Automoto

Jenson Button, svjetski prvak

Borna Rupnik • četvrtak, 05.11.2009.
Jenson Button, svjetski prvak
Foto: EPA

Jenson Button sljedećih će godinu dana nositi titulu svjetskog prvaka u Formuli 1, a povijest će ga zapisati kao jednog o čijem će se naslovu voditi dugotrajne rasprave...

Jenson Button, svjetski prvak. Rijetko je koja fraza u novijoj povijesti Formule 1 izazvala toliko buke. Neki se nikada neće pomiriti s time, nekima jednostavno zvuči čudno, a neki smatraju da bolje nije moglo.

Po završetku prošle sezone mogao se zaraditi pristojan novac na okladi hoće li Jenson Button nakon povlačenja Honde uopće nastaviti nastupati u Formuli 1, a bilo kakav razgovor o tituli - da ga je uopće bilo - bio bi odbačen uz potpuni podsmijeh. No, tada se pojavio Ross Brawn i okrenuo cijeli svijet Formule 1 naglavačke.

Što kaže statistika

Vezane vijesti

- Button ima najviše pobjeda u sezoni (6). Slijedi Sebastian Vettel sa 4.
- Više je utrka završio na podiju (9) nego izvan njega (8).
- Nikada nije bio plasiran lošije od 8. mjesta. Dakle, uz tek jedno odustajanje, osvajao je bodove u 16 od 17 nastupa.
- U 9 je utrka popravio svoju startnu poziciju. 5 puta ju je sačuvao, a samo je 3 puta pokvario svoj kvalifikacijski plasman.

Britanski će vozač u iduće prvenstvo ući s brojem jedan na bolidu zahvaljujući sjajnom prvom dijelu sezone. U tom su se razdoblju druge momčadi još uvijek tražile u moru novih pravila, a Brawn GP nemilosrdno je jurio naprijed. Sa šest pobjeda u prvih sedam utrka Jenson Button stvorio je nedostižnu prednost, koju je do kraja godine uglavnom branio i - obranio.

To je jedan od najsnažnijih argumenata one skupine koja se nikako ne može složiti s frazom iz naslova. Međutim, nipošto nije prvi i jedini prvak koji je kalkulirao s rezultatima, a nastup na odlučujućoj Velikoj nagradi Brazila u velikoj je mjeri izbrisao sve natpise o "ziheraškoj" vožnji. U najvažnijem se trenutku Button bacio na glavu, riskirao sudar ili izlijetanje te osvojio potrebno peto mjesto.

Manje je poznat podatak da je Button morao igrati na sve ili ništa kako bi uopće sjeo u elitni bolid. Naime, Frank Williams je 2000. godine upotpunio mjesto Alexa Zanardija organiziravši izravni obračun Jensona Buttona i Brune Junqueira, koji je pripao nadobudnom Buttonu.

Uslijedile su turbulentne sezone u kojima se Button proslavio nepotrebnim pogreškama, rezultatima koji se brzo zaboravljaju, nesuglasicama i problemima oko pojedinih ugovora, ali i ugledom engleskog playboya koji dosta vremena voli provesti izvan sportskog okruženja.

Kada ni u sasvim solidnom British American Racingu nije uspio doći do svoje premijerne pobjede - iako je 2004. godine osvojio treće mjesto u ukupnom poretku - mnogi su ga zauvijek otpisali kao ozbiljnog vozača. Ipak, nakon 113 utrka pojavilo se svjetlo na kraju tunela: u Mađarskoj je 2006. godine iskoristio teške kišne uvjete i po prvi puta stao na najvišu stepenicu pobjedničkog postolja.

Kako u iduće dvije godine nije nadograđivao taj rezultat, našao se na meti novih, što opravdanih, što neopravdanih kritika, pogotovo nakon što je u lošoj Hondi u zadnje dvije godine osvojio ukupno devet bodova. "Totalna katastrofa", prokomentirao je Button. Engleza je čekala duga, hladna i neizvjesna zima.

"Svi mi vjerujemo u uspjeh do povlačenja u mirovinu. Doduše, tijekom zime sam posumnjao, premda samo na jedan dan. Vozači Formule 1 moraju razmišljati pozitivno, negativne primisli ne pomažu", otkrio je novopečeni svjetski prvak, potvrdivši poslovicu da je najmračnije uvijek prije zore.

Iznenada se našavši najboljem bolidu, Button je konačno pokazao da u njemu uza sve ostalo ima i pobjedničkog materijala. Može se teoretizirati da su za njegovu dominaciju najzaslužniji nedorečeni propisi o dvostrukim stražnjim difuzorima (no imali su ih još Toyota i Williams), izrazito loši nastupi velikana poput Ferrarija i McLarena (s čime Button nema baš nikakve veze), ali ostaje činjenica je da je svoju priliku objeručke prihvatio.

Usredotočio se prvenstveno na utrkivanje te zrelošću i skupljenim iskustvom ostavio iza sebe prvo momčadskog kolegu Rubensa Barrichella, a zatim i sve ostale. Da je prošao Ecclestoneov prijedlog o medaljama umjesto bodova, Button bi svoj prvi naslov proslavio već na ljetovanju. Sredinom sezone crnu je rezultatsku rupu upotpunjavao marljivim skupljanjem mrvica.

"Tijekom 17 utrka morate doživjeti neke uspone i padove. To se događalo čak i sedmerostrukom prvaku Schumacheru. U Suzuki 2003. godine trebao mu je samo bod i pošteno se namučio za njega. To najbolje govori o kakvom se pritisku radi. Osim toga, bolid više nije idealno radio, griješili smo i ja i momčad, ali nismo popustili. U Brazilu smo bili pravi, a to je bio savršen način za zaključivanje prvenstva", kaže Jenson Button.

Button nikada neće imati karizmu prvaka poput Ayrtona Senne, niske titula poput Michaela Schumachera ili horde obožavatelja britanskih vozača poput Nigela Mansella, pa čak i Lewisa Hamiltona. U vitrinama će imati trofej svjetskog prvaka za koji se pošteno izborio i koji mu nitko ne može oduzeti.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Sadržaj se nastavlja
Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!