Packe

Tko živi u kamenom dobu?

Tomislav Pacak • četvrtak, 12.07.2007.

I dok se u Udruzi prvoligaša kuju planovi o povećanju Prve HNL, 12 aktualnih prvoligaša živi "u pećini", nesvjesno blagodati interneta, nesvjesno važnosti komunikacije s medijima i posljedično javnošću. I dok je, recimo, Dinamo napravio kvantni skok u svojoj medijskoj prezentaciji, neki prvoligaši nemaju ni web stranicu, a da ne govorimo o glasnogovornicima, press releasima, radio i TV emisijama. Analizirali smo koji od prvoligaša medije koriste u svoju korist, a koji medije tretiraju kao nužno zlo...

Često slušamo žalopojke vodećih ljudi HNL klubova o nedovoljnoj medijskoj zainteresiranosti, o slabom marketinškom interesu, o minimalnom odzivu gledatelja. Objašnjenja i krivce klubovi traže svugdje osim u svom dvorištu. Krivi su novinari koji negativno pišu, krivo je financijsko stanje u državi, krivi su huligani, kriva je slaba liga, kriva je i uprava vodovoda. Svi - ali ne klubovi.

Istina je ipak drugačija. Malo je klubova koji dobro rade s medijima, malo je klubova u kojima postoji profesionalac za komunikaciju s javnošću, malo je klubova koji su prepoznali koristi, prednosti i mogućnosti interneta i e-maila. Uostalom, postoje i klubovi koji još nisu ni prepoznali da internet postoji, kamoli njegove prednosti.

I novinari su - ljudi. Bilo to objektivno ili ne, ali i novinar će biti blaži i korektniji prema onim igračima, trenerima, funkcionerima i klubovima koji ga bolje tretiraju. "Bolje" ne znači "evo 100 eura u džep" nego se odnosi na dobru komunikaciju. Nije isto kada u svako doba dana možete dobiti glasnogovornika kluba, kada uz prethodnu najavu možete dobiti intervju s igračem, kada na redovitim press konferencijama možete dobiti iskrene odgovore trenera kao i kada nitko mjesecima ne odgovara na e-mail upite, nitko se ne javlja na pozive, a web stranica uopće ne postoji.

Umjesto da informacije dijele s javnošću, hrvatski klubovi nerijetko informacije skrivaju, a novinare i medije tretiraju kao nužno zlo koje radi "protiv kluba". A činjenica je da novinari mogu pomoći klubu - kroz medijsku prisutnost, kroz afirmaciju kluba u javnosti, kroz izazivanje pozitivne vibracije u gradu, među gledateljima i navijačima. I zašto onda ne uložiti malo više u taj odnos? Naravno, nisu svi klubovi isti, dapače, pa smo pokušali analizirati kako HNL klubovi komuniciraju s javnošću...

1. Cibalia

Vinkovčani nemaju posebnu osobu za odnose s medijima, to uglavnom obavlja sportski direktor, a jasno je da jedna osoba ne može profesionalno obavljati pet poslova odjednom (čega smo često svjedoci u HNS-u gledajući Srebrićev one-man-show). Na e-mailove nitko ne odgovara danima, a kada smo prošle godine htjeli poboljšati medijsku promociju kluba na Sportnetu, obećanje iz kluba da će se netko javiti našem novinaru vezano za taj projekt ostalo je - neispunjeno. Šteta, jer zaista imamo želju svim klubovima dati jednaku priliku za medijsku promidžbu. Web-stranica kluba je malo obnovljena, osvježen je dizajn, ali su informacije - zastarjele. A upravo to bi trebala biti poanta web stranice - brzina. Tako Dino Kresinger još uvijek igra za Cibaliju, a posljednja vijest je izvještaj utakmice Cibalia - Međimurje, od prije skoro dva mjeseca.

2. Dinamo

Aktualni prvak miljama je ispred svih konkurenata u odnosu s javnošću, što i ne čudi jer je klub konkretnim potezima vrlo jasno pokazao da želi napredovati u tom polju. Dinamo imala člana Uprave zaduženog za komunikaciju (Siniša Jagodić), dopredsjednik Mamić ima svog savjetnika za komunikaciju (Ado Kožul), a na mjesto glasnogovornika doveden je iskusni novinar Neven Cvijanović.

Dinamova web stranica daleko je najbolja u Hrvatskoj, utakmice se mogu pratiti uživo uz tekstualni prijenos, popisi, statistike, podaci o igračima su aktualni, a klub je po uzoru na vodeće europske momčadi važne informacije prve pustio na svoje stranice, pa smo tako vijest o Eduardovom transferu ili Kovačevom odustajanju prvo mogli pročitati na Dinamovom portalu. Klub je organizirao i radio emisiju, objavljuje intervjue i portrete igrača, ima svoju reviju, a uskoro kreće i emisija TV Dinamo. Presice se u klubu redovito održavaju, glasnogovornik je uvijek dostupan, trener Ivanković korektan je i konkretan pred novinarima, a na sve upite o suradnji rado će vas poslušati u klubu. Stvari uvijek mogu biti bolje, no u odnosu na ostale klubove, Dinamo je medije zaista vrhunski iskoristio.

3. Hajduk

U Hajduku ne prolaze kroz briljantno vrijeme što se tiče suradnje s medijima, što je djelomično rezultat rezultatskih frustracija proteklih sezona. Trener Ivan Pudar teška je osoba za suradnju ne idu li stvari po planu, a bolje nije bilo ni sa Zoranom Vulićem. Hajduk ima redovite konferencije za novinare, ali klub se ne trudi previše dati medijima više od onog što oni traže. Hajduk je ipak instituacija i morao bi više uložiti u promociju kluba. Hajdukova web stranica trenutno je u izradi, nadajmo se da će biti na razini koju Hajduk zaslužuje. Za pohvalu je emisija Bili kutak koja se emitira na lokalnim televizijama, a određen napredak stigao je dolaskom Šurjaka, Ercega i Bokšića na vodeća mjesta u klubu.

