Automoto

Špijunska saga ili politika i intrige?

Hrvoje Bošnjak • ponedjeljak, 10.09.2007.

Vodafone McLaren Mercedes Team po prvi puta u svojoj dugačkoj i plodnoj povijesti ostvario je 1-2 u Monzi, duhovnoj kući njihovih najvećih rivala, i možemo reći, najpoznatije momčadi Formule 1, Ferrarija…

Ne samo to, imali su, košarkaškim rječnikom triple double. Prva dva mjesta u utrci, prva dva mjesta u kvalifikacijama, i prva dva mjesta na listi najbržih krugova. Znate zašto?

Navodno ne zato što nekakva univerzalna pravda i Bog, ma koliko odbijali vjerovati u natprirodno, nagrađuju uporne i hrabre, one koji se ne prestaju boriti ni kada, kao prije dvije godine, pobjednički bolid ima više odustajanja od ''zečeva'' na atletskim mitinzima, nego zato jer McLaren posjeduje Ferrarijev tehnički dossier i uspješno ga inkorporira u svoj natprirodno brzi automobil.

Onako usput, Ferrari je u nedjelju bio nautičkim miljama daleko od McLarena, bez obzira na Kimijev herojski megdan sa punim bolidom, bolovima u ranjenom vratu, i čistom briljantnošću mladog Lewisa Hamiltona. Očito je da Ferrari nema ovogodišnji Ferrarijev dizajn, ukrali su prošlogodišnji McLarenov.

Avaj, opet nismo ništa napisali o špijunima. Okej, hajdemo.

Ferrarijeva tehnička dokumentacija je u ožujku mjesecu ove godine našla svoj skriveni put u McLaren Technology Centre..... Ne, ne, ne, krivo, ispočetka.

Nakon svog drugog naslova svjetskog prvaka, s tada Benetton-Renaultom, Michael Schumacher je u drugoj polovici devedesetih godina prešao u Ferrari. Sa sobom je poveo i grupu tehničkih gurua, genijalnih inženjera i talentiranih mehaničara. Među njima bili su Ross Brawn i Nigel Stepney. Oni su samo predanim radom, odbijanjem predaje, dugim satima provedenim na dizajnu ranjivog Propetog Konjića, i jesmo li rekli predanim radom i odbijanjem predaje, stvorili novu pobjedničku dinastiju Formule 1.

I tada, puf, prošle godine u (sic) Monzi, veliki Michael Schumacher najavljuje svoj odlazak iz F1 zauvijek. S njim, godinu pauze uzima i Ross Brawn. A što je za to vrijeme radio Nigel Stepney. Nadao se promociji na važnije radno mjesto, kao što svaki lojalni zaposlenik očekuje nakon godina napornog i uspješnog rada.

Nije ga dočekao. I, što je Nigel navodno učinio? Navodno je e-mailom poslao cjelokupnu tehničku dokumentaciju svom prijatelju i intimusu Mike Coughlanu, jednom od glavnih McLarenovih tehničkih glavešina. Samo da napomenemo, voljeli bismo imati takve mogućnosti e-maila, jer nekako ne vjerujemo da je Ferrarijeva tehnička dokumentacija teška maksimalno deset megabajta.

Onda je, navodno, supruga Mike Coughlana, tu istu dokumentaciju otišla fotokopirati u javnu fotokopirnicu gdje je jedan revni zaposlenik iste vidio Ferrarijev logo na kopiranim dokumentima, i o tome obavijestio Scuderiu.

Slika 1 od 2.
Foto: EPA

Nakon toga, Scuderia Ferrari pokreće legalni postupak protiv svog, tada već bivšeg zaposlenika Nigel Stepneya, te usput pronalazi i misteriozni bijeli prah u spremnicima svojih bolida na utrci u Monacu. "Nigel did it, so they say".

Saga se nastavlja formalnim Ferrarijevim protestom vrhovnom tijelu svjetskog motorsporta, FIA-i, što rezultira saslušanjem McLarena u srpnju mjesecu ove godine. McLaren je oslobođen optužbi, jer u normalnim legalnim postupcima u svijetu, svatko je nedužan dok mu se ne dokaže suprotno, i rukovanje je rukovanje, a ne prisilni analni seks. Scuderia na ovu odluku ulaže žalbu i nastavlja svoj politički rat, umjesto da se bavi razrušenim zračnim tunelom u svom središtu.

