Automoto

Brzina važnija od života

Borna Rupnik • petak, 07.08.2009.
Brzina važnija od života
Foto: EPA

Teška nesreća Felipea Masse na Velikoj nagradi Mađarske ponovno je na površinu izvukla pitanje sigurnosti u Formuli 1. Stoga vam Sportnet.hr donosi trodijelni serijal tekstova na tu temu, a u prvom će dijelu naglasak biti na kratkoj povijesti pojave (ili nedostatka) nekih sigurnosnih dodataka te na najteže nesreće i vozače kojima tadašnji propisi nisu uspjeli spasiti život...

Svjetsko prvenstvo u Formuli 1 u približno istom formatu u kojem se održava i danas po počelo se voziti 1950. godine. Sve do 1961. godine, dakle punih 11 godina, nisu postojali gotovo nikakvi nužni sigurnosni dodaci, kao ni potrebno osoblje i pribor nužan za pružanje hitne medicinske pomoći. Zato nije nikakvo iznenađenje što smrt na stazama u to doba nije bila rijetkost.

Prvi ozbiljniji sigurnosni dodatak u svijetu Formule 1 bila je šipka iza vozačeve glave koja ga je trebala štititi u slučaju prevrtanja bolida. Međutim, jedan od glavnih uzroka velikih nesreća bili su požari. Naime, odijela otporna na vatru uvedena su tek 1963. godine, kada se počelo razmišljati i o posebnim konstrukcijama i zaštiti spremnika za gorivo.

Lauda, Reutemann i Andretti navukli su na sebe 1979. godine odijela od pet vatrootpornih slojeva kakvima se služila i američka NASA. Tijekom devedesetih godina prošlog stoljeća zaštitna su odijela postala obvezna i za mehaničare, a računa se počelo voditi i o smještaju spremnika te kvaliteti goriva - zabranjene su sve egzotične mješavine.

FIA je čekala početak 1960-ih godina da na sebe preuzme odgovornost za zbivanja na stazi, a prve su inspekcije obavljene 1970. godine. To je rezultiralo uvođenjem dvostrukih ograda i minimalnim razmakom od tri metra između zaštitne ograde i publike, te udaljavanja samih bokseva od staze. Četiri godine poslije počeli su se postavljati i posebni sigurnosni zidovi. Uskoro su propisana pravila o šljunčanim klopkama kraj staza, ali asfaltne su površine na nekim kritičnim mjestima dorađene tek na prijelazu u 21. stoljeće, nakon posebnog istraživanja opasnih zavoja.

Sigurnost se u samoj utrci pokušava regulirati još od uvođenja plavih zastava 1963. godine. Superlicence za vozače pojavile su se 1978. godine, s kasnijim postrožavanjem kriterija, dok su 2002. godine uvedene izričite kazne za vozače koji prerano startaju, izazovu nesreću ili sudar ili na bilo koji drugi način ugroze svoju i tuđu sigurnost. Mnogi će se složiti da je to uništilo dio romantike u Formuli 1, no vladao je slogan "sigurnost prije svega".

Premda su se karoserije s vremenom izrađivale od sve čvršćih i sve otpornijih materijala, prva su testiranja - odnosno simulacije sudara - obavljena 1985. godine. Naravno, napredak se nakon toga počeo bilježiti eksponencijalnom krivuljom, a dijelovi bolida koji štite prije svega vozača, ali i samo vozilo, sve su brojniji i smisleniji.

Može se teoretizirati da je sigurnost samog bolida rasla proporcionalno sve većim, dakle i opasnijim brzinama, no činjenica je da su prve generacije vozača u Formuli 1 uistinu pri svakom izlasku na stazu stavljale glavu na panj. Pogotovo u slučaju da se utrka vozila u nepovoljnim vremenskim uvjetima: stražnjeg, crvenog svjetla na bolidima nije bilo sve do 1972. godine, a svako je proklizavanje moglo značiti možda i posljednji susret s krhkim ogradama, ponekad običnim žičanim.

Koliko je sve zajedno ponekad djelovalo neozbiljno možda najbolje dokazuje i podatak da se prvih dvadesetak godina vozilo - bez odgovarajućeg sigurnosnog pojasa, koji je postojao samo u vrlo jednostavnim i ne posebno učinkovitim verzijama.

Barem nekoliko života moglo se spasiti bržim reakcijama liječnika, koji su prečesto bili luksuz. Uvježbana liječnička služba postala je obvezna 1975. godine, u istoj sezoni kada su se po prvi puta pojavili i suci. Pet godina kasnije postavljena su stalna medicinska središta oko staze kako bi se dobilo na vremenu, a od 1990. godine i vozači moraju proći poseban tečaj hitne pomoći.

Naravno, neke se nesreće - s lakšim ili težim posljedicama - ne mogu izbjeći, a splet okolnosti koji je zadesio nesretnog Felipea Massu nitko nije mogao zaustaviti. Tako je uvijek bilo i tako će uvijek biti, a na odgovornima je i dalje ne samo da ostanu u toku događaja, nego budu i korak ispred njih.


Iako je na automobilističkim utrkama diljem svijeta stradao mnogo veći broj vozača, neke su se pogibije dogodile u sklopu svjetskog prvenstva Formule 1. One su zauvijek obilježile ovaj sport.

