu, dresova, sponzorstva i dakako, tv prava). U samom Statutu lige jasno piše da je cilj stvoriti međunarodno natjecanje koje će privući sve najveće zvijezde svijeta, a još ranije zakonski je reguliran i anuliran problem navijača-huligana, nakon strašnih tragedija na Heyselu i Hillsboroughu.

U drugoj dekadi sve je rezultiralo astronomskim visokim povećanjem prodaje tv prava i novim ugovorom koji je za 70 posto nadmašio prethodni, a u ovom, trećem, Premiership nastavlja već utabanom stazom stvarati sve veću razliku, iako ne baš bez problema, pogotovo zbog polemika oko famoznog Financijskog Fair Playa.

Premier League Production (PLP) distribuira godišnje 6000 sati programa u, kako samo ima kaže, vlastitoj produkciji, pokriva 189 zemalja svijeta uz, jasno prijenose svih 380 utakmica sezone, a uspjeli su izračunati da je liga gledana u 800 milijuna kućanstava širom planeta.

Stoga nikoga danas neće začuditi još jedan impresivni podatak o ovogodišnjem ljetnom prijelaznom roku, gdje je u Top 10 najskupljih čak devet iz Premiershipa: od Wirtza, Ekitikea, Frimponga i Kerkeza u Liverpoolu, pa Cunha i Mbuemo u Manchester Unitedu, Joao Pedro u Chelseaju, Gyökeres i Zubimendi u Arsenalu, Reijnders u Manchester Cityju…

Premiership je "zlatna koka" nogometnog biznisa i kad kažemo da je samo nebo granica, nećemo pretjerati. Baš kao što se i zove, Sky Sports, najjači tv network koji je godinama dominirao, a sad ima velikog rivala u TNT Sportsu koji je otkinuo dio kolača za britansko tržište, dok javnom servisu, legendarnom BBC-u, preostaju "mrvice", to jest samo prava na highlights u emisijama "Match of The Day". Prava slika vremena u kojem živimo. test

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Izdvojeno

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!