4. Inter Zaprešić

Od "manjih" klubova Inter je jedan od onih koji zaslužuju palac gore za odnose s medijima. U klubu su pristupačni, otvoreni za razgovor, na upite mailom, telefonom ili faksom redovito se odgovara. Internet stranica neće dobiti nagradu za dizajn godine, ali je zato sadržaj vrlo dobar, najvažnije - nov, redovito osvježen. Na popisu igrača su zaista igrači Intera, što kod većine klubova nije slučaj.

5. Međimurje

Čakovečki klub bio bi negdje u sredini kada bismo radili ljestvicu klubova po kvaliteti odnosa s medijima. Međimurje ima kvalitetnog glasnogovornika, Miljenka Ovčara, koji je uvijek pristupačan, a presice se održavaju redovito. U klubu funkcioniraju po formuli "daj im koliko traže", ne shvaćajući još da mogu od te suradnje dobiti više nego što dobivaju. Dojam je da je web stranica kluba bila bolja nego što je trenutno - dizajn je prilično lošiji, a informacije i podaci o igračima su zastarjeli, te kao takvi - nekorisni.

6. Osijek

Osječki klub sve radi korektno i općenito - "može proći". Presice su redovite, ljudi u klubu su pristupačni, a na web stranici se vidi da je dosta truda uloženo u izradu iste. Nekome možda flash dizajn nije optimalno rješenje, no činjenica jest da Osijekova web stranica izgleda bolje od većine. Iako nema previše novih vijesti, Osijek se bar trudi biti up-to-date, a za pohvalu je mogućnost pregledavanja sastava Osijeka kroz dosadašnje sezone Prve HNL. Sve u svemu solidno, bez većih mana, ali na taj temelj treba pokušati još puno nadograditi.

7. Rijeka

Rijeka se ne može pohvaliti posebno dobrim odnosom prema medijima, barem ne prema svima. Klub trenutno nema poziciju glasnogovornika, direktor Mario Rubeša će djelomično obavljati tu dužnost, no dojam je da je Rijeka još jedan od klubova koji odnos s medijima odrađuje, ali ne iskorištava sve mogućnosti. Na e-mailove se baš i ne odgovara, na telefonske pozive već puno bolje. Web stranica je dosta dobra, često ažurirana, dizajn je solidan, te Rijeka generalno ipak zaslužuje plus.

8. Slaven Belupo

Koprivničanci solidno rade s novinarima, a najviše pohvala zaslužuje obnovljena web stranica, koji je relativno dobro ažurirana, ima prosječan dizajn te vrlo dobru statistiku igrača. U klubu pravodobno odgovaraju na upite, bez obzira na formu (e-mail, telefon, fax)...

9. Šibenik

Da Šibenčani još uvijek žive u "kamenom dobu" svjedoči činjenica da njihova web stranica uopće ne postoji, kamoli da bi bila "u izradi". Stoga je doći do informacija o klubu putem weba nemoguće, telefonom ipak ide bolje. Našoj novinarki u Šibeniku ništa ne nedostaje, dapače, ali klub se mora pod hitno prilagoditi vremenu u kojem živimo i iskoristiti mogućnosti koje pruža web.

10. Varteks

Varteks jako puno radi s novinarima i definitivno je u vrhu hrvatskog nogometa. Presice su redovite, glasnogovornik Aleksandar Grabarić uvijek je pristupačan, a za pohvalu je i klupski press release - iako ponekad sadrži nebitne informacije, ipak je jedini u HNL.

Za pohvalu je i forum na klupskim stranicima, koji je posebno zanimljiv zbog činjenice da je bivši trener Zlatko Dalić na njemu redovito sudjelovao, ali za pohvalu nije popis igrača gdje još uvijek možete pronaći Dalića ili Šafarića. Svojim odnosom prema medijima ne mogu se pohvaliti niti predsjednik i direktor kluba, no novinarima je ipak važnija svakodnevna komunikacija koja je na visokoj razini.

11. Zadar

Novi prvoligaš tek će pokazati kako komunicira s medijima u novom okruženju, a čini se da će odnos biti sličan onom Šibenika - odrađuje se što se treba, ništa više od toga. Stranica kluba je u izradi, a to je u današnje vrijeme zaista veliki minus.

12. Zagreb

Zagreb je u gornjem domu što se tiče odnosa s medijima. U klubu se redovito odgovara na upite, novinari imaju solidne uvjete za rad, a pomogao bi glasnogovornik, kako taj posao ne bi morao obavljati sportski direktor Čalo. Web stranica je u redu, za pohvalu je vrlo dobra statistika, korektan je i dizajn, a definitivno i pravovremenost informacija.

Sveukupno, svi osim Dinama funkcioniraju po sistemu "daj što se traži", a ne razmišlja se proaktivno, na način da se klubovi zapitaju - kako bi naša medijska promocija i zastupljenost mogla biti bolja, veća, afirmativnija. Neki se, istina, kreću u pozitivnom smjeru, ali neki nisu prihvatili zakonitosti današnjeg vremena. Jer poput ozbiljnih firmi, klubovi moraju biti prisutni na webu, inače - globalno selo živi bez njih.

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

  • Najnovije
  • Najčitanije

Sportnet Forum

Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!