Tenet
Napokon smo i to dočekali, novi film Christophera Nolana je stigao u kina. Špijunski akcijski triler prigodna imena Tenet ima stvarno mnogo toga za ponuditi u svojih dva i po sata trajanja. Rekao bi čak i malo previše za jednog prosječnog gledatelja. Vjerujem da će mu to mnogi uzeti za zlo.
Tenet je sigurno najkompliciraniji film u Nolanovom opusu, a to dosta govori s obzirom na njegove filmove poput Mementa, Inceptiona ili Interstellara. Nelinearni tok radnje i poigravanje sa četvrtom dimenzijom našeg svemira - vremenom je prisutno u svim njegovim filmovima. Tenet ne samo da nije izuzetak nego je Nolan otišao čak i korak dalje. Mnoge scene u filmu možemo slobodno proglasiti jednim od najimpresivnijih scena u filmskoj povijesti upravo zbog te manipulacije vremenom i načinom snimanja.
Započnimo prvo sa scenarijem. Nolan ga je pisao pet godina, radio na njemu, savjetovao se kako bi ovaj koncept svejedno imao nekog smisla. Glavni glumci John David Washington i Robert Pattison su ga morali pročitati u zaključanom Nolanovom uredu u Warner Brosu kako ništa ne bi iscurilo. Washington (inače sin poznatijeg glumca Denzela) je dugo čitao scenarij jer se često morao vraćati nazad kako bi sve pohvatao. Ista stvar je bila i sa Kenneth Branathom koji je scenarij čitao nekoliko puta. Michael Caine, koji glumi u skoro svakom Nolanovom filmu, je od scenarija dobio samo stranice koje se tiču njegovog lika tako da uopće nije znao o čemu se točno radi u filmu.
Možda vam se ovo ne čini nešto posebno, ali meni je bitno jer govori o trudu koji je uložen u film kako bi gledatelji imali najbolji mogući doživljaj u kinu. Prilog tome ide i činjenica kako je cijeli film snimljen bez ijedne scene koja sadrži takozvani green screen. Film sadrži 280 kadrova sa vizualnim efektima (CGI koji se dodaje u post produkciji), što je ispod prosjeka jedne današnje romantične komedije. Za usporedbu njegov Dark Knight ima 650, Inception 500, Dunkirk 429 kadrova. Dakle dosta praktičnih efekata, snimanja scena po više puta i veliki angažman glumaca kod njihovih uloga. Nevjerojatno sve to zvuči kad se pogleda konačni proizvod i scene koje izgledaju impresivno i gotovo nemoguće za snimiti.
Vidimo veliki utjecaj filmova o najpoznatijem tajnom agentu James Bondu dok pratimo glavnog protagonista koji pokušava pohvatati konce (i gledatelji također s njim) i spasiti svijet.
Mnogi će Nolanu osim kompliciranosti filma zamjeriti i nedostatak emocije ili razvijenost karaktera međutim ne bi se osobno složio s tim jer postoji manja, ali sasvim dovoljna emocija s obzirom na žanr filma.
Film svakako zahtijeva gledanje na velikom platnu zbog potpunog doživljaja, ali također se traži i ponovno gledanje da se mogu pohvatati i cijeniti svi detalji koji su mogli pobjeći na prvo gledanje. Zbog toga film za mene dobiva ocjenu više jer ti daje mogućnost da drugi put gledaš film iz drugačije perspektive.
Namjerno nisam ništa htio pisati o radnji iz dva razloga: prvi je da je toliko komplicirano da bi ispisao jedan duži tekst samo da objasnim o čemu se sve radi o filmu, a drugi razlog je što jednostavno ne želim otkriti nikakve spoilere za one koji nisu gledali kako bi mogli u potpunosti uživati u filmu.
Neke kritike upućene redatelju i ovom filmu mogu razumjeti i shvatiti, ali se nipošto ne mogu složiti s njima.
Tenet je remek-djelo suvremene filmske umjetnosti koji nas od prve scene stavlja u srž akcije i ne pušta do samih kredita na kraju filma. Uživancija za deset!
I wear a mask. And that mask, it's not to hide who I am, but to create what I am.