Alan Stacey - Britanskog je vozača 1960. godine ptica udarila u lice te je izletio sa staze i poginuo. Istog je dana poginuo i njegov sunarodnjak Chris Bristow.

Wolfgang von Trips - U jednoj od najtežih nesreća u povijesti Formule 1, Nijemac se prije ulaza u poznatu Parabolicu sudario s legendarnim Jimom Clarkom, a njegov je bolid poletio, zabio se u zaštitnu ogradu i pritom, osim nesretnog njemačkog vozača, ubio i 14 gledatelja.


Lorenzo Bandini - Talijan je 1967. u Monte Carlo ostao zarobljen ispred prevrnutog, zapaljenog bolida. Nije se mogao na vrijeme izvući i tri je dana poslije podlegao teškim opeklinama.


Jo Schlesser - Samo godinu dana poslije, domaći je miljenik na Velikoj nagradi Francuske postao žrtva apsurdnog eksperimenta. Honda je, naime, najveći dio bolida izradila od magnezija te Schlesser u trenutku kada se zapalilo njegovo vozilo s punim spremnikom goriva jednostavno nije imao šanse.


Jochen Rindt - Austrijanac je 1970. godine stradao također u Monzi. Vjerojatno mu je zakazala kočnica i zaletio se u neodgovarajuću zaštitnu ogradu, skliznuo sa svog sjedala, a vrat mu je prerezala kopča sigurnosnog pojasa. Umro je na putu do bolnice.


Roger Williamson - nakon izlijetanja sa staze (zbog puknuća gume) Williamsonov je bolid završio na zaštitnoj ogradi i pao s nje, ali naopačke. Zapalio se, a Williamson se nije mogao izvući iz njega.


Tom Pryce - Bizaran je splet okolnosti koštao Britanca života 1977. godine u Južnoafričkoj Republici. Na jednom drugom bolidu došlo je manjeg požara te je jedan od sudaca, Van Vuuren, s aparatom za gašenje krenuo raščistiti situaciju. Nažalost, Pryce je naletio baš na Van Vuurena i usmrtio ga, a aparat za gašenje požara pao je točno na Pryceovu glavu i otrgnuo mu kacigu. Pryce je poginuo istog trenutka, a njegov je bolid otklizio do kraja ravnine.


Gilles Villeneuve - Slavni je Kanađanin poginuo kada mu se poslije izlijetanja i leta kroz zrak bolid praktično raspao od siline udarca. Njegovo je tijelo izbačeno iz bolida na drugi kraj staze.


Ayrton Senna - Smrt najvećeg vozača svih vremena zasad je i posljednja nesreća na stazi svjetskog prvenstva Formule 1 s kobnim posljedicama. Senna je u Imoli u zavoju Tamburello udario u zaštitnu ogradu, pri čemu mu se odlomio dio ovjesa, probio mu vizir na kacigi i udario ga u glavu. Tako barem tvrdi jedna od teorija o tom nesretnom događaju, koji možda nikada neće biti u potpunosti razjašnjen.

Na raznim su testiranjima su poginuli i Charles de Tornaco, Eugenio Castellotti, Giulio Cabianca, Bob Anderson, Patrick Depallier i Elio de Angelis, dok su utrke Formule 1 koje nisu bile sastavni dio službenog svjetskog prvenstva životom platili Gary Hocking i Ricardo Rodriguez.

Formula 1 stajala ih je života

VozačDatum pogibijeMjesto pogibije
Ayrton Senna01. svibnja 1994.Velika nagrada San Marina
Roland Ratzenberger30. travnja 1994.Velika nagrada San Marina
Ricardo Paletti13. lipnja 1982Velika nagrada Kanade
Gilles Villeneuve8. svibnja 1982.Velika nagrada Belgije
Ronnie Peterson10. rujna 1978.Velika nagrada Italije
Tom Pryce5. svibnja 1977.Velika nagrada Južnoafričke Republike
Mark Donohue19. kolovoza 1975.Velika nagrada Austrije
Helmuth Koinigg6. listopada 1974.Velika nagrada SAD-a
Peter Revson30. svibnja 1974.Velika nagrada Južnoafričke Republike
Francois Cevert7. listopada 1973.Velika nagrada SAD-a
Roger Williamson29. srpnja 1973.Velika nagrada Nizozemske
Jochen Rindt5. rujna 1970.Velika nagrada Italije
Piers Courage7. lipnja 1970.Velika nagrada Nizozemske
Gerhard Mitter2. kolovoza 1969.Velika nagrada Njemačke
Jo Schlesser7. srpnja 1968.Velika nagrada Francuske
Lorenzo Bandini10. svibnja 1967.Velika nagrada Monaca
John Taylor7. kolovoza 1966.Velika nagrada Njemačke
Carel Godin de Beaufort2. kolovoza 1964.Velika nagrada Njemačke
Wolfgang Von Trips10. rujna 1961.Velika nagrada Italije
Chris Bristow19. lipnja 1960.Velika nagrada Belgije
Alan Stacey19. lipnja 1960.Velika nagrada Belgije
Stuart Lewis-Evans19. rujna 1958.Velika nagrada Maroka
Peter Collins3. kolovoza 1958.Velika nagrada Njemačke
Luigi Musso6. srpnja 1958.Velika nagrada Francuske
Onofre Marimon31. srpnja 1954.Velika nagrada Njemačke

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Sadržaj se nastavlja
Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!