U međuvremenu, na stazi sve izgleda kao najuzbudljivije prvenstvo koje smo gledali u zadnjih dvadesetak godina, tamo još od dvoboja Hilla i Schumachera, gdje se McLaren i Ferrari izmjenjuju u pobjedama, i gdje čak četiri vozača imaju realne izglede postati svjetski prvaci, s tim da je jedan od njih početnik u Formuli 1, prvi crni vozač u istoj, te momak koji je cijeli svoj život poklonio u ruke Rona Dennisa i McLarena, Lewis Hamilton.

Nakon što je McLaren oslobođen krivnje, ljetni praznici prolaze u tihom ratu Lewisa Hamiltona i svjetskog prvaka Fernanda Alonsa, zbog nezgode na Velikoj nagradi Mađarske, a Ron Dennis pokušava uvesti mir ne na granice svog carstva, već u samo srce istog. I, kada se činilo da će mu isto i uspjeti, dolazi novi udarac, napad, nazovite to kako želite, orkestriran ovaj put od FIA-e, i umjesto da se Team McLaren mora odazvati na Ferrarijev priziv, oni ovaj četvrtak moraju saslušati nove optužbe. Optužbe koje su navodno inicirane dojavama FIA-i od strane Fernanda Alonsa i test vozača Pedra de la Rose.

FIA je naime svojim dopisom od svih vozača u F1 u proteklom razdoblju tražila da im dostave sve moguće podatke koje bi mogli imati vezano uz špijunsku aferu, pritom im prijeteći oduzimanjem Superlicence ukoliko nešto zataje. I to bi bilo to...

Zaboravite, to nema veze s tim. Ferrari je ponos i dika Italije, momčad koja je obilježila novi milenij, momčad koja je šest puta zaredom bila timski prvak Formule 1 i u tom procesu dala Michaelu Schumacheru pet uzastopnih naslova svjetskog prvaka i status Najvećeg. Nema svjetskog trgovačkog giganta koji nije želio da se njegovo ime ne nađe na pokrovima Ferrarijevog bolida, uključujući Philip Morris, Vodafone, Alice…

Slika 2 od 3.
Foto: EPA

A onda, od 2004. godine suša. Nema naslova, nema pobjeda u serijama, i na kraju krajeva nema Vodafonea, a Philip Morris i Ferrari su odnedavna pod istragom zbog zabrane reklamiranja duhanskih proizvoda u tvrtkama koje su bazirane u EU.

Što onda preostaje gigantu Formule 1, momčadi koja već cijelo desetljeće ima navodno najveći budžet od svih momčadi, i koja je, usprkos svemu samo glorificirana manufaktura supersportskih automobila, koju više ne može podržavati ni moćni Fiat, koji se jedva izvlači iz krize. Pobjede može tražiti sudskim putem, i zaboraviti duh momčadi koja je postigla sve upornim i predanim radom, i odbijanjem priznavanja poraza. Ali, ta generacija pobjede je tražila za dizajnerskim stolovima i testiranjem do duboko u noć na stazi u Fioranu.

I kako da prosječan prattelj F1 shvati kako to da samo Ferrariju cure tehnički podaci, jer prije par godina par njihovih inženjera svoje znanje prodali su Toyoti. Za to su dobili samo uvjetne sudske kazne. Toyotu se nije progonilo.

McLaren je momčad osnovana snagom i voljom svog pokojnog osnivača i velikog vozača Bruce McLarena, a svoj uspon doživjela je početkom osamdesetih godina udruživanjem Ron Dennisa i Mansur Ojjeha, koji je ambicioznom Dennisu posudio kapital za kupnju cjelokupnog McLaren paketa. Ron Dennis je čovjek koji je sva svoja dobra i uspjehe zaslužio napornim i teškim radom, usput iz svoje želje za savršenstvom uparujući u tim vozače koji su sasvim nekompatibilni. Senna i Prost, Raikkonen i Montoya, Alonso i Hamilton.

Ron Dennis nije ikona ovog sporta zahvaljujući kapitalu bogatih proizvođača automobila, za razliku od izvjesnih J.T. i F.B. Ron Dennis ne priznaje ugovore u kojima se definira prvi i drugi vozač, kod njega se te stvari definiraju na stazi. Koliko god Fernando Alonso mislio da to nije tako.

FIA je vrhovno tijelo svih sankcioniranih oblika motorsporta u svijetu. FIA se voli dičiti novim idejama i povećanjem sigurnosti motorsporta. FIA voli imati po jednog proizvođača guma da bi se smanjile brzine. I držanje tih istih guma na stazi. Jača sigurnost.

FIA-in predsjednik sin je predsjednika nacionalsocijalističke partije Engleske za vrijeme drugog svjetskog rata. Čovjek koje svoje radno vrijeme provodi u Monaku, smišljajući nove i ingenioznije načine uništavanja svih oblika motorsporta. Jer, u ovih zadnjih nekoliko godina, to je sve što Max Mosley radi. Srećom, još nije priprijetio vozačima izolacijskim kampovima i šokovima hladnom vodom i hiperbaričkom komorom.

Max Mosley i njegov dugogodišnji suradnik Bernard Ecclestone također u slobodno vrijeme vole ulagati u kupnju engleskih nogometnih klubova. I to u društvu za glavnim managerom jednog od timova. Nećemo ovaj puta spominjati imena, ali samo ćemo reći Flavio Briatore.

Max Mosley za jednog od pobočnika ima bivšeg glavešinu Scuderia Ferrari. Nećemo se ovaj puta osvrnuti na gore rečeno, ali ćemo samo reći: CONFLICT OF INTEREST. SUKOB INTERESA. Ili, da kažemo to sve jednom narodnom mudrošću: ''Kadija te tuži, kadija ti sudi''

I za kraj, oprosti mi čitatelju što gnjavim, ali jedno ime mi ne ide iz glave već nekoliko dana. Ne, nije žensko, s njima sam već napravio svoj mir. Fernando Alonso. Dvostruki svjetski prvak, najmlađi svjetski prvak, ponos Asturije, El Toro, El Cid.

Čovjek bi očekivao da će za dvadeset milijuna nečega po sezoni on donijeti neke prednosti McLarenu, a ne te stvari isticati kao nešto što je extraordinaire. Čovjek bi mislio da se Fernando nikad neće htjeti vratiti u Renault, kojeg je prošle godine optužio da sabotira njegove napore za osvajanjem svjetskog prvenstva.

Na kraju, čovjek bi pomislio da zaposlenik jedne tvrtke, sa tolikim primanjima ima dužnost i obvezu podijeliti svoje crne slutnje sa svojim poslodavcem, priznati mu da ima inkriminirajuće podatke na svom računalu, i pokušati razriješiti dubiozu na najmanje bolan način za sebe i poslodavca. U krajnjoj mjeri, da je i ishitreno izbrisao ''navedene'' podatke, nitko mu ne bi ništa rekao. Jer, to bi bio znak lojalnosti i zahvalnosti, ako za ništa drugo, onda za dvadeset milja nečega.

Michael Schumacher svoja je djela i nedjela radio na stazi, a prema svojoj momčadi imao je samo najbiranije riječi, i ništa drugo doli lojalnost. Lojalnost, shvaćate, jer kad sve drugo propada, što nam preostaje osim našeg ponosa, naše hrabrosti i naše lojalnosti. I dugog i predanog rada i odbijanja svake primisli na poraz.

I još samo nešto: kako je moguće da McLarenov tehnički glavešina nema dovoljno prihoda za kupiti svoj osobni aparat za fotokopiranje? Ako nema, zašto, kao pravi špijun to ne učini u McLaren Technology Centreu, umjesto u lokalnoj fotokopirnici, pritom mašući Ferrarijevim logom?

Špijunaža kao riječ pretpostavlja aktivno praćenje nečijih dostignuća, traženje mogućnosti da se ta dostignuća dobiju na sve moguće načine, uključujući ucjene i plaćanje informatora. Špijunažu ne predstavlja jedan nezadovoljni zaposlenik koji svoje usluge nudi na krajnje glup i otvoren način svakome koga to interesira. Uključujući i Hondu.

Kako je moguće da talijanska policija pred sam početak kvalifikacija u subotu uručuje sudske pozive vodstvu McLarena, uključujući i Rona Dennisa? Zar nije poštenije da se prvenstva odlučuju na asfaltu, umjesto u klimatiziranim sobama FIA-e?

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Pročitaj više

AutomotoSkrolFormula 1
Sadržaj se nastavlja
Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!